Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-09-2002, 13:27
black spirits
black spirits is offline
haaaaaaaaloooooooooooooooww
ik had ff een vraagje over iets dat ik niet snap en misschien ligt het ook wel aan mij..
hoe kun je een heks worden?? ik lees hier soms dingen over mensen die "heks-zijn" , en dan vraag ik me af hoe je dat dan bent geworden want ik denk dat je geboren moet worden als heks en het niet kunt worden! dit is dus geen bericht over dat ik een heks wil worden, want ik ben dr geen, en word er dus ook geen, ik ben dr WEL geinteresseerd in, maar als je rituelen die in boeken staan enzo uit gaat proberen, maakt dat je nog geen heks..............
Advertentie
Oud 20-09-2002, 13:45
vrolijkevlinder
vrolijkevlinder is offline
Heel simpel.

Heksen waren van oorsprong gewoon mensen die veel van kruiden en planten af wisten. En daarnaast ook nog eens hun medicinale werking. Nou bij het maken van medicijnen worden er nog wel eens een aantal planten door elkaar genieterd, om het gewenste effect te krijgen.

Natuurlijk zijn daarbij vroeger fouten gemaakt en gingen er mensen dood. En vandaaruit is de heksenvervolging ontstaan.

De heks van nu is gewoon iemand die veel van planten afweet en ze daarnaast ook nog kan toepassen. Ook ben je heks als je je gewoon bezig houdt met reiki, tarot, sabbats/esbats, runen, maanstanden, horoscopen, genezende stenen, kaarsen noem maar op.

Het is dus wel zo dat als je er mee bezig bent je in feite heks bent. Alleen hoe goed je bent als heks hangt natuurlijk af van je kennis. Je hebt ook verschillende klassen, eerste graad, tweede enz.

Dit is gewoon een religie die heel erg vrijstaat en niet wordt omschreven in een bijbel ofzoiets.
Oud 20-09-2002, 15:47
wicce
wicce is offline
Citaat:
vrolijkevlinder schreef:
Heel simpel.

Heksen waren van oorsprong gewoon mensen die veel van kruiden en planten af wisten. En daarnaast ook nog eens hun medicinale werking. Nou bij het maken van medicijnen worden er nog wel eens een aantal planten door elkaar genieterd, om het gewenste effect te krijgen.

Natuurlijk zijn daarbij vroeger fouten gemaakt en gingen er mensen dood. En vandaaruit is de heksenvervolging ontstaan.

De heks van nu is gewoon iemand die veel van planten afweet en ze daarnaast ook nog kan toepassen. Ook ben je heks als je je gewoon bezig houdt met reiki, tarot, sabbats/esbats, runen, maanstanden, horoscopen, genezende stenen, kaarsen noem maar op.

Het is dus wel zo dat als je er mee bezig bent je in feite heks bent. Alleen hoe goed je bent als heks hangt natuurlijk af van je kennis. Je hebt ook verschillende klassen, eerste graad, tweede enz.

Dit is gewoon een religie die heel erg vrijstaat en niet wordt omschreven in een bijbel ofzoiets.

hmz, ik wil niet zeggen dat dit niet "waar" is, maar zo komt het op mij over omdat ik het heel anders interpreteer. ik ken heel wat mensen die aan reiki, horoscopen etc doen en dat zijn helemaal geen heksen. Hekserij (de moderne hekserij, wicca ook wel genoemd) is een geloof van de natuur, er zit veel meer aanvast dan het werken met kruiden en stenen. als je dat geloof volgt, ben je een heks. Je kan ook best bezig zijn met stenen etc en geen heks zijn. heks ben je pas als je dat wilt zijn, en die titel krijg je niet als je geinteresseerd ben in reiki of iets dergelijks. mensen die met reiki bezig zijn worden ook wel reiki masters genoemd geloof ik, daar heb je wel graden in. de 1, 2 en 3e graad. bij heksen heb je dat niet. in de wicca heb je dat misschien wel, maar dat weet ik niet precies. heks ben je als je ervoor kiest om de oude religie van de hekserij te volgen.
Oud 20-09-2002, 16:17
Silver Moonfox
Silver Moonfox is offline
Nou vrolijke vlinder niet om jou aan te vallen hoor maar wat jij zegt is niet helemaal precies wat het inhoud. Wat jij allemaal omschrijft kan net zo goed iemand zijn die geintereseerd is in het occulte en spirituele in het algemeen. Tuurlijk is het zo dat heksen vaak de tarot leggen, goed overweg kunnen met edelstenen en kruiden, enz. Maar dat zijn gewoon de dingen waar de heks mee werkt. Net als een heleboel andere mensen. Heks zijn is meer dan dat. Het gaat niet om alles wat je doet en waarmee het je doet. Het is heel moeilijk om uit te leggen wat je heks maakt. Verbondenheid met de natuur is wel een van die dingen. Maar volgens mij WEET/VOEL je het zelf. En dan bedoel ik niet dat je gaat ego-trippen van 'oeh look at me I'm a witch!!" om maar wat te noemen. Je VOELT het.....anders kan ik het niet uitleggen.

Blessed be Silver Moonfox
Oud 20-09-2002, 16:34
Wit Pareltje
Wit Pareltje is offline
je kunt een heks worden, nou ja niet ierdeen, er moet wel iets un je zitten , iets in je bloed......maar je kunt ten eerste wat informatie opzoeken wat de gevolgen zijn en je moet erg geintereseert in zulke spirituele dingen zijn niet zo van ow mijn vriendinnen zijn heks laat ik dat ook maar doen, nee zo gaat dat niet dus begin maar met wat informatrie erover te zoeken.
Oud 20-09-2002, 18:57
Verwijderd
Ok, het is dus allemaal onzin. De religie 'wicca' volgen is NIET hetzelfde als een heks zijn. Een heks is iemand die magische krachten heeft, niets meer, niets minder. Of die krachten bestaan, is nog maar de vraag. De term word ten onrechte gebruikt door wicca's en mensen met soortgelijke religies. Hetgeen ze 'magie' noemen en 'spells' komt over het algemeen neer op een hoop wishful thinking.
Oud 20-09-2002, 19:07
CryperA
CryperA is offline
De heksenvervolgingen zijn niet ontstaan door een paar fouten, eerder doordat andere geloven niet getolereerd werden en doordat er magie gebruikt werd, waar het Christendom tegen was (terwijl ze het zelf ook deden) en nog vele andere vooroordelen.
Oud 20-09-2002, 20:02
Verwijderd
De heksenvervolgingen zijn ontstaan uit pure angst.... De pest waarde rond, er was constant oorlog, etc. Er zijn helemaal geen wicca's vervolgd, omdat die religie nog niet bestond. Eventuele natuurgeloven zullen zich wel zo stil gehouden hebben dat ze ook niet werden aangesproken. De mensen die wel vervolgd werden, waren vooral ketters (die spontaan aanbidders van de duivel (= wat een heks toen was) genoemd werden), of vrouwen die op de een of andere manier opvielen - ouwe vrijsters, nogal vrijmoedige vrouwen, heel lelijke of heel mooie, met vreemde lichamelijke kenmerken of afwijkend gedrag...
Oud 20-09-2002, 23:33
pe
pe is offline
Ik ben zelf geen heks, maar ik heb hier wel over nagedacht en gelezen.

Volgens mij is er:

* 1: het archetype heks. Dat is het oer-denkbeeld van een heks, dat zie je bijv. in sprookjes en dromen.

* 2: de mensen die op dat archetype lijken, die worden heksen genoemd. Dat kunnen oude vrouwtjes zijn met grote neuzen, maar ook bijv. de mensen die de oude religie volgden, en die de zondebok werden een paar honderd jaar geleden.

Maar deze mensen worden eigenlijk alleen maar heks genoemd, het enige wat 'echt' bestaat is het oer-idee van een heks. Net zoals elfjes een oer-idee zijn. En zeemeerminnen. De mensen van nu gebruiken de (scheld-)naam heks als een soort geuzennaam. Maar vóór die vervolgingen waren het gewoon natuurgenezers uit het volk, die je kon vragen voor je problemen. Die mensen vind je in iedere cultuur. De term 'vroedvrouw' schijnt hier ook vanaf te komen. 'vroede' vrouwen betekent eigenlijk: wijze vrouwen. Die wijze vrouwen van toen hielpen dus ook bij bevallingen. Dus volgens mij zijn de tegenwoordige heksen geen echte heksen, ze worden zo genoemd maar wat ze doen is natuurgenezer zijn, en bezig zijn met wat tegenwoordig paranormaal genoemd wordt, helderziendheid en dergelijke.

In die tijd was er voor bijna iedereen alleen lagere school, en nog geen leerplicht. En ook geen wetenschap, zij waren eigenlijk de enige dokters ongeveer als ik erover nadenk. Tegenwoordig gebruikt iedereen dure namen, paragnost, reiki master and so on. Ik denk dat ze in die tijd geen woordenboeken hadden om die moeilijke woorden in op te zoeken, en zich zo te noemen. Maar ze deden wél hetzelfde werk als de mensen nu. De wetenschap (die alles lijkt te weten) kwam later pas op.

Wat mensen "magie" noemen, is eigenlijk alleen maar bedoeld om anderen mee te helpen. Zo zeggen heksen tenminste.
Jammer dat die kruidengenezers van toen de scheldnaam 'heks' kregen, en gehouden hebben. Heeft voor veel mensen toch een negatieve bijklank. Terwijl het gewoon een vervolgde godsdienst is.

----

Snap ik het nu goed of zit het toch weer anders in elkaar, heksen van mystiek?

Laatst gewijzigd op 20-09-2002 om 23:41.
Oud 20-09-2002, 23:42
legatus
legatus is offline
Citaat:
het enige wat 'echt' bestaat is het oer-idee van een heks.
Bezemsteel en neus met verplichte wrat noem ik niet bepaald een oerbeeld, meer een stereotype (niet hetzelfde). Die andere sprookjesvoorbeelden zijn ook moderne verbasteringen. De ouderwetste sprookjes zijn geromantiseerd en verzacht.

Wat zou de archetype van een heks eigenlijk zijn?
Oud 20-09-2002, 23:47
legatus
legatus is offline
Citaat:
Ik denk dat ze in die tijd geen woordenboeken hadden om die moeilijke woorden in op te zoeken, en zich zo te noemen.
Dat is nogal een merkwaardige conclusie.

Citaat:
In die tijd was er voor bijna iedereen alleen lagere school, en nog geen leerplicht. En ook geen wetenschap, zij waren eigenlijk de enige dokters ongeveer als ik erover nadenk. Tegenwoordig gebruikt iedereen dure namen, paragnost, reiki master and so on. Maar ze deden wél hetzelfde werk als de mensen nu. De wetenschap (die alles lijkt te weten) kwam later pas op.
Het klinkt alsof mensen, volgens jouw, zich plotseling gingen keren tegen de kwakzalvers. Toch iets meer onderzoek plegen, De Wetenschap is er al héél lang.
Oud 20-09-2002, 23:52
Verwijderd
Citaat:
pe schreef:
Ik ben zelf geen heks, maar ik heb hier wel over nagedacht en gelezen.

Volgens mij is er:

* 1: het archetype heks. Dat is het oer-denkbeeld van een heks, dat zie je bijv. in sprookjes en dromen.

* 2: de mensen die op dat archetype lijken, die worden heksen genoemd. Dat kunnen oude vrouwtjes zijn met grote neuzen, maar ook bijv. de mensen die de oude religie volgden, en die de zondebok werden een paar honderd jaar geleden.

Maar deze mensen worden eigenlijk alleen maar heks genoemd, het enige wat 'echt' bestaat is het oer-idee van een heks. Net zoals elfjes een oer-idee zijn. En zeemeerminnen. De mensen van nu gebruiken de (scheld-)naam heks als een soort geuzennaam. Maar vóór die vervolgingen waren het gewoon natuurgenezers uit het volk, die je kon vragen voor je problemen. Die mensen vind je in iedere cultuur. De term 'vroedvrouw' schijnt hier ook vanaf te komen. 'vroede' vrouwen betekent eigenlijk: wijze vrouwen. Die wijze vrouwen van toen hielpen dus ook bij bevallingen. Dus volgens mij zijn de tegenwoordige heksen geen echte heksen, ze worden zo genoemd maar wat ze doen is natuurgenezer zijn, en bezig zijn met wat tegenwoordig paranormaal genoemd wordt, helderziendheid en dergelijke.

In die tijd was er voor bijna iedereen alleen lagere school, en nog geen leerplicht. En ook geen wetenschap, zij waren eigenlijk de enige dokters ongeveer als ik erover nadenk. Tegenwoordig gebruikt iedereen dure namen, paragnost, reiki master and so on. Ik denk dat ze in die tijd geen woordenboeken hadden om die moeilijke woorden in op te zoeken, en zich zo te noemen. Maar ze deden wél hetzelfde werk als de mensen nu. De wetenschap (die alles lijkt te weten) kwam later pas op.

Wat mensen "magie" noemen, is eigenlijk alleen maar bedoeld om anderen mee te helpen. Zo zeggen heksen tenminste.
Jammer dat die kruidengenezers van toen de scheldnaam 'heks' kregen, en gehouden hebben. Heeft voor veel mensen toch een negatieve bijklank. Terwijl het gewoon een vervolgde godsdienst is.

----

Snap ik het nu goed of zit het toch weer anders in elkaar, heksen van mystiek?
Mh, over welke tijd heb je het nou? In de middeleeuwen waren er voornamelijk heksenvervolgingen (en dus ook 'heksen-sightings' en zo). Toen had eigenlijk vrijwel niemand school, behalve rijkeluiszoontjes die Latijn kregen en zo... bij hoge uitzondering misschien ook een dochter.
Echte dokters zoals nu hadden ze toen niet nee, wel chirurgijnen. Dat waren meer oorlogsdokters geloof ik, die types die benen afzaagden en aderladingen deden. En idd die vroedvrouwen die hielpen bij zwangerschappen etc...
Volgens mij waren er wel mensen met de titel 'dokter', die stonden nog wat hoger dan chirurgijnen en zo....
Later kwamen er wel echte dokters, die hadden alleen niet overal verstand van... mjah waarschijnlijk hebben we dat nu ook nog niet.
Oud 21-09-2002, 00:39
pe
pe is offline
Citaat:
Het klinkt alsof mensen, volgens jouw, zich plotseling gingen keren tegen de kwakzalvers. Toch iets meer onderzoek plegen, De Wetenschap is er al héél lang.
Tegen de natuurgenezers dus, dat is een neutralere term. Ik heb toch gelezen dat in die tijd deze mensen zondebok werden. Ik meen dat het de 15e, 16e eeuw was of zoiets. http://www.gendercide.org/case_witchhunts.html (= Case Study:
The European Witch-Hunts, c. 1450-1750
and Witch-Hunts Today ) Hier vind je exactere datums. De wetenschap was er toen inderdaad al, maar de natuurgenezers waren er eerder.

Het is moeilijk om het archetype van de heks te beschrijven. Daar zou je een heel literatuuronderzoek voor moeten doen. In http://www.a3heer.myweb.nl/Jung_archetypen.htm wordt het "de levensbedreigende moeder" genoemd. Volgens mij is het wél iets negatiefs. Net zoals een vampier.
Citaat:
Dat is nogal een merkwaardige conclusie.
Ik vond het een lekker kronkelige gedachtengang en heb het daarom opgeschreven.

Morgan, die 'echte' dokters kwamen er vanaf paracelsus, die voor het eerst scheikunde gebruikte om te genezen zeggen ze, en die leefde van 1493 tot 1541.
Oud 21-09-2002, 01:01
legatus
legatus is offline
Citaat:
maar de natuurgenezers waren er eerder.
Uiteraard, de natuur was er eerder dan machines en middelen om in een laboratorium medicijnen te creeëren. Ongetwijfeld zullen deze natuurgenezers ook door het proberen en met het doorgeven van kennis uiteindelijk de waarde van een plant, en diens krachten hebben leren begrijpen. Ook veel mensen zullen de verkeerde plant of een te hoge dosis ingenomen hebben.

De tijd waar jij over lijkt te praten vind ik de term 'kwakzalver' wel van toepassing.

Citaat:
Volgens mij is het wél iets negatiefs. Net zoals een vampier.
Volgens jou is een heks dus iets negatiefs.

Citaat:
die 'echte' dokters kwamen er vanaf paracelsus, die voor het eerst scheikunde gebruikte om te genezen zeggen ze, en die leefde van 1493 tot 1541.
Diseases of the uro-genital tract are as old as the human species itself. Archaeological findings, as well as the very first writings, indicate that our ancestors were plagued by the same kind of discomforts routinely encountered in modern urological practice. For example, in a 5,000-year-old mummy of a child, a huge bladder stone was found. Circumcision and removal of the penile foreskin was probably the first operation ever performed on a routine basis. The importance of urinary stone disease and the dangers of treating bladder stones were already fully recognised by Hippocrates, `The Father of Medicine`. Hippocrates recognised the importance of the analysis and judgment of human excreta. This started a tradition of many ages of urine-analysis by inspection (uroscopy) and tasting.

BRON : http://www.uroweb.org/index.php?structure_id=123

Leuk voorbeeld...
Oud 21-09-2002, 01:18
pe
pe is offline
Over kwakzalvers: Als er nu kaf onder het koren is, zal er toen wel koren onder het kaf geweest zijn, is mijn gedachte.

Citaat:
Volgens jou is een heks dus iets negatiefs.
Volgens mij is het beeld van het archetype heks zoals bijv. gebruikt in de Jungiaanse psychologie, een beeld van een vrouwelijk volwassen persoon, die negatief is.

Als ik de mensen die tegenwoordig als heksen bekend staan, negatief vond, dan zat ik niet op whiteshadow .

Laatst gewijzigd op 21-09-2002 om 01:21.
Oud 23-09-2002, 20:12
QueenOfChaos
QueenOfChaos is offline
toewijding:Leren meestal 1 jaar en 1 dag (in covens)
en inwijding:Tot wiccan of heks benoemt worden door de God en GOdin

Dat zijn eigenlijk de keywords

Knuvvolz
Oud 24-09-2002, 14:03
vrolijkevlinder
vrolijkevlinder is offline
Citaat:
Silver Moonfox schreef:
Nou vrolijke vlinder niet om jou aan te vallen hoor maar wat jij zegt is niet helemaal precies wat het inhoud. Wat jij allemaal omschrijft kan net zo goed iemand zijn die geintereseerd is in het occulte en spirituele in het algemeen. Tuurlijk is het zo dat heksen vaak de tarot leggen, goed overweg kunnen met edelstenen en kruiden, enz. Maar dat zijn gewoon de dingen waar de heks mee werkt. Net als een heleboel andere mensen. Heks zijn is meer dan dat. Het gaat niet om alles wat je doet en waarmee het je doet. Het is heel moeilijk om uit te leggen wat je heks maakt. Verbondenheid met de natuur is wel een van die dingen. Maar volgens mij WEET/VOEL je het zelf. En dan bedoel ik niet dat je gaat ego-trippen van 'oeh look at me I'm a witch!!" om maar wat te noemen. Je VOELT het.....anders kan ik het niet uitleggen.

Blessed be Silver Moonfox
Ik ben het wel met je eens dat als je jezelf een heks voelt, je dat dan wel kan zijn. En verbondenheid met de natuur lijkt me ook heel logisch. Ook is het niet zo dat als je met wiccan dingetjes bezig bent je automatisch eentje bent. Maar als je echt heks wil zijn en je bent er mee bezig dan is het niet zo dat je eerst ingewijdt ofzoiets moet worden om heks te zijn. Je hebt genoeg solo-heksen die wel voor zichzelf kunnen bepalen wie ze zijn.
Oud 24-09-2002, 16:47
QueenOfChaos
QueenOfChaos is offline
als je als je jezelf een heks noemt het geloof in een god en godin meent te hebben dan moet je wel ingewijd zijn in principe.
anders ben je geen *echte* heks.
net zoals met christenen.
Er zijn mensen die t geloof later krijgen maar die zijn van zichzelf uit geen christenen.
Oud 24-09-2002, 17:38
Verwijderd
Citaat:
QueenOfChaos schreef:
als je als je jezelf een heks noemt het geloof in een god en godin meent te hebben dan moet je wel ingewijd zijn in principe.
anders ben je geen *echte* heks.
net zoals met christenen.
Er zijn mensen die t geloof later krijgen maar die zijn van zichzelf uit geen christenen.
Nee, dan ben je geen echte 'wicca'. Een wicca(n ) is iets heel anders dan een heks.

(edit: haakje N haakje kan dus niet, stomme smilies )
Oud 25-09-2002, 09:41
black spirits
black spirits is offline
jaaaaaaa maar de helft die hier op heeft gereageerd praat over iets heel anders dit bedoel ik helemaal niet ik geloof gewoon niet dat iemand die alleen geinteresseerd is in rituelen en horoscopen enz enz enz en heeel erg veel van kruiden afweet een heks is!!!!!!!! hallo?? wat versta je dan onder het "heks-zijn" dan is een kruidenier ook een heks, weetje volgens mij bedenkt hier gewoon iemand het idee van" de moderne heks" en dat je een heks bent als je geintereseerd bent in wat "heksendingen" genoemd worden, nou sorry hoor maar heks zijn houd toch meer in dat je ECHT kan toveren....
Oud 25-09-2002, 09:47
kkorrolijnn
kkorrolijnn is offline
Citaat:
black spirits schreef:
jaaaaaaa maar de helft die hier op heeft gereageerd praat over iets heel anders dit bedoel ik helemaal niet ik geloof gewoon niet dat iemand die alleen geinteresseerd is in rituelen en horoscopen enz enz enz en heeel erg veel van kruiden afweet een heks is!!!!!!!! hallo?? wat versta je dan onder het "heks-zijn" dan is een kruidenier ook een heks, weetje volgens mij bedenkt hier gewoon iemand het idee van" de moderne heks" en dat je een heks bent als je geintereseerd bent in wat "heksendingen" genoemd worden, nou sorry hoor maar heks zijn houd toch meer in dat je ECHT kan toveren....
Haha, ja, sommige mensen denken dat ze gewoon ff heks kunnen worden... Ik denk er zo over: je bent het, of je bent het niet, en als je je er toevallig voor interresseert (ik ook), kun je je door te leren en info te zoeken over heksen dus echt nog niet een heks noemen!! Zijn jullie helemaal van jullie bezempje gevallen????!!!
Oud 25-09-2002, 12:12
legatus
legatus is offline
Citaat:
hoe kun je trouwens weten wie wel als heks geboren is en wie niet?
Dat eigenen mensen zichzelf toe.

Maar sommigen zien dat niet in, en voelen zich 'verkoren'. Arrogantie.
Oud 25-09-2002, 12:32
QueenOfChaos
QueenOfChaos is offline
kun je als heks zijn geboren?das nieuw voor mij
volgens mij heet dat gewoon paranormaal vegaafd
maar ok je kunt je als heks geboren noemen als je je vanaf jongs af aan heel erg verbonden voelt met de natuur.
maar dan praten we dus over heel veel verschillende soorten heksen.
Oud 26-09-2002, 14:29
Verwijderd
Citaat:
black spirits schreef:
Inderdaad...
Oud 26-09-2002, 14:31
Verwijderd
Citaat:
judith2211 schreef:
ik zie hekserij als een godsdienst. je hoeft ook niet perse als christen geboren te worden.
je kunt inderdaad niet 'even' heks worden, het vraagt natuurlijk wel toewijding en geloof.
hoe kun je trouwens weten wie wel als heks geboren is en wie niet?
Daar gaat het dus mis, want hekserij ís geen godsdienst. Tegenwoordig worden veel natuurgeloven echter wel zo genoemd... Maar dan is het wicca, of iets dergelijks. Hekserij is precies wat de naam zegt - getover.
Advertentie
Oud 26-09-2002, 15:31
QueenOfChaos
QueenOfChaos is offline
een wicca is altijd een heks
maar een heks is niej altijd wiccan

en ik bedoel dat er veel mensen zijn met paranormale gaven die zich een geboren heks noemen/voelen

en dankuh voor diej e....
Oud 26-09-2002, 16:43
Verwijderd
Fout. Geloven in de God en Godin betekend níét dat je opeens magische krachten hebt. Is de definitie van heks nou zo moeilijk te begrijpen?
Oud 27-09-2002, 10:45
QueenOfChaos
QueenOfChaos is offline
wat versta je onder magische krachten?dat woord klinkt zo toverstokjes achtig
Iedereen heeft magie in zich zitten maar niet dat harry potter,sprookjes heksen gedoe.
volgens mij snappen de meeste mensen dat nog niet

ik neem aan dat we t dr in ieder geval over eens zijn dat een wiccan altijd een heks is maar een heks niet altijd een wiccan?( god en godin gedoe)
Oud 27-09-2002, 13:51
Verwijderd
Citaat:
QueenOfChaos schreef:
wat versta je onder magische krachten?dat woord klinkt zo toverstokjes achtig
Iedereen heeft magie in zich zitten maar niet dat harry potter,sprookjes heksen gedoe.
volgens mij snappen de meeste mensen dat nog niet

ik neem aan dat we t dr in ieder geval over eens zijn dat een wiccan altijd een heks is maar een heks niet altijd een wiccan?( god en godin gedoe)
Nou nee, een wiccan is niet altijd een heks (volgens mij zelfs vrijwel nooit, ik ben tenminste nog nooit een wiccan tegengekomen die kan toveren). En het klinkt idd sprookjesachtig, dat is nou net het punt. Of er magie bestaat weet ik niet, maar datgene wat ze magie noemen bij wicca (of tenminste op fluffbunny sites), is geen magie. Zoals ik al zei, is dat een hoop wishful thinking, en dan als het uitkomen zeggen 'de Godin heeft me gezegend!' en als het niet uitkomt zeggen 'het had niet zo mogen zijn...' Gelul, als je magie kunt, dan werkt het ook.
Oud 27-09-2002, 22:41
QueenOfChaos
QueenOfChaos is offline
dat ligt er helemaal aan
wiccans werken met magie van het universum en de magie in zichzelf net zoiets als heksen doen.
waar een wil is is een weg
en het ligt er ook echt aan of je in bep. dingen geloofd.
Misschien forceer je sommige dingen wel, who knows
tis echt wat je geloofd
de een geloofd dit de ander dat
je mag mensen eignlk niet beoordelen op hun geloof.
Oud 02-10-2002, 10:02
Verwijderd
Citaat:
judith2211 schreef:
volgens mij zit er toche echt wel een religieuze kant aan hekserij.. dat wicca en hekserij niet hetzelfde zijn weet ik wel, maar ik denk dat er ook wel een groot verschil bestaat tussen een heks en iemand die magie gebruikt.
Dat is dan iemand met een religie die zich heks noemt... Het basisidee is zonder religie.
Maar idd, er zijn behoorlijk veel mensen die een wicca-achtige religie hebben en zich heks noemen... eigenlijk onterecht.
Oud 02-10-2002, 10:03
Verwijderd
Citaat:
QueenOfChaos schreef:
dat ligt er helemaal aan
wiccans werken met magie van het universum en de magie in zichzelf net zoiets als heksen doen.
waar een wil is is een weg
en het ligt er ook echt aan of je in bep. dingen geloofd.
Misschien forceer je sommige dingen wel, who knows
tis echt wat je geloofd
de een geloofd dit de ander dat
je mag mensen eignlk niet beoordelen op hun geloof.
Nee ok, het is idd een zaak van geloof. Ik ga er niet van uit dat wicca's echt toveren, meer dat ze denken dat ze met magie werken. Maar als je dat nou fijn vindt, tja...
Oud 02-10-2002, 13:48
Nar'Hyarmen
Nar'Hyarmen is offline
je moet het idd zijn volgens mij. Ik ben het, en ik was het alleenik doe er niets mee.
Oud 02-10-2002, 18:02
Semele
Semele is offline
Citaat:
vrolijkevlinder schreef:

Dit is wel ERG simpel beschreven. Heksenvervolging was een soort hype, en gekte, had niets te maken met hun kruidendrankjes. De mensen waren niet bang van de fouten die deze kruidenmengsters konden maken, ze waren bang van de duivel. De meeste vrouwen die werden opgepakt wisten niet eens iets van kruiden af.
Oud 02-10-2002, 20:20
QueenOfChaos
QueenOfChaos is offline
ik geef je gelijk.( van dat mensen die magie gebruiken en heksen..dat dr verschil is)
want zover ik weet gebruikt weet iedere heks de gevolgen van magie (3 maal 3) en houd er ook vaak rekening mee (+uitzonderingen) en mensen die magie gewoon gebruiken (zijn zowiezo zzzzzoooooooooooveeeeeeeeelllll verschillende manieren voor) doen t toch niet specifiek met de 3 maal 3.
maar dit zie ik dan van mijn kant
Oud 02-10-2002, 20:23
QueenOfChaos
QueenOfChaos is offline
Citaat:
Nee ok, het is idd een zaak van geloof. Ik ga er niet van uit dat wicca's echt toveren, meer dat ze denken dat ze met magie werken. Maar als je dat nou fijn vindt, tja...
dat is dus weer die kwestie van geloven
voor mensen die niet in magie geloven klinkt t raar
en voor mensen die er wel in geloven gebeurd t meestal ook echt.
Oud 02-10-2002, 21:54
Muis!
Muis! is offline
Dit is echt zo'n discussie waar nooit een einde aan komt. Iedereen heeft andere definities voor wicca of heks. Hoe weten we ooit welke de juiste is? is er wel een juiste? Wie/Wat beslist welke definitie goed of fout is? Het zijn maar woorden...
Het is alleen verschrikkelijk onhandig dat mensen de hele tijd dezelfde woorden gebruiken terwijl ze er eigenlijk verschillende dingen mee bedoelen...

maargoed. Ik kan het toch niet laten om ook ff te vertellen hoe is wicca en heks-zijn dan zie.

In mijn ogen is een heks gewoon iemand die magie gebruikt,

Wat een wiccan dan precies is is moeilijker. Ten eerste is een Wiccan iemand die de tradities van Gardner volgt. Maar aangezien er nu zooooveel mensjes zijn die zichzelf wiccan noemen omdat ze geloven in de wet van drie (ofzow...) en de wiccan rede uit hun kop kennen en runen leggen, vind ik dat het woord wicca nu gewoon een nieuwe definitie heeft gekregen.
Wat ook nog mogelijk zou zijn (taalkundig dan) is dat wiccan gewoon een synoniem is voor heks, en dus gewoon magiegebruiker. Maar ik weet niet helemaal precies hoe dat zit en hoe het woord wiccan is ontstaan...
Oud 02-10-2002, 22:10
Verwijderd
Citaat:
Muis! schreef:
Dit is echt zo'n discussie waar nooit een einde aan komt. Iedereen heeft andere definities voor wicca of heks. Hoe weten we ooit welke de juiste is? is er wel een juiste? Wie/Wat beslist welke definitie goed of fout is? Het zijn maar woorden...
Het is alleen verschrikkelijk onhandig dat mensen de hele tijd dezelfde woorden gebruiken terwijl ze er eigenlijk verschillende dingen mee bedoelen...

maargoed. Ik kan het toch niet laten om ook ff te vertellen hoe is wicca en heks-zijn dan zie.

In mijn ogen is een heks gewoon iemand die magie gebruikt,

Wat een wiccan dan precies is is moeilijker. Ten eerste is een Wiccan iemand die de tradities van Gardner volgt. Maar aangezien er nu zooooveel mensjes zijn die zichzelf wiccan noemen omdat ze geloven in de wet van drie (ofzow...) en de wiccan rede uit hun kop kennen en runen leggen, vind ik dat het woord wicca nu gewoon een nieuwe definitie heeft gekregen.
Wat ook nog mogelijk zou zijn (taalkundig dan) is dat wiccan gewoon een synoniem is voor heks, en dus gewoon magiegebruiker. Maar ik weet niet helemaal precies hoe dat zit en hoe het woord wiccan is ontstaan...
Ah, een verstandig iemand

Een wiccan is gewoon iemand die de religie wicca volgt. Je kunt ook niet iedereen die in een god gelooft christen noemen, die persoon kan ook zomaar een eigen soort geloof hebben.
En wicca is dus weer het geloof dat Gardner ontwikkeld heeft. Er zijn heel veel mensen die, na twee fluffbunny sites gezien te hebben, denken 'oh lekker makkelijk, if it harms none do what thou wilst, en dan kan ik nog toveren ook' en dan noemen ze zich wicca en dan gaat het mis...
Oud 02-10-2002, 22:41
Darknezzz
Darknezzz is offline
Hoi, Mm,
Een heks is niet zomaar iemand die magie gebruikt. Iedereen gebruikt magie. Magie is het een mentale handeling van het mentale lichaam omzetten in een manifestatie.

Als ik een boterham smeer, is dat geen magie, immers ik gebruik een mentale beweging om die te vervolgen met een fysieke. Als ik twee maanden lang mijn mentale energie richt, versterk en focus op de gesmeerde boterham, dan zal deze zich uiteindelijk fysiek in mijn leven manifesteren en is dit wel magie.

Het heks-zijn is met grensen en woorden aan te geven. Het werkt niet als een a-diploma, nu kan je zwemmen...

Het heks-zijn is persoonlijk in te vullen, veelal neemt men de naam aan omdat het precies beschrijft hoe ze zich voelen. Ze zijn nog geen betere term tegengekomen, het voelt als thuiskomen. Het is dan ook belangrijk om geen individualiteiten te gaan negeren als iemand zichzelf heks noemt. Ik ken vele heksen, maar toch hebben zij allemaal weer andere meningen en overtuigingen. Er zijn echter ook overeenkomsten.

Ik vind het wiccan-zijn juist makkelijker te definieren dan het heks zijn... Heks-zijn heeft minder grensen.

Overigens is een wiccan een heks,
Niet elke heks een wiccan.
Een koe is een zoogdier,
Niet elk zoogdier is een koe.

Op die manier dus. Ik ben een heks, geen wiccan. Als ik mezelf in een hokje wil laten duwen tegenover mensen die de inhoud niet kennen noem ik mezelf wel wiccan. Mensen die de werkelijke lading kennen zal ik dus nooit vertellen dat ik een wiccan ben.

Als ik jou vraag: Wat is een mens? Zal ik van jou een heel ander antwoord krijgen dan van een ander. Zo beleeft ook iedereen het heks-zijn anders... !
Liefs en Bb,
Darknezzz
Oud 03-10-2002, 16:42
Verwijderd
Citaat:
judith2211 schreef:
ben even de draad kwijt... wie/wat bedoel je nou met 'dat'?
Euh... *denkt* Damn, nou ben ik de draad ook kwijt Ik bedoel dus dat iemand een soort religie heeft die op wicca lijkt, maar dat betekend niet dat ze heks zijn...

Citaat:

hoe zouden ze zich dan moeten noemen? iemand met een christelijk-achtige religie kunnen zich toch ook volledig terecht heks noemen volgens jouew verhaal?
en hoe bepaal je trouwens (en waarom denk jij dat JIJ dat kan bepalen) wie wel of niet een heks is?
Hoe ze zich zouden moeten noemen weet ik niet, moet je overal per se een naam voor hebben?
Nee, dat is precies het omgekeerde - mensen met een christelijk achtige religie kunnen zich geen christenen noemen omdat ze bijvoorbeeld niet geloven dat Jezus de zoon van God was en gestorven is voor onze zonden (er zijn wel mensen die dat doen hoor, maar het punt van christen zijn is juist dat je dat gelooft). Zo kan iemand die een soort natuurgeloof heeft zich ook niet zomaar wicca noemen, omdat wicca ook regels heeft. Als je uit wicca dingen kiest die bij je passen, prima, maar dan ben je dus geen wicca.
En zoals ik al zei, is een heks iemand die kan toveren. Ik geloof niet dat dat bestaat, dus voor mij is het nogal makkelijk - heksen bestaan niet. Maar als je wel in magie gelooft, tja, dan zijn de mensen die dat gebruiken dus heksen.

*vindt in principe alles best, maar word erg moe van de mensen die twee sites zien en dan roepen dat ze een heks zijn, omdat het interessant klinkt* (en ja ik weet dat jij niet zo bent )
Oud 04-10-2002, 12:54
FireCracker
FireCracker is offline
mm

hey morgan, jij hebt het wel over Gardner, maar er zijn meer stromingen in de Wicca dan alleen de Gardnerian. en je kan wel Wicca zijn zonder inwijding of initiatie (zoals jij het bedoeld) een inwijding krijg je alleen in en coven, want als je in je ééntje werkt is er niemand om je bij in te wijden. en een initiatie kun je ook gewoon krijgen, als jee soort openbaring. en over dat "toveren" dat kan gewon niet. en je kan dan wel zeggen dat Wicca's niet aan magie kunnen doen, dat doen ze wel, ze werken met kaarsen-/kruiden-/natuur/nog veel meer soorten magie

bb Pherwilyaiel
Oud 04-10-2002, 15:40
Verwijderd
Citaat:
Pherwilyaiel schreef:
mm

hey morgan, jij hebt het wel over Gardner, maar er zijn meer stromingen in de Wicca dan alleen de Gardnerian. en je kan wel Wicca zijn zonder inwijding of initiatie (zoals jij het bedoeld) een inwijding krijg je alleen in en coven, want als je in je ééntje werkt is er niemand om je bij in te wijden. en een initiatie kun je ook gewoon krijgen, als jee soort openbaring. en over dat "toveren" dat kan gewon niet. en je kan dan wel zeggen dat Wicca's niet aan magie kunnen doen, dat doen ze wel, ze werken met kaarsen-/kruiden-/natuur/nog veel meer soorten magie

bb Pherwilyaiel
En hoe kom je aan die informatie? Want dit is nou echt zo'n fluffbunny actie
Oud 04-10-2002, 17:53
FireCracker
FireCracker is offline
Citaat:
Morgan schreef:
En hoe kom je aan die informatie? Want dit is nou echt zo'n fluffbunny actie
en wat vind jij hier fluffbunnyerig aan? ik heb deze nformatie uit verschillende goeie boeken (scott cunningham, vivianne crowley), eigen ervaringen en ervaringen van andere heksen (beginnende, heksen die al hun hele leven ermee bezig zijn, en erfheksen)
Oud 04-10-2002, 18:45
Novavariel
Novavariel is offline
Ow gosj toch... ik ben nieuw hier en dit is mun 1e post... woei! Hai mensen allemaal!
Oud 05-10-2002, 15:42
QueenOfChaos
QueenOfChaos is offline
humz
sommige dinge worden dubbel gezegd..
verleert men t lezen?
Oud 06-10-2002, 15:02
QueenOfChaos
QueenOfChaos is offline
*ist helemaal eens met bovenstaande*
Oud 06-10-2002, 19:24
Verwijderd
Citaat:
judith2211 schreef:

ja die mensen heten joden...
!! Je weet best wat ik bedoel!

Citaat:

je kan ook zeggen dat heksen WEL bestaan, maar geen gelijk hebben als ze zeggen dat je magie kunnen gebruiken.. niet elke heks gebruikt magie trouwens...
Dat vind ik dus weer niet kloppen... maar daar kun je over blijven discussiëren, het komt toch neer op 'wellus!' 'nietus!' (hierbij: nietus!)

Citaat:

jeeeeeee lang leve fluffbunnies!!!! en pherwilyaiel (oh help wat een naam) is volgens mij niet zo heel erg fluffy, niet zo onaardig morgantje....
Sorry
Oud 11-10-2002, 11:41
FireCracker
FireCracker is offline
Citaat:
judith2211 schreef:
jeeeeeee lang leve fluffbunnies!!!! en pherwilyaiel (oh help wat een naam) is volgens mij niet zo heel erg fluffy, niet zo onaardig morgantje....
danku

Citaat:
Sorry
gelukkig maar
Advertentie

Regels voor berichten