Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-09-2002, 16:31
anja
anja is offline
Binnen 2 weken vertrek ik voor een dag op kamp naar de Belgische Ardennen om er aan rotsklimmen te gaan doen met een paar vrienden. Toen ik de afspraak maakte enkele maanden geleden, vergat ik compleet uit te rekenen of ik dan mijn maandstonden zou hebben of niet. Wat denk je: dag 2, mijn zwaarste dag, valt NET op het moment van het uitstapje. Aangezien we geen bagage of handtas kunnen meenemen, zal ik dus de hele dag lang mij niet kunnen verversen.

Ik denk er nu dus over na om voor die ene dag een tampon te gebruiken, maar ik ben daar dus een complete leek in. In onze buurtsuper zag ik vrij veel promotie rond Tampax Compact - het leek me iets klein maar ingewikkeld... wie weet wat het is en of het geschikt is voor beginners?

Ik kan ook proberen de hele dag mijn gouden klassieker (Always uiteraard!) te dragen. Normaal moet dat lukken, maar ik heb het nog nooit geprobeerd. Hoeveel vrouwen gebruiken er eigenlijk tampons? Weet iemand hoe de verdeling tussen maandverband en tampons zit?
Oud 04-09-2002, 16:34
Verwijderd
Ik gebruik tampons ja, over 't algemeen, en hoewel iedereen volgens mij altijd OB gebruikt, lijkt me dat geen goed idee als je 't voor de eerste keer moet doen. OB moet je namelijk zelf inbrengen, terwijl je bij Tampax een inbrenghuls hebt.. Dat maakt 't gewoon makkelijker. Ik weet niet of Tampax-compact dat ook heeft, maar daar moet je maar naar kijken. Ennum, je moet tampons toch ook minstens om de 3 uur vervangen, hoor..

Maar als je gaat klimmen, niet gewend bent aan tampons, weet ik niet of 't wel een goed idee is.. Je moet 'm echt goed inbrengen, anders voel je 't heel erg bij het lopen.. Dus misschien is maandverband dan toch handiger.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 16:38
carla-tje
carla-tje is offline
Anja,

Ik zou voor die ene keer geen tampon gebruiken. Als beginneling is het echt een paar dagen klooien en sukkelen - en het kan ook verrekt pijn doen als je oefent zonder dat je je menstruatie hebt.

Gewoon een stevig Always verband gebruiken dus. Je kan een super nemen bijvoorbeeld, als je niet echt overmatig bloed kan je daarmee een hele dag rondlopen. Always verbanden zijn zo dun, dat niemand het merkt. Als je een goede jeansbroek aandoet, verschuift het verband ook niet tijdens de extreme lichaamsbeweging van het klimmen (heb er ervaring mee...)

Wat betreft de verdeling tussen het gebruik van maandverband en tampons (en andere producten, want je hebt ook nog sponsjes en cupjes), die is duidelijk in het voordeel van maandverband. Ik dacht onlangs te hebben gelezen dat 5% cupjes en sponsjes gebruikt, iets van een 30% tampons, en de rest dus allemaal maandverband. Nog maar 'ns het bewijs dat de tijd van de dikke, stinkende 'pampers' waar m'n moeder vroeger moest mee rondlopen, voorgoed is verdwenen. Gelukkig maar!
Oud 04-09-2002, 18:04
carla-tje
carla-tje is offline
Ik denk dat je met een Always super wel een hele dag doorkomt hoor. Je moet al echt bloeden als een rund wil je daarmee doorlekken!
Oud 04-09-2002, 18:12
Balance
Balance is offline
je hebt 't er over dat je geen bagage mee kan nemen, maar d'r is toch altijd wel een plekje waar je je spullen kan bewaren (één of andere zak). Maar goed, ik heb geen idee of je het ergens achteraf gaat doen waar geen plek met een wc in de buurt is of die er wel is.

Maar over je vraag: tampons zijn echt niet geschikt voor een hele dag en zeker niet voor een zware! Mocht je toch ooit eens willen beginnen met tampons, dan lijkt me die jij noemde wel de geschikte (alleen zou ik eerst eens op een minder zware dag oefenen!)
Oud 04-09-2002, 20:50
Verwijderd
Ik zou zelf geen tampon gebruiken, omdat ik het nog nooit heb gedaan dus tja...
Als je echt super ongesteld bent, zou ik, als ik jou was, Always super gebruiken, misschien zelfs die voor 's nachts? Die kan je wel een dag inlaten dan...

En misschien kan je voor de zekerheid er nog twee meenemen oid, in je broekzak? Voor het geval dát je ze toch nodig hebt. Want als je de hele dag loopt, zal je toch ook eens moeten plassen oid? Kan je dan toch verwisselen?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 06:15
sofie3
sofie3 is offline
Een Always super moet zeker volstaan om een hele dag door te komen. Behalve als je een super super zware ongesteldheid hebt...

Wat betreft de verdeling tussen tampons en maandverband: de cijfers van Carla-tje kloppen ongeveer, een minderheid gebruikt dus tampons in de Benelux. Wereldwijd is dat aantal zelfs minder dan 5%!
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 09:06
Verwijderd
Citaat:
sofie3 schreef:
Een Always super moet zeker volstaan om een hele dag door te komen. Behalve als je een super super zware ongesteldheid hebt...

Wat betreft de verdeling tussen tampons en maandverband: de cijfers van Carla-tje kloppen ongeveer, een minderheid gebruikt dus tampons in de Benelux. Wereldwijd is dat aantal zelfs minder dan 5%!
tjonge, dat had ik echt niet verwacht... 5% is echt bijna niets.... pff...
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 11:05
Roos
Roos is offline
Citaat:
sofie3 schreef:
Wereldwijd is dat aantal zelfs minder dan 5%!
Wereldwijd, wat heb je daar nou aan. Kijk dan naar de westerse wereld ofzo (tenminste, als ik in afrika in een hutje zou wonen, kan je moeilijk aan tampons komen lijkt me. Maandverband is makkelijker te maken en dus makkelijker te krijgen).

Ik gebruik tampons, maar eentje is lang niet genoeg op een dag.
Oud 05-09-2002, 11:08
Verwijderd
is er nog tijd om naar de huisarts te gaan? ik zou dan zo'n uitstelpil halen.. en anders maandverband gebruiken.. maar ja, prettig zal het niet echt voelen, denk ik, als je je de hele dag niet kan verschonen
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 20:48
she_devil
she_devil is offline
jeetje zijn er echt maar zo weinig mensen die tampons gebruiken??? ik vind die dingen echt 10 keer fijner dan maandverband maarja... is voor iedereen natuurlijk weer anders...
Met citaat reageren
Oud 11-09-2002, 12:58
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
she_devil schreef:
jeetje zijn er echt maar zo weinig mensen die tampons gebruiken??? ik vind die dingen echt 10 keer fijner dan maandverband maarja... is voor iedereen natuurlijk weer anders...
ik gebruik ook bijna nooit meer maandverband! (maar ik sport ook elke dag...) Alleen 's nachts, in combinatie met een tampon...
Oud 11-09-2002, 14:16
Miracle
Miracle is offline
Ik heb zelf een super hekel aan maandverband, maar sinds ik gemerkt heb dat ik daar erg veel buikpijn van krijg ben ik dus zeg maar gedwongen om toch maandverband te gebruiken.

Ik heb misschien toch nog een idee'tje voor je. Klinkt erg vaag en kan ook alleen als er een wc in de buurt is. je zou eventueel namelijk alvast een tampon in kunnen doen en meteen ook een super maandverband, na 3 uur haal je je tampon eruit (daar moet je dan wel mogelijkheden voor hebben natuurlijk) en dan werkte je maandverband, op die manier lijkt me de kans klein dat je doorlekt. is misschien iets veiliger dan alleen maandverband. nou succes ermee!!!!
Kuzzzz
Oud 11-09-2002, 14:26
Mystique
Mystique is offline
Citaat:
she_devil schreef:
Me 2. Voel me er veel frisser bij. Zo'n verband voel je toch wel zitten en met tampons is het net of je niet ongesteld bent. Nadeel is dan wel dat ik soms dus ook vergeet dat ik het ben maar echt doorlekken doe ik nooit.

Voor beginnelingen heeft OB trouwens ook iets heel handigs: tampon met aplicator. Ik gebruik die dingen ook en vind het veel fijner dan zo'n ding met je vinger erin duwen. Het systeem: het is een kartonnen kokertje dat uit twee delen bestaat. Je duwt het een stukje in je vagina en duwt daarna het onderste gedeelte ing (spreekt allemaal voo zich) en dan zit de tampon en je voelt niks! Je moet er alleen voor zorgen dat je hem er goed inhoud en dan zit een tampon dus altijd goed.

Zeker als je de hele dag je niet kan verschonen lijkt ene tampon me het frist. Je moet dan Super nemen. Speciaal voor de zwaardere dagen. Het zal wennen worden maar met een aplicator beperk je dat tot het minimum. Toch zou ik wat dingen meenemen dat als je de kans krijg je je kan verschonen want echt fris is het niet en de kans op doorlekken is er altijd, zeker als je erg actief bezig bent.

En zoals dreen zegt je kunt het zo safe mogelijk doen door allebei te gebruiken. Is ook een goede optie!

Succes iig en hopelijk valt je dag hierdoor niet in het water!
Oud 11-09-2002, 18:59
laula
laula is offline
Zoals hierboven al gezegd kun je, als je het een dag uit wil houden en niet door wil lekken, het beste allebei gebruiken (hoewel ik het gevoel van een maandverbandje dat daar de hele dag heeft gezeten niet echt prettig vind). Het beste kun je dan tampons met inbrenghuls gebruiken (even puzzelen, maar daarna ideaal! Geen vieze handen meer!).

En op het allerlaatste moment nog even naar de wc (neem sowieso dus iets mee, gewoon in een broekzak ofzo), en als je dan klaar bent zo snel mogelijk weer. Hopen dat er vlak voor je de bergen intrekt om te klauteren nog ergens een toilet is, en anders (sowieso) een wegrestaurant vlak voor je er bent.

Veel plezier in ieder geval, en laat je dag er niet door verpesten!
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 16:16
anja
anja is offline
Iedereen die destijds goede raad heeft gegeven: de uitstap is intussen achter de rug, en het is goed afgelopen! Uitgerust met een goedzittend slipje en een strakke jeansbroek heb ik m'n nachtverband meer dan acht uur kunnen inhouden zonder te verwisselen, en dat op m'n zwaarste dag. Applaus voor Always en bedankt aan iedereen!
Oud 27-09-2002, 16:42
carla-tje
carla-tje is offline
Way to go Anja! Had al wel gedacht dat ie het zou houden, Always is inderdaad

Regels voor berichten