Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-09-2002, 20:56
JJzD
JJzD is offline
heeej

ik d8 altijd dat ik geen gevoel had en volgens de theorie zou ik ze juist erg extreem moeten hebben.

kan het bij schizofrenie dat je je gewoon slecht kan voelen maar meestal gewoon leeg bent??

en hoe gaat het "meestal" in relaties??

grtz
JJ
Oud 05-09-2002, 21:01
dystopia
dystopia is offline
Het kan zijn dat jij je gevoelens zover wegstopt dat je ze opkropt.
Oud 05-09-2002, 21:12
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Het kan zijn dat jij je gevoelens zover wegstopt dat je ze opkropt.
maar het is dus niet zomaar iets van daarvandaan komt??

ok dan kan ik er beter aan werken
Oud 05-09-2002, 21:16
C'est moi
C'est moi is offline
dat hoort niet bij shizofrenie. schizofrenie is dat je de werklijk heid niet meer van jou fantasie. dus dat houd in dat je stemmen hoort of dingen ziet die er niet zijn. wat jij zegt hoort meer bij depresivitreit. gegroet chretienne
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 21:17
C'est moi
C'est moi is offline
er hoort tussen scheiden.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 21:26
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
chretienne schreef:
dat hoort niet bij shizofrenie. schizofrenie is dat je de werklijk heid niet meer van jou fantasie. dus dat houd in dat je stemmen hoort of dingen ziet die er niet zijn. wat jij zegt hoort meer bij depresivitreit. gegroet chretienne

doos

bij schizofrenie hoort idd wanen
maar er zijn nog 6 andere kenmerken
waaronder vervlakking, mystiek denken ,vreemde emoties, vreemde relaties enz enz enz
Oud 05-09-2002, 22:22
Verwijderd
Er is een verschil tussen schizofrenie en schizotypisch. Bij schizofrenie hoort idd als kenmerk dat je emoties juist extreem zijn, maar bij schizotypische mensen hoeft dit niet per se het geval te zijn.

Als je schizotypisch bent, vertoon je essentiële kenmerken van schizofrenie, maar dan in verlichte vorm. Mogelijke kenmerken ervan zijn onder andere:
- denken dat je speciale krachten hebt
- een los en vaag taalgebruik hebben
- wantrouwend en paranoïde ideeën hebben
- weinig goede vrienden hebben
- het ondervinden van sociale angst die niet met de tijd vermindert.

Wanneer je nu bijvoorbeeld de sociale angst ontloopt, simpelweg door jezelf in een veilige situatie te begeven - iets wat schizotypische mensen vaak doen - lijkt me het logisch dat je je 'leeg' voelt.

Emoties komen en gaan. Ik ben zelf - voor zover ik weet - niet schizotypisch, maar ervaar perioden waar ik helemaal geen gevoelens lijk te hebben. Waarschijnlijk juist omdat ik erg op mezelf ben, zelfs onder mensen (lees: in gedachten afgezonderd, niet per se qua gedrag). Als ik echter erg graag met een bepaald iemand omga - bijvoorbeeld gevoelens voor diegene ontwikkel - dan slaan mijn emoties juist op hol.

Ik kan dus enerzijds 'leeg' zijn, maar anderzijds overstroomd worden door emoties. Overigens ervaar ik meestal één van deze uitersten..

Laatst gewijzigd op 05-09-2002 om 22:26.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 23:53
JJzD
JJzD is offline
@ ********
maar jij word dus ook overstroomd met "positieve"gevoelens
bij mij zijn die all1 negatief maar meestal helemaal niets
Oud 06-09-2002, 04:57
Verwijderd
Citaat:
JJzD schreef:
@ ********
maar jij word dus ook overstroomd met "positieve"gevoelens
bij mij zijn die all1 negatief maar meestal helemaal niets
Soms wel ja. De gevoelens zijn dus niet altijd negatief. Als dat trouwens zo zou zijn, kun je van een depressie spreken..
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 11:49
JJzD
JJzD is offline
ok bedankt
Oud 06-09-2002, 13:36
C'est moi
C'est moi is offline
Citaat:
JJzD schreef:

doos

waaronder vervlakking, mystiek denken ,vreemde emoties, vreemde relaties enz enz enz

nee jij!
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 15:43
de doornvogel
de doornvogel is offline
Citaat:
JJzD schreef:
heeej

ik d8 altijd dat ik geen gevoel had en volgens de theorie zou ik ze juist erg extreem moeten hebben.

kan het bij schizofrenie dat je je gewoon slecht kan voelen maar meestal gewoon leeg bent??

en hoe gaat het "meestal" in relaties??

grtz
JJ
schizofrenie begint in ieder geval met een psychose, heb je die gehad? Zie/Hoor je dingen die er niet zijn?
Als dat niet zo is is het vast iets anders.
Over relaties: mensen met schizofrenie raken meestal geisoleerd.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 15:45
de doornvogel
de doornvogel is offline
Citaat:
JJzD schreef:

ja maar voor zover ik weet zijn die waanideeen toch wel heel kenmerkend. Er zijn ook aanverwante ziektes he?
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 15:33
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
de doornvogel schreef:

schizofrenie begint in ieder geval met een psychose, heb je die gehad? Zie/Hoor je dingen die er niet zijn?
Als dat niet zo is is het vast iets anders.
Over relaties: mensen met schizofrenie raken meestal geisoleerd.
jupz ik hbe 'm gehad en heb ook last van ged88 die ik echt niet kan stoppen en mijn mond overnemen

en ik ben nu al erg geisoleerd maar toch hou ik gelukkig wel de drang om met een aantal mensen contact te houden (selectief)
Oud 08-09-2002, 15:33
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
de doornvogel schreef:

ja maar voor zover ik weet zijn die waanideeen toch wel heel kenmerkend. Er zijn ook aanverwante ziektes he?
waanideeën zijn erg kenmerkend maar die heb ik nog maar een jaar
de rest van het ziektebeeld heb ik wel allemaal (van schizotypisch dus)
Oud 11-09-2002, 13:21
de doornvogel
de doornvogel is offline
Citaat:
JJzD schreef:

waanideeën zijn erg kenmerkend maar die heb ik nog maar een jaar
de rest van het ziektebeeld heb ik wel allemaal (van schizotypisch dus)
vreemd om dat te horen, ik zie je hier best wel veel op het forum, dat had ik nooit gedacht
Met citaat reageren
Oud 11-09-2002, 13:56
kuzcotopia
kuzcotopia is offline
Citaat:
JJzD schreef:

doos

Vreemde relaties?
Dat verklaart....
Oud 11-09-2002, 17:28
Cat
Cat is offline
Schizofrenie is een opstoots gewijs verlopende ziekte die een verandering in de persoonlijkheid te weeg brengt
- Het is een contactstoornis
- Het is een aftakelingsproces (door de psychoses)
- Het is erfelijk
- Meestal slim
- Introvert, in zichzelf gekeerd

Positieve symptomen (liggen aan de basis van een opname)
Wanen, hallucinaties, paralogisch denken(„naast denken“)

Negatieve symptomen (altijd aanwezig maar minder opvallend dan de positieve)
Contactgestoord, cognitief deficiënt, affectie armoede, zwak initiatief (behalve tijdens psychose)

Soorten:
Hebifrenie: jeugdschizofrenie (begint tussen 16 à 17 jaar), sowieso ooit in een inrichting, volledige aftakeling, een aantal pleegt zelfmoord

Paranoïde: begint tussen 40 à 45 jaar, geen aftakeling

Katatone: blijven staan en bewegen niet meer, eten niet meer,…

Mensen die meer neiging hebben voor schizofrenie zijn leptosome mensen, dat wil zeggen slanke, magere mensen

Hebben vaak paranoïde wanwanen (is niet hetzelfde als paranoïsche wanen)
Bij paranoïde wanwanen kunnen anderen er niet mee inkomen bijvoorbeeld: complot want hond drinkt melk niet op, krant omgekeerd in brievenbus, sleutel staat anders op de deur,…

(Bij paranoïsche wanen is men overdreven wantrouwig maar anderen kunnen er nog mee inkomen bijvoorbeeld: mensen kijken toevallig op straat naar hem/haar dus ze beramen een complot)

Laatst gewijzigd op 11-09-2002 om 22:12.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2002, 02:19
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Cat schreef:
Schizofrenie is een opstoots gewijs verlopende ziekte die een verandering in de persoonlijkheid te weeg brengt
- Het is een contactstoornis
- Het is een aftakelingsproces (door de psychoses)
- Het is erfelijk
- Meestal slim
- Introvert, in zichzelf gekeerd

Positieve symptomen (liggen aan de basis van een opname)
Wanen, hallucinaties, paralogisch denken(„naast denken“)

Negatieve symptomen (altijd aanwezig maar minder opvallend dan de positieve)
Contactgestoord, cognitief deficiënt, affectie armoede, zwak initiatief (behalve tijdens psychose)

Soorten:
Hebifrenie: jeugdschizofrenie (begint tussen 16 à 17 jaar), sowieso ooit in een inrichting, volledige aftakeling, een aantal pleegt zelfmoord

Mensen die meer neiging hebben voor schizofrenie zijn leptosome mensen, dat wil zeggen slanke, magere mensen

Hebben vaak paranoïde wanwanen (is niet hetzelfde als paranoïsche wanen)
Bij paranoïde wanwanen kunnen anderen er niet mee inkomen bijvoorbeeld: complot want hond drinkt melk niet op, krant omgekeerd in brievenbus, sleutel staat anders op de deur,…

(Bij paranoïsche wanen is men overdreven wantrouwig maar anderen kunnen er nog mee inkomen bijvoorbeeld: mensen kijken toevallig op straat naar hem/haar dus ze beramen een complot)
jupz hierop haal ik een 100 % score
maar ik vond nergens info over uit balans zijn van gevoelens
Oud 12-09-2002, 02:22
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
de doornvogel schreef:

vreemd om dat te horen, ik zie je hier best wel veel op het forum, dat had ik nooit gedacht
tja
vergissen is menselijk
Oud 12-09-2002, 17:22
Cat
Cat is offline
Schizotypisch zijn is een persoonlijkheidsstoornis en geen ziektebeeld zoals schizofrenie.
Schizotypisch zijn kenmerkt zich door eigenaardig gedrag en moeilijk intieme relaties aanknopen.

Dan is er ook nog schizoïde zijn, dit is ook een persoonlijkheidsstoornis. Het kenmerkt zich door zeer afstandelijk zijn, beperkingen in het uiten van emoties vooral in sociale relaties.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2002, 00:23
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Cat schreef:
Schizotypisch zijn is een persoonlijkheidsstoornis en geen ziektebeeld zoals schizofrenie.
Schizotypisch zijn kenmerkt zich door eigenaardig gedrag en moeilijk intieme relaties aanknopen.

Dan is er ook nog schizoïde zijn, dit is ook een persoonlijkheidsstoornis. Het kenmerkt zich door zeer afstandelijk zijn, beperkingen in het uiten van emoties vooral in sociale relaties.
ik ben 2 jaar terug als schizotypisch gediagnosticeerd bij gebrek aan wanen en hallucinaties

ondertussen zijn die wel opgetreden
Reageren

Regels voor berichten