Ik geloof daar niet in. Niet alles is voorbestemd. Veel dingen kun je veranderen. Dat jij dit denkt, komt volgens mij voornamelijk voort uit wanhoop, omdat alles lijkt te mislukken wat je probeert. Of niet?
Gevolg is een vicieuze cirkel, om de simpele reden dat wanneer iemand denkt dat iets zal mislukken, het meestal ook mislukt.
Belangrijk is dus dat je rationaliseert. Dit doet mij denken aan de rationeel-emotieve therapie (RET), waarbij het 4G-schema gebruikt wordt:
1. Gebeurtenis
Welke situatie heeft de problemen uitgelokt en ligt eraan ten grondslag? Bijvoorbeeld: "ik ben na een reorganisatie op het werk ontslagen".
2. Gedachte
Hoe interpreteer je de problemen? Op basis van welke irrationele, negatieve gedachten doe je dat? Bijvoorbeeld: "ik ben een loser".
3. Gevoel
Wat zijn de emotionele en lichamelijke reacties die erop volgen? Bijvoorbeeld: "ik voel me door iedereen verlaten".
4. Gedrag
Tot welk gedrag leidt dit? Bijvoorbeeld: "ik ben gaan drinken".
Waarna men de irrationele gedachten gaat uitdagen. Bewijs bijvoorbeeld eens waarom je een loser bent. In jouw geval: bewijs eens waarom jij 'doomed to fail' bent?
Dingen vallen nou eenmaal tegen in het leven, de kunst is om ermee te leren omgaan en dit begint veelal door anders tegen problemen aan te kijken.
Tot zover. Sterkte