Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-07-2003, 12:33
Green Day
Green Day is offline
Een tijdje geleden heb ik dit stuk literair semi-proza achtig geval geschreven. Tis een beetje Cliché, I know, maar ik ben toch benieuwd naar meningen. Er zitten wel aardige gedeeltes in, vind ik dan in alle bescheidenheid
------------------------------------------------------------------------------------

Definitie
Een semi-autobiografisch relaas

Al vanaf mijn jongste jaren waren het de vragen die me bezighielden. Vragen die soms te diep voor me reikten, waardoor ik bij vlagen overmand werd door het gevoel, alsof ik bezig was met een oneindige val. Tegenwoordig, in mijn meer pessimistische buien, is dat de beschrijving die ik het leven meegeef: Een oneindige val.
Destijds waren de vragen eenvoudig van aard. Het waren niet de soort vragen die je bij een 9-jarige zou verwachten en juist dat liet mij de eerste stappen op het pad der paria's zetten. De vraag of God wel was, was ongehoord. De vraag of het heelal uiteindelijk niet neerkomt op één massale anarchie ( het woord zelf had me nog niet bereikt) eveneens. Het gaf me een gevoel van machteloosheid, maar fascineerde me eveneens. De ontdekking van de filosofie was mijn " Crime of the century" en ik genoot er van.
Namate de jaren vorderde namen leken de vragen op te houden met hun eindeloze gezeur en gezaag. Niets was minder waar, de evolutie der vragen, had me indoen dutten, maar zou me in zo'n zelfde vlaag van onverhoedsheid weer overvallen. Dat alles bracht me naar het nu, waarin de vragen plaats hebben gemaakt voor één alles overtreffende vraag.
Sinds haar geboorte laat ze me niet meer met rust. De vraag die, als de vloek rond het spinnewiel, sommige pas op of na hun 30e verjaardag teistert en anderen gewoon helemaal met rust laat, heeft me gevonden.
Het leven bewaart vele geheimen die dieper zijn, dan men kan vermoeden. De vragen "Is God" en "Waarom leven we" vinden elkaar in één enkele vraag: "Wie ben ik?"
Mijn grootste angst is dat ik slechts door de dood afgehouden wordt van het antwoord en dat het me tot in de eeuwigheid bedekt met een laag van onwetendheid.Want onwetend, dat ben ik.
Wie ben ik? Of zelfs belangrijker: Wat ben ik? Soms, heel soms, denk ik een schimp te zien, van hij die ik ben.Soms, heel soms heb ik het idee een blad te zijn, gevallen van een van de vele bomen des levens, en zoekende naar het juiste briesje om me mee te laten voeren, naar plekken, plaatsen en tijden waar mijn bestaan wordt opgetilt naar het niveau waarvoor het van af het allereerste moment bestemd was.
Tot die tijd zal ik slechts zoekende zijn naar een definitie voor mezelf. Een definitie waarmee ik vrede kan hebben, eentje die me brengt naar het oord " innige rust". Wie ik ben - wat ik ben - waarom ik ben- het zijn zaken die me bezighouden, maar op een dag, zo hoop, denk, weet ik, zal de waarheid de mijne zijn. En dan zal mijn leven eindelijk beginnen.

Laatst gewijzigd op 24-07-2003 om 12:56.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten