Het Voynich-manuscript vind ik een ontzettend interessant onderwerp. Misschien weten jullie er wel al wat vanaf, maar voor degenen die dat niet weten...
Het manuscript telt 300 bladzijden, het is waarschijnlijk een kopie, want het is erg netjes geschreven (geen doorhalingen enz.). Verder is het waarschijnlijk door 2 verschillende mensen geschreven, mogelijk in 2 verschillende dialecten.
Niemand heeft het tot nu toe weten te ontcijferen.
Men denkt dat het geschreven is door Roger Bacon, aangezien dit in een brief stond uit 1666 (of 1665, het was slordig geschreven) die in het boek was achtergebleven.
Het schrift is onbekend, en nergens ter wereld is er een (geschreven) taal die er op lijkt.
In het boek zelf staan tekeningen van onbekende planten, recepten. Ook staan er mysterieuze kaarten in, waarin men verschillende dingen ziet (cellen, gezien door een microscoop en de sterrenhemel bijv.)
Het boek heeft verschillende hoofdstukken, over astrologie, biologie, astronomisch, een stuk over planten geschreven in twee verschillende talen, een pharmaceutisch stuk en er staan ook nog recepten in.
dit is een stukje uit het manuscript.
Er zijn veel theorieën over natuurlijk, variërend van aliens tot een kunstmatige taal. Ik sluit niks uit, alleen ik denk dat we voorlopig nog niet klaar zijn met die manuscript

Ik hoop dat ze em ooit nog vertalen, en dan kijken wat erin staat...Ben benieuwd of een van die recepten misschien de oplossing is voor kanker of aids bijvoorbeeld.
Denken jullie dat het bestaat, een onkraakbaar manuscript, en door wie denk jij dat het geschreven is?
Jammer genoeg is er weinig in het nederlands over te vinden, in de kijk stond er wel een artikel over...