Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-09-2002, 20:41
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Sinds een tijdje had ik dat mijn PC soms zomaar opeens opnieuw opstartte. Ik heb op de PC Win2k staan, en wat bleek, hij stond op automatisch rebooten. Ik vermoedde al een tijdje dat het iets is met de HD, maar dat was altijd moeilijk te zien.

Zonet gebeurde het weer. Maar nu dat automatisch rebooten uitstond hoorde ik dat de HD stopte met draaien, en ik kreeg een blauw scherm...

Is er iets mis met de PC, of zou het gewoon mijn harde schijf zijn die brak is?? Het is een nog geen half jaar oude Maxtor 40 Gb (7200Rpm) HD.

Laatst gewijzigd op 18-09-2002 om 23:20.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-09-2002, 20:49
NightmareZ
NightmareZ is offline
Het ziet er naar uit dat uw hardeschijf op het punt staat om te overlijden. Wat je nu het beste kunt doen is de belangrijke data op diskettes zetten en vervolgen s een nieuwe hardessschijf kopen.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2002, 20:51
Boeing 747-400
Citaat:
NightmareZ schreef:
Het ziet er naar uit dat uw hardeschijf op het punt staat om te overlijden. Wat je nu het beste kunt doen is de belangrijke data op diskettes zetten en vervolgen s een nieuwe hardessschijf kopen.
Nou ja, het is al vaker gebeurt... maar ik kan er dus morgen het beste ff mee terug gaan naar de shop Ik neem aan dat er nog gewoon garantie op zit (checkt ff...ja een jaar garantie!). Zou ik de kans krijgen dan om mn schijf gewoon te kopieren met ghost ofzo?
Met citaat reageren
Oud 19-09-2002, 05:38
WolterB
WolterB is offline
Citaat:
NightmareZ schreef:
diskettes

brand liever alles op een CD (als je kunt branden).
als je hdd wordt vervangen zetten ze nl nix over (tenzij je flink bijbetaalt) en dan ben je cker alles kwijt
Oud 19-09-2002, 12:19
MaakUt
MaakUt is offline
als mijn hd crashed ben ik echt zwaar de sjaak :x

iig zou ik als ik jou was een backup maken
Oud 19-09-2002, 13:03
Boeing 747-400
Citaat:
MaakUt schreef:
als mijn hd crashed ben ik echt zwaar de sjaak :x

iig zou ik als ik jou was een backup maken
Mijn hd is al teruggebracht, ze gaan hem testen, en eventueel repareren. Back-up van al mijn belangrijke data heb ik sowieso al (1 x per week). Verder zal ik alles weer opnieuw moeten installen als ze mn hd verprutsen, want ik kan moeilijk ergens 'ff 15Gb opslaan'.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2002, 15:52
NightmareZ
NightmareZ is offline
Citaat:
Boeing 747-400 schreef:
Mijn hd is al teruggebracht, ze gaan hem testen, en eventueel repareren. Back-up van al mijn belangrijke data heb ik sowieso al (1 x per week). Verder zal ik alles weer opnieuw moeten installen als ze mn hd verprutsen, want ik kan moeilijk ergens 'ff 15Gb opslaan'.
er zijn cd's die 4.7 GB bevatten.<---tip
Met citaat reageren
Oud 19-09-2002, 15:56
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
NightmareZ schreef:
er zijn cd's die 4.7 GB bevatten.<---tip
nee dat zijn dvd-r(w)'s of dvd+r(w)'s
Met citaat reageren
Oud 19-09-2002, 15:57
NightmareZ
NightmareZ is offline
Citaat:
]{ing schreef:
nee dat zijn dvd-r(w)'s of dvd+r(w)'s
ohhja
Met citaat reageren
Oud 19-09-2002, 21:31
sjello007
sjello007 is offline
Ik denk eerlijk gezegd dat er niets met de hd aan de hand is!!
Je/jullie vergeten het belangrijkste: wat krijg je te zien bij dat blauwe scherm? Welke error??
Als win2k/xp finaal vastloopt met een blauw scherm, dan is het volgens mij normaal dat de hd een spin-down beleeft. Je hoort hem dan idd tot stilstand komen.
Als je bij zo'n blauw scherm opnieuw opstart, dan is er toch verder niks aan de hand met lezen schrijven naar de hd? De hd maakt denk ik ook geen vreemd geluid ofzo? Verder moet je dan nog altijd een tool draaien om de hd te testen. Dit kan je vinden op maxtor.com
Met citaat reageren
Oud 19-09-2002, 22:25
D@mien
D@mien is offline
Als je in XP/2k een blauw scherm krijgt als je nix bijzonders doet, dan kan je dr vergif op innemen dat je een hardwarefout hebt..als e nl een softwarmatige fout hebt, gaat iig XP zeiken dat er bestandjes kapot zijn enzo...ook als et een fout is in windows zelf...

*wist nieteens dat et mogelijk was om in XP/2k een blauw scherm te krijgen...*
Oud 19-09-2002, 23:46
sjello007
sjello007 is offline
Blauw scherm bij win2k/xp kan ook komen door een software-probleem. Heb al 2 keer gehad dat een nieuwe driver niet volledig compatible was en dan kan je dus ook een bsod krijgen. Dit was eenmaal met een onofficiele driver voor de videokaart en een keer met een ide driver. Heb ook een keer gehad dat ik blauwe schermen kreeg als ik win2k sp1 installeerde (bij een kennis) Dit had te maken met incompatibliteit met zijn maxtor schijf. Maar op zich was de schijf niet kapot (duh). Was dus wederom softwarematig.
Hoeft dus niet perse hardwarematig te zijn. En als het dat wel is, hoeft het niet de hd te zijn, maar het kan ook bv. de voeding zijn of het geheugen.
Het is in ieder geval wel normaal dat de hd ophoudt met draaien bij een bsod, bij winxp/2k. (in win9x/me geldt dit ook in bepaalde gevallen, maar meestal niet)
Met citaat reageren
Oud 20-09-2002, 23:05
Boeing 747-400
Maar het probleem doet zich alleen voor met deze schijf erin. Als ik mijn schijf verwissel voor een oude, 3 Gb grootte schijf (ook Maxtor dacht ik) dan gaat alles goed. Ook heb ik in het begin helemaal geen problemen gehad met de schijf... Tsja..ik had idd ff de foutmelding moeten opschrijven, maar dat was ik dus vergeten. Voor zover ik er wijs uit kon worden was het een hardware fout.

Ik heb in het begin ook veel problemen gehad met het installeren van Win2k, zo werkte de installatie niet, totdat ik mijn geheugen-modules voor intern geheugen omgewisseld had. Daarna heeft het een hele tijd goed gedraaid, en pas in de zomer begonnen de problemen weer (met het warme weer). Toen was die schijf loei-heet, en heb ik de kast open gezet en een grote ventilator ervoor. Het probleem was toen opgelost... Ik heb al gekeken wat het nog meer kan zijn, processor is niet te heet (37 graden), voeding ook niet. Het enige wat vrij warm is is mijn grafische kaartje, maar ja, als die ermee zou kappen, zou ik ook geen beeld hebben. Software matig lijkt mij alles in orde. Het was een werkende configuratie, ik heb er niets aan veranderd, dus dan zou het nog steeds moeten werken. Ze gaan nu mijn schijf testen in de winkel waar ik hem gekocht heb. Officieel zou dat vandaag moeten zijn gebeurd, maar das dus niet echt helemaal gebeurd (ik ben tenminste niet gebeld), dus maandag maar eens langs om te vragen wat er is!
Met citaat reageren
Oud 21-09-2002, 12:00
sjello007
sjello007 is offline
Is het toevallig een maxtor diamondmax plus 60 schijf?
Ik had daarmee dus problemen na het installeren van een servicepack voor win2k (ik dacht sp1). Kreeg toen een blauw scherm. Als ik dan wat knoeide met de jumpers op de schijf werkte het weer, maar het kwam er op neer dat het servicepack niet compatible was met mijn maxtor schijf (waarom weet ik ook niet). Op die computer (van een kennis) draait tegenwoordig winxp en dat werkt wel gewoon goed.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2002, 20:53
Boeing 747-400
Citaat:
sjello007 schreef:
Is het toevallig een maxtor diamondmax plus 60 schijf?
Nope, is niet die schijf, het is een 40 Gb schijf. En het heeft ook wel gewerkt. Het is plotseling gekomen...
Met citaat reageren
Oud 26-09-2002, 23:47
Bennie
Bennie is offline
Kan veel dingen zijn, kan idd door warmte van je HDD, of een voeding probleem.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 11:50
Verwijderd
Er is maar één manier om de harddisk zelf te testen: haal 'm uit je PC, zet 'm op slave en bouw hem in bij een vriend of collega. Aldaar ff wat diagnostisch programma's draaien enz...
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 23:23
Boeing 747-400
Ze hebben dus mijn schijf getest, en ze konden niets vinden. Hij zit nu op een andere voedingskabel en een andere IDE-kabel. Hij draait nu al ruim 30 uur achterelkaar stabiel..dus het probleem zal wel opgelost zijn!
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 13:35
NightmareZ
NightmareZ is offline
Citaat:
Boeing 747-400 schreef:
Ze hebben dus mijn schijf getest, en ze konden niets vinden. Hij zit nu op een andere voedingskabel en een andere IDE-kabel. Hij draait nu al ruim 30 uur achterelkaar stabiel..dus het probleem zal wel opgelost zijn!
eindelijk
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten