Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Er is een verschil tussen schizofrenie en schizotypisch. Bij schizofrenie hoort idd als kenmerk dat je emoties juist extreem zijn, maar bij schizotypische mensen hoeft dit niet per se het geval te zijn.
Als je schizotypisch bent, vertoon je essentiële kenmerken van schizofrenie, maar dan in verlichte vorm. Mogelijke kenmerken ervan zijn onder andere: - denken dat je speciale krachten hebt - een los en vaag taalgebruik hebben - wantrouwend en paranoïde ideeën hebben - weinig goede vrienden hebben - het ondervinden van sociale angst die niet met de tijd vermindert. Wanneer je nu bijvoorbeeld de sociale angst ontloopt, simpelweg door jezelf in een veilige situatie te begeven - iets wat schizotypische mensen vaak doen - lijkt me het logisch dat je je 'leeg' voelt. Emoties komen en gaan. Ik ben zelf - voor zover ik weet - niet schizotypisch, maar ervaar perioden waar ik helemaal geen gevoelens lijk te hebben. Waarschijnlijk juist omdat ik erg op mezelf ben, zelfs onder mensen (lees: in gedachten afgezonderd, niet per se qua gedrag). Als ik echter erg graag met een bepaald iemand omga - bijvoorbeeld gevoelens voor diegene ontwikkel - dan slaan mijn emoties juist op hol. Ik kan dus enerzijds 'leeg' zijn, maar anderzijds overstroomd worden door emoties. Overigens ervaar ik meestal één van deze uitersten.. Laatst gewijzigd op 05-09-2002 om 22:26. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als dat niet zo is is het vast iets anders. Over relaties: mensen met schizofrenie raken meestal geisoleerd. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() en ik ben nu al erg geisoleerd maar toch hou ik gelukkig wel de drang om met een aantal mensen contact te houden (selectief)
||
![]() |
Citaat:
de rest van het ziektebeeld heb ik wel allemaal (van schizotypisch dus)
|
Schizofrenie is een opstoots gewijs verlopende ziekte die een verandering in de persoonlijkheid te weeg brengt
- Het is een contactstoornis - Het is een aftakelingsproces (door de psychoses) - Het is erfelijk - Meestal slim - Introvert, in zichzelf gekeerd Positieve symptomen (liggen aan de basis van een opname) Wanen, hallucinaties, paralogisch denken(„naast denken“) Negatieve symptomen (altijd aanwezig maar minder opvallend dan de positieve) Contactgestoord, cognitief deficiënt, affectie armoede, zwak initiatief (behalve tijdens psychose) Soorten: Hebifrenie: jeugdschizofrenie (begint tussen 16 à 17 jaar), sowieso ooit in een inrichting, volledige aftakeling, een aantal pleegt zelfmoord Paranoïde: begint tussen 40 à 45 jaar, geen aftakeling Katatone: blijven staan en bewegen niet meer, eten niet meer,… Mensen die meer neiging hebben voor schizofrenie zijn leptosome mensen, dat wil zeggen slanke, magere mensen Hebben vaak paranoïde wanwanen (is niet hetzelfde als paranoïsche wanen) Bij paranoïde wanwanen kunnen anderen er niet mee inkomen bijvoorbeeld: complot want hond drinkt melk niet op, krant omgekeerd in brievenbus, sleutel staat anders op de deur,… (Bij paranoïsche wanen is men overdreven wantrouwig maar anderen kunnen er nog mee inkomen bijvoorbeeld: mensen kijken toevallig op straat naar hem/haar dus ze beramen een complot) Laatst gewijzigd op 11-09-2002 om 22:12. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() maar ik vond nergens info over uit balans zijn van gevoelens
|
Schizotypisch zijn is een persoonlijkheidsstoornis en geen ziektebeeld zoals schizofrenie.
Schizotypisch zijn kenmerkt zich door eigenaardig gedrag en moeilijk intieme relaties aanknopen. Dan is er ook nog schizoïde zijn, dit is ook een persoonlijkheidsstoornis. Het kenmerkt zich door zeer afstandelijk zijn, beperkingen in het uiten van emoties vooral in sociale relaties. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
ondertussen zijn die wel opgetreden ![]()
|
![]() |
|
|