ik denk dat het hele denkbeeld over een mogelijke wereldcultuur of een mogelijke verwesterlijking van de wereld (waar ik N*A*Shezbaernon's enculturatie voorbeeld ook onder schaar) voortkomt uit een eurocentrische of etnocentrische visie van het Westen, ik zie eigenlijk maar weinig voorbeelden van overname van cultuur door andere culturen, het voorbeeld van Japan dat wordt aangehaald lijkt me eigenlijk ook een verkeerd voorbeeld: er is daar geen sprake van verwestersing of een andere vorm van enculturatie, maar hoogstens van de overname van productievormen
diffusie van technieken en organisatievormen vinden al duizenden jaren plaats (voorbeelden zijn te vinden in agrarische levenswijze, 'uitvindingen' als boekdrukkunst, buskruit, staal enz enz) zonder dat daarbij meteen sprake moet zijn van enculturatie
in het westen ziet men vaak de verbreiding van modernisering als verwestersing, terwijl dat in feite 2 aparte verschijnselen zijn, modernisering vind volgens mij wel op grote schaal plaats, maar verwestersing niet
andere vormen van enculturatie dan verwestersing zie ik op dit moment ook niet op grote schaal