Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-09-2002, 21:07
Tucker
Tucker is offline
Hallo,
Ik wil jullie een aantal vragen stelle over meditaties.
1. Wat vind jij van mediteren?
2. Mediteer je zelf ook?
3. HOE mediteer jij?
4 weet je nog een site waar ik informatie kan vinden?

Danke Schön
Oud 12-09-2002, 21:58
Verwijderd

Beetje zweverig, maar als je er zin in hebt moet je het vooral doen.

2. Mediteer je zelf ook?

Soms heb ik van die neigingen Neej, als je er de tijd voor neemt kan het heel... cool zijn. Je krijgt er een kick van

3. HOE mediteer jij?

Euh... Kamer beetje verlicht, alleen kaarsjes. Ik ga in kleermakerszit op de grond zitten met een kaarsje voor me, concentreer me eerst op de kaars en als ik kalm ben doe ik mijn ogen dicht en probeer iets te visualiseren of zo. (krijg trouwens vaak het gevoel dat ik helemaal scheef zit terwijl ik dat helemaal niet doe, zijn er meer mensen die dat hebben?). Als ik er mee kap kijk ik eerst nog een poosje naar de kaars en dan ga ik lezen of zo...

Zoek eens op google, 'meditatie'.

Volgens mij wordt dit snel op mystiek gepleurd....
Met citaat reageren
Oud 13-09-2002, 09:21
Verwijderd
Citaat:
Tucker schreef:
Hallo,
2. Mediteer je zelf ook?
3. HOE mediteer jij?

Danke Schön
1. Erg nuttig, je zou het kunnen zien als een computerspel dat je even op pauze zet. Je kunt dan rustig en geconcentreerd observeren/rust nemen/herinneren dat je je lenzen nog uit moest doen...eh...dat soort dingen.
En niet te vergeten de plotselinge ingevingen die je krijgt of het intense gevoel van liefde/grootsheid die je kunt ervaren.

2. Jup. En zou ik eigenlijk vaker moet doen dan ik nu doe.

3. + 4.

Dit heb ik zelf geschreven en dit is ongeveer wat ik doe (er zijn genoeg dingen die ik er niet in heb gezet, het gaat dan ook om een compact handleidinkje):
meditatie-handleidinkje
Met citaat reageren
Oud 13-09-2002, 15:32
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
Tucker schreef:
Hallo,
2. Mediteer je zelf ook?
3. HOE mediteer jij?

Danke Schön
1. Heel nuttig. Het geeft je de tijd om tot rust te komen.
2. Jazeker
3. Ik weet niet of je het echt mediteren kunt noemen, maar ik pak dan mijn bijbel, en ga daar terwijl ik er écht de tijd voor neem, rustig in lezen, en nadenken, en proberen toe te passen, en tot mezelf te komen. Heel rustgevend, maar misschien niet wat onder meditatie wordt verstaan.
4. Probeer eens: www.josdouma.nl , hij heeft artikelen geschreven over (Christelijk) mediteren.

graag gedaan! René
Oud 14-09-2002, 09:01
Ki Fighter
Ki Fighter is offline
1. Ik vind het okee, want door zoiets simpels te doen krijg je meer energie binnen en word je rustiger.
2. Ja ik mediteer bekand elke dag.
3. Ik ga in kleermakers-zit zitten op m'n bed, ik concentreer op m'n buikademhalingen en maak m'n hoofd leeg, na een een korte tijd krijg ik dan het gevoel dat ik heel licht ben en dat ik elk moment kan gaan zweven, is lekker gevoel.
4. Nee niet zo uit m'n hoofd.
Oud 16-09-2002, 20:29
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
1. Erg handig. Voor verhogen concentratievermogen e.d. - en misschien zelfs controle over emoties maar daar heb ik nog geen (goede) ervaringen mee.
2. Ja, altijd als ik de kans en zin heb. (6-10x per week)
3. Bij voorkeur ga ik op stille plek zitten in gemakkelijk houding, maar hoeft niet per sé. Ik wil ook dat het niemand op kan vallen (als er mensen om me heen zijn) dat ik mijn ogen dicht heb of niet kijk maar ze wel open heb (zo'n lege staar).
Dan stel ik me een stuk water voor, ik synchroniseer het met mijn hoofd... het wordt dan meestal erg onrustig en voor ik echt begin concentreer ik me een beetje op met alle emoties in me dat water onrustig te krijgen. Vervolgens begin ik echt en ga dan proberen dat water te kalmeren en mijn gedachten er geen moment van te laten afwijken. EN als het kalm is kan ik er soms van genieten
4. Nee
Oud 18-09-2002, 18:02
barkrukkie
barkrukkie is offline
Beetje zweverig, maar als het werkt, waarom niet? (komt volgens mij meer door een soort placebo-effect bij sommige, maar 't werkt)

2. Mediteer je zelf ook?
Ja, soms. Voor de training van jiu-jitsu mediteren we ook heel even.

3. HOE mediteer jij?
ogen dicht, rustig ademen en alles 'leeg' maken

nee sorry

*edit: typefoutje*
Oud 18-09-2002, 19:29
SoundOfSilence
SoundOfSilence is offline
Even los van de vragen:

In een boek dat ging over aikido (i naam in t kort, t hoort officieel alnger) las ik dat mediteren niet ging om alles leeg te maken.

Waar t om draait, is dat je voorwerpen en gedachtes hebt, los van woorden. Je koppelt voorwerpen dus neti meer aan woorden, want dan heb je meteen een gevoel erbij wat je altijd al gehad hebt. Als je aan een voetbalveld denkt, denk je niet meer puur aan dat voetbalveld, maar aan het woord.
Met mediteren zou je terug moeten gaan naar het échte idee.

Als het lukt, is het heel erg mooi.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2002, 10:18
Ki Fighter
Ki Fighter is offline
Citaat:
barkrukkie schreef:
Beetje zweverig, maar als het werkt, waarom niet? (komt volgens mij meer door een soort placebo-effect bij sommige, maar 't werkt)

2. Mediteer je zelf ook?
Ja, soms. Voor de training van jiu-jitsu mediteren we ook heel even.

3. HOE mediteer jij?
ogen dicht, rustig ademen en alles 'leeg' maken

nee sorry

*edit: typefoutje*
Ja dat hele korte mediteren hebbe wij ook bij taekwondo, net 20 seconden, volgens mij noemen ze het maxu.
Oud 19-09-2002, 16:11
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Ki Fighter schreef:
Ja dat hele korte mediteren hebbe wij ook bij taekwondo, net 20 seconden, volgens mij noemen ze het maxu.
klopt ja, de trainer zegt dat woord (maxu) altijd voor we 'mediteren'
Oud 19-09-2002, 20:41
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
Tucker schreef:

Ik heb het een tijd heel erg intensief gedaan, nu erg weinig. Maar het is heel erg waardevol en heeft hele goede effecten. Je krijgt meer rust in je leven, maar als je intensief mediteert soms ook meer inzicht.

Vanmiddag was ik bijvoorbeeld erg zenuwachtig voor iets (normaliter ben ik nooit zenuwachtig). Na een halve minuut concentreren op mijn ademhaling was ik gelijk veel rustiger.

Citaat:

3. HOE mediteer jij?
Ik heb me vrij veel verdiept in de boeddhistische meditatie en grof gezegd zijn er twee soorten meditatie:

1. Concentratie meditatie. Hierbij richt je je concentratie op 1 punt of object, bijvoorbeeld je ademhaling. Zodra je merkt dat je afgeleid bent ergens door (bijv. geluiden of gedachten) vestig je je aandacht weer op dat object.

2. Inzichtsmeditatie. Hierbij gebruik je een basisobject, bijvoorbeeld je ademhaling. Maar wanneer iets anders in je aandacht komt (bijvoorbeeld gedachten) dan benoem je dat (bijv. "herinnering" of "denken") en hoef je het niet weg te drukken maar kun je gewoon blijven benoemen. Als "het object" in je aandacht verdwijnt benoem je het volgende object dat in je aandacht komt of als dat niet duidelijk gebeurt keer je weer terug naar het basisobject.

De eerste vorm is op korte termijn erg waardevol omdat je je snel beter kunt concentreren, rust in je leven kunt krijgen, enz. Met de 2e vorm wordt je veel bewuster van alles, je gedachten, etc. en leer je er beter mee omgaan.

Citaat:

Wel een afsluitende opmerking: meditatie is een heel breed woord. Laat je niet te veel afleiden/afschrikken door allerlei esoterische troep. Er zijn genoeg boeken die het goed uitleggen zonder allerlei mystiek.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2002, 22:08
D@mien
D@mien is offline
1. Heerlijk, is super voor je cincentratie en verhelpt de stress

2. jup, sinds ik Ninja ben is dit een dagroutine geworden..

3. Chi-meditatie...kmag niet vertellen hoe dat gaat (ninja-code), maar op i-net is er zat over te vinden..

4. zoek gewoon ff in een search engine..hits genoeg...
Oud 20-09-2002, 21:46
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Morgan schreef:
1Euh... Kamer beetje verlicht, alleen kaarsjes. Ik ga in kleermakerszit op de grond zitten met een kaarsje voor me, concentreer me eerst op de kaars en als ik kalm ben doe ik mijn ogen dicht en probeer iets te visualiseren of zo. (krijg trouwens vaak het gevoel dat ik helemaal scheef zit terwijl ik dat helemaal niet doe, zijn er meer mensen die dat hebben?). Als ik er mee kap kijk ik eerst nog een poosje naar de kaars en dan ga ik lezen of zo...
Mja ik herken het wel, ik mediteer zelf niet. zou het wel graag willen. maar ik heb er op het moment niet de rust voor.
Maar als ik een poosje met m'n ogen dicht ga zitten wordt ik helemaal duizelig. heel apart, ik durf dan ook niet zo snel m'n ogen langer dicht te doen. ik denk dan steeds dat ik omval, ookal zit ik op een stoel ofzow. Hebben meer mensen dat???

Regels voor berichten