Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-09-2002, 13:55
Deliveran©e
Deliveran©e is offline
Oud 01-09-2002, 13:58
New Born
New Born is offline
Ik geloof in buitenaards leven omdat er zoveel verschillened planeten zijn. Er moet wel op meer dan 1 leven zijn.
Het lijkt mij heel erg onlogisch dat op alleen de aarde leven is.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2002, 14:04
Remqo
Remqo is offline
Er zal vast en zeker leven zijn, buiten ons zonnestelsel.
er zijn ontelbaar veel planeten, het lijkt me sterk dat wij de enigen zijn hier.
Maar die verhalen over die grijze mannetjes, geloof ik weer niet
Met citaat reageren
Oud 01-09-2002, 14:14
Frida
Frida is offline
Op al die planeten zal misschien nog wel een vorm van leven zijn, dat sluit mijn mening niet uit, wat mijn mening echter wél uitsluit is dat het "wezens" zijn die erg gelijken op deze uit de SF film.

Het is misschien mogelijk, maar geloven doe ik het pas na bewijsmateriaal dat deugt
Oud 01-09-2002, 14:53
snoopy
snoopy is offline
ik heb dezelfde mening als de mensen boven mij...
Oud 01-09-2002, 15:09
crcorp3
crcorp3 is offline
Tja... als fervent amateur-astronoom kan ik het niet laten hier even op te reageren. Is er leven buiten de Aarde... mensen die beweren van niet, hebben ernstige problemen met hun inbeeldingsvermogen.
Laten we er een klein sommetje op nahouden. De Aarde zit in een klein zonnestelsel (van slechts 9 planeten en een bende manen). Onze ster, de zon, is maar een middeklasse-ster, dus is ook niet zo speciaal en van die soort ster komen de meeste voor in het heelal.
Nu dan een vergelijking van hoe groot ons zonnestelsel in het heelal past... De melkweg, ons sterrenstelsel bevat meer sterren dan alle zandkorrels op de Aarde... onze melkweg op zijn beurt zit in een lokale groep van miljoenen sterrenstelsels. Die vormen samen weer clusters en die weer op hun beurt superclusters.

Bij al deze ontelbare (want het gaat ons telstelsel zelfs te buiten om hier een getal aan te geven) mogelijkheden voor leven zou het dus wel gigantisch onwaarschijnlijk zijn als het NIET zo was.

Ik vraag me wel af in welke vorm we leven ooit zullen aantreffen (want we zullen toch echt naar andere zonnestelsels moeten reizen, want in ons eigen zonnestelsel zal wel niet veel leven te vinden zijn, zeker geen intelligent leven). Ons grote probleem is nog altijd dat we geen raket hebben die ons erheen kan brengen. Datzelfde probleem zullen ook andere beschavingen hebben, ver van ons verwijderd. Laten we maar hopen, dat als we ooit bezocht worden door buitenaardse intelligente wezens - intelligenter dan wij - dat ze in vrede komen.....
Oud 01-09-2002, 15:28
Boogie
Boogie is offline
Nee, niet is een gelijkaardige vorm als de mens. Hooguit plant oid, omdat het qua gassen en zonlicht niet mogelijk lijkt.
Oud 01-09-2002, 15:31
crcorp3
crcorp3 is offline
Citaat:
Boogie schreef:
Nee, niet is een gelijkaardige vorm als de mens. Hooguit plant oid, omdat het qua gassen en zonlicht niet mogelijk lijkt.
Als je de mens puur biologisch bekijkt, zijn we echt niet zo speciaal hoor. De evolutie op de aarde is ook nog niet zo gek lang bezig, dus ik zou het echt niet gek vinden als er op andere plaatsen in het Heelal nog veel slimmere wezens zijn.
Oud 01-09-2002, 18:15
SiGmA
SiGmA is offline
Citaat:
crcorp3 schreef:
Als je de mens puur biologisch bekijkt, zijn we echt niet zo speciaal hoor. De evolutie op de aarde is ook nog niet zo gek lang bezig, dus ik zou het echt niet gek vinden als er op andere plaatsen in het Heelal nog veel slimmere wezens zijn.
Volgens mij is het inderdaad is het al lang niet meer de vraag OF ze er zijn, maar meer WAAR en HOE ze zijn.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2002, 18:19
hobbuz
hobbuz is offline
Citaat:
crcorp3 schreef:

**eens**
Oud 01-09-2002, 18:34
hobbuz
hobbuz is offline
kijk wat ik net vond in mijn compjoeter :

Calvin: Sometimes I think the surest sign that intelligent life exists elsewhere in the universe is that none of it has tried to contact us.
Oud 01-09-2002, 18:59
Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Ons helaal is zo groot, dat het eigenlijk bijna onmogelijk zou zijn dat er niet meer leven zal zijn dan wij. Sommige wetenschappers zeggen dat het heelal steeds uitbreid, dus dat zou betekenen, dat het toch ergens op houd, maar wat is er dan in het ledige? Hoe zou je dat kunnen zien? Feitelijk is het gewoon niks, hetzelfde als wat tussen 2 atomen zit, daar zit ook letterlijk niks.

Een andere levensvorm hoeft niet perse op ons te lijken, want dat hangt ook volledig af wat voor evolutie die planeet heeft gehad, is het een planeet met veel water, dan zal het leven daar op aangepast zijn.

Maar ik sluit niet uit dat er net zo'n levensvorm bestaat als wij, de mens. Als die planeet dezelfde evolutie cycles heeft meegemaakt als ons (wat haast onmogelijk lijkt), dus het onstaan van de aarde, het uitsterven van de dinosauriers, maar ook bijvoorbeeld WO-2 heeft een algehele impact op al het leven op aarde en daarmee ook de evolutie.

Er zijn dus heel veel verschillende factoren die meespelen in het ontstaan van een intellentie.

Ikzelf geloof wel in buitenaards leven, alhoewel dat leven zeker niet intelligenter hoeft te zijn dan ons, alhoewel de mens eigenlijk maar een levensvorm is, op weg naar zijn eigen zelfdestructie, en dat noem ik nou niet een vorm van intelligentie, maar misschien zijn d'r wel al hele levensvormen compleet uitgestorven, en zelfs dat heeft al ontelbaar veel factoren.

Er zijn ook maar weinig planeten die leefbaar en vruchtbaar zijn, wij als mens, leven op een planeet bestaande uit zand, water, een ozonlaag, een klimaat. Je zou je eigen niet voor kunnen stellen dat er bijv. ook leven op Pluto kan zijn, omdat die het verst van de zon in ons zonnestelsel af ligt, alhoewel er natuurlijk ook nog een planeet na kan zijn, ik geloof dat er pas nog een is ontdekt, maar het gaat er om, dat het op Pluto vreselijk koud is, waar niks zou kunnen leven, tenminste, niet z'n organisme als de mens, maar een bacterie of zelfs een virus zou er wel kunnen overleven, en dat is toch ook een levensvorm.

Toch gek, de aarde als enigste vruchtbare planeet?

Mijn conclusie: Er zal zeker nog een levensvorm zijn, misschien niet in de vorm van een mens of een ander soortgelijk uitziend organisme, maar misschien wel een bacterie, of een virus, die misschien toch wel het ontstaan van het hele heelal ons kan vertellen. Misschien een enzym, die tegen extreme kou zou kunnen, en die wij als mens zouden kunnen gebruiken, en daardoor zelf evolueren tot een gek uitziend organisme.

Denk je nou echt dat je van de grijze marsmannetjes met grote zwarte ogen zult zien?
Oud 02-09-2002, 22:43
emperor crono
emperor crono is offline
Iemand de film 'contact' gezien?
vrij vertaald:
Het heelal is zo groot, als er geen buitenaards leven zou zijn, is dat een enorme ruimteverspilling.

ben ik het wel mee eens. Ook als je bedenkt dat mischien 1 op de 100.000.000 planeten leven kan herbergen dan zijn er nog miljoenen planeten waar leven op mogelijk is. Zeker omdat we niet weten waar het heelal ophoudt. (en wat daarachter ligt, maar dat is weer een ander verhaal)
Oud 02-09-2002, 23:37
Tampert
Tampert is offline
hmm. Dit is een riskante uitspraak. Maar waarom zou er niet elders in het heelal een sterretje zijn, waar een wereldje naast geschapen is, waar een planeetje gevormd is waar alle chemische reacties Precies zo zijn voorgekomen als op onze planeet en waardoor het leven daar parallel aan het onze loopt?

gedachtenkronken

ik geloof wel in buitenaards leven. Een van de weinige keren dat ik me tot de statistiek moet verlagen om mijn geloof te onderbouwen
Oud 03-09-2002, 13:20
AlopiA
AlopiA is offline
ja, daar geloof ik in, want laatst hadden ze het op het nieuws over microorganismen op mars, en veel ijs gevonden enzo, heb ik gelijk, of ben ik nu in de war?

dus: ja
Oud 03-09-2002, 14:15
heldin
heldin is offline
beetje egoïstisch om te denken dat wij de enige zijn
Met citaat reageren
Oud 03-09-2002, 20:38
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
emperor crono schreef:
Iemand de film 'contact' gezien?
Ik heb het boek gelezen

Zielig dat niemand ze geloofde...
Oud 04-09-2002, 06:18
Snaak
Snaak is offline
ik weet zeker dat der buitenaards leven is, check me zusjes maar

neej ff serieus, ik vind 't zeer UBER arrogant om te denken dat wij de enige _INTELLIGENGE_ levensvorm zijn in't _oneindige_

ik geloof zeker in buitenaardse wezens, enkel hoe, waar, en hoever hun evolutie is blijft de vraag

andere vraag,. hoe willen we mekaar opzoeken? die afstanden zijn zooooooooo groot....

en nog 'n leuke vraagstelling, wij zien hun als "aliens" maar hoe zien hun ons?
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 14:07
Mabo
Mabo is offline
Dat het er is blijkt uit voor ons op aarde levende wezens ongrijpbare gebeurtenissen; of misschien zijn dat wij buitenaards leven noemen wel de mensen uit de hemel die af en toe een uitstapje maken uit het paradijs terug naar aarde; dat ze door de goddelijkheid worden gestuurd om te kijken of alles nog net zo goed was als op de dag dat de aarde gecreerd werd.
Onderzoeken ook op andere planeten wijzen aan dat daar tekenen van leven gevonden zijn dus daar ook mogelijk is geweest en nog kan zijn (poolkappen en kleine moleculen op Mars)
Oud 04-09-2002, 16:11
Steefjuh!!
Steefjuh!! is offline
Citaat:
Tampert schreef:
hmm. Dit is een riskante uitspraak. Maar waarom zou er niet elders in het heelal een sterretje zijn, waar een wereldje naast geschapen is, waar een planeetje gevormd is waar alle chemische reacties Precies zo zijn voorgekomen als op onze planeet en waardoor het leven daar parallel aan het onze loopt?

Dit denk ik ook... misschien is die beschaving een paar jaar verder, of zijn wij weer een paar jaar verder...
Oud 04-09-2002, 16:46
Not for Sale
Not for Sale is offline
als het heelal ONEINDIG groot zou zijn, is er een planeet waar iemand die tot nu toe EXACT hetzelfde was als ik, typt dat hij niet in buitenaards leven gelooft.

Ik denk niet dus niet dat het heelal oneindig groot, maar wel dat leven niet zo zeldzaam is. Hoofdzakelijk omdat koolstofatomen nogal algemeen zijn, en reacties enzo ook, en planeten ook, enz.
Oud 04-09-2002, 16:47
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Steefjuh!! schreef:
Dit denk ik ook... misschien is die beschaving een paar jaar verder, of zijn wij weer een paar jaar verder...
da's (A) een errug krappe marge en (B) erg rechtlijnig gedacht.
Oud 04-09-2002, 18:54
emperor crono
emperor crono is offline
Citaat:
Tampert schreef:

gedachtenkronken

ik geloof wel in buitenaards leven. Een van de weinige keren dat ik me tot de statistiek moet verlagen om mijn geloof te onderbouwen
Hmz. Intrigerende uitspraak (om het maar ff sociaal wenselijk te brengen.)
Als we zouden weten dat het heelal oneindig was, zou ik ZEKER weten dat het zo was. Want dan kan je gewoon puur statistisch bewijzen dat er een KANS is dat er zo'n planeet bestaat.
Echter, sinds de Big Bang heeft het heelal ik-weet-niet-hoeveel miljard jaar gehad om zich uit te breiden met een ziekmakende snelheid. Maar er zijn nog steeds grenzen.
Puur wiskundig bekeken:
de kans dat er een wereld bestaat waarin het leven precies gelijk is aan dat op Aarde, is zeg maar 1 op 10^9999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999 9999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999 999999999999999999 (enzovoort)
enorm klein dus. Maar als je daar tegenover stelt dat het heelal oneindig groot ZOU ZIJN, dan is de kans dat die kans van 1 op 99999(...) ook daadwerkelijk wordt 'getrokken' nog steeds 100%

Het vervelende is alleen dat het heelal niet oneindig is. (Of in elk geval is nog niet aangetoond dat het wel zo is.) De kans dat 1 op 9999(...) 'getrokken' wordt is nog steeds aanwezig, maar niet PER SE. En met elke dag, nee elke seconde die hier op Aarde verstrijkt gebeurt er zo ontzettend veel dat de kans op een 'dubbelganger-aarde' met een factor 10000000000 wordt verkleind. Erg onwaarschijnlijk dus.

De kans dat er een andere planeet bestaat waarop ook intelligent, bio-chemisch leven voorkomt dat qua anatomie op het menselijke ras lijkt, is natuurlijk veel groter dan de kans op een 2e exact gelijke aarde. Zelfs zo klein dat als je de grootte van het nu bekende heelal uitzet tegen de kans op zulk soort leven, je uitkomt op een waarschijnlijkheid van 99.99999% dat er inderdaad intelligent leven bestaat.
Dit alles uiteraard in mijn bescheiden opinie.
Oud 04-09-2002, 20:54
KrizzZzZZzzjE :P
KrizzZzZZzzjE :P is offline
wat ik mij afvraag ... of die buitenaardse organismen zichzelf beschouwen als buitenaards, ik bedoel misschien weten ze niet eens dat er zoiets als Aarde bestaat.

Geloof jij dat wij buiten<naam van planeet waarop leven is> leven zijn?
Oud 04-09-2002, 21:45
emperor crono
emperor crono is offline
Heuh... nee. Buiten AARDS (of wat je er ook voor wil invullen) geeft aan dat het (ja echt?) om leven van BUITEN de AARDE gaat. Een 'aardling' zal zichzelf dus moeilijk buitenaards kunnen vinden. Of aliens zichzelf aliens vinden lijkt me dus niet, alien betekent geloof ik iets van 'van buiten het authentieke leefgebied' of in elk geval in die contex wordt het gebruikt. Dus een alien zal zichzelf niet 'van buiten zijn authentieke leefgebied' vinden. Toch?
Oud 04-09-2002, 22:05
Verwijderd
ik geloof zekers wel dat er ander leven is...maar niet een organismen waar wij op lijken in dit zonnestelsel lijkt mij dat lijkt me wel duidelijk...maar over hoeveel zonnestesels praten we hier dan over? als die er zijn..en volgens mij wel..en hoe komen we daar?

vragen en nog eens vragen
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 10:05
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
emperor crono schreef:

(stuk tekst)
ik denk dat je de twee delen vanb mijn betoog niet goed los hebt gekoppeld. Heet eerste deel is een gedachtenkronkel waar ik niet veel waarde aan hecht maar die ik zeker wel mogelijk acht, aangezien elke gebeurtenis, beslissing en reactie deels valt terug te brengen op een chemisch proces dat onder dezelfde omstandigheden hoogstwaarschijnlijk gelijk zou gebeuren.

Verder is zo goed als bewezen dat het heelal niet oneindig groot is. Maar dan nóg is de kans (gezien het aantal recentelijk gevonden exoplaneten) dat er buitenaards leven bestaat statistisch vrijwel 1. Er zijn zó veel sterren (zelfs nu nog in vorming) waaromheen planeten draaien dat het niet moeilijk te bedenken is dat er een andere ster bestaat, met een aardachtige planeet op een aardachtige afstand. (vooral de samenstelling en afstand doen ertoe).
Oud 05-09-2002, 15:15
emperor crono
emperor crono is offline
Ik weet dat het idd een 'gedachtenkronkel' was over die identieke aarde, maar toch... boeiend idee. Dus daarom heb ik er een lapje tekst over getiept maar wat daarin ook naar voren kwam (tenminste da was de bedoeling), was mijn mening over buitenaards leven. 99% zeker van wel dus.

Trouwens, je zei dat het zo goed als bewezen was dat het heelal niet oneindig is.
Vraag ik me af: wat zit daarachter dan? (is daar al een topic over?)
Oud 05-09-2002, 15:23
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
KrizzZzZZzzjE schreef:
wat ik mij afvraag ... of die buitenaardse organismen zichzelf beschouwen als buitenaards, ik bedoel misschien weten ze niet eens dat er zoiets als Aarde bestaat.

Geloof jij dat wij buiten<naam van planeet waarop leven is> leven zijn?
Ja, tuurlijk , ik beschouw mezelf ook als buitenmartiaans leven
Wat een compleet irrelevante vraag, geef 't een naam, who cares.

Emperor Crono , jij haalt de definitie van alien en allochtoon door elkaar..

allochtoon --> allos-chton --> (grieks) elders geboren
alien --> (latijn) vreemd, vreemdeling
Oud 15-09-2002, 08:51
Yamyam
Yamyam is offline
Ik geloof niet zo in die aliens e.t. figuurtjes maar wel in buitenaards leven, tuurlijk. Als er alleen al op deze planeet zoveel mogelijk is, dan is er echt nog wel leven te vinden op een andere hoor! Misschien wel iets totaal anders dan hier, hoe ongelooflijk ook, ja.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2002, 09:53
Kat
Kat is offline
ik geloof best dat er, ergens ver weg op een of andere planeet ook nog leven is, misschien niet in de vorm van mensen of aliens oid, maar meer als bacterieen of 1celligen ofzo...
Oud 15-09-2002, 11:57
Roger
Roger is offline
Ik denk dat er zeker kans is dat er een planeet is met de zelfde leefomstandigheden.

Alleen zullen die wezens niet bar veel verschillen van de mens aangezien het hele heelal uit de zelfde stoffen bestaat.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2002, 22:18
Rimmer_Dall
Rimmer_Dall is offline
Citaat:
Roger schreef:
Ik denk dat er zeker kans is dat er een planeet is met de zelfde leefomstandigheden.

Alleen zullen die wezens niet bar veel verschillen van de mens aangezien het hele heelal uit de zelfde stoffen bestaat.
Ligt eraan wat je bedoelt met 'niet bar veel verschillen'. Natuurlijk bestaan er (waarschijnlijk) in het heelal dezelfde elementaire deeltjes en die vormen overal wel dezelfde atomen en de meeste standaardmoleculen zullen ook overal wel uithangen.

Maar daar houdt het zo'n beetje mee op. Organische moleculen, waar deze wezens uit bestaan, hebben een zeer groot aantal atomen en er zijn ontelbare verschillende organische moleculen mogelijk die elk een wezen er totaal anders uit kunnen laten zien. Het ontstaan van leven is dan misschien geen toeval, de ontwikkeling van de mens grotendeels wel. De mens, dus ook zijn uiterlijk, is ontstaan uit andere diersoorten en dat is allemaal gekomen door toevallige omstandigheden. Hiermee kunnen interne toevalligheden, zoals mutaties, mee bedoeld worden, maar ook vooral door externe toevallige situaties: hoe het klimaat daar in die tijd was, welke andere diersoorten daar leefden, onvoorziene dingen die allemaal konden voorkomen, etc. Het is zeer zeer zeer onwaarschijnlijk dat er ergens in dit heelal, zelfs met zijn triljarden sterren, een soort zich precies door de jaren heen op dezelfde manier ontwikkeld heeft als de mens, waardoor het ook eruit ziet als de mens. Wij kunnen best aannemen dat wij als soort hier op aarde uniek zijn.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2002, 07:17
heumen
heumen is offline
Het is bekend dat er een zo goed als oneindig aantal sterren in het heelal zijn. Deze hebben niet allemaal een planeet om zich heen cirkelen maar toch zal er ook een oneindig aantal planeten zijn (ons zonnestelsel maakt de balans al weer goed voor vijf sterren zonder planeten). Aangezien een eindig aantal planeten bewoond is neigt de verhouding tussen bewoonde/onbewoonde planeten naar nul en de aanwezigheid van leven in het heelal komt dus voort uit de verbeelding van een zieke geest .

Zonder gekkigheid, ik denk wel dat er leven bestaat buiten de begrenzing van de aarde (al was het alleen maar omdat er in meteorieten sporen van aminozuren gevonden zijn)
Oud 24-09-2002, 16:51
maantje tuurt
maantje tuurt is offline
het helal is zooooo groot! dan kan het toch niet dat alleen onze planeet maar bewoond is?
Oud 24-09-2002, 18:23
Verwijderd
ik denk van wel, maar ik ben dan ook jaren lang geïndoctrineerd door the X-files.. dus...

Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 02:26
monkey
monkey is offline
ja ik geloof in buitenaards leven, het is er ook geweest (er is aangetoont dat op mars leven was), maar ik geloof niet in intelligent buitenaards leven (denk, op aarde zijn miljoenen verschillende soorten dieren, en maar 1 is echt intelligent) en ik geloof zeker niet, dat als er intelligent buitenaards leven is met technologie, dat ze verder zijn dan ons.
Reageren

Regels voor berichten