Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-09-2002, 20:18
Terra
Terra is offline
Heeeyz allemaal
Nou de titel zegt al wat. ik heb binnenkort een intake gesprek bij een stichting voor maatschappelijk werk. en nou ben ik super nieuwsgierig en zenuwachtig. Dus misschien dat jullie hier een beetje ervaringen neer kunnen zetten en wat er precies gaat gebeuren, zodat dat rare gevoel erover een beetje minder wordt. ik ben ook bang dat ik op het laatste moment terug krabbel en dat wil ik dus graag voorkomen door een beetje meer te weten te komen over zo'n gesprek. Duzzzz iedereen die ooit een intake heeft gehad bij zo'n stichting post het hier!!! Iig alvast bedankt!!!
Kus Kevertje/eendje
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-09-2002, 20:33
Quiana
Quiana is offline
Mja, ik ben er samen met de vertrouwenspersoon heen gegaan, en heb vooral veel vragen over mn thuissituatie gekregen..
Ze probeert een beeld van je te krijgen, en van de situatie, omgeving waarin je leeft.
Nou ja, kweet er niet veel over te zeggen, het is net zoiets als mn eerste gesprek met mn psych geweest..
Je hoeft je iig neit zenuwachtig te maken,
ze zal niet bijten oid, ze wil je helpen
Suc6 meissie, vertel je hoe het ging?
*knuff*
Oud 28-09-2002, 21:03
Tio
Tio is offline
Ik heb een intake gesprek bij 't RIAGG gehad, dat zal wel ongeveer hetzelfde zijn. Ze gaan inderdaad proberen een algemeen beeld van je te krijgen. Bij mij deden ze dat door eerst een vragenlijst op te sturen, die ik in moest vullen. Daarna ging ik bij zo'n psycholoog oid op bezoek en toen heb ik uitgelegd waar ik ongeveer mee zat. Daarna zei die psycholoog dat ze in een team zouden gaan overleggen. En toen kreeg ik na de vakantie dus m'n oproep voor m'n eerste therapie sessie.
Voor zo'n intake gesprek ben je natuurlijk zenuwachtig, maar het valt allemaal best mee. De mensen die het afnemen zijn over het algemeen rustig en aardig en ze luisteren goed naar je, (dat neem ik aan iig) zodat je je wel op gemak voelt en het toch wel mee valt om je verhaal kwijt te kunnen.
Succes met je gesprek!
Oud 28-09-2002, 22:57
Kazanka
Kazanka is offline
Had ik oowk 3 weken geleden, was wel grappig gesprek. Je verteld een beetje waar je zelf denkt dat het probleem ligt, legt uit hoe je sociale situatie eruit ziet, zowel thuis als buitenhuis. De mensen waarmee je het gesprek houdt zijn meestal erg rustig, laten je ff nadenken over wat je wil zeggen en stellen je op je gemak. Althans zo ging 't bij mij
Enigste verassing bij mij was da'k er gelijk kon blijven, kortom een crisis-opname, maar da's bij jouw niet 't geval.
veel suc6 iig
Oud 29-09-2002, 08:16
Yamyam
Yamyam is offline
Ik heb 100 miljoens intakes gehad, het gaat zo:

uur in de wachtkamer zitten
handje geven
uitleg, gegevens invullen
antwoord geven op allerlei stomme vragen, zoals: Hoe gaat t thuis? Heb je een vriendje? Gebruik je drugs?
(en dat schrijven ze allemaal netjes op)
nieuwe afspraak maken
handje geven
wegwezen

En ik heb een gloeiende hekel aan intake gesprekken omdat ik altijd in minstens 133 hokjes wordt gestopt.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 17:32
Terra
Terra is offline
key dus zo'n intake valt wel mee? Mja ik zie er nog steeds tegenop. ook omdat het de eerste keer is dat ik echt alles moet vertellen zeg maar. Naja we zien wel hé.

Zijn er nog anderen die er iets over willen zeggen???

Kus Kevertje/Eendje
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 18:00
wicce
wicce is offline
Citaat:
kevertje/eendje schreef:
key dus zo'n intake valt wel mee? Mja ik zie er nog steeds tegenop. ook omdat het de eerste keer is dat ik echt alles moet vertellen zeg maar. Naja we zien wel hé.

Zijn er nog anderen die er iets over willen zeggen???

Kus Kevertje/Eendje
je hoeft bij een intake gesprek echt niet alles meteen te vertellen hoor Daty verwachten ze ook absoluut niet van ze. Ik heb er dan wel geen ervaring mee als client, maar ik ben 1e jaars in maatschappelijk werk en heb er wel een aantal gesproken.
Maatschappelijk werkers begrijpen de positie waar in in staat (welke dan ook) en verwachten echt niet van je dat je meteen het 1e gesprek je hart op de tafel legt. wees gewoon jezelf en vertel wat jij vind dat je wilt vertellen en de rest zal zich vanzelf wijzen. Je doet dit samen met de maatschappelijk werker, je staat er echt niet alleen voor.

succes
Oud 29-09-2002, 19:44
kastdeur
kastdeur is offline
elke maatschappelijk werker heeft natuurlijk zijn eigen stijl, maar over het algemeen komen de volgende thema`s aan bod in een intakegesprek:

problemen en klachten
waarmee kan het maatschappelijk werk de client van dienst zijn?
waar zit de client mee?

oorzaken van problemen en klachten
hoe komt dat?

belving van de situatie
hoe zwaar wegen de problemen voor de client

gevolgen voor dagelijks functioneren
wat zijn de gevolgen voor het dagelijks functioneren

probleemhantering
wat heeft de client tot nu toe al gedaan om een oplossing te vinden?

hulpverleningsverleden
heeft de client eerder dit soort problemen gehad? wat heeft hij toen gedaan? heeft het geholpen of niet? etc

compenserende omstandigheden
wat heeft de client tot nu toe op de been gehouden?
wat gaat er wel goed etc?

sociale steun
bij wie kan de client terecht met zijn problemen? welke mensen zijn tot steun?

doelstellingen en behoeften
wat zou de client willen dat er nu gebeurde?
hoe ziet het leven van de client eruit als deze problemen er niet meer zijn?

verwachtingenen wensen van het maatschappelijk werk
wat verwacht de client van het maatschappelijk werk?
is dat ook hetgene wat de client nodig heeft om weer verder te kunnen?

en daarnaast moet dus een aantal persoonlijke gegevens worden ingevuld etc.

bron:wegen en overwegen, handleiding intake maatschappelijk werk

dit klinkt misschien allemaal heel ingewikkeld, maar je moet niet vergeten dat de maatschappelijk werker er voor jou is en dat ze/hij enkel goede bedoelingen heeft...dus in principe hoef je je er geen zorgen om te maken
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 19:54
Terra
Terra is offline
Citaat:
ikheetfroukje schreef:
elke maatschappelijk werker heeft natuurlijk zijn eigen stijl, maar over het algemeen komen de volgende thema`s aan bod in een intakegesprek:

problemen en klachten
****knip***
bron:wegen en overwegen, handleiding intake maatschappelijk werk

dit klinkt misschien allemaal heel ingewikkeld, maar je moet niet vergeten dat de maatschappelijk werker er voor jou is en dat ze/hij enkel goede bedoelingen heeft...dus in principe hoef je je er geen zorgen om te maken
Thanx, ik ga over deze punten ff goed nadenken. dan kanik me ook een beetje voorbereiden op het gesprek en eventueel iets op papier zetten. voor het geval dat het praten niet wil lukken. Maar nogmaals bedankt voor de info.
Kus
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 19:56
kastdeur
kastdeur is offline
Citaat:
kevertje/eendje schreef:
Thanx, ik ga over deze punten ff goed nadenken. dan kanik me ook een beetje voorbereiden op het gesprek en eventueel iets op papier zetten. voor het geval dat het praten niet wil lukken. Maar nogmaals bedankt voor de info.
Kus
misschien moet je dat niet doen...

gewoon met frisse moed erheen en zien hoe het gesprek loopt...als er ergens geen antwoord op komt, is dat niet erg, komt vanzelf
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 19:59
Terra
Terra is offline
Citaat:
ikheetfroukje schreef:
misschien moet je dat niet doen...

gewoon met frisse moed erheen en zien hoe het gesprek loopt...als er ergens geen antwoord op komt, is dat niet erg, komt vanzelf
Ehm ik snap niet helemaal wat je bedoeld, tis toch beter als ik ben voorbereid en ik weet wat ik moet zeggen. die intake heeft alleen maar zin als ik ook echt iets zinvols vertel
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 20:00
Terra
Terra is offline
Citaat:
wicce schreef:
je hoeft bij een intake gesprek echt niet alles meteen te vertellen hoor Daty verwachten ze ook absoluut niet van ze. Ik heb er dan wel geen ervaring mee als client, maar ik ben 1e jaars in maatschappelijk werk en heb er wel een aantal gesproken.
Maatschappelijk werkers begrijpen de positie waar in in staat (welke dan ook) en verwachten echt niet van je dat je meteen het 1e gesprek je hart op de tafel legt. wees gewoon jezelf en vertel wat jij vind dat je wilt vertellen en de rest zal zich vanzelf wijzen. Je doet dit samen met de maatschappelijk werker, je staat er echt niet alleen voor.

succes
Key thanx voor de info. ik geloof dat ik voorlopig gerust gesteld ben. Ik ga gewoon naar die intake en als het niet bevalt stop ik er als nog mee. maar ik heb dan iig iets gedaan, toch?
Kus
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 20:03
kastdeur
kastdeur is offline
Citaat:
kevertje/eendje schreef:
Ehm ik snap niet helemaal wat je bedoeld, tis toch beter als ik ben voorbereid en ik weet wat ik moet zeggen. die intake heeft alleen maar zin als ik ook echt iets zinvols vertel
nu ga je bepaalde antwoorden alvast verzinnen..

stel dat ze/hij andere vragen stelt...

maar goed een beetje voorbereiden kan geen kwaad, maar probeer het wle een open gesprek te houden
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 20:05
Terra
Terra is offline
Citaat:
ikheetfroukje schreef:
nu ga je bepaalde antwoorden alvast verzinnen..

stel dat ze/hij andere vragen stelt...

maar goed een beetje voorbereiden kan geen kwaad, maar probeer het wle een open gesprek te houden
Ik zal proberen geen antwoorden te verzinnen, maar gewoon ruim over de vraag na te denken. en niet een vraag antwoord spelletje.
Ik hoop dat dat wel okay is?
Met citaat reageren
Oud 30-09-2002, 11:18
marla singer
marla singer is offline
pfft ik heb 2x geprobeerd contact te zoeken met het maatschappelijk werk.. intake gesprek is een gesprek van ongeveer 1-1,5 uur om een duidelijk beeld te krijgen waar je mee zit, later bespreken ze dit met andere hulpverleners, wie je het beste kan helpen..
mijn ervaringen zijn wat minder met het mw.. omdat iedere keer er iets tussenkomt en weer van begleider moet wisselen, en daar geen zin meer in heb..
Reageren

Regels voor berichten