Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-09-2002, 03:42
vempire
vempire is offline
Ik lees wel is Noorse mythologie en daarin word over runen gesproken en futhark het runen schrift.
Maar ik heb gehoord over wicca runen.
en dat er nog meer soorten zijn..

Weet iemand welke soorten erzijn en of je met runen ook magie mee kunt beoefenen.

(dacht dat er wel een paar wicca's waren die een antwoord op mijn vraag zouden kunnen geven.)

gegroet en alvast bedankt

V.
Advertentie
Oud 01-09-2002, 14:17
Galenfuïn
Galenfuïn is offline
heey!

Runen zijn leuk!
ik weet er alleen nog niet zoveel van af.
Vaak zijn alle runen gewoon noorse runen.
Voor het runen alfabet kan je Moderne Heksen van Claudia van der Sluis lezen, of bij De Slegte hebben ze er ook boeken over.
Futhark is de eerste rune in het rune-alfabet.
Als je meer info wilt, kan je misschien op WhiteShadow op het forum kijken
http://www.whiteshadow.nl

Succes!

Galenfuïn
Oud 01-09-2002, 23:18
Verwijderd
Ik weet er niet bijzonder veel van, maar er zijn meerdere soorten runen. Natuurlijk de Noorse, maar er zijn ook Keltische runen en ik neem aan dat er verder in de wereld nog veel meer soorten zijn... *neemt zich voor eens te zoeken in google*
Oud 03-09-2002, 09:03
vempire
vempire is offline
In idd geval bedankt.. .
Ik had nog gezocht ja..
en ik had het op een site gevonden waar ik vaker kwam...

daar stond dit als inleiding:
Inleiding
De oorsprong van de runen is nog steeds in nevelen gehuld. Dat wil zeggen, er is nog steeds geen theorie die in alle opzichten een bevredigend antwoord geeft.

In de zestiende eeuw ging men van een Saraceense oorsprong uit. En in de 17e eeuw, bijna onvermijdelijk met de bijbelse traditie uit die tijd, ging de wetenschap ervanuit dat het runenschrift een Hebreeuwse oorsprong had.

In de 20e eeuw zijn vier oorsprongstheorieën uitgewerkt: een Latijnse-, een Griekse-, een Etruskische- en een Indo-europese theorie.

Het runenschrift is waarschijnlijk ergens in de eerste eeuwen rond het begin van onze jaartelling door Germanen bedacht met het Latijnse schrift als voorbeeld. De uitvinding van de runenreeks kan waarschijnlijk aan één persoon toegeschreven worden. De wetenschap leidt dit af uit het feit dat de bijzondere volgorde van de runen (het futhark) al vanaf het eerste moment volledig ontwikkeld is.

De Edda verhaalt ook over de oorsprong van de runen, en die versie komt op een prachtige wijze overeen met wat de wetenschap ontdekt heeft.

Je hebt inderdaad dus meerdere runen..
Maar je kan runen dus ook voor magie gebruiken??
Lijkt me wel gaaf..
Oud 03-09-2002, 10:23
Verwijderd
Mh als je gelooft in magie...
Oud 03-09-2002, 13:09
Kjem
Kjem is offline
rune is wel een divinatie-methode...
wat ik ooit heb gelezen is dat iedereen in een coven een rune pakte... daarna gingen ze gezamelijk mediteren en vervolgens de rune visualiseren... een paar mensen zagen dan hetzelfde beeld en dat beeld was symbool voor iets wat gebeuren zou, of gaf aan hoe het nu met je staat... Je kan bijvoorbeeld voor een keuze staan... dan is de kans dat je de godin van de driesprong... (of de drievoudige godin??) ziet heel groot.
Het is wel moeilijk volgens mij... moeilijker dan tarotkaarten ofzo...
maargoed, eh verder weet ik er niet zoveel van ofzo...
Oud 06-09-2002, 13:02
Verwijderd
runen zijn germaanse tekens. die elk voor een klank en een woord (aantal woorden of begrippen) staan.

Oorspronkelijk zijn er 24 runen, maar misschien bedoel je met "wicca runen" wel een andere methode (die ik niet helemaal goedkeur maar jah... meningen verschillen).
Ooit heeft iemand besloten dat de runenset (ookwel: futhark genoemd) niet compleet is met 24, en heeft er dus een extra steen aan toegevoegd: wunjo: een witte blanke rune. Als joker zeg maar.

Als je hier vanuit gaat heb je dus twee soorten: de runenfuthark met 24 stenen en de futhark met 25 stenen.

runen kan je idd gebruiken om te divineren: orakelen, net als tarotkaarten eigenlijk. Mijn voorkeur gaat uit naar runen omdat ze zo mooi zijn in hun eenvoud, je ze goed zelf kan maken (klei en verf) en ze dicht bij onze oorsprong liggen. Germanen zijn onze voorouders en dus een stuk dichter bij huis dan de maker svan de tarot bijvoorbeeld, of de I Ching.

Er wordt gezegd dat runen magiesche krachten hebben, je kan ze bijvoorbeeld als amulet of talisman gebruiken

en goed boek hierover is bijvoorbveeld: runen (het heeft nog een ondertitel maar die weet i niet zeker: "het eeuwenoude orakel" geloof ik) van renee maas.

veel plezier
Oud 06-09-2002, 15:21
vempire
vempire is offline
bedankt, dat was nuttige informatie.
Zal het is kijken of ze het in de Bieb hebben.
Wicca runen is ook geen juiste benaming, maar dit zei iemand.

gegroet Vlad
Oud 15-09-2002, 13:22
REIE
REIE is offline

Ziezo, runen. Gewoon futhark zoeken en je krijgt ook nog wicca sites.

REIE
Oud 15-09-2002, 14:56
Verwijderd
Citaat:
REIE schreef:

REIE
F.th.F.R.CH. H.I..... T?.....D.

Dang, ik moet er toch nog eens naar kijken, ik ken geen letters meer!!
Oud 15-09-2002, 15:13
REIE
REIE is offline
Citaat:
Morgan schreef:

F.th.F.R.CH. H.I..... T?.....D.

Dang, ik moet er toch nog eens naar kijken, ik ken geen letters meer!!
Er zijn betere sites over Noormannen... Ik kan ook de S niet vinden. Zoek "viking" of "futhark" op altavista of google!

REIE
Oud 15-09-2002, 19:30
erhen
erhen is offline
Citaat:
REIE schreef:

REIE
Das geen Futhark

die klopt een 'beetje' niet
Dit is wat ik eruithaal :
f-u-th-a-r-k (wel een beetje kleine k)-g-v/w-h-n-i-*-p-ij/y/ei-z-*-t-b-e-m-l-*-d-o

Laatst gewijzigd op 15-09-2002 om 19:37.
Oud 19-09-2002, 16:33
vrolijkevlinder
vrolijkevlinder is offline
Angelic.
Passing the river
Ogham. = keltisch.

Dit zijn drie runengeschriften die bij hekserij gebruikt worden.

sterkte ofzoiets.
Oud 19-09-2002, 16:41
Verwijderd
Dat zijn geen originele runen.
Oud 29-09-2002, 15:13
Verwijderd
Citaat:
vrolijkevlinder schreef:
Angelic.
Passing the river
Ogham. = keltisch.

Dit zijn drie runengeschriften die bij hekserij gebruikt worden.

sterkte ofzoiets.

verklaar je eens nader svp... angelic? passing the river?
Oud 29-09-2002, 19:15
Silver Moonfox
Silver Moonfox is offline
Over runen betsaat een heel mooi verhaal. De god Odin hing zichzelf op aan Yddrasil, de wereldboom. Toen hij daar hing verloor hij door uitputting zn gezichtsvermogen en werd door de Goden de runen gegeven. Dit zijn dus 24 tekens (soms nog een blanco) die je kunt gebruiken voor divinatie (meestal worden ze daarvoor gebruikt) Maar in magie worden ze ook gebruikt voor bijv. in kaarsen te graveren of een spell op perkament te schrijven en te verbranden (petitioning) Ik denk dat als je op heksenstartpagina je heel veel sites kan vinden over runen. Op deze site over magische alfabetten staat ook runen maar ook een heleboel andere http://www.geocities.com/SoHo/Lofts/...alphabets.html Ik hoop dat heb kunnen helpen.

Liefs blessings
Oud 29-09-2002, 20:19
Verwijderd
Citaat:
Silver Moonfox schreef:
Over runen betsaat een heel mooi verhaal. De god Odin hing zichzelf op aan Yddrasil, de wereldboom. Toen hij daar hing verloor hij door uitputting zn gezichtsvermogen en werd door de Goden de runen gegeven. Dit zijn dus 24 tekens (soms nog een blanco) die je kunt gebruiken voor divinatie (meestal worden ze daarvoor gebruikt) Maar in magie worden ze ook gebruikt voor bijv. in kaarsen te graveren of een spell op perkament te schrijven en te verbranden (petitioning) Ik denk dat als je op heksenstartpagina je heel veel sites kan vinden over runen. Op deze site over magische alfabetten staat ook runen maar ook een heleboel andere http://www.geocities.com/SoHo/Lofts/...alphabets.html Ik hoop dat heb kunnen helpen.

Liefs blessings
Ze werden in de eerste instantie geschreven als schrift en zouden idd zogenaamde magische krachten hebben...
Oud 30-09-2002, 17:51
azitoga
azitoga is offline
hier vind je ook nog wat over runen: http://keltischkiekenkot.fateback.com/runen1.htm

misschien zijn het dingen die je al allemaal weet, maar dat kan ik niet weten he

Regels voor berichten