Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-10-2002, 22:47
ssjpan
ssjpan is offline
mijn godsdienst leraar wou pas uitleggen over geesten enzo en hij had een tekening gemaakt met een lang verhaal erbij dat ging over 2 dimensionale wezen die woonden in platland zo was daar een gevangenis en de muren bestonden dus gewoon uit een lijn waar die platlanders niet over heen konden, want ze konden niet 3D denken. Toen op een dag verscheen er een voetafdruk in platland de platlanders wisten niet was het was. Elke dag kwam de afdruk terug. De inwoners besloten om 2 mensen bij de afdruk optesluiten dus ze zetten 2 inwoners bij de afdruk en dan maken ze een lijn om die mensen en de afdruk. de afdruk verdwijnt weer en die mensen zijn erg verbaasd, want er stond toch een lijn omheen? maar goed er is een uitvinder in platland en hij heeft de mogelijkheid om een inwoner 3 dimensionaal te laten denken maar dat persoon zal dan waarschijnlijk wel sterven, van schrik zeg maar. maar goed iemand stelt zich kandidaat, want hij denkt dat ie dat wel aankan en hij kan dus 3D denken. Naar een poosje ziet hij iets heel engs, namelijk een heel lichaam met een been (en voet) waar die afdruk duz van komt hij krijgt de schrik van zijn leven en gaat dood.
Nu zegt mijn godsdienst leraar dat het dus zou kunnen dat er meerde dimensies bestaan die wij niet kunnen zien en dat er dus misschien mensen (ofzo) zijn die in een andere dimensie leven gewoon hier op aarde. daarmee wou hij verklaren wat dat dus is van mensen die geesten (van doden) oproepen en waar ze iets van horen of zien.
beetje vaag maar wat vinden jullie hier van??
>ik weet niet of het hiet wel goed staat<
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-10-2002, 00:49
Verwijderd
NN-Dimethyltriptamine als known as D M T

Dit verander vele drugs expert's je waarneming van de realiteit zo erg, dat je van een andere dimensie kan spreken.

Het grappige is, is dat bij DMT je denkwijze zelf niet veranderd (zoals bij alle andere drugs) maar dat de wereld om je heen veranderd.

Velen zien dit als een geestelijke manier om andere universums binnen te treden.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2002, 11:03
tuonier1
tuonier1 is offline
ik vind dat je godsdoenstleraar wel gelijk heeft. Waarom zouden wij mensne alles kunnen waarnemen met onze zintuigen?Als we dat zouden denken, dan lijkt me dat heel dom. Zoals een hond zich geen computer kan voorstellen, kunnen mensen zich bijvoorbeeld geen 'eeuwigheid'of 'oneindigheid'voorstellen...
Met citaat reageren
Oud 13-10-2002, 11:22
Just Johan
Just Johan is offline
http://www.geom.umn.edu/~banchoff/Flatland/

daar staat het hele boek! enjoy
Met citaat reageren
Oud 13-10-2002, 13:01
FireCracker
FireCracker is offline
hahaha, heej jolanda? heb jij per ongeluk ook zijlstra? god, ik lach slap van het lachen, maar ikdacht ook wel dat ie ergens waarschijnlijk wel eens gelijk kon hebben.
Oud 13-10-2002, 14:01
ssjpan
ssjpan is offline
Citaat:
Pherwilyaiel schreef:
hahaha, heej jolanda? heb jij per ongeluk ook zijlstra? god, ik lach slap van het lachen, maar ikdacht ook wel dat ie ergens waarschijnlijk wel eens gelijk kon hebben.
jaa idd. lol
en ik maar denken dat ie dat zelf bedacht had haha
Met citaat reageren
Oud 13-10-2002, 15:34
Just Johan
Just Johan is offline
ik vind trouwens het verband met de geestenwereld een beetje vergezocht; een eventuele manifestatie van een meerdimensionaal voorwerp zou gewoon tastbaar moeten zijn en niet iets vaags wat alleen sommige mensen kunnen waarnemen vanwege een of andere gave.

omdat we totaal geen voorbeelden hebben van die verschijningen van meerdimensionale voorwerpen lijkt het me niet waarschijnlijk dat het echt zo is, maar het is wel interessant om te bedenken hoe dat in elkaar zou moeten zitten als het wel zo was (je kunt er gewoon aan rekenen), want zo'n raar idee is het niet (het had gekund!).

in theorie kun je ook denken in halve dimensies en wortel-twee dimensies enzo

gegroet,

Johan
Met citaat reageren
Oud 13-10-2002, 20:05
legatus
legatus is offline
Citaat:
ik vind trouwens het verband met de geestenwereld een beetje vergezocht; een eventuele manifestatie van een meerdimensionaal voorwerp zou gewoon tastbaar moeten zijn en niet iets vaags wat alleen sommige mensen kunnen waarnemen vanwege een of andere gave.
Hoezo tastbaar?

Er zijn veel orbs en vortexes die wetenschappers op afwijkingen schuiven van camera's, terwijl ze zelf weten dat het geen natuurlijke afwijking is. Ze weten niet wat ze ermee aanmoeten maar gaan van het meest voor de hand liggende uit: een 'foutje' tijdens het chemische proces, in de electronica van de camera of op de plek van de opname (vocht, stof, etc.) Wat voor 'foutje' dan? Geen idee, maar wat kan het anders zijn?

Het blijft merkwaardig, en het voorbeeld is een versimpeling van een fenomeen dat met herkenbare elementen wordt uitgelegd.
Oud 14-10-2002, 11:59
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Just Johan schreef:
[B

in theorie kun je ook denken in halve dimensies en wortel-twee dimensies enzo

gegroet,

Johan [/B]
wortel-twee dimensies? die ken ik niet? Heeft dat ook te maken met fractals en chaos en imaginaire getallen enzo?
Oud 15-10-2002, 10:31
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
legatus schreef:
Hoezo tastbaar?

Er zijn veel orbs en vortexes die wetenschappers op afwijkingen schuiven van camera's, terwijl ze zelf weten dat het geen natuurlijke afwijking is. Ze weten niet wat ze ermee aanmoeten maar gaan van het meest voor de hand liggende uit: een 'foutje' tijdens het chemische proces, in de electronica van de camera of op de plek van de opname (vocht, stof, etc.) Wat voor 'foutje' dan? Geen idee, maar wat kan het anders zijn?

Het blijft merkwaardig, en het voorbeeld is een versimpeling van een fenomeen dat met herkenbare elementen wordt uitgelegd.
maar dat klinkt toch heel wat anders dan voorwerpen die uit het niets groter worden om vervolgens weer in het niets te verdwijnen. (zoals wanneer en hyperbol die door de 3d-ruimte gaat daar eerst onzichtbaar is, dan verschijnt als een enkel punt en groeit tot een straal van r (dezelfde r als de r van de hyperbol) om vervolgens weer te krimpen en te verdwijnen.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 11:36
legatus
legatus is offline
Citaat:
maar dat klinkt toch heel wat anders dan voorwerpen die uit het niets groter worden om vervolgens weer in het niets te verdwijnen.
Dat durf ik niet te zeggen. Deze orbs en vortexes kunnen in deze dimensie zitten of in een anderen. Wie weet hoe het precies werkt, een juiste omschrijving is onmogelijk. Een geaccepteerde omschrijving is de standaard.

Wellicht groeien en krimpen deze fenomenen ook en valt dat niet waar te nemen.

Ik heb nog nooit een hallucinatie gehad. Ik herinner mij de gave van mediamieke mensen die doormiddel van het (ver)zenden van hun gedachten deze gedachten op een leeg fotorolletje lieten verschijnen. Een foto van hun verbeelding als het ware. Misschien dat deze de oorzaak zou zijn, maar dan zouden gedachten zich kunnen manifesteren. Dat opent weer een hele nieuwe wereld....
Oud 17-10-2002, 16:48
BOYwith-light
BOYwith-light is offline
"Bolland" is een boek van ene Dr. R Burger (geloof ik)
daar heeft die godsdienstleraar het waarschijnlijk vandaan (of hij is zelf de schrijver) Voor diegene die hier geinteresseerd in zijn is dit boek erg fijn. Het is lekker dunnig en er wordt uitgebereid op dit onderwerp ingegaan.

ook laat de schrijver in dit boek zien dat wij misschien wel in een vierdimensionele omgeving leven zonder het te zien.

Net zoals in het boek de 2 dimensionale wezens (platlanders) op een (aard)bol leven maar niets dan een platte vlakte zien.

HEEEEL LEUK BOEK

ZOEK EN LEES!!

doei
Met citaat reageren
Oud 17-10-2002, 19:23
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Om te beginnen kan het niet dat sommige mensen iets wel zien en anderen niet. Mensen zijn samen ontwikkeld en daarom helemaal gelijk. Zo'n gave om meer te zien zou een proces zijn van miljoenen jaren (ik ga uit van miljoenen omdat geen enkel dier totnutoe deze eigenschap lijkt te hebben).

En nu ik er aan denk.... het zou niet eens ontwikkelen. Zou het een duidelijk voordeel opleveren om een wereld te zien waar je niks mee kunt?

Citaat:
legatus schreef:
Ik herinner mij de gave van mediamieke mensen die doormiddel van het (ver)zenden van hun gedachten deze gedachten op een leeg fotorolletje lieten verschijnen. Een foto van hun verbeelding als het ware. Misschien dat deze de oorzaak zou zijn, maar dan zouden gedachten zich kunnen manifesteren. Dat opent weer een hele nieuwe wereld....
Bron? - Het enige wat ik er totnutoe over heb gehoord op 2 verschillende uitzendingen van discovery channel is dat dat gedachten naar fotorolletje gefaked was. Dan hadden ze een trucje gebruikt ofzo.

Citaat:
tuonier1 schreef:
Zoals een hond zich geen computer kan voorstellen, kunnen mensen zich bijvoorbeeld geen 'eeuwigheid'of 'oneindigheid'voorstellen...
Een hond kan een computer wel voorstellen. Je moet er wel bij nemen dat een mens het veel gemakkelijker kan.
Maar, als je voldoende uitleg geeft zou de hond het uiteindelijk kunnen. Maar, we hebben ook weer geen goede communicatie met hond.
Maar een hond kan zich dat voorstellen, het kost alleen meer tijd om het te kunnen dan bij een mens.

ohnee? - ik denk dat ik het me wel kan voorstellen. Ik kan erg gemakkelijk denken met eeuwigheid en oneindigheid. Vroeger had ik er wel moeite mee.
rond 1e keer 1e klas begon ik telkens over heelal te denken en raakte ik helemaal verward... vanaf ongeveer een jaar geleden niet meer. Maar dit gaat niet meer op omdat het heelal toch niet eindeloos groot is. Maar, het zou theoretisch wel eindeloos groot kunnen worden. Maar dat kan praktisch weer niet. Suffice it to say, het kan eindeloos groeien.

Citaat:
Ze weten niet wat ze ermee aanmoeten maar gaan van het meest voor de hand liggende uit
tuurlijk. Dat is een leidraad van de wetenschap.
Ga altijd van de eenvoudigste sluitende verklaring af... - beter dan een rammelende theorie formuleren die 25% van onze wetenschap overhoop gooit...
Reageren

Regels voor berichten