Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Ik heb in mn huidige relatie wel eens last van mijn emoties. Ik ben veel te emotioneel. Als mijn vriend me 2 dagen even niet wil zien dan word ik al gelijk kwaad. Ik maak vaak ruzie om onnozele dingen, ik maak van een mug een olifant. T is voor mijn vriend af en toe best moeilijk om hier mee om te gaan. Mijn emoties zijn altijd overdreven. Als ik iets niet leuk vind ben ik meteen boos, of ik moet janken enz. Als ik iets wil dan moet dat altijd meteen gebeuren, net zoals jij zegt. Je zit de hele tijd te zeuren over afspreken, zo ben ik ook.
Wat ik eraan doe? Telkens als ik ergens niet tevreden mee ben eraan denken om mezelf onder controle houden. |
![]() |
|
Het is, als je niet erg veel vrienden hebt, lastig om er een paar te maken, om er "in" te komen.
Namelijk: persoon A heeft niet veel vrienden. persoon B heeft er wel veel. Persoon B heeft dus heel veel mensen waar hij mee kan praten, omgaan, iets mee kan afspreken. Als er van die vriendengroep eentje even "afvalt", omdat diegene het een periode erg druk heeft, is dat niet zo heel erg. Als hetzelfde zou gebeuren bij persoon A, zal dit meer invloed op A hebben. Een groter percentage van zijn vriendenkring is immers tijdelijk uitgeschakeld. Als we ons A echter voorstellen met een paar meer vrienden, is het voor hem minder vervelend wanneer er een persoon afvalt. Daarnaast: Stel: persoon A en persoon B vrienden. Doordat persoon B het erg druk heeft, kunnen ze elkaar een tijdje niet zien. Zoals hierboven is uitgelegd, zal dit voor persoon A vervelender zijn dan voor persoon B. Tot zover de theorie.. volgens mij is het dus best logisch dat je er mee zit. Het is moeilijk dit onder controle te krijgen. De enige remedie is volgens mij ander gezelschap opzoeken, totdat je dat meisje weer eens kan zien.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Hmm.. Daarnaast uitleg van een wijs persoon: "Het begrip liefde is relatief nieuw voor je, je weet er nog niet echt mee om te gaan. Het is niet reëel om te verwachten dat je dat wel direct kunt" .. daar zit ook wel iets in. Laatst gewijzigd op 28-09-2002 om 14:18. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Dat blocken ging redelijk, begon soms op een echte Stoïcus te gaan lijken. Daaruit concludeerde ik dus dat rationaliteit kennelijk superieur is (was toen ook in een leeftijd voor dat soort ongenuanceerde ideeën). Lange tijd ging dat allemaal goed, totdat je merkt dat al dat rationele (en daarmee ook afstandelijke) gedoe je in een behoorlijk isolement plaatst. Van mezelf ben ik toch al een eenling, maar door mijn overdreven rationele gedrag werd dat bijna verklaarbaar en goed. Eenzaamheid was natuurlijk het gevolg. Daaropvolgende reactie: je storten in emotionaliteit. Dat dan maar verheerlijken. Ik probeerde mensen (waar mogelijk, mijn imago van Stoïcus kon ook niet zomaar geschrapt worden) heel emotioneel en warm te benaderen. Ineens bloeiden ook overal bloemetjes en leek de oplossing voor de wereldproblematiek in een woord te benoemen: "liefde". Uit de teneur van het verhaal kun je al wel opmaken dat ook deze uitspatting niet het gewenste resultaat opleverde. Daarom nu mijn nieuwste overtuiging: rationaliteit en emotionaliteit zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en vormen samen een sterk koppel. Een balans vinden tussen rationeel denken en emotioneel handelen dus. Omdat dit hele verhaal geen grafschrift is, maar meer een soort tussenstan, kan ik niet zeggen of dit zoeken naar een balans de ultieme weg is. Voorlopig voel ik me er in ieder geval veel beter bij en lukt het me gemakkelijker me over bepaalde rationele of emotionele problemen heen te zetten. Wat betreft het beheersen van emoties is de conclusie dus zo'n beetje: geef emoties een plaats, denk zeker niet dat rationele overwegingen altijd prevaleren en ondruk emoties beslist niet! Dat emoties onnodig dingen stuk maken is voor mij een gegeven geworden. Het 'rücksichtslos' achter emoties aanhollen leidt tot grote schade. Alsof je een olifant in een porseleinkast loslaat, eigenlijk. De bekende volkswijsheid 'tel eerst tot 10, voordat je tot actie overgaat' is eigenlijk het beste advies. Handel nooit uitsluitend uit emotionele overwegingen, consulteer ook altijd even je verstand. En als je het gevoel hebt dat bepaalde acties een groot risico met zich meedragen of grote gevolgen zullen hebben, slaap er dan liefst nog een nachtje over. Overigens verkeerde ik laatst in een tamelijk lastige situatie waarbij emotie en ratio nogal met elkaar in conflict waren geraakt. Na jaren was ik een oud klasgenote van me tegengekomen op wie ik vroeger (stiekem) al eens een oogje had gehad. Het vuur was duidelijk nog niet gedoofd. Wat te doen? De emotie uitspreken met de kans een potentiële vriendschap meteen weer te vereneweren of zwijgen en de twijfel mee het graf in nemen (wat een dramatiek...). Voor een dergelijke openbaring staan vele wegen open. Je kunt iemand achterna hollen totdat je er allebei gek van wordt of bestoken met SMS'jes, kaartjes, anderszins onbenullige dingen. Alles met de kans jezelf onsterfelijk belachelijk te maken en een vriendschap te verzieken. Na een felle discussie tussen ratio en emotie besloot ik daarom (voor het eerst in mijn leven, overigens) de kwestie met woorden op te lossen. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar was voor mij een hele kluif (lafheid?). Gelukkig bleek de dame in kwestie heel begrijpend en positief te reageren (al was de strekking van de boodschap overigens negatief). Deze samenwerking tussen emotie en ratio bleek (in dit geval althans) dus nuttig. Citaat:
Belangrijk is (naar mijn idee) wel dat je probeert emotie en ratio een gelijke positie te geven. Dus niet je afvragen 'hoe moet ik met emoties omgaan', hetgeen ongeveer net zo klinkt als 'hoe richt ik mijn huisdier af'. Emoties accepteren en integreren. Overigens (helaas toch een beetje boekentaal hier) heb ik nog niet al te lang geleden een interessant boek gelezen over dit onderwerp. Het is meer een vermakelijke inleiding dan een daadwerkelijke uiteenzetting van de problematiek (het is namelijk een roman), maar misschien inspirerend. Het boek heet 'De wereld van Nul-A' van A.E. van Vogt (o.a. uitgegeven door Meulenhof). |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik werd vroeger vaak gepest op school, wat tot een vergelijkbaar effect leidde, maar uiteraard niet zo erg. Misschien heeft het pesten ook wel iets met mijn wantrouwen te maken, maar anderzijds is het te makkelijk om alles af te schuiven op het verleden. Voor de rest denk ik wel dat een evenwicht tussen emotie en ratio inderdaad gewenst is. In ieder geval bedankt voor de uitgebreide reply. Ik zal binnenkort ook je mailtje beantwoorden en misschien eens naar dat boekje kijken ![]() Laatst gewijzigd op 28-09-2002 om 15:25. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Heej, man maak je niet zo druk, emoties zijn menselijk en niet controleerbaar, je zou een binnenvetter worden, dat is niet goed voor je... je bent gewoon geen robot die het knopje emotie aan of uit kan zetten, ook al zou je dat soms heel graag willen
hoe ermee omgaan, niet bang zijn om gekwetst te worden, heb zelf ook het een en ander meegemaakt enzo, en ga gewoon gezellig door, wordt ik weer gekwetst so be it, wordt ik weer wijzer van... snappie gewoon lekker emoties hebben en zeker niet bang zijn om ze te uiten, dus... gewoon voelen die emoties weet je tenminste dat je leeft ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik ben daar heel slecht in. Door mijn verschrikkelijke onzekerheid, en weinig zelfvertrouwen zijn er zowel relaties (of bijna relaties) en vriendschappen kapot gegaan. Of tenminste, dat ik er ruzie door heb gehad. Mijn hart ligt op mn tong, en zodra ik ergens mee zit.. of iets wil, komt het er uit en niet altijd met te leuke gevolgen ![]() 2: Ik weet het niet, misschien eerst dingen opschrijven ipv meteen te zeggen. In jou geval, ze iig niet proberen weg te stoppen en daarna in eens beginnen *te zeuren* (zoals jij het noemt). Zodra je die gevoelens hebt, misschien ze meteen bekend maken... Je had haar ook een meeltje kunnen sturen ipv msn, voor mij is dat iig makkelijker.. kan ik in 1 keer al mn gevoelens er inzetten. En kan de andere gelijk op alles reageren...
|
![]() |
Ik heb alleen een antwoord op je eerste vraag...
Ik ben daar erg slecht in! Ik ben ook vreselijk onzeker! En qua relaties negatief ingesteld geloof ik.. Heb moeite met vertrouwen ofzo, kweeniej. Hierdoor heb ik bijvoorbeeld met mijn ex best vaak ruzie gehad, omdat ik niet geloofde dat ie van me hield en blabla. Ook nu bij mijn nieuwe vriend zijn hierdoor wel ruzies. Hij woont in 't buitenland dus ik ben de hele tijd bang voor wat hij daar allemaal doet. Dat ie vreemdgaat of er gewoon geen zin meer in heeft ofzo. En als ik kwaad of verdrietig ben dan zeg ik ook wel eens dingen die ik eigenlijk niet meen en waar ik dus spijt van krijg. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
Niet wederzijds pindakaasbaas | 15 | 25-10-2016 22:15 | |
Lichaam & Gezondheid |
niveau van controle over lichaam Warsocket | 28 | 02-07-2006 21:52 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
kerstofobie: IK HAAT KERST! frankzinnig | 71 | 30-03-2003 07:46 | |
Psychologie |
depressiesss load_harmony | 32 | 12-03-2003 09:32 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Mediteren Tucker | 12 | 20-09-2002 21:46 | |
Liefde & Relatie |
Stelling: mensen die bewust (of liever) vrijgezel zijn houden zichzelf voor de gek Verwijderd | 25 | 06-08-2002 09:55 |