Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-10-2002, 15:11
1234remco
1234remco is offline
Het gaat hard, heel hard in de chip-industrie. Dat blijkt maar weer eens uit een aankondiging die Intel later vandaag gaat doen op de Advanced Metallization Conference in Canada. Het bedrijf zal in Montreal haar BBUL (Bumpless Build-Up Layer) technologie uit de doeken doen, een technologie waarbij de core letterlijk in de verpakking van de processor wordt geplaatst. Hierdoor kunnen meer transistors op hetzelfde oppervlakte geplaatst worden, zonder het risico te lopen dat de koolstof verbindingen tussen core en verpakking kortsluiting maken. Bovendien wordt minder stroom gebruikt. Die twee factoren samen zouden betekenen dat in het jaar 2006 processors tot 20GHz mogelijk zijn. Intel is hard op weg naar het realiseren van dit soort science fiction-achtige snelheden. Het Pentium 4 ontwerp zou op kunnen schalen tot 10GHz, in juni werd een een 1,5THz transistor van drie atomen dik gedemonstreerd en met EUV technologie kunnen makkelijk een miljard transistors op een chip gestopt worden:

"In order to deliver the applications made popular in science fiction movies, we will need to create processors that are much more powerful than those we have today," says Gerald Marcyk, Director of Intel's Components Research Lab. "The development of BBUL technology will get us a step closer to that vision."

Volgens Intel kunnen er met behulp van dit trucje ook relatief makkelijk multi-chip processors gemaakt worden, zoals bijvoorbeeld speciaal voor de servermarkt twee processors en een chipset in één verpakking. Het bedrijf moet nog bepalen of het licenties op de techniek zal verlenen aan derden.

Daar zal ik wel eens een spelletje op willen spelen. Ik denk alleen dat als het mogenlijk is dat ze het dan nog lang niet uit gaan brengen. Net zoals dat er nu al veel meer mogenlijk is. Ze zullen dit soort dingen achter houden voor marketing reden
Advertentie
Oud 09-10-2002, 17:16
de postbode
de postbode is offline
Citaat:
1234remco schreef:

-knip-

plaatje~
plaatje~

-knip-

Daar zal ik wel eens een spelletje op willen spelen. Ik denk alleen dat als het mogenlijk is dat ze het dan nog lang niet uit gaan brengen. Net zoals dat er nu al veel meer mogenlijk is. Ze zullen dit soort dingen achter houden voor marketing reden

a. bron??? (ja, ik weet dat het van tweakers komt maar vermeld dat er bij.)
b. waarom post iedereen opeens dingen van tweakers? (als ik iets van tweakers.net wil zien ga ik daar wel heen)
c. snap je iets van wat je zegt?
d. zodra intel deze proc op grote schaal rendabel kan produceren doen ze dat heus wel hoor. er is nu misschien iets meer mogelijk dan wat er te koop is maar zodra intel/amd/ (rest) een proc rendabel kan uitbrengen doen ze dat heus wel.

-de postbode-
Oud 09-10-2002, 20:35
NielZ
NielZ is offline
Citaat:
1234remco schreef:
"In order to deliver the applications made popular in science fiction movies, we will need to create processors that are much more powerful than those we have today."
Vertaling: voor krachtigere programma's hebben we snellere processoren nodig!
Yeah! Wat een ontdekking! Nu snap ik opeens waarom die man zo'n hoge baan heeft bij Intel..

Serious: heel cool natuurlijk dat ze dat over 4 jaar kunnen. Maar ik vraag me af of ze er ooit komen. Misschien wordt er eind 2003 wel opeens iets heel revolutionairs ontdekt, waardoor de manier waarop 'wij' nu chips produceren opeens achterlijk achterhaald wordt. En dan heeft intel mooi voor niets geinvesteerd in die 3 atoompjes op 1 bij 1 µm...

Maar dan nog: eerst in de schappen zien, dan geloven.
Oud 10-10-2002, 12:22
Verwijderd
Geef mij liever een goed werkende 128bit processor op 2Ghz, dan een kokend geval op 20Ghz.

Oh, en het zou ook fijn zijn als we onze CPU-cycles nuttiger zouden besteden door code te optimaliseren. In plaats van een hoop bloat door een high performance processor te stampen in de hoop dat het redelijk snel werkt.

Het is maar een gedachte..

Laatst gewijzigd op 10-10-2002 om 12:24.
Oud 10-10-2002, 14:21
de postbode
de postbode is offline
Citaat:
******** schreef:
Geef mij liever een goed werkende 128bit processor op 2Ghz, dan een kokend geval op 20Ghz.

Oh, en het zou ook fijn zijn als we onze CPU-cycles nuttiger zouden besteden door code te optimaliseren. In plaats van een hoop bloat door een high performance processor te stampen in de hoop dat het redelijk snel werkt.

yep, ik denk dat je daar een goed punt hebt. het enige is dat 20gig wel lekker verkoopt. onder het motto van veel is beter doet 20gig het, bij de ''gemiddelde van niets af wetende'' consument het beter dan 2 gig 128bit's. en (heb hier verder geen verstand van) is het voor intel niet gewoon veel makkelijker om een hoop Ghz te leveren ipv van een 128bit proc...

-de postbode-
Oud 10-10-2002, 23:28
Verwijderd
Ach ja, waarom niet. We zijn de afgelopen vier jaar ook van 200 naar 2000Mhz gegaan...
Oud 11-10-2002, 21:47
Dextopia
Dextopia is offline
zou er in die 4 jaar ook zwaardere progs komen? ja , anders hebben we er ook niks aan behalve de snelheid
Oud 11-10-2002, 22:01
1234remco
1234remco is offline
yeah zware progs en zware games waar je minstens 5 ghz voor nodig heb dat zou wel gaaf zijn en spellen zijn ongeveer 10 gb
Oud 12-10-2002, 01:04
L@CuTu$
L@CuTu$ is offline
Citaat:
******** schreef:

Wat moet u aan met een CPU met 128bit grote precisie ? , 64bit moet toch wel genoeg zijn ;-) ,

Of u gaat voor 128Bit Register splitting hell met een veelvoud aan GPR's zouw dat zelfs bruikbaar zijn maar de daadwerkenlijke implementatie daarvan moet toch wel een gigantische horror zijn.

En dan nog, je kunt theoretisch een 200MHz. CPU designen die sneller is dan een 2GHz.

Maar zowiezo, 128bit's precisie ? :> wat moet je er mee je wilt zeker meer als 4 exabyte adresseren en berekeningen maken die 2^512 getallen groot zijn ?
Oud 12-10-2002, 03:36
Snaak
Snaak is offline
wat heb je aan 20 Ghz voor gaming met de huidige randapparatuur, harddisk, geheugen, videokaart...

denk niet dat 't echt zo extreem sneller/mooier zal gaan als die factoren niet net zo extreem meegroeien met de cpu qua prestaties.......

en vooral cd-rom spelers zijn te langzaam.....

voor de rest heb je 20 Ghz totaal niet nodig... beetje internetten merk ik 't verschil tussen 'n P2 300 en 'n athlon @ 1.5Ghz niet hoor, enkel 't geheugen merk je 'n beetje dat 't mist op die P2 bak.... en lekker brieven tikken in word heb je aan 166Mhz al ruim voldoende....

IMHO useless, maar jah, wel geil hebbedingetje tough
Oud 12-10-2002, 22:15
NielZ
NielZ is offline
Citaat:
Snaak schreef:
wat heb je aan 20 Ghz voor gaming met de huidige randapparatuur, harddisk, geheugen, videokaart...
denk niet dat 't echt zo extreem sneller/mooier zal gaan als die factoren niet net zo extreem meegroeien met de cpu qua prestaties.......
en vooral cd-rom spelers zijn te langzaam.....
Note: over 4 jaar.

4 jaar geleden zat nVidea ook nog aan te klooien in een garage (jaja ik weet het, bij wijze van spreke dan ), en waren HDD's van 5 gieg extreem...
Oud 13-10-2002, 05:04
Snaak
Snaak is offline
Citaat:
NielZ schreef:
Note: over 4 jaar.

4 jaar geleden zat nVidea ook nog aan te klooien in een garage (jaja ik weet het, bij wijze van spreke dan ), en waren HDD's van 5 gieg extreem...
als die factoren niet net zo extreem meegroeien met de cpu qua prestaties.......
Oud 13-10-2002, 12:01
Retinite
Retinite is offline
Nielz 3 atomen is wel wat kleiner hoor dan 1 bij 1 µm...
Ik weet wel wat van al dit stuff, maar soms gaat me alles even ana me voorbij... dit is natyuurlijk geweldig... maar kan je dit dan ook nog ns overklokken (die 20GHZ)???
Oud 13-10-2002, 13:00
1234remco
1234remco is offline
Citaat:
Retinite schreef:
Ik weet wel wat van al dit stuff, maar soms gaat me alles even ana me voorbij... dit is natyuurlijk geweldig... maar kan je dit dan ook nog ns overklokken (die 20GHZ)???
wow overclocken das niet eens nodig meer joh met 20 GHZ
Oud 13-10-2002, 14:39
NielZ
NielZ is offline
Citaat:
Retinite schreef:
Weetik, maar het ging ff om het idee
Oud 13-10-2002, 15:40
mcsun
mcsun is offline
Citaat:
1234remco schreef:
wow overclocken das niet eens nodig meer joh met 20 GHZ
zo dachten ze in 1990 ook over 100 MHz
Oud 13-10-2002, 16:02
Retinite
Retinite is offline
trouwens, toppunt van overclock:
http://pub19.ezboard.com/fclubovercl...opicID=2.topic

3.7 GHZ! dat ding rookt of het is vloeibaar stikstof...

maar in de playstation 3 komt een 25 GHZ chip... hoe willen ze dat da ngaan doen?
Oud 13-10-2002, 18:38
Orion16
Orion16 is offline
Wat ik me eerder afvraag; hebben ze hier waar ik woon over 4 jaar ADSL? (ik woon niet op de Noordzee maar tussen Utrecht en Amersfoort in, een of ander klein gat )
Oud 13-10-2002, 18:40
de postbode
de postbode is offline
Citaat:
Orion16 schreef:
Wat ik me eerder afvraag; hebben ze hier waar ik woon over 4 jaar ADSL? (ik woon niet op de Noordzee maar tussen Utrecht en Amersfoort in, een of ander klein gat )
wat staat er in je sig

Regels voor berichten