Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-10-2002, 18:27
Verwijderd
Om te beginnen, ik weet dat sommige mensen denken 'wanneer je iets echt wilt kun je het'. Ik geloof hier zelf, in een bepaalde mate, ook zeker in. Dit soort reacties hoef ik dus niet.

Is de opleiding Nederlandse taal en cultuur geschikt voor iemand met dyslexie? Of wordt dit echt afgeraden? So wie so, is studeren aan een universiteit wel handig wanneer je dyslectisch bent (staan docenten er voor open ed)?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-10-2002, 18:57
Kat
Kat is offline
t lijkt mij dat je best kan studeren (aan een universiteit dus) met een lichte vorm van dyslectie, maar het ligt er wel een beetje aan wat je gaat studeren (denk ik).
Ik ken dyslectische mensen die gewoon niet (of nauwelijks) kunnen lezen/schrijven, in dat geval word het gewoon erg moeilijk om naar een universiteit te gaan (en zeker om dan Nederlands te studeren), t zal vast wel mogelijk zijn, maar t word wel moeilijk.
Vraag t eens op een opendag/meeloopdag van zo'n universiteit.
Oud 03-10-2002, 19:00
DrPain
DrPain is offline
Dyslexie bepaalt niet hoe slim je bent. Dus je zou het niveau aan moeten kunnen (mits je VWO of HBO hebt gedaan). Maar het kan zeker wel een belemmering zijn, ik weet niet veel van de opleiding, maar waarschijnlijk krijg je ontsettend dikke boeken. Die er kei snel doorheen gedouwt worden. Dus dat zal wel moeilijk zijn.

Als ik jou was zou ik het gaan vragen.
Oud 03-10-2002, 19:32
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Om te beginnen, ik weet dat sommige mensen denken 'wanneer je iets echt wilt kun je het'. Ik geloof hier zelf, in een bepaalde mate, ook zeker in. Dit soort reacties hoef ik dus niet.

Is de opleiding Nederlandse taal en cultuur geschikt voor iemand met dyslexie? Of wordt dit echt afgeraden? So wie so, is studeren aan een universiteit wel handig wanneer je dyslectisch bent (staan docenten er voor open ed)?
Ik weet niet of een taal studeren wel het makkelijkste is.... Daar zou ik nooit aan beginnen. Juist omdat je al problemen met de taal hebt.
Zelf wil ik geneeskunde studeren. Ik ken een aantal artsen die zelf ook dislectisch zijn, maar het goed gaat.

Hoe de leraren ermee om gaan weet ik niet. Ik heb zelf nu op mijn middelbare school daar al moeite mee. Ze vinden het lastig. Ik moet blijven knokken voor mezelf, anders houden ze echt geen rekening met me.
Oud 03-10-2002, 20:08
Verwijderd
Citaat:
DrPain schreef:
Dyslexie bepaalt niet hoe slim je bent. Dus je zou het niveau aan moeten kunnen (mits je VWO of HBO hebt gedaan). Maar het kan zeker wel een belemmering zijn, ik weet niet veel van de opleiding, maar waarschijnlijk krijg je ontsettend dikke boeken. Die er kei snel doorheen gedouwt worden. Dus dat zal wel moeilijk zijn.
Het niveau op zich niet, het niveau van de boeken die er gebruikt worden wel...ben ik bang. Ik heb nu een cursus psychologie van de vrije universiteit...en das een ramp. Das daarbij niet zo erg, tis een keuzecursus en ik heb de punten niet echt nodig, maar bij een echte studie zou het toch knap lastig zijn wanneer dat gebeurde.

tnx voor jullie reacties iig
Met citaat reageren
Oud 03-10-2002, 20:13
Miess
Miess is offline
Citaat:
Leonoor schreef:

Dyslectici zijn vaak erg goed in exacte vakken, een aantal van mijn studiegenoten zijn dan ook dyslectici en halen de studie (technische wiskunde aan de universiteit) zonder problemen. Een vriend van me is ook dyslectisch en studeert chemische technologie, ondervind daar ook geen problemen bij.
Mijn ervaring is echter wel dat dyslectici moeilijker grote lappen tekst kunnen leren, dit kan mogelijk een probleem vormen op de universiteit. Natuurlijk ook de Engelstalige boeken. Maar dat hangt natuurlijk ook van de studie af, bij de ene studie is meer Engels dan de andere. Het zal dus sterk van de studie afhangen, ik denk dat een exacte studie voor een dyslecticus zeker haalbaar is (indien hij VWO heeft natuurlijk). Aan de andere kant hangt het natuurlijk ook sterk van de motivatie af. Een studievriend van m'n broertje (beiden tweedejaars geneeskunde) is ook dyslectisch en haalt de studie door zijn grote motivatie en inzet (geneeskunde is nogal veel leerwerk), maar dit moet je er natuurlijk voorover hebben.
Ik denk trouwens dat de tweede fase voor dyslectici veel moeilijker is. Ook zij moeten daarin verplicht Nederlands/Engels/Frans en Duits 1(leesvaardigheid, wat dus extra moeilijk voor hen is) en geschiedenis/maatschappijleer/ANW (ook veel lees- en leerwerk) volgen. Vroeger lieten de meeste dyslectici gewoon zoveel mogelijk talen vallen en kozen ze meer exacte vakken, maar dat is nu dus niet meer mogelijk. Schandalig eigenlijk.

Laatst gewijzigd op 03-10-2002 om 20:18.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2002, 20:43
Verwijderd
Ik doe nu pabo, zit in het tweede jaar, ik heb m'n P met gemak gehaald, ik kan best leren, maar niet puur theoretisch en met ingewikkeld taalgebruik (ik heb gelukkig een erg lief en behulpzaam vriendje ). Ik houd erg van lezen en vind Nederlands erg leuk. 't lijkt me ook leuk om een combi te maken van Nederlands en dyslexie. Om dan bv. op de pabo te gaan werken enz.

Maar idd die lappen tekst...en het taalgebruik... Ik heb nog 2,5 jaar op de pabo om te denken ed...maar 'k wil er nu vast over nadenken en event. oplossingen ed zoeken.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2002, 09:55
DrPain
DrPain is offline
Als je niet van theoretisch houdt moet je absoluut geen WO gaan doen. Vriendin van mij had d'r eerste jaar gehaald en is toch gestopt en naar een HBO gegaan.

/me houdt ook meer van praktisch en zal d'rom nooit een WO studie nog gaan volgen.
Oud 07-10-2002, 11:06
Anne
Anne is offline
Ik neem aan dat deze vraag voor jezelf is?
Dat kan jij best, dat weet ik zeker. In mijn werkgroep zitten 3 meisjes met dyslexie en zij kunnen het ook.
Over de inhoud van de studie:
* veel lezen (maar daar had je toch geen problemen mee?)
* analyseren van verhalen en gedichten
* cursussen over het ontstaan van de taal en hoe het werkt in je hoofd enzo...
Tot nu toe dus geen dingen waar je echt moet schrijven enzo. En als je het echt wilt, dan kun je het ook! Trouwens... als ik n stomme dingen zeg, moet je het me maar niet kwalijk nemen.
(L)
Reageren

Regels voor berichten