Advertentie | |
|
![]() |
|
Gaan we weer….
Aloude discussie die opgerakeld wordt door een vreedzame actie van PSV supporters die nu ineens beschreven wordt als een hooligandaad. Georganiseerde criminaliteit is natuurlijk onzin, dan kun je elk rondhangend blowertje ook wel in de cel zetten naast Al Capone en Vito Corleone. Na het lezen van de straffen die er volgens de schrijvers moeten komen, ben ik er wederom van overtuigd hoe slecht men in Nederland op de hoogte wordt gehouden van de straffen die er al bestaan. Vrijwel elke voetbalsupporter heeft tegenwoordig al een stadionverbod, dus erg veel meer zullen er wel niet meer komen. Binnen elke harde kern heeft sowieso een ruime 40% een permanent stadionverbod, bovendien hoeft het niet strenger aangepakt te worden. Als je je veters niet dicht hebt krijg je al 3 maanden stadionverbod, laat staan als je per ongeluk de tegenstander een ‘stommeling’ noemt. Wat heeft een stadionverbod te bieden als er toch geen ongeregeldheden in de stadions zijn? Ten tweede zijn de straffen natuurlijk inconsequent. Als er wordt gevochten in een uitgaansgelegenheid vanwege een ruzie om een barkruk dan krijgen de voetbalsupporters een stadionverbod, wat een ook een boete van 450 euro inhoudt. Waarom mogen voetbalsupporters niet samenscholen en hangjeugd wel? De media heeft het woord ‘voetbalsupporter’ verbasterd na een manier van leven. Wat is het straffen voor begaande delicten? 980 euro boete voor het uitdelen van een klap die je in het uitgaansleven voor maximaal 120 euro had kunnen uitdelen? Bij rellen moeten de raddraaiers boetes betalen en eventueel de cel in, maar alsof dat nog niet gebeurd. Negen dagen vastzitten voor vermeende bedreiging, twee weken zitten voor het vasthouden van een steen die je niet vast hebt gehad, 450 euro boete voor mishandeld worden. Oordelen over dit soort activiteiten is ieders goedrecht, je leest immers wat er in de kranten staat. Bovendien zijn er ook een heleboel straffen die wél terecht uitgedeeld worden. Maar wat is nu in feite criminaliteit? Een gewone voetbalsupporter die illegaal bier in het stadion drinkt of de bobo die een glas champagne van 30 euro naar binnen werkt. De voetbalsupporter die uit emotie roept dat de scheidsrechter een klootzak is of de sponsor die denkt aan zijn financiële verlies en de scheidsrechter de dood in wenst. De voetbalsupporter die voor zijn vrienden wat kaarten koopt om ze het stadion in te laten gaan, wat illegaal is of de sponsor die gratis zijn hele familie mee mag nemen. Wat is strafbaar en wat is in strijd met de rechten van de mens? Is het legaal iemand op te pakken omdat hij bij zijn schoonouders op visite is, maar niet in de buurt van het stadion mag komen? Is het legaal om als agent te roepen: ‘Kom dan kankerboeren!’ Mag je iemand op zijn sokken van Volendam naar Deventer laten reizen? Dat ze het voetbalvandalisme aanpakken is prima, dat is zelfs de taak van de overheid. Maar waarom zijn de regeltjes rondom het voetbal zo tegenstrijdig als bij andere praktijken zoals bijvoorbeeld uitgaansgeweld of rondhangende jeugd. Bovendien mag de overheid zelf ook nog wel eens naar het te voeren beleid gaan kijken. Is het rendabel Ajacieden te verbieden naar Groningen te komen, terwijl je dan weet dat ze dan sowieso komen. Iets wat nog meer kosten met zich mee zal brengen. Ach ja, de KNVB zit in financiële nood en dan zijn een aantal boetes natuurlijk nooit weg, want 450 euro per scheldwoord dat wordt geroepen, elke biertje wat op straat gedronken wordt, elke jongen die dronken over straat loopt, elke steward die stenen in handen ziet die er niet zijn en voor elke keer dat de ME zin heeft om te rammen is dan natuurlijk nooit weg. |
![]() |
|
![]() |
Duidelijk is wel dat het zo niet verder kan en daat er gewoon superhard moet worden opgetreden.Ikzelf ben een fanatiek N.E.C-supporter,oke ik zie Vitesse ook liever vandaag dan morgen falliet maar ik ben niet zo idioot als een aantal duizend gekken(geen supporters!!!)die denken te moeten relschoppen!!
ieder persoon dat denkt te oeten relschoppen moeten ze meteen voor 1,5 jaar de bajes ingooien en er voor zorgen dat hij de komende 3 jaar ook nog een maandelijkse boete moet betalen van 350 euro,kijken of ze dan nog steeds zo fanatiek zijn,zoja pak een paar wapenstokken en helemaal neerknuppelen. Deze rotzooi,dat eigenlijk volledig los staat van het voetbal,moet nu echt uitgeroeid worden. Wat betreft voetbal,het is de beste sport ooit uitgevonden.daarom ook voor al die vrouwen die het niks vinden,hoe de mond en ga lekker breien,want dats spannend!!! ![]() |
![]() |
||
Of bosjesmannen preventief afmaken, lijkt je dat geen goed idee?
En drugsdealers, kinderverkrachters, bolletjesslikkers, fraudeurs en aanranders gewoon dezelfde boete blijven geven. En zeg eens eerlijk? Hoe gedraag jij je tussen je klasgenootjes als Vitesse naar de Goffert komt? Ben je dan ook zo trots dat het kanon al klaar staat voor als ze de Waal over komen! Als je iets teveel gedronken hebt en je staat in café Spijker te hupsen op een hit de Après-skihut CD 33, zing je dan ook niet een keer een liedje over Vitesse? Citaat:
Twee jaar stadionverbod, 450 euro boete voor de KNVB, 400 euro boete voor justitie, meldingsplicht en een reisverbod lijkt me wel op z’n plaats. |
![]() |
|
![]() |
bij haarlem heeft een groep van 58 man en stadion verbod gekregen op verdenking van spreekkoren tegen stormjoden renstar. Er waren geen echte bewijzen tegen deze groep maar ze mogen er nu niet meer in. Er is nu bij thuis wedstrijden een legitimatie plicht en nu ook bij uiot wedstrijden, dit is te bepottelijk voor woorden. Het bestuur van Haarlem denkt nu van ze af te zijn maar deze jongens raak je niet kwijt (al zitten er een paar tusssen die iedereen liever kwijt is) oftewel stadion verboden leveren niks op, alleen maar meer elende buiten het stadion
|
Waren ze jou ooit ook niet liever kwijt, Balk?
Of mag ik Rudi zeggen? Nog steeds hetzelfde telefoonnummer waarmee je iedereen plat belde? Ach ja, Haarlem altijd gezellig! Erik van Z. (hihi) Te laat in Deventer Te vroeg weg uit Deventer Ambachtsstraat Sportpaleis de Jong Muggen op Qlimax. Heel raar allemaal….. Maar zeg nu zelf Balk, is het ook niet zo dat er een gedeelte van deze jongens ook heeft geprobeerd de verplichte buscombi naar Velsen te ontwijken en toen opgepakt is. Overigens nog bedankt daarvoor, toen zaten wij in Volendam! Kortom de meeste jongens die nu een SV hebben zijn bekenden bij het bestuur en politie, om daaruit conclusies te trekken is natuurlijk verkeerd dat ben ik met je eens. Bovendien is het belachelijk een stadionverbod te krijgen op ‘verdenking van’ een eventueel begaand delict. Ach ja, alle jongens die het stadion niet meer in mogen zien we elk jaar toch weer gezellig terug op de Ambachtstraat, of niet? Wie nu nog in de veronderstelling is dat een stadionverbod werkt, heeft zich niet goed verdiept in het feitelijke probleem. Of wel, gehele 2e kamer? |
![]() |
|
Persoonlijk vind ik dat de hele boel wordt opgeblazen. Dankzij de media met hun opgeblazen verhalen.
De media legt de druk op de KNVB, en de KNVB legt hierdoor weer de druk op de schouders van de clubs. En geloof me: vroeger was alles nog 10 keer zo erg. Toen waren er nog genoeg leuke rellen. Maar dankzij de roep van het volk aan de media, zijn vaak alle supporters verplicht per combi aftereizen en daarnaast zich ook nog eens emotieloos voortedoen. Jammer dat het zo moet lopen...
|
Hehe, ik dacht dat Roda een tijdje terug nog een leuke rel heeft gehad met Feyenoord in de binnenstad van Kerkrade...???
Door te kijken hoe erg het vroeger was (en begin jaren ’90 was het inderdaad heel veel erger dan tegenwoordig!) rakel je echter niet de oplossing naar boven. Ook het bekijken van andere landen waar men ook nog steeds last heeft van voetbalvandalisme lijkt me niet de oplossing. Je moet kijken waar het goed gaat en niet waar het fout gaat. En wat mij betreft heeft Nederland het probleem een heel stuk beter in de hand dan andere landen. Een probleem wat al bijna gecontroleerd wordt kun je niet uitroepen tot een oncontroleerbaar probleem. Voetbalvandalisme hebben ze een stuk beter in de hand dan bijvoorbeeld straatroof, aanrandingen, buurtbendes die met elkaar op de vuist gaan en hanggroepjongeren. |
![]() |
|
![]() |
Ik heb hier eerder ook een topic over geplaatst, helaas is dat al gewist...
Nog even een korte uitleg van mijn plan. De Landmacht zal de ME vervangen bij voetbalwedstrijden, zodat de ME meer tijd heeft voor andere taken en deze mensen voor politietaken kunnen worden ingezet. De politie kan dan aandacht besteden aan het echte politiewerk, en de afhandeling van voetbalwedstrijden aan de Landmacht overlaten. Hiervoor worden (gewapende) teams gevormd, en wedstrijden worden in risico-categorieen ingedeeld. Eén team bestaat uit circa 90 man, dus 3 pelotons. Twee zijn lichte infanterie-eenheden, een is een ondersteunende groep, speciaal voor deze acties gevormd, bestaande uit communicaties, coordinatie, bevoorrading, transport, medische diensten, en gevangenenbewaking. Eventueel kan de Marechaussee worden ingezet voor een goede afhandeling van verkeersproblemen. De 60 inzetbare soldaten per team krijgen een standaard ME uitrusting, echter, ze worden zwaarder bewapend, en bij rellen lopen notoire relschoppers dan ook kans om door een scherpschutter te worden geraakt, liefst in het been of in de armen, maar in extreme gevallen tussen de ogen. ![]() Bij de teams zitten dus ook scherpschutters. De coordinatie verloopt via het 3de peloton van elk team. De pelotons worden geleid door een luitenant, de teams door een kapitein. Per twee teams is er een majoor, per tien teams een luitenant-kolonel. Er worden in totaal 15 teams gevormd van ieder 90 personen, wat neerkomt op 1350 man (administratieve eenheden niet meegeteld). De wedstrijdcategorieen: 1- 1 team aanwezig, zeer licht bewapend 2- 2 teams aanwezig 3- 4 teams aanwezig 4- 6 teams aanwezig 5- 8 teams aanwezig 6- 10 teams aanwezig, zwaar bewapend Kortom: willen de voetbal-supporters oorlog? -Dan kunnen ze die krijgen. |
![]() |
|
Hehe, Fleet Admiral ik heb met grote bewondering je topic gelezen!
Ik heb nog wat GI Joe in de kast liggen. Ruilen tegen een stripboek van Lucky Luke? Of Snelle Jelle! Je kennis over alles wat met militaire zaken te maken heeft neem ik niet in twijfel, je kennis over het daadwerkelijke onderwerp des te meer. 1 man bestaat uit 90 bewapende militairen. Dus jij wilt 90 bewapende militairen inzetten voor een wedstrijd RBC – Veendam. Ik hoop niet voor je dat je VVD stemt, want dat komt vast niet ten goede aan de reductie van de belasting. Ik weet niet hoe jij een voetbalwedstrijd ziet, maar ik denk niet dat we het leger nodig hebben bij zaken die zelfs de politie niet eens af hoeft te handelen. Bevoorrading? Wat moet ik me daar bij voorstellen? Voedselpakketen voor trainers die dreigbrieven krijgen? Communicatie? Loeren waar de tegenstander is (doet politie nu ook al) om vervolgens tussen de ogen toe te slaan? Mag ik me de situatie alvast indenken? Volgende week lekker Go Ahead Eagles – FC Volendam. In café On the Rocks zit een groep 60 tot 70 mogelijke raddraaiers, althans dat beweert het bestuur, de politie en de KNVB. FC Volendam neemt helemaal geen supporters mee. Op het dak van de V&D staat de majoor met zijn troepen op de wacht. Vlak voor de Waag liggen zandzakken, daar hebben de grondtroepen hun bunker gemaakt. Nitraten Johan gooit een rotje op de Brink. Alle troepen paraat! Nu gaat het echt uit de hand lopen. De scherpschutters in cafetaria ’t Brinkje schieten erop los. Een onschuldige voorbijganger wordt geraakt, daarna wordt wél een lid van de harde kern geraakt. Niet de goeie, maar ach. Reactie naderhand: ‘Het liefst raak ik ze natuurlijk in de armen of de benen, deze was per ongeluk tussen de ogen. Kan gebeuren!’ Balkende is trots op zijn troepen die weer bijdragen aan een samenleving waar normen en waarden hoog in het vaandel staan. Het wordt weer langzaam rustig in Deventer, de groep zet de gang richting stadion. Er blijft een groep van 60 man in het centrum, de overige 10 mogen het stadion nog wel in en lopen richting stadion. Omringt door tanks, bazooka’s en blauwe helmpjes gooit Klinker Jos een blikje bier in de prullenbak. ‘Een bom!’ De gehele groep wordt opgepakt op verdenking van het gooien van een bom, wat later geen bom blijkt te zijn. Zodoende mist de groep het eerst half uur, maar ook dat is al een standaard ritueel aan het worden. SBS is trots op de kijkcijfers voor deze vrijdagavond! De wedstrijd begint, zowel gele als blauwe bestellen een cola bij Air Force 33. Met een parachute wordt het bekertje gelost. De wedstrijd loopt af in een 2-0 stand, leuke eindstand. Het blijft de gehele wedstrijd rustig. Het leger heeft haar werk goed gedaan. Er waren geen rellen! Op het veld kreeg Marco Holster een rode kaart voor het uitdelen van een kopstoot, voorzitter Dick Schneider is frauduleus en Marcel Muhlack wordt betrapt op het gebruik van verboden middelen. Leo V. alias de dobbelsteen krijgt een stadionverbod van 4 jaar voor het roepen van ‘eikel’ naar de speler van Volendam die Holster een rotschop heeft gegeven. Fleet Admiral, ik zou eerst even een kijkje nemen op www.stratego.nl. Bovendien hebben ze tegenwoordig zelfs al 3D spelletjes waar je ook legertje kunt spelen. Maar even een kleine vraag. Je hebt een prachtige oplossing gevonden voor een probleem. Waar welk probleem is er volgens jou eigenlijk? |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Feyenoord-Ajax of Ajax-Utrecht zouden C-5 wedstrijden zijn. NEC-Vitesse zou een C-3 zijn. Voor wedstrijden waarbij er absoluut geen risico is: wat marechaussee voor de verkeerszaken, en één team word altijd paraat gehouden. |
![]() |
|
Ben vorig seizoen naar NEC – Vitesse geweest en vind toch dat deze een C-5 categorie mag of zeker in een C-4 categorie.
De kansen op ongeregeldheden zijn er in ieder geval velen malen groter dan bij een wedstrijd Feyenoord – Ajax. Maar ik heb alleen nog geen antwoord gekregen op mijn vraag wat het werkelijke probleem nu eigenlijk is. Gisteravond speciaal een avondje eerder naar huis gegaan voor een aflevering van rondom 10, wat weer uitdraaide op een waardeloze uitzending zonder enige inhoud. Een journalist die vol verbazing elk moeilijk woord wat uitgesproken werd door de voetbalsupporters meende te herhalen, een Stekelenburg die geen verweer wist te geven op bepaalde zaken en een Derksen die zoals gewoonlijk weer de kenner was. En om niet te vergeten een aantal mensen die ontzettend dom waren en wegliepen uit de discussie, wat natuurlijk de vooroordelen alleen maar groter maakt. Bovendien werd er niet ingegaan op het feitelijke probleem, maar werd de aandacht constant verlegd naar rellen. Erg zwak ook weer dat de KNVB niet aanwezig wilde zijn. Bijna net zo zwak als het verwijderen van een spandoek met de tekst ‘KNVB is kut’ en de maker van het spandoek een permanent stadionverbod op te leggen. Hoewel ik een aantal van de aanwezigen persoonlijk ken en ook wel weet dat ze niet alleen ‘hiep-hoi, ik ben een voetbalsupporter’ staan te zijn, kregen ook zij geen antwoord op hun vraag. Wat is nu feitelijk het grote probleem? Het probleem wat het probleem groter maakt dan bijvoorbeeld uitgaansgeweld, wijkoorlogen, rassenrellen en voetballers die elkaar de hersens inslaan bij een kopduel. |
![]() |
|
ze moeten het net zo aanpakken als ze in engeland doen
stadionverbod voor jaar of 5 + een vette boete in engeland komen nu ook veel minder rellen voor (dit heeft natuurlijk ook te maken met de rampen die enkele jaren geledenin engelse voetbalstadions gebeurd zijn) maar toch
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Laat het allereerst duidelijk zijn dat men nergens zo’n streng beleid kent op het gebied van voetbalvandalisme als in Nederland. Ik ben regelmatig in Engeland geweest en de structuur daar zit heel anders in elkaar dan in Nederland, veel rommeliger. Het aantal stadionverboden in Engeland is natuurlijk ontzettend laag! Een club als bijvoorbeeld West Ham United kent evenveel stadionverboden als een club als Cambuur hier in Nederland, terwijl de aanhang van West Ham natuurlijk velen malen groter is. Bovendien zijn de straffen er niet zo streng. Ik ken in Nederland ook genoeg gevallen van permanente stadionverboden, zoiets bestaat in Engeland volgens mij nog niet eens. Bovendien moet je daar schuldig zijn wil je opgepakt worden, hier kan men veroordeeld worden zonder aantoonbare bewijzen. Boetes in Engeland kennen ze overigens niet of stellen weinig voor. Denk nog eens terug aan de ‘rellen’ c.q. harde aanpak van de Belgische politie (een aanpak die men in Nederland al veel langer kende, maar waar men in Engeland nogal van stond te kijken), er worden een heleboel Engelse voetbalsupporters opgepakt omdat ze een ‘dreiging’ vormen. In Engeland mag deze groep pas opgepakt worden wanneer er daadwerkelijk iets gebeurd. Naderhand worden tal van gerenommeerde hooligans herkend op video, maar wordt er geen een strafrechtelijk vervolgd. Lijkt mij niet de juiste aanpak. Wat je met rampen bedoelt weet ik niet, maar ik neem aan dat je doelt op het Highbury drama. Een ramp die niets met voetbalvandalisme had te maken, maar met een slechte organisatie en het verkopen van te veel kaartjes. |
![]() |
|
![]() |
Weg met het misbruik van de regel 'lid van een criminele organisatie'. Hoofdelijke/persoonlijke aansprakelijkheid. En als een wout iemand oppakt en er is geen bewijs dat diegene persoonlijk iets misdaan heeft (op camera ofzo), gewoon ervan uit gaan dat de agent de waarheid spreekt. En vervolgens niet opsluiten zolang als de wedstrijd duurt en/of een boete geven, maar langdurig opsluiten, als 't aan mij ligt zeker 3 maanden (om maar 's wat te noemen). En gooi 'r maar een stuk of 4 in 1 cel.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Voor recidivisten schijnt dit tegenwoordig al de norm te zijn. Op zich misschien niet zoveel mis mee, maar er zijn wel meer recidivisten. Niet alleen in het voetbal. Maar gelukkig wil jij voor deze groep mensen wél een gelijke straf. Nu nog even kijken of deze gereformeerde oplossing ook binnen het stripboek ‘Peter Jan en de verdwenen normen en waarden’ past. En met vier man in een cel gebeurt ook al wel regelmatig, maar dan uiteraard niet voor langere periodes. Denk ook niet dat er ook maar één supporter is die daar last van zal hebben hoor. Wat betreft de politie geldt eigenlijk hetzelfde. Dacht je echt dat men er in Nederland nog vanuit ging dat een agent onjuistheden verspreidt? Die fase zijn we allang gepasseerd. Tegenwoordig ga je gewoon twee weken de bak in voor stenen die je niet in je handen hebt gehad, maar wel zijn gezien door de politie. Of verdraaien agenten gewoon even je woorden, zodat je voor bedreiging met dood een celletje mag opzoeken. Welke straf moet er komen voor een medium dat onjuistheden verspreidt dan? |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Geweld rond voetbalwedstrijden Moustache | 79 | 24-04-2005 20:44 | |
Vrije tijd |
3 van de Ajax-relschoppers aangegeven, nooit meer in de ArenA Verwijderd | 134 | 08-05-2004 17:55 | |
Vrije tijd |
hooliganisme Kuzushi | 65 | 15-03-2004 20:58 |