Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-09-2002, 16:15
Verwijderd
Is een najaarsdepressie een modewoord? Of hebben nou nog meer mensen last van dit verschijnsel? Of ben ik nou echt de enige?
Ik dus wel, ik vind het begin van het najaar echt zo'n vreselijk periode. De blaadjes vallen van de bomen, het begint te stormen en te regenen. Het ziet er allemaal zo somber uit. En daarnaast begint het echte leven weer, school, werk etc. De zomer is weer voorbij. En als ik zo'n beetje op de zomer terug kijk, was hij ook niet al te geweldig. Weer een jaar voorbij en nog steeds zielig en alleen Weer een kans laten liggen om eens flink te genieten van zon, strand, zee, drank etc
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-09-2002, 17:05
a new noise
a new noise is offline
ik ken het, maar voel me de laatste tijd zowiso al wat minder
(denk aan stomme dingen uit het verleden,vrij nutteloos maar ok)
dus lijkt het of ik er niet zo veel last van heb.

maar ik merk het dus normaal ook altijd,
daartegen staat wel dat ik vaak bij de eerste zomerdagen een superhumeur heb
Oud 11-09-2002, 17:14
Eend
Eend is offline
I'm in...

Ik heb drie maanden op een afdeling gezeten. lekker veilig enzow. Straks moet ik het 'echte' leven weer in en heb ik geen steun meer van al die mensen, die me tot nu toe geholpen hebben.
Ik zie het niet zitten om weer met school te beginnen (al wetend, dat ze niet blij zijn met me en me het liefst niet meer hadden toegelaten, maar ze geven me een nieuwe kans). Ik begin weer met school, omdat ik een keuze moest maken tussen BBL, mn oude school en werken. Werken zag ik niet zitten, de BBL al helemaal niet, dus moest ik wel terug naar die school.
Verder heb ik het gevoel, dat ik dat nog geen twee maanden vol hou en er ook zeker vanaf gekickt ga worden en wat moet ik dan?
Nah, tis echt om depri van te worden en ik zie dat ook echt niet meer zitten...en dan dat k*t weer nog...

Leven zuigt en vroeger zoog ik beter...

*knuff*

Eendjuh
Oud 12-09-2002, 17:16
Cat
Cat is offline
Najaars –en winterdepressies worden verooorzaakt door o.a. te weinig zon:
De epifyse (een hormoonklier) produceert melatonine, dit is een hormoon dat geproduceert wordt als het donker wordt en waarbij de productie geremd wordt door inval van licht op het netvlies. In winter is er minder licht waardoor men vlugger moe wordt, dit kan bij sommige mensen depressies veroorzaken.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2002, 17:26
Verwijderd
Citaat:
Cat schreef:
De epifyse (een hormoonklier) produceert melatonine, dit is een hormoon dat geproduceert wordt als het donker wordt en waarbij de productie geremd wordt door inval van licht op het netvlies. In winter is er minder licht waardoor men vlugger moe wordt, dit kan bij sommige mensen depressies veroorzaken.
mmm... het kan wel kloppen...
het was vandaag weer heerlijk weer en ik voel me weer heel erg vrolijk vreemd
Met citaat reageren
Oud 12-09-2002, 17:30
tacidvs
tacidvs is offline
Sig van bovenstaande, da

Ach, mij maakt het niet uit, als je depri bent in de herfst, mag je dat best een herftsdepressie noemen. Voor mezelf geen verschil.
Oud 12-09-2002, 19:12
Anne
Anne is offline
Ik hou wel van de herfst eigenlijk. Dus daar zou ik me niet depressief van voelen. Wel van andere dingen. Helaas.
Oud 12-09-2002, 21:22
Roozie
Roozie is offline
bahh ik heb t ook! maar dat komt omdat ik eigenlijk de hele week ziek ben geweest (jaja verkouden en griep) en t weer zo vroeg donker is! Bahh! Ik mis de zomer nu al! Die was namelijk echt super!
Oud 12-09-2002, 21:34
Verwijderd
Citaat:
Anneee schreef:
Ik hou wel van de herfst eigenlijk. Dus daar zou ik me niet depressief van voelen. Wel van andere dingen. Helaas.
misschien ben ik ook wel een depri om andere dingen.. maar het gevoel wordt alleen versterkt door herfstachtig weer...
Met citaat reageren
Oud 12-09-2002, 23:10
Vice
Vice is offline
Heb ik ook. Alleen dan aan het begin van het voorjaar. Ik kan me dan vreselijk rot voelen .
Oud 13-09-2002, 08:20
Swidge
Swidge is offline
najaarsdepressie? neeuh daar heb ik dus echt geen last van, de herfst is juist mooi man! al die kleure enzo, ... ik wordt van geen enkel seizoen depri, hooguit ziek door de kou maar jaah, tegenwoordig kan je voor alle verschijnselen wel een naampje verzinne dat wel mooi klinkt, ... zo zie ik het fenomeen 'najaarsdepressie' eigenlijk ook, niet denegrerend bedoeld hoor, ....

groetjes neil
Oud 13-09-2002, 09:47
pienie
Ja de herfst, daar word ik nou ook niet bepaald depri van!, mooir kleuren, het word weer lekker wat kouder, weer lekker warme chocolademelk gaan drinken bij de openhaard ossow...

winter, weer lekker sneeuw, zoeken naar een mooie winterjas, nog meer warme chocolademalk een kerstboom, schaatsen bla bla blaaaatttttt...

ik bedoel in elk jaargetijden zit wel iets leuks toch?!...

Naja ik heb iig geen last van een euhm depressie op zo'n manier...
Met citaat reageren
Oud 13-09-2002, 21:52
Ilsje
Ilsje is offline
Als ik last zou hebben van een depressie die gebonden is aan t weer, zou ik verhuizen naar een ander land, en dan zou alles opgelost zijn Ilsje wenst nu dat het allemaal zo makkelijk was
Met citaat reageren
Oud 14-09-2002, 12:03
whizzer
whizzer is offline
ik ben nogal vreemd geloof ik, want ik voel me JUIST lekker in het najaar en winter........, en in de zomer wat minder, weet ook nie hoe dat zit
Oud 14-09-2002, 12:36
Verwijderd
Dat heb ik al m'n hele leven ja. Ik reageer op 't weer, als de zon schijnt is er een grote kans dat ik enorm vrolijk ben, maar zodra het bewolkt is, niet meer zo warm, bladeren gaan vallen, voel ik me enorm ziek, zowel geestelijk als lichamelijk.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2002, 18:20
Roozie
Roozie is offline
Citaat:
Jewel schreef:
Dat heb ik al m'n hele leven ja. Ik reageer op 't weer, als de zon schijnt is er een grote kans dat ik enorm vrolijk ben, maar zodra het bewolkt is, niet meer zo warm, bladeren gaan vallen, voel ik me enorm ziek, zowel geestelijk als lichamelijk.
Mmm dat is wel heel erg vervelend!!

Naja ik heb het altijd de hele winter koud, vind t nu ineens niet leuk dat ik geen vriendje heb, allemaal supergezeur eigenlijk. En als de zon weer schijnt ben ik weer blij.
Oud 14-09-2002, 19:29
Sushigirl
Sushigirl is offline
Ik ken het, ik heb daar een aantal weken geleden ook mee gezeten, ik heb dagen achter elkaar gehuild zo erg was het. Nu is het wat minder want je went er van zelf aan. Denk eens aan de feestdagen is toch ook wel weer gezellig allemaal? Ik heb veel steun aan mijn vriendje...
Met citaat reageren
Oud 15-09-2002, 16:31
Verwijderd
Citaat:
Cat schreef:
ja, daar heb ik dus altijd last van
Met citaat reageren
Oud 15-09-2002, 18:20
skatefamke
skatefamke is offline
ik heb het ook altijd! als de zon schijnt ben ik gewoon altijd... vrolijk? iedereen noemt het vrolijk, maar ik ben soms ook wel eens niet vrolijk. het juiste woord in mijn situatie is "gelukkig". als de zon schijnt dan kan ik me best kut voelen over iets, maar er is wel het gevoel van geluk. in de herfst en winter heb ik dat gevoel minder, vooral op de grijze en grauwe dagen. als er sneeuw ligt en je ziet een ondergaande zon daarbij, dan voel k me ook gelukkig. maar tis dus vooral de zon die mijn gevoel bepaalt. best wel raar (hoewel het logisch is).
Oud 15-09-2002, 20:40
Verwijderd
Citaat:
Sushigirl schreef:
. Denk eens aan de feestdagen is toch ook wel weer gezellig allemaal? Ik
ja, reuze leuk, de feestdagen. Pappa en mamma gezellie tegenoverelkaar, mijn opa en oma, mijn oom en tante, mijn broer en zijn vriendin... ja en ik, en ik, ik ben weer een jaar alleen... reuze leuk
Met citaat reageren
Oud 15-09-2002, 21:42
skatefamke
skatefamke is offline
Citaat:
bertbart schreef:

ja, reuze leuk, de feestdagen. Pappa en mamma gezellie tegenoverelkaar, mijn opa en oma, mijn oom en tante, mijn broer en zijn vriendin... ja en ik, en ik, ik ben weer een jaar alleen... reuze leuk
of als je ouders gescheiden zijn (sinds maar 2 jaar), dan mis je ook wel het echte "gezinsgevoel".
Oud 16-09-2002, 12:17
Pinkish Dress
Pinkish Dress is offline
Hmm, ik vind het juist fijn als het regent en slecht weer is. Lekker binnen, waar het warm is. Het is een seizoen waar je even niet vrolijk hoeft te zijn...

Maar alleen zijn sucks, in elk seizoen
Oud 16-09-2002, 14:25
DarkCat
DarkCat is offline
Ik kick op het najaar! De nachten worden langer, vriendschappen worden hechter, ik word rustiger.. is altijd zo.. ik kijk er nu alweer naar uit.. november en december (en mei) zijn mijn lievelingsmaanden van het jaar.

Ik haat de volgende maanden: januari, februari, maart, augustus. Ik kan er niks aan doen.

Ik snap niet waar je gedeprimeerd van kan worden.. behalve van het feit dat je tengels er over een paar maanden afvriezen als je naar de kroeg fietst. Maar de nazomer vind ik ook niks.. heb het dan wel weer gehad met al die modelletjes in super weinig kleding..

Een strenge winter laat je tenminste genieten van warme soep
Oud 16-09-2002, 14:29
DarkCat
DarkCat is offline
En nog iets: ik heb de schijt aan feestdagen met gezin en familie. Ik vier het dus fijn met vrienden, en dat gaat altijd goed

Ik weet nu ook waarom ik januari haat. Ik lig meestal de halve winter plat met een long/keel/oor/bijholte of wat dan ook ontsteking.
Oud 16-09-2002, 18:50
Verwijderd
Citaat:
skatefamke schreef:

of als je ouders gescheiden zijn (sinds maar 2 jaar), dan mis je ook wel het echte "gezinsgevoel".
sorry, was niet echt een tactvolle opmerking van mij
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-09-2002, 20:57
skatefamke
skatefamke is offline
Citaat:
bertbart schreef:

sorry, was niet echt een tactvolle opmerking van mij
aaah no problem
Oud 17-09-2002, 13:40
Verwijderd
ik merk wel dat ik eerder last krijg van depri gedachten als het herfst gaat worden en zo.. ben ik toch altijd meer down dan de rest van het jaar.. maar of het echt met herfst te maken heeft weet ik niet.. er beginnen dan ook vaak na de zomervakantie nieuwe dingen..ach jah.. kweenie, kan wel.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2002, 19:14
the tourist
the tourist is offline
Ik heb daar eigenlijk nooit last van, ik vind de herfst wel een leuk jaargetijde. Ik heb dat meer in maart, dan wil ik dat het gewoon in een keer zomer is, en niet meer koud en regen

nuttige post
Met citaat reageren
Oud 18-09-2002, 21:31
kleine wicca
kleine wicca is offline
jah ik kan me het gevoel voorstellen, ik zie het najaar meer als ff lekker de frisse wind overal doorheen laten waaien.............

ik zit in de winter weer in een dip, maarjah, ............
Oud 19-09-2002, 18:18
Tha White Eagle
Tha White Eagle is offline
Citaat:
bertbart schreef:
Is een najaarsdepressie een modewoord? Of hebben nou nog meer mensen last van dit verschijnsel? Of ben ik nou echt de enige?
Ik dus wel, ik vind het begin van het najaar echt zo'n vreselijk periode. De blaadjes vallen van de bomen, het begint te stormen en te regenen. Het ziet er allemaal zo somber uit. En daarnaast begint het echte leven weer, school, werk etc. De zomer is weer voorbij. En als ik zo'n beetje op de zomer terug kijk, was hij ook niet al te geweldig. Weer een jaar voorbij en nog steeds zielig en alleen Weer een kans laten liggen om eens flink te genieten van zon, strand, zee, drank etc
Ik ken het ook. Heb het nou ook wel een beetje.

Maar toch zoek ik op zulke momenten het bos op. Maakt niet uit welke maand. Ik kom daar tot rust en vergeet mijn zorgen. Dus de bladeren is geen probleem.

Verder herken ik het allemaal.
Reageren

Regels voor berichten