Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-10-2002, 14:59
PaulSimon
PaulSimon is offline
ok ik heb dus n oude pc [pentium 100 mhz; 24 mb ram; 200MB harddsik]
mn vraag is dus of t te doen is hier linux op te installeren en hoe, en welke versie raden jullie mij aan en dergelijken...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-10-2002, 15:48
WolterB
WolterB is offline
het kan helaas niet, omdat je iig te weinig schijfruimte hebt, zeker als je en redelijk up-to-date Linux wilt installeren

SuSE 8.0 volledige install (exc. betaalde software is al meer dan 10 GB

je moet dus zowieso een grotere hdd kopen
Oud 10-10-2002, 15:50
Koen
Koen is offline
Welke gare aap gaat er dan ook Suse op een P100 installeren? Dan ben je echt van de wereld.

X zal er sowieso niet op draaien. Dus een grafische front-end moet je niet verwachten, gewoon puur text-matig. Dan nog is 200 mb zéér aan de krappe kant, maar het kán wel.

Neem dan iets als Debian of LFS, en 't dan zeer kaal installeren.

Maar erg veel soeps is 't niet.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2002, 15:56
McMotion
McMotion is offline
jah lukt met gemak, alleen ligt er wel aan wat voor software je wil installeren... als je em alleen als firewall wil gebruiken ofzo dan heb je meer dan genoeg ruimte
Oud 10-10-2002, 18:15
Dwarfie
Dwarfie is offline
Kan prima!
Debian, minimale installatie, wel met XFree86. Dan installeer je daarbij blackbox of fluxbox. Heb je mooie en snelle gui (paar 100 kb). Dan is er verder nog genoeg ruimte voor bijvoorbeeld irc, mozilla (misschien is de light edition een tip), tekstverwerkingsprogramma, apache server.

Ik heb dat alles gedraaid op een 486 DX 80mhz, 20mb, 200mb hdd. Bij jou moet het dus allemaal nog wat sneller draaien

Ik denk trouwens dat je hier meer van leert dan gewoon Suse 8.1, Redhat 8.0 of Mandrake 9.0 op een snelle computer met veel hardeschijf ruimte knallen. Nu weet je namelijk precies wat je installeert en je moet meteen rekening houden met enkele beperkingen...
Oud 10-10-2002, 18:58
dystopia
dystopia is offline
Slackware of Debian raad ik aan. Ik heb gisternacht even Debian op een P133/32 MB RAM/1 GB HDD nadat er NetBSD opstond. Dit omdat Debian makkelijker te updaten is . Dat is allemaal ietsje betere hardware dan jij hebt maar wat jij hebt gaat ook prima lukken. Wat wil je met Linux? Deze bak is perfect geschikt als firewall/gateway. Mocht je gewoon wat ermee willen oefenen en spelen dat kan hier ook mee. Alleen voor X: wat voor grafische kaart hangt erin? Webserver kan ook, maar dan geen Apache/PHP/MySQL of dure combinatie. Wat wil je verder met Linux precies op die bak?
Oud 10-10-2002, 21:03
Koen
Koen is offline
200 mb is wel erg aan de krappe kant hoor voor een Debian install. Zeker als je er nog wat bij installeren wilt; zaken als Xfree86 vreten helemaal HD ruimte.

En Mozilla draaien op een P100? Doe wat je niet laten kunt, maar écht een succes kan dat IMHO niet worden.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2002, 23:02
Talon
Talon is offline
zo'n 2 jaar loopt er nu redhat op een P100 hier, die als server voor meerdere doeleinden gebruikt word.
werkt goed vind ik..
alleen maakt ie soms wat herrie..
als ie gewoon gebruikt word om de hele tijd aan te blijven en niks raars ermee doen, dan werkt dat best.
alleen is die 200 mb inderdaad best krap...
Oud 10-10-2002, 23:20
dystopia
dystopia is offline
Mozilla-light kun je wel proberen. Opera ook. Dillo ook. Galeon oid.er zijn wel frontends voor Mozilla ook. Of textbrowser: w3m; links; lynx; netrik etc. etc.
Oud 11-10-2002, 08:30
Verwijderd
Minimale Debian installatie + X + IceWM + Opera is misschien nog te doen. En anders is NetBSD lekker compact, alleen zul je daarmee als beginner niet goed uit de voeten kunnen..
Met citaat reageren
Oud 11-10-2002, 14:15
Refro
Refro is offline
Citaat:
Welke gare aap gaat er dan ook Suse op een P100 installeren? Dan ben je echt van de wereld.
Ik dus (euh sorry is een p90) m'n fileserver en domaincontroller middels samba) loopt als een tierelier heb wel 500meg disk voor os en 10 gb voor files. heb gister naar 8.1 geupgrade en het draait nog steeds lekker. Uiteraard zonder x en al te veel troep maar dan kan het uitstekend.

Bij de meeste moderne distrus kan het alleen moet je geen x installeren en de geinstalleerde pakketen met zorg en de hand uitzoeken maar als je er een beetje moeite voor doet kan het
Oud 11-10-2002, 18:18
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
******** schreef:
Minimale Debian installatie + X + IceWM + Opera is misschien nog te doen. En anders is NetBSD lekker compact, alleen zul je daarmee als beginner niet goed uit de voeten kunnen..
Draai ik ook bij NetBSD kreeg ik X en mijn keymap niet zo snel aan de praat en ik wil graag met 1 druk op de knop het systeem secure hebben -> dat kan met Debian. X kreegik op Debian nog steeds niet goed aan de praat. Pokkeding neemt steeds 320x200
Oud 11-10-2002, 18:31
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
dystopia schreef:
ik wil graag met 1 druk op de knop het systeem secure hebben

Dat kan onder ieder OS:

de OFF switch

-Desecrator
Oud 11-10-2002, 18:50
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Desecrator schreef:
Dat kan onder ieder OS:

de OFF switch
Of je gooit je last met een flinke zwieber naar buiten. Hoogst effectief als je redelijk hoog in een flat woont goed mikken!
Oud 11-10-2002, 19:01
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Of je gooit je last met een flinke zwieber naar buiten.
Vind ik een rare manier om je systeem te versnellen.....

-Desecrator
Oud 12-10-2002, 08:58
LB06
LB06 is offline
Het ligt eraan wat je ermee wilt gaan doen. Als je een servertje op wilt zetten met ftp, NAT, firewall en apache mogelijkheid kun je FreeSCO eens proberen. Het voordeel is dat de distro op 1 floppy past en je hele HDD voor evt. webpagina's/bestanden voor ftp kunt gebruiken.

Als je hem als workstation wilt gaan gebruiken, umm... ja, dan raad ik je dat niet aan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten