Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-08-2002, 19:07
Ilsje
Ilsje is offline
Ik dacht vanacht, dat uhm... nou kijk: soms wordt er gezegt dat iemand geboren is met dit talent, de ander met dat talent etc.... En kan ik nie gewoon geboren zijn met het talent: doomed to fail? Dat het mijn lot is om te mislukken, en dat ik geboren ben om fout te eindigen, door zelfmoord bijvoorbeeld?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-08-2002, 19:25
Verwijderd
Ik geloof daar niet in. Niet alles is voorbestemd. Veel dingen kun je veranderen. Dat jij dit denkt, komt volgens mij voornamelijk voort uit wanhoop, omdat alles lijkt te mislukken wat je probeert. Of niet?

Gevolg is een vicieuze cirkel, om de simpele reden dat wanneer iemand denkt dat iets zal mislukken, het meestal ook mislukt.

Belangrijk is dus dat je rationaliseert. Dit doet mij denken aan de rationeel-emotieve therapie (RET), waarbij het 4G-schema gebruikt wordt:

1. Gebeurtenis
Welke situatie heeft de problemen uitgelokt en ligt eraan ten grondslag? Bijvoorbeeld: "ik ben na een reorganisatie op het werk ontslagen".

2. Gedachte
Hoe interpreteer je de problemen? Op basis van welke irrationele, negatieve gedachten doe je dat? Bijvoorbeeld: "ik ben een loser".

3. Gevoel
Wat zijn de emotionele en lichamelijke reacties die erop volgen? Bijvoorbeeld: "ik voel me door iedereen verlaten".

4. Gedrag
Tot welk gedrag leidt dit? Bijvoorbeeld: "ik ben gaan drinken".

Waarna men de irrationele gedachten gaat uitdagen. Bewijs bijvoorbeeld eens waarom je een loser bent. In jouw geval: bewijs eens waarom jij 'doomed to fail' bent?

Dingen vallen nou eenmaal tegen in het leven, de kunst is om ermee te leren omgaan en dit begint veelal door anders tegen problemen aan te kijken.

Tot zover. Sterkte
Met citaat reageren
Oud 31-08-2002, 19:57
Verwijderd
Ik geloof er ook niet in, maar heel vaak voel ik me wel zo (ja ik weet het, mn gevoel en gedachten lopen niet helemaal op één lijn).
Ik probeer maar vaak genoeg tegen mezelf te zeggen dat zoiets niet bestaat, maar ja ik luister niet zo goed..

Goeie post ********..
Met citaat reageren
Oud 31-08-2002, 20:45
Chelsea
Chelsea is offline
jep kan, kijk maar naar Klungel (van de smurfen)
Oud 31-08-2002, 21:19
tacidvs
tacidvs is offline
Hm, Nederlands is uit man, niet normaal.
Oud 31-08-2002, 22:13
REIE
REIE is offline
Ik geloof wel in determinisme maar een mens kan gewoon niet alle feiten weten om de toekomst van iemand te voorspellen. Het is een beetje slecht om te zeggen dat iemand geboren word die gedoemd is tot falen. Dat kan je enkel achteraf zeggen als alles al gebeurd is.

REIE
Oud 01-09-2002, 11:43
Ilsje
Ilsje is offline
En als nou uit heel veel dingen blijkt dat het toch echt klopt?
Met citaat reageren
Oud 01-09-2002, 12:09
whizzer
whizzer is offline
Het draait volgensmij ook heel erg om je instelling. Stel je gewoon eens anders op ofzow, beetje positief plz mensen........
Oud 01-09-2002, 18:41
the_conquer
the_conquer is offline
Hangt ervanaf of je daadwerkelijk je instelling zo vasthoud en zo negatief over jezelf blijft denken, dan ben je inderdaad doomed to fail, attans dan heb je het zelf gedaan. Je kan ook een stuk positiever worden en dan ben je doomed to succeed.

veel sterke

the conquer
Oud 01-09-2002, 20:30
Ilsje
Ilsje is offline
En als ik nou voor mega veel dingen behoorlijk me best doe, en die mislukken.En als er dan ook nog eens dingen zijn waar ik nix aan kan doen, die mislukken?
Met citaat reageren
Oud 01-09-2002, 21:08
whizzer
whizzer is offline
Ok, dan ben je doomed to fail, nou goed?

Kom op he, je gaat toch niet zitten van 'dit is kut, dat is kut, ik ben doomed to fail' ? Zo kom je natuurlijk nergens, ga een hobby zoekenofzow........
Oud 01-09-2002, 21:31
D@mien
D@mien is offline
Leuke quote uit 'The Matrix', misschien heb je dr wat aan:

"There is a difference between knowing the path, and walking the path"

- Morpheus -

Simpelweg betekenende: Als je denkt iets negatiefs als lot te hebben: heb daar dan schijt aan en doe wat anders.

In jouw geval: doe meer dingen waarvan je weet dat ze kunnen lukken...niet alleen de dingen die hooggegrepen zijn...
Oud 02-09-2002, 18:13
kleine wicca
kleine wicca is offline
Als iedereen een talent heeft kan dat dus nooit zijn doomed to fail, ik geloof niet dat mensen dit als een talent zien (ik niet in elk geval en ik geloof wel dat iedreen ergens goed in is) neem ff de tijd om te ontdekken WAT
Oud 04-09-2002, 14:07
Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Laat dat nou geen self-fullfilling prophecy worden.
Oud 05-09-2002, 19:22
Ilsje
Ilsje is offline
Citaat:
whizzer schreef:
Ok, dan ben je doomed to fail, nou goed?

Kom op he, je gaat toch niet zitten van 'dit is kut, dat is kut, ik ben doomed to fail' ? Zo kom je natuurlijk nergens, ga een hobby zoekenofzow........
Zal ik er eerst dan maar effe bij zeggen dat ik mega veel hobby's heb? Zo goed?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten