Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-10-2002, 18:57
steentje
steentje is offline
ik zit te twijfelen namelijk.

Kan ik een universiteit makkelijk aan met een gymnasium diploma?

En zou een hbo te makkelijk voor mij zijn?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-10-2002, 20:14
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Natuurlijk kun je dat aan met Gymnasium. Het zou zonde zijn om HBO te gaan doen aangezien je je daar waarschijnlijk alleen maar gaat vervelen.
Oud 15-10-2002, 21:25
TefnachT
TefnachT is offline
Dit is echt onzin. De HBO en universiteiten dat zijn zoveel richtingen. Die kan je niet vergelijken. Dat is appels met peren vergelijken. Trouwens mijn zus doet nu een HBO opleiding terwijl ze ook VWO heeft gedaan.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 22:17
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
het is waar dat het ook soms voor mensen beter is om de hbo te kiezen. Het is maar waar je zin in hebt. Studeren in veel zelfstandiger dan een hbo. Bij de universiteit doen ze namelijk een schep er boven op kwa zelfstandigheid.

"heb ik horen zeggen"
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 23:38
Exhale_02
Exhale_02 is offline
Over het algemeen is het wel bekend dat de universiteit veel theoretischer is dan het HBO. HBO is veel meer praktijkgericht. En alles op het HBO is ook meer begeleid en er wordt stukken meer voor je geregeld dan op de universiteit.

Je moet zelf gewoon kijken wat het beste aansluit op wat jij wil met je toekomst...
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 08:53
punkyfish
punkyfish is offline
Citaat:
Exhale_02 schreef:
Over het algemeen is het wel bekend dat de universiteit veel theoretischer is dan het HBO. HBO is veel meer praktijkgericht. En alles op het HBO is ook meer begeleid en er wordt stukken meer voor je geregeld dan op de universiteit.
Dat wou ik net te zeggen

Dat is ook de reden dat ik naar het HBO ga.
Oud 17-10-2002, 21:27
cybergurlie17
cybergurlie17 is offline
Citaat:
Exhale_02 schreef:
en het is ook nog es zo dat mensen met een hbo-diploma meer gevraagd worden voor een baan dan mensen die afgestudeerd zijn aan de universiteit.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2002, 22:41
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
cybergurlie17 schreef:
en het is ook nog es zo dat mensen met een hbo-diploma meer gevraagd worden voor een baan dan mensen die afgestudeerd zijn aan de universiteit.
Ja? er zijn ook veel meer HBO'ers. Dus dat zegt niets over de relatieve werkgelegenheid.
Oud 17-10-2002, 22:50
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef:
Ja? er zijn ook veel meer HBO'ers. Dus dat zegt niets over de relatieve werkgelegenheid.
Op het moment dat er - fictief voorbeeldje - gezegd wordt dat de gemiddelde universitair geschoolde er vier maanden na afstuderen over doet om werk te vinden en de gemiddelde HBO'er drie, dan maakt dat niet uit. En dat is meestal de manier waarin - in onderzoeken zoals die ieder jaar bijvoorbeeld door Elsevier gedaan worden - daarover gesproken wordt.

Overigens maakt het voor de opleiding an sich niets uit.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 09:54
heumen
heumen is offline
Daar komt natuurlijk nog bij welke opleiding je gedaan hebt. De ene opleiding is meer vraag naar dan de andere. Verder hangt dat ook van het economische klimaat af enz.enz

Wat je volgens mij het beste kan doen is rustig rondkijken en de opleiding kiezen die je het leukst lijkt maar waarvoor je ook denkt dat je er vier/vijf jaar mee bezig wilt zijn. HBO is iets praktijk gerichter maar je moet er bergen met verslagen en werkstukken schrijven. Universiteit is wat theoretischer maar een stuk zelfstandiger.

Kortom aan de moeilijkheid zal het waarschijnlijk niet liggen. Vaak is het de motivatie die ontbreekt. Wat voor opleiding je ook doet, zonder motivatie wordt het moeilijk om hem te halen.

(Vriendin van mij heeft eerst HAVO gedaan en is nu al zes jaar met de PABO bezig. Ze is absoluut ongemotiveerd maar moest het van haar ouders toch afmaken. Ze is vorig jaar daarnaast begonnen met een studie (kunst)geschiedenis aan de universiteit en dat gaat veel beter omdat ze het gewoon leuk vindt)
Oud 18-10-2002, 10:51
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:
Op het moment dat er - fictief voorbeeldje - gezegd wordt dat de gemiddelde universitair geschoolde er vier maanden na afstuderen over doet om werk te vinden en de gemiddelde HBO'er drie, dan maakt dat niet uit. En dat is meestal de manier waarin - in onderzoeken zoals die ieder jaar bijvoorbeeld door Elsevier gedaan worden - daarover gesproken wordt.

Zij had het duidelijk over: er worden meer HBO'ers gevraagd. Ik denk namelijk dat WO'ers wel sneller een baan vinden gemiddeld. En als ze eenmaal een baan vinden beginnen ze hoger en maken ze sneller carriere.

Laatst gewijzigd op 18-10-2002 om 12:17.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 11:38
Verwijderd
HBO is heel schools: dit wordt er van je verwacht, dit en dat moet je aan het eind van het semester kennen, dan en dan moet je je opdrachten en essays inleveren. Op veel HBO's is er nog gewoon presentieplicht, en wordt er gewerkt met klassen. Het is zoals boven al gezegd veel praktijkgerichter. Het ligt ook al besloten in de naam 'hoger beroeps onderwijs' - het is onderwijs op een hoger dan gemiddeld niveau, maar het leidt nog steeds op voor een concreet vak (hoewel dat natuurlijk wel enigszins van de opleiding afhangt).

Een universiteit is veel theoretischer. Er wordt je kennis aangeboden waar je daarna zelf mee aan de slag moet gaan. Het is zoals de naam al zegt, wetenschappelijk. De kennis die je op een HBO aangeboden krijgt is kant-en-klaar, het is gericht op het toepassen in de praktijk. Op een universiteit verricht je onderzoek. Het is minder concreet.

Natuurlijk zijn er HBO-opleidingen die zeer theoretisch en heel pittig zijn, zoals scheepsbouwkunde of andere technische HBO's. En er zijn universitaire studies die heel praktijkgericht zijn en opleiden voor één beroep, zoals tandheelkunde. Maar over het algemeen zou je het verschil kunnen typeren als het verschil tussen toepassing en pure wetenschap.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 17:40
Denise84
Denise84 is offline
op de universiteit heb je bijna geen vakanties
Oud 18-10-2002, 17:50
Lyx
Lyx is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:

maar een universitair opgeleide verdient wel wat euro'tjes meer
Oud 18-10-2002, 19:13
NN
NN is offline
Het ligt er aan wat je wil, over het algemeen (uitzonderingen daargelaten) valt een volgende verdeling te maken:
- Praktisch gericht en schools op een HBO of
- Theoretisch gericht en zelfstandig op een Universiteit.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 20:02
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
Denise84 schreef:
Maar ook geen presentieplicht...
Oud 18-10-2002, 20:38
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
Denise84 schreef:
Valt wel mee. Volgens mij heb ik evenveel weken als middelbare scholieren.
Oud 19-10-2002, 20:22
Thor
Thor is offline
Of je een type voor het wetenschappelijk onderwijs bent? Wanneer je op VWO vaak hebt van 'waarom moeten we dat leren; waar is dat goed voor, dat interesseert me niet', dan zou ik er nog maar eens goed over nadenken. Wanneer je een brede belangstelling hebt, zelf iniatief hebt, honger naar kennis hebt, persoonlijk wilt ontwikkelen en echt iets wil leren, dan is de universiteit waarschijnlijk een goede keuze.
Oud 21-10-2002, 18:00
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
Exhale_02 schreef:

Op een fatsoenlijke universiteit word je ook begeleid als je situatie daarom vraagt. Het is alleen wel zo dat je voor dingen als boeken zelf verantwoordelijk bent, net als voor het aanwezig zijn bij de colleges. Maar dat lijkt mee eerder een pluspunt voor de universteit....

Verder sluit ik mij aan bij de post over het bedrijven van een wetenschap en het leren van een vak.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 21:11
Marlous
Marlous is offline
Ik ben na het VWO een HBO-opleiding gaan doen, omdat het praktijkgerichter is, zoals hier boven al gezegd is. Ook ben ik dit gaan doen omdat ik de studie die ik nu doe me meer aan sprak dan de universitaire variant. Zonde? Nee. Ik kan nu tijdens mijn duale opleiding Communicatiemanagement anderhalf jaar werkervaring opdoen en daardoor meteen ervaren wat ik kan verwachten, welke richting ik het meest interessant vind, enz. Het bevalt mij in ieder geval heel goed
Oud 24-10-2002, 12:45
Josi
Josi is offline
Ik heb eerst twee jaar HBO gedaan en ben nu in mijn vierde jaar aan de universiteit, de de universiteit heeft weldegelijk een presentieplicht, het lijkt allemaal heel vrij en zelfstandig, maar dat valt wel mee hoor. De universiteit is daarentegen wel veel individueler dan een HBO, waar je toch heel vaak in groepjes projecten moet doen en samen moet werken, want de naam zegt het al Hoger BEROEPS onderwijs, het bereidt je voor op een beroep, en dat is HET grote verschil met de uni!!
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 14:32
Verwijderd
Ik heb VWO gedaan, en doe nu HBO.

Waarom? Omdat deze opleiding (Mediatechnologie, HvU) niet op universitair niveau wordt gegeven...Als dat wel het geval was geweest had ik voor het laatste gekozen natuurlijk. Maar hoe dan ook, bevalt deze studie mij (tot nu toe ) erg goed.
Het 'schoolse' valt behoorlijk mee. Er zijn een aantal colleges en klassikale vakken, maar het grootste deel van de tijd ben je met een werkgroep bezig in een aparte ruimte (aan projecten (4 per jaar), praktische opdrachten etc.) en kun je zelfstandig werken aan dingen. Je hoeft weinig verantwoordelijkheid af te leggen aan je begeleiders/docenten.

Bovendien, als ik zo verhalen hoor van vrienden die universiteit doen, merk ik weinig van het vrije/zelfstandige van de universiteit. Ook zij hebben presentaties, of verslagjes schrijven. Maar dat is natuurlijk per opleiding/universiteit verschillend. Je moet niet denken in hbo/uni-termen, maar gewoon kijken welke opleidingjou het leukst lijkt. Wordt deze slechts op een hbo- instelling gegeven, so be it.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 15:29
Verwijderd
Ik heb heel duidelijk voor universitair gekozen omdat ik inderdaad ook had gehoord dat HBO schoolser zou zijn etc, en ik op de middelbare school al zoiets had van 'ik zoek t zelf allemaal wel uit', ik wil gewoon alles graag op mijn eigen manier doen enzo, kan het niet zo goed opbrengen dat anderen me gaan vertellen wanneer ik dit en dat af moet hebben etc. Al hebben we nu ook wel presentieplicht, maar dat is meer om het systeem van de onderwijsgroep te laten werken, je kunt er namelijk ook voor kiezen geen onderwijs te volgen, en echt alles zelf te doen... maar das misschien wel weer een beetje te veel van t goede Ik zou me er in ieder geval niet blind op staren dat je met gymnasium perse universitair zou moeten doen ofzo, kijk gewoon wat het beste bij je past.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten