Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-12-2001, 17:31
Joyce-b
Joyce-b is offline
gisteravond kreeg ik opeens pijn in m'n borst.. ik voelde en er zat toen een ''hard'' stukje in.. heel vreemd..
wanneer ik er op druk is het behoorlijk pijnlijk.
het is denk ik ongeveer 2,5 cm groot, maar ik heb het pas gisteren opgemerkt en gevoeld..

heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? is het ''normaal''? ik dacht van niet, vandaar dat ik hier maar ff wat post..

alvast bedankt..!
Oud 01-12-2001, 17:43
In je borst zitten sowieso harde stukjes. Dat zijn klieren. Vergelijk de borst die pijn doet eens met de andere.
Zit dat 'harde stukje' in het midden, of dichter bij de zijkant, onder je huid?

Als het pijn doet kan het zijn dat je borst gewoon 'gespannen' is, dat gebeurd wel vaker vlak voor de menstruatie.

Borstkanker komt trouwens zelden voor bij jonge meisjes (onder de 25 geloof ik zelfs), dus ik zou je niet te erg zorgen maken. Als het pijn blijft doen of je voelt een duidelijk verschil tussen beide borsten of met hoe je borst eerder aanvoelde, ga dan toch even langs de dokter! Hij zal je waarschijnlijk geruststellen, maar just in case...

Het is trouwens alle meisjes en vrouwen aan te raden zo eens in de maand een klein borstonderzoekje te doen. Gewoon voelen hoe je borsten aanvoelen, waar de klieren zitten, enz. Zo raak je vertrouwd met je borsten en merk je het direct als er iets niet aan klopt. Het is gratis en heeft (op latere leeftijd) al vele vrouwenlevens gespaard!

Cat
Met citaat reageren
Oud 01-12-2001, 17:52
Joyce-b
Joyce-b is offline
Citaat:
Darkcat schreef:
In je borst zitten sowieso harde stukjes. Dat zijn klieren. Vergelijk de borst die pijn doet eens met de andere.
Zit dat 'harde stukje' in het midden, of dichter bij de zijkant, onder je huid?
het zit dicht onder de tepel, vrij dicht aan de oppervlakte van de huid..

Citaat:

Als het pijn doet kan het zijn dat je borst gewoon 'gespannen' is, dat gebeurd wel vaker vlak voor de menstruatie.
Idd, dat kan ook, ben al een behoorlijk lange tijd niet mee rongesteld geweest en m'n rug doet nu ook pijn, maar ik heb nog nooit zo'n pijn gehad in m'n borst.

Citaat:

Borstkanker komt trouwens zelden voor bij jonge meisjes (onder de 25 geloof ik zelfs), dus ik zou je niet te erg zorgen maken. Als het pijn blijft doen of je voelt een duidelijk verschil tussen beide borsten of met hoe je borst eerder aanvoelde, ga dan toch even langs de dokter! Hij zal je waarschijnlijk geruststellen, maar just in case...

Ik had vor mezelf inderdaad ook al voorgenomen om het eerst aan te zien, vooral omdat het nog maar sinds gisteren pijn doet, allen het doet wel erg pijn (niet meer dan vanmorgen of gister avond, maar toch), vandaar dat ik 'nu al' iets post hier.

Bedankt voor de reply trouwens..

Oud 01-12-2001, 19:35
GeritoDM
GeritoDM is offline
Tja, nu kom ik als jongen hier op reageren... das jammer voor je
Ik had dat ook een tijdje, gewoon omdat ik in de puberteit zit en ik ook wat vrouwelijke hormonen produceer, niet zoveel, maar wel genoeg om zo'n "hard stukje" te maken. Ze zijn nou allang weg, maar goed... Ik vonnut wel gaar, maar me broers hadden het ook gehad, en eentje was ermee naar de dokter geweest, dus...

Het is dus niets ernstigs, gewoon wat klieren zoals Darkcat al zei.
Oud 02-12-2001, 09:09
Zorkman
Zorkman is offline
idd,
ook jonges hebben dit
bij iemand da'k ken zei den dokter da da de melklieren waren,
zie nie in wa da wij jonges daarmee zouden doen,
maar 't is allesinds normaal da ge daar nekeer in u leven last van hebt..Gaat wel snel over
Oud 02-12-2001, 15:01
Verwijderd
Dat had ik ook toen ik viertien was, volgens mij komt dat omdat je dan nog groeit.
Ja, dat lijkt me heel logisch, mijn nichtjes was laatst namelijk ook aan het klagen dat het pijn deed wanneer ze eraan zat...

Maak je maar geen zorgen.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2001, 15:02
Verwijderd
Citaat:
Zorkman schreef:
idd,
ook jonges hebben dit
bij iemand da'k ken zei den dokter da da de melklieren waren,
zie nie in wa da wij jonges daarmee zouden doen,
maar 't is allesinds normaal da ge daar nekeer in u leven last van hebt..Gaat wel snel over

Wat doen jongens sowieso met tepels?
Maar ok, dat even los van dit alles...
Met citaat reageren
Oud 02-12-2001, 19:03
Joyce-b
Joyce-b is offline
Citaat:
Andijvie schreef:
Wat doen jongens sowieso met tepels?
Maar ok, dat even los van dit alles...

In de eerste paar maanden of weken is bij een embryo nog geen sekse.. Dus op dat moment ontwikkeld een kind zich.. pas in de zoveelste maand wordt het een meisje of jongen..
Oud 03-12-2001, 07:56
ekki
ekki is offline
Citaat:
Joyce-b schreef:
In de eerste paar maanden of weken is bij een embryo nog geen sekse.. Dus op dat moment ontwikkeld een kind zich.. pas in de zoveelste maand wordt het een meisje of jongen..
euh... zoveelste week.

een jongen heeft een gen (het SRY-gen), dat zich op het Y-chromosoom bevindt. het gen gaat misschien niet meteen werken, maar dat is niet pas na een paar maanden, omdat er vanbinnen behoorlijk wat moet verschillen. (ff voor de duidelijkheid: een vrouw heeft 2 X-chromosomen en een man 1 X-chromosoom en 1 Y-chromosoom).

Regels voor berichten