Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-10-2002, 23:03
utopian me
utopian me is offline
ik doe op het moment hbo-verpleegkunde 1e jaar. Maar weet nog niet zeker of ik dit wil blijven doen. kun je met de propedeuse van een willekeurige hbo-opleiding naar haast elke universitaire opleidingen? of moet je voor de meeste studies een bepaalde propedeuse halen?
ik hoop dat iemand hier meer over weet. alvast bedankt
Oud 25-10-2002, 09:56
Yeah_Right
Yeah_Right is offline
Dat ligt eraan welke universitaire opleiding je wilt gaan doen; bij sommige opleidingen maakt het niet zoveel uit en bij sommige weer wel

Wat je kunt doen is, als je al weet welke universitaire opleiding je wilt gaan volgen, het ff navragen of opzoeken op de site.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 10:17
Miess
Miess is offline
Ik geloof dat je met een propedeuse HBO-V ook mee kunt loten voor de universitaire studie geneeskunde. Je komt dan in lotingklasse C, welke gelijk staat aan een VWO gemiddelde tussen de 7 en de 7,5. Vorig jaar was dit een inlotingkans van 56%, maar deze inlotingkans zal komend studiejaar alleen maar toenemen gezien de stijging van het aantal opleidingplaatsen.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 14:01
Verwijderd
Citaat:
Miess schreef:
Ik geloof dat je met een propedeuse HBO-V ook mee kunt loten voor de universitaire studie geneeskunde. Je komt dan in lotingklasse C, welke gelijk staat aan een VWO gemiddelde tussen de 7 en de 7,5. Vorig jaar was dit een inlotingkans van 56%, maar deze inlotingkans zal komend studiejaar alleen maar toenemen gezien de stijging van het aantal opleidingplaatsen.
HUH?? Dat zou betekenen dat je beter havo kunt doen en daarna een jaar HBO-V.. gemiddelde van tussen de 7 en 7,5 ligt toch nog best hoog.. het zou best kunnen hoor, geen verstand van, maar ik vind het zo onlogisch klinken. Maar dat vind ik precies hetzelfde met die master-bachelor structuur.. hbo'ers kunnen nu ook hun master halen = universitair niveau.. vind k op één of andere manier niet helemaal eerlijk
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 15:24
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
Birgit schreef:
HUH?? Dat zou betekenen dat je beter havo kunt doen en daarna een jaar HBO-V.. gemiddelde van tussen de 7 en 7,5 ligt toch nog best hoog.. het zou best kunnen hoor, geen verstand van, maar ik vind het zo onlogisch klinken. Maar dat vind ik precies hetzelfde met die master-bachelor structuur.. hbo'ers kunnen nu ook hun master halen = universitair niveau.. vind k op één of andere manier niet helemaal eerlijk
Het slaat ook nergens op. VWO met een 7 en 7,5 gemiddeld stelt echt wel meer voor dan een HBO-V-P.
Oud 25-10-2002, 18:43
charly not
charly not is offline
volgens mijn decaan is het althans niet mogelijk om via HBO-p Geneeskunde te gaan studeren. --> kan alleen maar via gewoon VWO...

en als et wel kan... Waar heb je dat dat vandaan??!
Oud 26-10-2002, 13:22
utopian me
utopian me is offline
hmm, toch bedankt.. op de sites staat ook vrij weinig. eigenlijk hebben ze het daar zowat alleen over mensen die net vwo hebben gedaan. ach, ik ga binnekort naar open dagen en vraag daar wel de mogelijkheden .

(weet toevallig ook niet iemand of je een studie als nederlandse taal en cultuur ofzo kunt doen met een p? of dat je dat kunt als je nederlands nog op vwo-niveau doet?)
Oud 26-10-2002, 14:26
Loesje
Loesje is offline
Citaat:
utopian me schreef:
hmm, toch bedankt.. op de sites staat ook vrij weinig. eigenlijk hebben ze het daar zowat alleen over mensen die net vwo hebben gedaan. ach, ik ga binnekort naar open dagen en vraag daar wel de mogelijkheden .

(weet toevallig ook niet iemand of je een studie als nederlandse taal en cultuur ofzo kunt doen met een p? of dat je dat kunt als je nederlands nog op vwo-niveau doet?)
hee ik weet zeker dat je geen geneeskunde kan gaan studeren met een p HBO-V. Sommige studies kan je gaan volgen met een willekeurige p van het HBO, maar andere niet. Zo kan je psychologie gaan doen met alle hbo p's. Maar nederlands? dat weet ik niet , moet je 1 mailtje sturen naar universiteit of even langs gaan bij je studie adviseur.
Oud 26-10-2002, 14:56
Ertensoep
Ertensoep is offline
Dit staat in mijn foldertje van de universiteit Leiden:

Om toegelaten te worden tot de opleiding geneeskunde moet je in het bezit zijn van 1 van de volgende diploma's:
a. een einddiploma vwo;
b. een einddiploma of propedeutisch diploma van de hbo of het wo;
c. een (buitenlands) diploma dat gelijk word geacht aan een vwo diploma;
d. een leidse colloquium doctum-verklaring.

Bij de universiteit Utrecht:

*vwo diploma op basis van profielen.
*vwo diploma op basis van pakketen.
*Een propedeuse of einddiploma van een hogeschool die onder de wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW) valt.
*Een propedeuse of einddiploma van een universiteit die onder de wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW) valt.
*bepaalde buitenlandse diploma's.
Oud 26-10-2002, 20:09
utopian me
utopian me is offline
Citaat:
Ertensoep schreef:
*Een propedeuse of einddiploma van een hogeschool die onder de wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW) valt.
ja, dit had ik ook gelezen, maar ik wist niet echt wat ermee bedoelt werd en of mijn opleiding daaronder valt (ik hoop het), nouja, ik heb net een meeltje gestuurd over nederlands dus ik ben benieuwd.
Oud 27-10-2002, 18:50
charly not
charly not is offline
Citaat:
Ertensoep schreef:
Dit staat in mijn foldertje van de universiteit Leiden:

Om toegelaten te worden tot de opleiding geneeskunde moet je in het bezit zijn van 1 van de volgende diploma's:
a. een einddiploma vwo;
b. een einddiploma of propedeutisch diploma van de hbo of het wo;
c. een (buitenlands) diploma dat gelijk word geacht aan een vwo diploma;
d. een leidse colloquium doctum-verklaring.

Bij de universiteit Utrecht:

*vwo diploma op basis van profielen.
*vwo diploma op basis van pakketen.
*Een propedeuse of einddiploma van een universiteit die onder de wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW) valt.
*bepaalde buitenlandse diploma's.
dus als ik het goed begrijp kun je in leiden WEL met een HBO studie Geneeskunde studeren?!
Oud 27-10-2002, 19:00
Ertensoep
Ertensoep is offline
Citaat:
charly not schreef:
dus als ik het goed begrijp kun je in leiden WEL met een HBO studie Geneeskunde studeren?!
Ik denk dat je eerst even moet kijken (navragen?) of die HBO-V studie ook echt goed aansluit op een studie geneeskunde. (en of het dus onder die whw valt.) Gewoon even opbellen naar iemand van die studie (telefoonnr staat meetsal wel op de site van die universiteit), aan je decaan vragen, of naar een open dag gaan ofzo.
(ik zou zelf zeker even naar een open dag gaan, gewoon om te kijken of de studie ook echt is wat je ervan verwacht)
Oud 28-10-2002, 13:42
Optima
Optima is offline
...laatst nog een artikel gelezen in de VOX ( onafhankelijk nijmeegs studentenblad) over een professor die onderzoek gedaan heeft naar HBO instromers....

het blijkt dat HBO'ers niet het kaliber hebben, ook na propodeuse, dan een vwo'er, en daarom veelal afvallen

( statistisch bewezen)
Oud 28-10-2002, 16:55
utopian me
utopian me is offline
Citaat:
Optima schreef:
...laatst nog een artikel gelezen in de VOX ( onafhankelijk nijmeegs studentenblad) over een professor die onderzoek gedaan heeft naar HBO instromers....

het blijkt dat HBO'ers niet het kaliber hebben, ook na propodeuse, dan een vwo'er, en daarom veelal afvallen

( statistisch bewezen)
Hmm, zou best kunnen, maar wanneer ik die studie echt geweldig zou vinden en gemotiveerd zou zijn zou het me wel lukken denk ik. Ik heb een meeltje teruggekregen over Nederlandse taal en cultuur en met elke hbo-propedeuse kun je dat doen! dus dat kan iig!
Reageren

Regels voor berichten