Advertentie | |
|
![]() |
|
Het heeft wel iets...
Maar ja, ik zou niet zo kunnen denken ![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Als we willen slagen, moeten we bereid zijn te falen. Citaat:
Uit een depressie te komen, is leren te dromen ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Heej, zit best wat in ja..
Ik zie idd ook altijd allerlei risico's bij dingen die ik wil (zoals alleen reizen), die risico's zijn er uiteraard... Maar wanneer ik me daar voortdurend van bewust blijf, zal ik altijd te angstig zijn om daadwerkelijk te gaan. Maar dit heeft dan weer niet echt met zelfbeeld te maken. Ik merk idd dat nu ik gelukkiger ben, mn zelfbeeld en het geloof in mn eigen capaciteiten meer is, maar ik vraag me dan echter af of dit wel te weiten valt aan een vertekend zelfbeeld? Het meeste van dat zelfvertrouwen komt namelijk uit ervaring. Door op mn vaders werk dingen te doen, en het goed blijken te doen + er complimentjes over krijgen, geeft me het vertrouwen dat ik die dingen kan. De opmerkingen dat ik het sneller en beter doe dan mensen die ervoor zijn opgeleid, laten mij concluderen dat ik meer kan. Is het dan zozeer een verkeerd zelfbeeld, een droombeeld? Of ben ik gewoon geen gezonde geest en geldt het dus niet voor mij ![]() Maar er zal zeker iets inzitten. Want moet je om in deze wereld waar toch heel veel gruwelijks om je heen gebeurd en mensen elkaar ontzettend veel pijn doen niet gewoon een bord voor je kop hebben om daar nog gelukkig in te zijn? Als je je bewust zou zijn van alle ellende om je heen, en alle risico's, zou je nooit gelukkig kunnen zijn. Naïviteit kan echter ook te ver gaan. Als je namelijk voor echt alles een bord voor je kop hebt, zal je daar een keer gigantisch tegen aanlopen aangezien dan anderen om je heen dat bord niet voor hun kop hebben en de realiteit wel zien waardoor jij gekwetst zal worden. Vb. Een vriendin van mij is ontzettend optimistisch, en daarbij ook naïef. Ze ziet niet, wat iedereen om haar heen wel ziet, dat de relatie waarin ze zit niet gezond is en haar gedrag daarin ook niet. Ze pikt daadwerkelijk alles van die jongen, wat hij haar ook flikt, ze wil het niet zien. Maar die jongen zal de realiteit wel zien en het ws op een gegeven moment uitmaken aangezien haar gedrag heel beklemmend werkt. |
![]() |
|
![]() |
is het dan niet eerder een negatief zelfbeeld?
Dat is dat minstens zo erg als een positief zelfbeeld. Je onthoud dan jezelf de mogelijkheid om ergens aan te beginnen, lauter omdat je denkt dat het gaat mislukken. Met een positief zelfbeeld ben je dan nog beter af, omdat je dan ervaring kan krijgen in het gene dat je doet. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het punt is dat een beetje optimisme - over het eigen kunnen en de eigen situatie - noodzakelijk is. Zonder het is de wereld rondom pijnlijk en begeef je jezelf in een neerwaartse spiraal. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik denk alleen niet dat het optimisme over je eigen kunnen en situatie perse jezelf voor de gek houden is.. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|