Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-09-2002, 18:34
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Thuis heb ik dus nogal wat problemen met mijn ouders. Vooral omdat ze willen dat ik iets anders ben dan ik ben of wil worden. Ze doen daar vaak ook erg vervelend bij...

Ook willen ze dat ik ongelimiteerd van ze houdt enzo en 'me een echt part-of-the family voel' (gezicht vertrok naar uitermate lelijk en walgend bij typen deze zin).

Dit is dus niet zo. Maar ze begonnen heel erg vervelend te doen toen ik dat nog liet blijken enzo - het was toen zelfs zo erg dat ik serieus overwoog huis te verlaten en moordneigingen had (naar hen dus) in de meest agressieve buien (ik denk een beetje lichter over moord dan normaal mens, dat wel... maar ik ben echt geen killer ofzo).

Maar ok. Ik ben dus maar gaan doen alsof... voor zo goed en slecht als het gaat. Naast dat ze meer willen is een tweede probleem dat het steeds moeilijker wordt om dit vol te houden.
Ze zeggen steeds vaker dat ik kijk alsof ik hen iets kwalijk neem (understatement) en ik heb het vermoeden dat ze niet lang meer zullen geloven dat dat niet zo is...
Ik moet dit nog 1 jaar en 42 weken volhouden... hoe?

Ow, en als ik ermee ophoud dan verdwijnt het volgende voor mij.
1. Zakgeld €40 per maand + €120 gemist zakgeld van 3 maanden (laatste doet me ergens al vermoeden dat ik dat al niet meer heb...)
2. Internet
3. Toestemming om te werken flink bedrag per maand(je mag alleen werken met toestemming ouders EN mijn werkgever is toevallig ook nog goede vriend van ze)
Oud 02-09-2002, 18:58
Verwijderd
1. zakgeld heb je al niet meer. je ouders zullen dat niet zomaar vergeten.
2. ach ja... bibiotheek?
3. je bent 17 toch? dan zal je over een paar maanden toch wel mogen werken zonder toestemming van je ouders?
als ik jou was zou ik alvast de krant eens doorkijken.

maar waarom moet je nog een jaar en 42 weken volhouden? mag je dan op jezelf gaan wonen of is je opleiding dan af?
Met citaat reageren
Oud 02-09-2002, 19:07
Rerisen Phoenix
2. bibliotheek chatten & online gamen? - nee...
3. 7 januari 2003 ja. - dan wordt ik 18

en ik was nog een punt vergeten.
Als ik als ik 18 wordt niet rook, niet drink en (als geheime voorwaarde) geen ruzie met ze heb krijg ik mijn rijbewijs van hen.
Oud 02-09-2002, 19:25
Quiana
Quiana is offline
Goed, waarschijnelijk heb je dit al vaker gehoord, maar kan je niet met je ouders praten?
Ze zullen toch wel moeten accepteren dat jij de persoon bent die jij wil zijn, niet die zij willen dat je bent..

1.Tja, das wel moeilijk..
2. Ja, zoals eerder gezegd, bieb, maar zonder geld .. kan t niet op school?
3. ergens anders baantje zoeken, over n tijdje kan je zonder toestemming werken.
4. Je bedoeld dat je je rijlessen betaald krijgt? Tja, als je een baantje hebt, kan je ervoor sparen.. (sorry, btje lullig)

suc6 iig
Oud 02-09-2002, 19:26
Verwijderd
2. je kan natuurlijk gaan afkicken. ( flauw, ik ben net zo erg.)
3. een rijbewijs voor je geestelijke gezondheid. lijkt me een aardige ruil.

Ik vind het verder nogal een vage situatie.
eerst behandelen ze je als stront en dan als je je afsluit is het: zoon wat is nou?

als je dit gesprek een keer wilt voortzetten op msn, drop me a line
Met citaat reageren
Oud 02-09-2002, 21:56
Rerisen Phoenix
Citaat:
Betamethason schreef:
Goed, waarschijnelijk heb je dit al vaker gehoord, maar kan je niet met je ouders praten?
Ze zullen toch wel moeten accepteren dat jij de persoon bent die jij wil zijn, niet die zij willen dat je bent..

1.Tja, das wel moeilijk..
2. Ja, zoals eerder gezegd, bieb, maar zonder geld .. kan t niet op school?
3. ergens anders baantje zoeken, over n tijdje kan je zonder toestemming werken.
4. Je bedoeld dat je je rijlessen betaald krijgt? Tja, als je een baantje hebt, kan je ervoor sparen.. (sorry, btje lullig)

suc6 iig
Dat is inderdaad de meest logische oplossing die je zou bedenken. In het begin werkte dat even maar toen kwamen ze met 'Ik heb geen zin meer in die problemen, houd er mee op.' (dit zei mijn moeder LETTERLIJK) - en voilà. Bij elke verdere poging kreeg ik ook al op mijn kop.
Ze lijken het zich niet eens te beseffen.

Citaat:
een rijbewijs voor je geestelijke gezondheid. lijkt me een aardige ruil.
Geestelijk ben ik nog steeds gezond en loop geen risico op geestelijke verstoringen ofzo. Sommigen zeggen dat ik dat al heb; maar ik zeg dat dat juist de verdediging is...
Ik hecht totaal niet meer aan familie (was misschien een klein beetje overkill ja - alleen ouders was misschien ook afdoende geweest) en ben erg ongevoelig geworden voor 'familie'-liefde en misschien ook andere liefde - maar aan laatste twijfel ik.
Ow, en o.a. hierom (maar dit komt bij deze situatie op 2e plaats. Op 1e plaats komt een jaar gepest in de brugklas (zodanig dat ik in ziekenhuis werd opgenomen) - maar dat heeft me ook prettig veranderd - je wordt gepest omdat je incompatible bent met die mensen) - ehm waar was ik met die haakjes
owja, dit is ook 2e reden voor dat ik emoties alle macht over beoordelingsvermogen e.d. (probeer te) ontneem/ontnemen.

Hmm... :-/
1. Hecht slecht aan mensen
2. Ongevoelig voor (familie)liefde
3. Emotie-onderdrukking
en ik zeg dat ik geestelijk helemaal gezond ben.... - ehm. - nja, ik voel me geestelijk iig gezond en ik ben geen freak ofzo. - en kan normaal met meeste mensen omgaan... - op 2 puntjes na.

beetje slecht in sociaal - en sociale faalangst. - maar dat komt erg veel voor en staat hier h... - ownee, vertrouwenspersoon op school zei dat dat van pesterij in brugklas kwam. - ook goed.

ehm... - ja. Maar ik wil gewoon ff volhouden tot februari
Oud 03-09-2002, 07:28
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:

Dat is inderdaad de meest logische oplossing die je zou bedenken. In het begin werkte dat even maar toen kwamen ze met 'Ik heb geen zin meer in die problemen, houd er mee op.' (dit zei mijn moeder LETTERLIJK) - en voilà. Bij elke verdere poging kreeg ik ook al op mijn kop.
Ze lijken het zich niet eens te beseffen.
Als ze zo reageren, kunnen ze niet verwachten dat jij doet zoals zij willen..
Zijn er geen andere mensen die hun zoiets duidelijk kunnen maken? Mensen met wie je kan praten?Dat zij met je ouders gaan praten?

Citaat:
1. Hecht slecht aan mensen
2. Ongevoelig voor (familie)liefde
3. Emotie-onderdrukking
Op 1 en2 kan ik geen antwoord geven..
3. Onderdruk je gevoelens niet, probeer ze te uiten, voordat je ze op een verkeerde manier gaat uiten.. (snijden,drugs, weetikveel)

Citaat:
ehm... - ja. Maar ik wil gewoon ff volhouden tot februari
Ehm.. dat begrijp ik nog steeds niet
Oud 03-09-2002, 11:51
Rerisen Phoenix
3. Onderdrukken is inaccuraat. Ik sta ze niet toe enige controle over me te hebben. Ik probeer het zo te doen dat alleen rationele verstand mag overwegen en beslissingen nemen. - De emoties hoor ik ahw aan en handel dan al dan niet naar 'hun wensen'.

En snijden e.d. - ik denk erg rationeel... ik denk niet dat ik dat ooit zou doen. Ik heb tegen zelfdestructieve dingen zelfs een soort beveiliging 'ingeprogrammeerd'. (paar jaar oefenen) - zo kan ik amper aan snijden e.d. denken (het doen). En meteen een erg sterke NEE. - dus dat soort schade lijkt me geen probleem

overigens stoor ik me niet aan putn 1 t/m 3.

En... dat rijbewijs is winst. En zijn alternatieven zoveel gemakkelijk of prettiger? - alternatief is namelijk constante ruzie en een half jaar 'armoede' - nja, ik heb wel wat reserve...
Oud 03-09-2002, 13:31
Verwijderd
Hmm, als ik terugdenk, durf ik haast te beweren dat het je eigen frustraties zijn. De vraag is eigenlijk "Hoeveel moeite kost het je nu werkelijk om zo te leven als zij dat willen?" en daarnaast "In welke mate wijkt hun eisenpakket af van hetgene dat als 'normaal' gezien wordt in onze maatschappij?".
Met citaat reageren
Oud 03-09-2002, 14:31
Rerisen Phoenix
Wijkt niet veel af van wat meest ouders willen -

Het kost me erg veel moeite. Ik moet me gewoon als iets totaal anders voordoen dan ik ben en zowat alle emoties onderdrukken om. Normalitair onderdruk ik niet echt... - ik uit het dan op andere manier ofzo. - Maar dan helemaal niet. Ik moet mijn emoties onderdrukken en ondertussen vaak de tegenpolen van die emoties zien te uiten.
Dus als je bijvoorbeeld iemand zwaar haat doen alsof je van die persoon houdt. - Dus ja, het is erg lastig en ik laat veel meer steken vallen en binnenkort tuinen ze er niet meer in.

Ik snap neit wat je bedoelt met eigen frustraties...
Oud 03-09-2002, 14:35
Verwijderd
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
Wijkt niet veel af van wat meest ouders willen

..

Ik snap neit wat je bedoelt met eigen frustraties...
Euhm, als het niet aan je ouders ligt, aan wie ligt het dan?
Met citaat reageren
Oud 03-09-2002, 15:43
Rerisen Phoenix
Het gaat niet om de wil maar wat erop volgt.

Wil iedereen niet kinderen die enorm van ze houden enz? - ik denk het wel.
Maar de meesten beseffen denk ik dat als ze neit zo zijn je ze niet zo kunt maken en leggen zich daar bij neer ofzo. Bij mij lijkt het alsof ze het proberen te forceren enzo.

Dus dit ligt niet aan mij. Mij wordt gewoon niet de ruimte enzo gegund om mezelf te ontwikkelen zoals ik wil. Ik moet me zo gedragen zoals zij willen (zoals ze willen dat ik me gedraag is niet uniek) en anders gaan ze vervelend doen.

Wat had jij dan in gedachten? Dat ik wel zo was als ze wilden en.. - nee klopt niet.
ff kijken hoor [herleest post]
...
Waarom zou het niet aan hen liggen als het is wat meeste ouders willen? (althans, ik denk dat meeste ouders liefhebbende kinderen willen)
Oud 03-09-2002, 15:47
Rerisen Phoenix
ik had het vertrouwenspersoon op school het ook een keer aan ze laten vertellen... - langer geleden.

Ze reageerden in 1e instantie een beetje door zielig doen en dom doen... Dus 'denk je dat wij dat leuk vinden?' - alsof ik dat had gezegd enzo om ze te pesten. enzo...
Oud 03-09-2002, 21:44
kleine wicca
kleine wicca is offline
euh.............je bent 17...........zulk soort shit hoort drbij.

Maar ik mot mn bek houwe daarover...................

dus, succes!
Oud 03-09-2002, 22:34
de abt van sion
de abt van sion is offline
Hoe ouder je wordt, hoe meer je gaat lijken op je vader. Of je dat nu wilt of niet.

Ik lijk overigens niet op mijn vader.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 16:01
Rerisen Phoenix
Citaat:
de abt van sion schreef:
Hoe ouder je wordt, hoe meer je gaat lijken op je vader. Of je dat nu wilt of niet.

Ik lijk overigens niet op mijn vader.
En waar baseer je dat op? Op standaard situatie waar kinderen ouders als vrienden en voorbeeld zien? - wil ik best geloven.

Maar ik heb dus toen ik zo gepest werd hun voorbeeldfunctie denk ik opgeheven omdat die mij niks goeds bood - net als mijn oude ik / levensstijl... afgeschaft omdat het niet werkte. En heb zelf route uitgestippeld DUS gaat het voor mij denk ik niet op.

Bovendien erger ik me ook aan zijn domme egoïsme. Geen verstandige egoïst... nee, zo'n domme dat hij zelfs niet doorheeft dat hij egoïst is. - Ik lijd op een zekere manier constant aan dat egoïsme terwijl ik aanhoor hoe slecht egoïsme wel niet is en dat je zo niet moet leven.

Mja... - ik bereik hier weinig mee. - er zitten geen langdurige-misleiding-volhoud experts hier behalve mezelf - en de overwegingen e.d. heb ik al gemaakt.

Owja, wel is me dus iets (algemeens denk ik) opgevallen waarover ik eens een topic open...
Oud 05-09-2002, 17:24
Rerisen Phoenix
Citaat:
******** schreef:
Euhm, als het niet aan je ouders ligt, aan wie ligt het dan?
Misschien toch meer eigen frustraties dan ik dacht ja... - maar niet alleen maar...

ik ga voor tactische spreekpoging - desnoods verlies ik wat...

mja, toch... - ik stoor me gewoon aan dingen waarvan ze niet willen dat ik me eraan stoor en ben op een aantal punten niet zoals ze willen dat ik ben... -

het echte probleem is eigenlijk zo klein. - alleen de escalatie is het probleem. Gevolg op gevolg op gevolg op gevolg.
Ik moet bij praten alleen zien de gevolg-problemen te ontwijken denk ik... en alleen het kernprobleem 'aanvallen'.
Jij nog advies?
Reageren

Regels voor berichten