Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-11-2002, 05:07
N*A*Shezbaernon.temp
N*A*Shezbaernon.temp is offline
Ik heb een vraag, die wel eerder met culturele antropologie te maken heeft dan met filosofie, maar ik weet niet waar ik hem anders moest plaatsen.

Enculturatie = het proces van overnemen van waarden en normen van een andere culturele gemeenschap ( zoals je de laatste tijd vaak ziet, bijvoorbeeld tussen de Westerse gemeenschap - Amerika en Japanse gemeenschap - Japan )

Waar ik nu naar benieuwd ben, is jullie mening over dit proces : denken jullie dat het door zou gaan ( misschien net zo lang tot er maar een cultuur bestaat als een mengsel van verschillende elementen uit de culturen van tegenwoordig ), of houdt dit proces binnenkort op en blijven de culturen gescheiden ? En waarom ?
Oud 04-11-2002, 12:26
*Burning water*
*Burning water* is offline
Ik denk wel dat er verschil tussen culturen blijft bestaan. Er zal verschil in denkbeelden blijven bestaan, dus ook verschil in de manier waarop mensen zich cultureel uiten. Bovendien KUNNEN mensen misschien niet eens dezelfde culturel activiteiten uitvoeren; blanken zullen bijvoorbeeld nooit zo kunnen dansen als (de meeste) Afrikanen *spreekt uit ervaring*
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 19:34
Kriemoon
Kriemoon is offline
Met een paar pillen op wel... AHUM
Denk het niet want mensen die in dezelfde cultuur zitten willen al een eigen cultuur "sub-culturen'' Denk ook niet dat mensen met de hitte in afrika bevoorbeeld de zelfde levenswijze kunnen hebben als mensen in nederland bijvoorbeeld. Klimaat laat dat niet door. Mensen willen niet in hokje geduwd worden laten dat niet door. Dus ik denk niet. Misschien later als er andere planeten bewoond worden (ALS OOIT MISSCHIEN) dat alle bewoners van aarde als 1 cultuur genoemd worden.
Oud 08-11-2002, 10:59
vrolijkevlinder
vrolijkevlinder is offline
DE culturen zullen altijd blijven bestaan zolang de mens leeft. En er zullen naar alle waarschijnlijkheid ook nieuwe ontstaan omdat de menselijke geest altijd individueel handeld. Het is natuurlijk zo dat alle volken nu samen gaan en dat dat zuigt ( is mening). Maar ik denk dat er minstens 20000 jaar nodig zullen zijn om alle culturen uit te wissen en ik denk niet dat de mens serieus zo lang zal blijven leven.
Oud 08-11-2002, 19:10
Tsasil
Tsasil is offline
De verschillende culturen als gevolg van de verschillende klimaten, landstype en mensen (in het kort: van de verschillende rassen) die zijn al bijna opgehouden te bestaan. Vroeger kon je aan iemand zijn uiterlijk zien in welke cultuur hij is opgegroeid (Joden, negers, christenen (blanken)). Met de globalisering is dit al een mengelmoes geworden, waardoor de scheidingslijn tussen de verschillende culturen ook gaat vervagen.

Ze zullen echter altijd wel blijven bestaan door de verschillende geloofsovertuigingen, ongeveer met dezelfde status als de subculturen nu.
Oud 08-11-2002, 19:45
Margriet
Margriet is offline
ik denk dat het nooit zal gebeuren maar het zou wel fijn zijn als mensen iig dezwlfde normen en waarden zouden hebben
Met citaat reageren
Oud 08-11-2002, 21:06
ABrules
ABrules is offline
Er is maar 1 cultuur, overleven... uiteindelijk...
Oud 08-11-2002, 21:08
Uhmpra
Uhmpra is offline
ik denk dat het hele denkbeeld over een mogelijke wereldcultuur of een mogelijke verwesterlijking van de wereld (waar ik N*A*Shezbaernon's enculturatie voorbeeld ook onder schaar) voortkomt uit een eurocentrische of etnocentrische visie van het Westen, ik zie eigenlijk maar weinig voorbeelden van overname van cultuur door andere culturen, het voorbeeld van Japan dat wordt aangehaald lijkt me eigenlijk ook een verkeerd voorbeeld: er is daar geen sprake van verwestersing of een andere vorm van enculturatie, maar hoogstens van de overname van productievormen
diffusie van technieken en organisatievormen vinden al duizenden jaren plaats (voorbeelden zijn te vinden in agrarische levenswijze, 'uitvindingen' als boekdrukkunst, buskruit, staal enz enz) zonder dat daarbij meteen sprake moet zijn van enculturatie
in het westen ziet men vaak de verbreiding van modernisering als verwestersing, terwijl dat in feite 2 aparte verschijnselen zijn, modernisering vind volgens mij wel op grote schaal plaats, maar verwestersing niet
andere vormen van enculturatie dan verwestersing zie ik op dit moment ook niet op grote schaal
Oud 15-11-2002, 23:34
Exile
Exile is offline
als je bekijkt dat over 50 jaar de helft van alle talen (3000 in totaal) verdwenen zullen zijn, is het een kwestie van tijd voor ook gehele culturen zullen verdwijnen.

maar doordat er meer culturen samengaan onstaan er ook nieuwe.
Reageren

Regels voor berichten