Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-10-2002, 16:44
Studentje
Studentje is offline
Ik zat vanmiddag met een medestudent in de trein. Terwijl de trein door de weilanden raasde, kwam ons gesprek op de definitie van een student. Want wanneer ben je een student? Als je studeert? En dan alleen op de uni, of ook de HBO'ers en eventueel de MBO'ers? Wat is jullie mening?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-10-2002, 17:13
Verwijderd
'student' en 'studeren'

´stu·dent
de student (mannelijk); de studenten

1 iemand die studeert in het tertiair onderwijs
samenstelling
beursstudent, theologiestudent, medestudent
2 iemand die aanleg heeft voor studie of die veel van studeren houdt

stu´de·ren
werkwoord; studeerde, heeft gestudeerd

I onovergankelijk werkwoord

1 zich met een tak van wetenschap of kunst bezighouden om er in door te dringen
voorbeeld
+ bijwoord
hard, veel studeren
2 <met ‘op’> intensief denken over
voorbeeld
+ voorzetsel
op middelen studeren om hier vandaan te komen

II overgankelijk werkwoord, ook zonder object

1 (een studie) volgen aan een universiteit of hbo-instelling
voorbeeld
+ zelfstandig naamwoord
Nederlands, medicijnen studeren
+ bijwoord
verder studeren
een vervolgopleiding gaan doen
+ voorzetsel
zij studeert aan de kunstacademie
voor ingenieur studeren
2 zich praktisch in de muziek oefenen
voorbeeld
+ zelfstandig naamwoord
piano studeren
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 17:41
)Vampje(
)Vampje( is offline
Ik ben volgend jaar een studente. Tenminste; dat is de bedoeling. Ik hoop dan naar de universiteit te gaan.

Nuttige reactie weer..
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 18:26
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
Andijvie schreef:
antwoord van dhr van Dale
En wat vind jij?

Is een HBO'er een student? Een MBO'er? Of alleen mensen die op de universiteit zitten?

Ik vind HBO'ers namelijk scholieren. Het gros noemt zichzelf een student, terwijl het HBO gewoon een school is. Een student aan de universiteit leert ook geen beroep, zoals een HBO'er dat doet, maar meer een wetenschap.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 20:12
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
Studentje schreef:
En wat vind jij?

Is een HBO'er een student? Een MBO'er? Of alleen mensen die op de universiteit zitten?

Ik vind HBO'ers namelijk scholieren. Het gros noemt zichzelf een student, terwijl het HBO gewoon een school is. Een student aan de universiteit leert ook geen beroep, zoals een HBO'er dat doet, maar meer een wetenschap.

Ik vind HBO'ers ook scholieren maar ik wil er wel even op wijzen dat ook studenten aan een universiteit soms een beroep leren (tandheelkunde) en sommige HBO'ers niet direct voor een beroep worden opgeleid (MER).
Oud 15-10-2002, 20:15
Boogie
Boogie is offline
Ik vind dat je student bent als je een universitaire studie doet.
Oud 15-10-2002, 20:20
Lyx
Lyx is offline
Citaat:
Oud 15-10-2002, 20:34
Verwijderd
Citaat:
Boogie schreef:
Uhu, vind ik eigenlijk ook wel jah...
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 21:16
Verwijderd
Citaat:
Boogie schreef:
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 22:07
Verwijderd
Ik doe HBO en ik beschouw mezelf als student Immers, het is een studie, een tertiaire opleiding...

(Hm, wat doe ik hier dan nog )
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 22:15
wyner
wyner is offline
Er zijn zat universitaire studies die belachelijk schools zijn en waar je niets anders doet dan lezen en leren voor je tentamencijfers. Dan ben je ook niet echt met "de wetenschap" bezig. De definitie van tertiair onderwijs kan ik me ook bij inleven.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 23:40
Exhale_02
Exhale_02 is offline
Citaat:
Boogie schreef:
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 08:14
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
En het opvallende is altijd dat de mensen die vinden dat HBO'ers geen studenten zijn zelf op de Universiteit zitten...dom elitair gelul dus.

Groetjes
Ben(die ook in de definitie van tertiair onderwijs wel wat ziet
Oud 16-10-2002, 09:28
wyner
wyner is offline
Verder hebben HBO'ers toch ook toegang tot een verkorte versie van een universitaire opleiding, dus het is tenminste equivalent aan een deel van een uni opleiding. Met ingang van het bachelor/master systeem zullen de grenzen waarschijnlijk nog meer vervagen.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 10:45
Verwijderd
Ik vind dat je student bent als je studeert; als je leert, dus eigenlijk ook op de middelbare school. leren op de basisschool is niet echt studeren te noemen vind ik, dat is te simpel
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 10:50
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef:
Ik vind dat je student bent als je studeert; als je leert, dus eigenlijk ook op de middelbare school. leren op de basisschool is niet echt studeren te noemen vind ik, dat is te simpel

Dan klopt jouw definitie niet, want jij zegt dat je student bent als je iets leert, dat doe je op de basisschool ook al.
Ik vind dat je student bent als je na de middelbare school nog verder gaat. Dat is dus de uni, het hbo en mbo (en als je nog meer weet hoort dat er ook bij)
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 10:57
Verwijderd
Citaat:
FlorisvdB schreef:
Dan klopt jouw definitie niet, want jij zegt dat je student bent als je iets leert, dat doe je op de basisschool ook al.
Ik vind dat je student bent als je na de middelbare school nog verder gaat. Dat is dus de uni, het hbo en mbo (en als je nog meer weet hoort dat er ook bij)
Hmmm.... ja... alleen universiteit is ook wel bekrompen he?... ik vind wel dat je wat gelijk hebt...
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 18:04
Verwijderd
*Denkt dat iedereen die hier zegt dat je alleen student bent als je op de universiteit zit, ook op de universiteit zit en iedereen die dat niet denkt, zit niet op de universiteit, dus eigenlijk vindt hij het een zinloze discussie.*
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 18:25
Verwijderd
Citaat:
stefano schreef:
*Denkt dat iedereen die hier zegt dat je alleen student bent als je op de universiteit zit, ook op de universiteit zit en iedereen die dat niet denkt, zit niet op de universiteit, dus eigenlijk vindt hij het een zinloze discussie.*
Idd
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 19:59
Screenager
Screenager is offline
Dit is idd een discussie waar het einde onzichtbaar is Persoonlijk vind ik mensen die doorleren na de middelbare school studenten. Het schijnt dus dat je alleen student zou zijn als je opde uni zit, nou ik zat vorig jaar op de hogeschool en nu op de uni en ik kan je vertellen dat ik me niet meer of minder student voel dan eerst
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 20:08
Miess
Miess is offline
WAT BOEIEND ALLEMAAL ZEG!
niet dus. Besteed je tijd liever aan iets zinnigs.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 20:39
BTL_BTR
BTL_BTR is offline
Citaat:
Miess schreef:
Discussies afkraken ofzo
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 20:45
wyner
wyner is offline
Citaat:
Miess schreef:
Anders rot je even op uit threads waar je niks aan toe te voegen hebt. Besteed je tijd liever aan iets zinnigs.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 21:23
Verwijderd
Tertiair onderwijs vind ik ook studeren
je kan toch niet van een MBO'er ofzo zeggen dat ie nog een scholier is dat is zo denigrerend.
bovendien: Ik vind 'student' ook wel leeftijdsgebonden klinken
Je weet wel tussen de 17 tot ergens in de 20
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 22:15
Verwijderd
Ik vind het eerlijk gezegd ook niet echt een zinnige discussie. Als een HBO-er vindt dat hij een student is, ok dan. Problemen mee? Nee lijkt me niet. En aan die mensen die soms zo moeilijk doen dat HBO-ers geen studenten zijn: voel je je beter ofzo met je universitaire opleiding, omdat je student bent. Dat laatste lijkt er wel op, als ik soms zie hoe erg sommige WO-ers wel niet willen laten zien dat HBO-ers geen studenten zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-10-2002, 22:17
Angeles
Angeles is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd ook niet echt een zinnige discussie. Als een HBO-er vindt dat hij een student is, ok dan. Problemen mee? Nee lijkt me niet. En aan die mensen die soms zo moeilijk doen dat HBO-ers geen studenten zijn: voel je je beter ofzo met je universitaire opleiding, omdat je student bent. Dat laatste lijkt er wel op, als ik soms zie hoe erg sommige WO-ers wel niet willen laten zien dat HBO-ers geen studenten zijn.
Daar ben ik het mee eens. En trouwens, wat maakt het eigenlijk uit of je jezelf student mag noemen of niet? Het is toch geen eretitel? En je doet een studie omdat je dat leuk vindt, niet omdat anderen je dan een student vinden.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 23:21
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
wyner schreef:
Er zijn zat universitaire studies die belachelijk schools zijn en waar je niets anders doet dan lezen en leren voor je tentamencijfers. Dan ben je ook niet echt met "de wetenschap" bezig. De definitie van tertiair onderwijs kan ik me ook bij inleven.
zo als?

mijn zus kan TOTAAL geen vrijheid aan van haar studie bouwkunde, wat raad jij haar aan , zo dat ze weer gezellig uit boekjes kan gaan leren?
Met citaat reageren
Oud 17-10-2002, 06:27
wyner
wyner is offline
Heb gehoord dat rechten, economie op een aantal uni's wel aardig boekjes lezen en niet veel meer is. Verschilt wel per universiteit; je kunt het beste vragen aan studenten daar.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2002, 10:14
TefnachT
TefnachT is offline
''Student zijn'' is niet bepaald iets om trots op te zijn/
Met citaat reageren
Oud 17-10-2002, 10:19
miro
miro is offline
Je bent een student als je studeert, dus niet alleen de uni naar mijn mening.

Maar mij boeit het niet of mensen mij nou een student vinden of niet. )kdoe hbo. Tegenwoordig is student echt niet zo´n positief woord meer hoor.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2002, 11:16
heldin
heldin is offline
ik vind dat een student iemand ie die studeert aan een universiteit. daar noem je de verschillende richtingen studies, bij HBO en MBO gaat het toch over opleidingen?

naja, het maakt mij echt niks uit hoe je jezelf noemt of zo, maar hoe noemen die mensen die vinden dat mensen die HBO doen geen studenten zijn ze dan wel? oei, vage zin..
Met citaat reageren
Oud 17-10-2002, 14:57
man pis = back
man pis = back is offline
wanneer kan je in een studenten flat wonen? alleen als je op de universiteit zit, of ook als je HBO doet? ik ga HBO doen maar wil wel lol hebben in een studenten flat
Oud 17-10-2002, 16:14
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
TefnachT schreef:
''Student zijn'' is niet bepaald iets om trots op te zijn/
Ook niet iets om je voor te schamen.
Oud 17-10-2002, 16:14
Angeles
Angeles is offline
Citaat:
man pis = back schreef:
wanneer kan je in een studenten flat wonen? alleen als je op de universiteit zit, of ook als je HBO doet? ik ga HBO doen maar wil wel lol hebben in een studenten flat
Je kan ook gewoon in een studentenhuis wonen als je HBO doet, maak je maar geen zorgen. In een studentenhuis vinden ze het belangrijker of je qua karakter bij de rest past dan of je HBO of universiteit doet.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2002, 16:22
man pis = back
man pis = back is offline
ow oki, want giph zegt: het studenten leven is een groot geil gezellig feest, so i'm on it!
Oud 17-10-2002, 17:21
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Dit is dus echt weer zo'n discussie die jongens hebben...maargoe
IMO ben je een student als je een of andere opleiding volgt na de middelbare school, dus niet alleen als je HBO of WO doet, ook MBO en weet ik wat je allemaal nog meer kan doen.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2002, 18:53
the 6th gate
the 6th gate is offline
Citaat:
Missy1234567890 schreef:
IMO ben je een student als je een of andere opleiding volgt na de middelbare school
wou k net gaan zeggen
Oud 17-10-2002, 20:00
Smiley_Knorretje
Smiley_Knorretje is offline
Ik vind mezelf ook student. k zit nog op het vwo maar ik ga lekker wel de studentencontributie betalen voor het koor waar ik lid van ben.
Oud 17-10-2002, 21:26
KrizzZzZZzzjE :P
KrizzZzZZzzjE :P is offline
als je staat ingeschreven in het studentenregister, dan sta je gerigistreerd als student en dan ben je dus een student.
Oud 17-10-2002, 22:48
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Strikt gezien zou ik gaan voor de enge definitie van 'universitair student' inderdaad, maar ik zie niet direct het grote verschil in tussen het HBO en de uni buiten het verschil dat er een ander etiketje opzit. Op de universiteit heb je ook werkcolleges die klassikaal gegeven worden, net zoals in het HBO, en ook hoorcolleges die met honderden tegelijk beluisterd (horen te) worden, dus qua onderwijs zie ik geen verschil. Het enige verschil is m.i. dat op de universiteit een stuk meer studentjes-met-overhemd-en-arrogante instelling, die vinden dat alleen zij, en dan het liefst alleen degene bij vereniging zus-en-zo zitten, daadwerkelijk student zijn. Wat mij betreft ben je student als je studeert en zolang er tussen HBO en Universiteit wat dat betreft niet zo'n groot verschil zit, zijn de leerlingen van beide opleidingstypes studenten...

(Ik heb geen idee hoe het MBO in elkaar steekt, dus daarover geen uitspraak. )
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 11:42
Verwijderd
Citaat:
mijsje schreef:
ik vind dat een student iemand ie die studeert aan een universiteit. daar noem je de verschillende richtingen studies, bij HBO en MBO gaat het toch over opleidingen?
Het heet niet voor niets 'hogeschool'.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 11:54
Lyx
Lyx is offline
Citaat:
nare man schreef:
Het heet niet voor niets 'hogeschool'.
Oud 18-10-2002, 12:00
Lyx
Lyx is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:
Strikt gezien zou ik gaan voor de enge definitie van 'universitair student' inderdaad, maar ik zie niet direct het grote verschil in tussen het HBO en de uni buiten het verschil dat er een ander etiketje opzit. Op de universiteit heb je ook werkcolleges die klassikaal gegeven worden, net zoals in het HBO, en ook hoorcolleges die met honderden tegelijk beluisterd (horen te) worden, dus qua onderwijs zie ik geen verschil. Het enige verschil is m.i. dat op de universiteit een stuk meer studentjes-met-overhemd-en-arrogante instelling, die vinden dat alleen zij, en dan het liefst alleen degene bij vereniging zus-en-zo zitten, daadwerkelijk student zijn. Wat mij betreft ben je student als je studeert en zolang er tussen HBO en Universiteit wat dat betreft niet zo'n groot verschil zit, zijn de leerlingen van beide opleidingstypes studenten...

(Ik heb geen idee hoe het MBO in elkaar steekt, dus daarover geen uitspraak. )
hmmmm.....ben ik nie mee eens
qua onderswijs is wel degelijk verschil conan
Op hbo is het meer praktijkgericht , op de uni meer theoritisch
En op veel HBO's is er nog gewoon presentieplicht, en wordt er gewerkt met klassen.

verder heb ik geen werkcolleges die klassikaal worden gegeven .
Oud 18-10-2002, 17:13
coecie
coecie is offline
Citaat:
Smiley_Knorretje schreef:
Ik vind mezelf ook student. k zit nog op het vwo maar ik ga lekker wel de studentencontributie betalen voor het koor waar ik lid van ben.
het koor waar je lid van bent?
je bent toch allen student als je lid bent van een corps?
Oud 18-10-2002, 18:22
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
coecie schreef:
je bent toch allen student als je lid bent van een corps?
Uh, nee.
Oud 18-10-2002, 18:50
NN
NN is offline
Ik vind dit een beetje een onzinnige discussie, want ik heb het idee dat het woord student als statussymbool wordt gezien....

Maar goed, ik vind dat je alleen echt student bent als je wetenschappelijk onderwijs volgt aan een universiteit. Aleen op die instelling ben je zelfstandig bezig met het verwerven van kennis. Daarentegen ben je op MBO en HBO-instellingen, middelbare- en hogescholen, de naam zegt het al, scholier. Hetgeen wat daar geleerd wordt is minder abstract en meer toepasbaar op de praktijk, op beroepen. Je wordt daar in eerste instantie opgeleid om een vak te leren, niet om je kennis te vergroten.

Overigens studeer ik zelf rechten en dat wordt dat door sommigen binnen de academische wereld ook gezien als beroepsopleiding omdat het concreter is dan bijvoorbeeld de bèta en sociologische studies.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 20:28
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef:
Klopt.
Tertiair onderwijs dus?

Ik heb 2 VWO-certificaten... maar ik doe nu MBO.
Student of scholier, dat maakt me niets uit.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2002, 10:09
PV
PV is offline
Na de middelbare school (dus MBO, HBO, universiteit).
Met citaat reageren
Oud 19-10-2002, 20:17
Thor
Thor is offline
Formeel gezien behoren HBO'ers dan niet tot studenten, wat lifestyle, gedrag etc. betreft passen ze goed bij de universitaire studenten. Ik vind het een beetje storend hoe sommigen personen status ontlenen aan het universitair student zijn.

Zelf studeer ik aan een universiteit, maar moet ik vrienden van me die op 't HBO zitten, dan scholieren noemen? Mensen die ook op kamers wonen, bij een vereniging zitten, colleges volgen, verschillen dan die zo wezenlijk van mij? Ze volgen een andere vorm van onderwijs, maar voor mij zijn ze ook studenten.
Oud 19-10-2002, 21:59
Verwijderd
Als je weet dat je wanneer met dubbel n schrijft.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten