Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-09-2002, 08:46
Yamyam
Yamyam is offline
`In het begin deed het dragen wel eens pijn'

8,9 kilo, dankzij basisvorming

Door Dénis van Vliet

Men neme een weegschaal, late een stuk of wat brugklassers daarop hun boekentas leggen, en zie daar: het gros van de leerlingen is te zwaar beladen. Volgens het Tilburgse onderzoeksbureau IVA torsen de smurfen - die zelf tussen de 30 à 35 kilo wegen - met rugzakken van gemiddeld wel 6,4 kilo.

Een boekentas, een weegschaal en andermaal blijkt: de brugpieper zeult te veel geleerdheid met zich mee. FOTO PETER HILZ

Of dat klopt? Een steekproef onder brugklassers van scholengemeenschap Maerlant College leert dat het nog erger is...

Brielle donderdagmiddag. Met een zucht zet vwo'er Cesar Chretien (12) zijn boekentas op de weegschaal. 5 Kilo weegt'ie, gokt Cesar. De weegschaal geeft uitsluitsel: 7,4. Verbaasd: ,,Wow, dat is best zwaar.''

Ook de rugtas van vmbo-leerlinge Grace Meijer (13) is met 6,5 kilo very heavy. Grace: ,,In het begin deed het dragen wel eens pijn. Meestal hangt mijn tas op mijn rug, ook als ik naar school fiets. Hij ligt nooit op de bagagedrager. Want dan kom je niet vooruit bij tegenwind!'' ,,Nou'', vult een klasgenote aan, ,,bij meewind kom ik ook al niet vooruit.'' In sommige tassen zijn gsm'etjes en diskmans te vinden, maar de meeste scholieren zeggen niet meer dan het nodige bij zich te hebben. Leren tassen zijn uit, blijkt.

Na een halfuurtje wegen is de 6,4 kilo waarmee IVA op de proppen kwam met ruim een kilo overschreden: 7,7 kilo is de tussenstand na 7 tassen, hoewel het gezonder zou zijn als de boekentas niet meer weegt dan tien procent van het lichaamsgewicht. Toegegeven, haviste Masi Nuri (13) jaagt het gemiddelde flink omhoog. Haar schooltas weegt liefst 8,9 kilo. Wat er zoal inzit? ,,Boeken, schriften en een boterhamtrommeltje.'' Net als havist Rens Smit durft Nuri haar boeken niet thuis te laten liggen. Want ja, daar staat nablijven op.

Rector T. Fransman had het liever ook anders gezien.

,,Wij delen straffen uit omdat het voor een docent uitermate lastig lesgeven is zonder boeken. Kopietjes maken van het lesmateriaal opdat de leerlingen hun spullen thuis kunnen laten, zou ideaal zijn. Alleen: dat mag niet.'' Elk jaar ziet hij de boekentas van de brugpieper weer voller en zwaarder worden.

Liefst zou Fransman zijn leerlingen een stel boeken voor thuis en op school geven. Maar ja, de financiën maken dat voor ouders en school onmogelijk. ,,Niet dat de boeken zijn versleten na een paar jaar, integendeel. Maar alle veranderingen opgelegd vanuit Den Haag, verplichten ons steeds weer nieuw materiaal aan te schaffen.'' Verder zijn er sinds de basisvorming nogal wat vakken bijgekomen. Of het nog niet genoeg is, worden de boeken na elke herziening dikker. Niet dat er ook meer instaat, maar al die illustraties en foto's vreten papier. `Visuele opblazing' noemt Fransman het. Bij elk boek hoort bovendien wél een werkboek en cd-rom. Fransman: ,,Allemaal extra ballast.''

Maatregelen zoals in Oostenrijk en België, waar een schooltas niet meer mag wegen dan een tiende van de leerling, ziet de rector om praktische redenen niet zitten. Wetenschappers kissebissen bovendien over de vraag of al het gezeul gezondheidsklachten veroorzaakt. Volgens onderzoekster L. Sontag van IVA is zoiets pas op lange termijn meetbaar. ,,Maar dat neemt niet weg dat al dat gesjouw vervelend is. Dé oplossing om de brugklassers te ontlasten is investeren in digitaal lesmateriaal.'' Zolang dat er nog niet is, doen ouders er volgens Sontag verstandig aan op te letten of hun kind de rugtas goed draagt. Met beide armen door de hengsels, ook al is dat niet echt stoer.

Voor de volledigheid: de tassen van de Brielse brugsmurfen wogen gemiddeld 7 kilo.

Ha, ik wist t wel. Maar in Frankrijk schijnen kindertjes van 10 een tas van 25 kilo te moeten dragen, da's pas veel!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-09-2002, 09:49
Verwijderd
---->school
Met citaat reageren
Oud 15-09-2002, 09:52
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Is dit nieuws?
Oud 15-09-2002, 11:36
D@mien
D@mien is offline
7 kilo en ze zeuren?

in de 3e klas had ik vrijwel dagelijks tassen van 13 - 15 kilo...en daar zat niet overbodigs in..
Oud 15-09-2002, 12:03
a little vague
a little vague is offline
Digitale apparatuur? Waarom zo moeilijk? Iedereen een kluisje en je kan je huisdier nog meenemen in je tas zonder de 10% regel te overschrijden
Oud 15-09-2002, 12:03
CraigDavid
CraigDavid is offline
we gaan niet zielig doen over 7 killotjes he?
smurfen zijn dom, als het zo zwaar is, waarom doen ze de ene helft dan niet in hun kluisje of zo
Oud 15-09-2002, 12:23
Verwijderd
Ik heb ook in de brugklas wel eens een tas van 10 kilo gehad.
Niet zeuren, tillen.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2002, 13:07
REIE
REIE is offline
Citaat:
Yamyam schreef:
Ha, ik wist t wel. Maar in Frankrijk schijnen kindertjes van 10 een tas van 25 kilo te moeten dragen, da's pas veel!
Ja, en daarom zijn tassen met wieltjes daar verplicht . 't Lijken net bejaardenkarretjes, maar het is absoluut nodig. Vroeger zeulde ik ook te veel mee. Brood, drinken, en al die schoolboeken. Gelukkig mag je op mijn school vaak de boeken in de klas laten.

REIE
Oud 15-09-2002, 13:31
ssjpan
ssjpan is offline
ja dat van 6.4 kg. had ik ook gelezen maar toen ik in de 1e zat woog m'n tas wel eens 10 kg. ofzo.

waar halen ze die 25 kg. vandaan??
Met citaat reageren
Oud 15-09-2002, 13:44
addictive
addictive is offline
zelfs in de vierde zijn de tassen te zwaar maar wij dumpen alles gewoon in ons kluisje doe niet zo zielig en doe al die (zware) boeken gewoon in je kluis het helpt errug goed!
-xxx-sabien
Oud 15-09-2002, 21:39
Razzle
Razzle is offline
Se sille hurdzje moatte!!!! krekt as my! letter tenke se wat bin ik jertiids in echten ien west!
Oud 15-09-2002, 21:41
Razzle
Razzle is offline
Voor de Nederlanders (& Belgjes) onder ons:

Ze moeten het er maar mee doen! Net als ik (en natuurlijk vele anderen) hebben moet doen! Later denken ze, WAUW! Wat heb ik een gespierd lichaam door dat brugje-wezen!
Oud 15-09-2002, 21:54
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
addictive schreef:
zelfs in de vierde zijn de tassen te zwaar maar wij dumpen alles gewoon in ons kluisje doe niet zo zielig en doe al die (zware) boeken gewoon in je kluis het helpt errug goed!
-xxx-sabien
Niet alle scholen hebben kluisjes, denk ik. Overigens zit er wel degelijk een kern van waarheid in... het gemiddelde lesboek is groter en zwaarder, bevat meer plaatjes en de leerlingen weten gemiddeld een stuk minder dan pakweg tien jaar geleden...
Met citaat reageren
Oud 16-09-2002, 01:05
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
wouszer schreef:
Ik heb ook in de brugklas wel eens een tas van 10 kilo gehad.
Niet zeuren, tillen.
I second that.
Oud 16-09-2002, 02:03
Pr0xy
Pr0xy is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
I second that.
Me 2, die jeugd van tegenwoordig geeft veel te snel op
Oud 16-09-2002, 10:29
Diablos
Diablos is offline
ik had gewoon mijn boeken op school in mijn kluisje liggen
geen gesleep met zware tassen..

in China doen ze ook aan dat wegen van de tassen van leerlingen en als hij dan boven een bebaald gewicht is hoef je hem niet te dragen..
Oud 16-09-2002, 12:24
waaromniet?
waaromniet? is offline
Sommige hier vind ik er wel erg makkelijk over denken :/

Vooral voor de wat kleinere bruggers (voor zover ze niet allemaal klein zijn natuurlijk ), kan het behoorlijke rugklachten opleveren (ken meerdere mensen waar dat als voornaamste oorzaak word gezien van ernstige of minder ernstige klachten).
Oud 16-09-2002, 16:26
Verwijderd
Het is wel zielig voor de kleintjes, die krijgen soms rugklachten. Maar de meesten halen het wel. Zeker met 7 kilo, ik had een veel zwaardere tas in de 1e. Maar als je echt een lichte tas wilt, neem je gewoon geen boeken mee, ben je er helemaal vanaf
Met citaat reageren
Oud 16-09-2002, 16:27
Vice
Vice is offline
In de derde had ook en vrij zware tas. Alles bij elkaar was nog meer dan 1/4 deel van m'n eigen gewicht.
Oud 16-09-2002, 16:35
ZHAzha
ZHAzha is offline
tis wel erg zwaar idd!
Ik draag ook een hoop mee.. maar in mijn tas zit behalve boeken ook nog een hoop troep meej.. denk aan borstel tijdschrift lipclose enz...
Oud 16-09-2002, 18:43
sas
sas is offline
ze zeuren gewoon
Mijn boeken liggen allemaal in mijn kluis en als ik een proefwerk of so heb dan neem ik het een dag van te voren mee naar huis. Ik heb in mijn tas hooguit 2 vakken en de rest ligt in mijn kluis. Daar is hij toch ook voor!
Oud 16-09-2002, 18:48
addictive
addictive is offline
zekers
Oud 16-09-2002, 18:52
LostProphetX
LostProphetX is offline
Wat ik al jaren doe:

Zorg voor book-sharing, de ene neemt de ene week de boeken mee en de ander de andere week
Oud 16-09-2002, 19:01
Razzle
Razzle is offline
Citaat:
sas schreef:
ze zeuren gewoon
Mijn boeken liggen allemaal in mijn kluis en als ik een proefwerk of so heb dan neem ik het een dag van te voren mee naar huis. Ik heb in mijn tas hooguit 2 vakken en de rest ligt in mijn kluis. Daar is hij toch ook voor!
Goed idee Ik begin er morgen gelijk mee! Huiswerk maak ik toch niet thuis, doe'k wel op school
Oud 16-09-2002, 19:20
sas
sas is offline
Citaat:
Razzle schreef:

Goed idee Ik begin er morgen gelijk mee! Huiswerk maak ik toch niet thuis, doe'k wel op school
geen dank
Oud 16-09-2002, 19:54
REIE
REIE is offline
Citaat:
ZHAzha schreef:
lipclose enz...
Lip gloss? da's minstens 10 gram! Maar je hebt gelijk dat scholieren een hoop mee hebben. Maar nog net niet genoeg om jezelf te degraderen tot een tas met wieltjes .

REIE
Oud 16-09-2002, 20:02
drama
drama is offline
Ik zag vandaag serieus een aantal kiddo's van net twee turven hoog die -jawel- een karretje hadden om hun minescuul boekentasje te kunnen voortrollen...

Papventjes

Tsja, de meeste scholen hebben wel kluisjes en dat is de oplossing. Paar boekjes in je tas, geen hernia meer.

En als je nog niet snapt hoe het moet, maak je kopietjes van je boek en neem je alleen de pagina's mee die je nodig hebt maar da's veel gezeik. Mis je net weer die ene fokking pagina met de woordenlijst oid.

Ik had De Oplossing: gewoon geen boeken mee naar school maar dat bleek uiteindelijk alleen maar uit te lopen in een teveel aan vrijetijd.
Oud 16-09-2002, 20:33
Verwijderd
Wij hebben zo'n zeikschool waar de docenten altijd zeiken dat je niet mag kopieren, en niet met z'n tweetjes met 1 boek mag doen. Ook kun je ze niet in de kluisjes stoppen, want die loopt regelmatig onder, en dat is pech hebben als je kluisje op de onderste rij zit! En als je je boek niet bij je hebt is het gelijk strafwerk.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2002, 21:52
Balance
Balance is offline
ah joh, zo'n 'onderzoek' wordt toch elk jaar gehouden? En elk jaar weer is de uitslag hetzelfde: bruggers moeten een te zware tas mee sjouwen.

Ook ik wees iedereen op het artikel dat (toen ik brugger was) uit was gekomen. M'n tas mocht 10% wegen, maar hij woog op lange dagen soms 30% van m'n gewicht. En in kluisjes stopte ik m'n boeken niet, want ik maakte trouw elke dag m'n huiswerk
(die goeie ouwe tijd )

Maar goed, over een paar jaar zijn de bruggers van nu, de gene die op dit forum een nieuw artikel zitten af te zeiken, waarin wordt verteld dat tassen te zwaar wegen.
Oud 16-09-2002, 23:55
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Sommige hier vind ik er wel erg makkelijk over denken :/

Vooral voor de wat kleinere bruggers (voor zover ze niet allemaal klein zijn natuurlijk ), kan het behoorlijke rugklachten opleveren
Geloof me, veel kleiner dan ik kwamen ze niet.

Ik heb weinig klachten, of het moet die holle rug zijn, hmmmm....
Oud 16-09-2002, 23:58
Griller
Griller is offline
Ik heb nogal een groeispurt gekregen in de brugklas en ik heb daarmee mijn rug behoorlijk verneukt met die tas op mijn rug.... maargoed daar hebben ze dan ook kluisjes voor waar je je boeken inlegt.........
Oud 17-09-2002, 11:11
Beyoned
Beyoned is offline
iedereen is brugklasser geweest een beetje medeleven mag ook wel
ik vinbd het sneu
haha
Met citaat reageren
Oud 17-09-2002, 14:41
DarkRaven
DarkRaven is offline
lekker voor ze! vieze kinderen (en ja...ik was ooit ook een brugger )
Met citaat reageren
Oud 17-09-2002, 14:43
LostProphetX
LostProphetX is offline
Citaat:
drama schreef:
Ik zag vandaag serieus een aantal kiddo's van net twee turven hoog die -jawel- een karretje hadden om hun minescuul boekentasje te kunnen voortrollen...

Papventjes

Tsja, de meeste scholen hebben wel kluisjes en dat is de oplossing. Paar boekjes in je tas, geen hernia meer.

En als je nog niet snapt hoe het moet, maak je kopietjes van je boek en neem je alleen de pagina's mee die je nodig hebt maar da's veel gezeik. Mis je net weer die ene fokking pagina met de woordenlijst oid.

Ik had De Oplossing: gewoon geen boeken mee naar school maar dat bleek uiteindelijk alleen maar uit te lopen in een teveel aan vrijetijd.

Geef ze dan meteen zo'n reiskoffer met wieltjes
Oud 17-09-2002, 16:18
Verwijderd
tssss...wat een gezeik. Toen ik in de brugklas zat woog mijn tas tussen de 10 en de 13 kilo, zonder dat er ook maar iets overbodigs in zat. Als ze 7 kilo te zwaar vinden, moeten ze gewoon de helft in een kluisje pleuren. Opgelost
Met citaat reageren
Oud 17-09-2002, 20:18
Verwijderd
Tja.. het leven is hard...
Met citaat reageren
Oud 18-09-2002, 16:24
Freshmaker
Freshmaker is offline
Waar staat dat de brugklassers erover klagen?
Oud 18-09-2002, 16:38
Roos
Roos is offline
Tja, dan moeten ze maar wat meer bijdehand zijn.

"Als jij je Nederlands-boeken mee neemt, neem ik Frank mee, dan kunnen we samen doen"
"Deze week neem ik dat dikke boek mee, volgende week neem jij 'm mee"

Of gebruik je kluisje wat meer, door daar de boeken in te gooien die je niet meer nodig hebt die dag.
Oud 18-09-2002, 23:02
marlies
marlies is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef:
Is dit nieuws?
Ja inderdaad! Dit is echt al heel erg vaak geweest. Gewoon achterop doen...(gaat prima heb ik 6 jaar lang gedaan) en als je op school komt dan de boeken die je tot de eerste pauze niet nodig hebt in je kluisje doen dan is er helemaal niets aan de hand!
Oud 22-09-2002, 17:39
Plien
Plien is offline
je kunt het ook anders doen: je spreekt met je buurman/buurvrouw af, dat jij voor het ene vak de boeken meeneemt, en je buurman/buurvrouw voor een ander vak. Zo heb je ook niet zo'n zware tas... alleen jammer de de leraren in de onderbouw zo snel kwaad worden als je dat doet
Oud 22-09-2002, 19:46
Balance
Balance is offline
Citaat:
rosi schreef:
Tja, dan moeten ze maar wat meer bijdehand zijn.

"Als jij je Nederlands-boeken mee neemt, neem ik Frank mee, dan kunnen we samen doen"
"Deze week neem ik dat dikke boek mee, volgende week neem jij 'm mee"

Of gebruik je kluisje wat meer, door daar de boeken in te gooien die je niet meer nodig hebt die dag.
Bij ons werden (serieus!!) mensen d'r uit gestuurd wanneer ze dat deden, of je nou brugger was of niet. Boek niet bij je betekende gewoon dat je je moest gaan melden, met óf zonder dat je een afspraak had gemaakt met je buurman...
Achterlijk!!

Maar goed, tegenwoordig kan je gewoon het woord 'tweede fase' roepen en het gebruiken voor het feit dat je dat uur nét (jaja, toevallig) aan een ander vak wou werken waar je wel boeken van hebt!
Er zitten ook wel voordelen aan die tweede fase!
Oud 26-09-2002, 12:54
corduroy
corduroy is offline
is ook belachelijke zooi, jullie kunnen wel allemaal stoer doen dat jullie ook die kiloos hebben getild, nou en, maakt dat het normaal dat een klein manneke (want klein zijn ze vaak!!) een tas moet tillen die 1/3 van zijn eigen gewicht is? tuurlijk niet. kluisjes heb je trouwens niet overal. en ik moet nu ook weer enorm veel boeken mee naar school agz ze hier geen kluisjes hebben en ik anders niks doe in de les. echt een poepsysteem die 2e fase.
Oud 26-09-2002, 16:46
Ik ben de Walrus!
Ik ben de Walrus! is offline
Wie neemt er dan ook boeken mee naar school???
Oud 26-09-2002, 20:15
Stff
Stff is offline
die kinders moeten niet zeuren, k heb in de brugklas nog meegedaan aan zo een onderzoek daarvoor, we moesten rondjes lopen en steeds werd er meer gewicht ingedaan. die tas zat ongeveer vol en had nog weinig last ervan
Oud 26-09-2002, 20:30
TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:
Stff schreef:
die kinders moeten niet zeuren, k heb in de brugklas nog meegedaan aan zo een onderzoek daarvoor, we moesten rondjes lopen en steeds werd er meer gewicht ingedaan. die tas zat ongeveer vol en had nog weinig last ervan
Lul niet. Die tassen zijn wel degelijk te zwaar.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2002, 20:59
Verwijderd
Citaat:
Stff schreef:
Net wat TefnachT zegt, en daarbij, als je daar de hele dag mee rondloopt...
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 12:41
Verwijderd
als je d'r last van hebt neem je tog niet al je boeken mee? of dauw de helf gwoon in je kluisje
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 14:53
Verwijderd
Deze discussie loopt ook al zo lang ik t me kan heugen. Elk jaar weer komt 't naar voren.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 15:01
Verwijderd
Citaat:
marrrtuuh schreef:
als je d'r last van hebt neem je tog niet al je boeken mee? of dauw de helf gwoon in je kluisje
Bij mij op school zeiken alle docenten daarover, geen boeken mee, strafwerk. De kluisjes lopen bij mij gewoon onder in de winter. Dus de piepers op mijn school hebben gewoon pech
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 16:06
PardonMe
PardonMe is offline
Bij ons op school heeft gewoon iedereen een kluisje, niet alleen tegen diefstal dus, maar als je je tas te zwaar vind dan keil je de helft van je boeken maar in je kluisje is het motto
ach, en die zware tassen vallen toch nog best mee...? Zo achterlijk zwaar is mijn tas echt nooit geweest hoor, ook niet toen we nog geen kluisje hadden..

En je kunt toch best iets regelen met de persoon waar je naast zit... dat een van de 2 het boek maar meeneemt en dat je niet allebei het boek hoeft mee te zeulen..?
Reageren

Regels voor berichten