Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-10-2002, 19:35
C'est moi
C'est moi is offline
beste mensen

vandaag zag ik op het jongeren lager huis dat ze op junkfood accijnce willen doen dus dat je er meer voor gaat betalen. dat was omdat de nederlander dik aan worden was. ze vonden dat de nederlander daar voor geen bealsting hoevde te betalen omdat iemand junkfood lekker vond en daar door last krijgt van hart en vaat ziektes. nou is mijn vraag wat vinden jullie van die accijnce op junk food moeten ze dat gaan invoeren of niet?

groetjes chretienne
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 19:53
the_conquer
the_conquer is offline
Mijn menig is zorg dat die lui niet het kabinet inkomen. Kost mijn midag luch nog duurder. Bovendien ik weeg nog geen 70 kilo harstikke slank en ik ben zo gezond als een mens op het droge. Dat nederland dik wordt is een gebrek aan sport. Moeten ze dat maar gaan promoten dan gewoon extra smeer, ehh vet geld te vangen op accijns op juckfood. Nu al naar de snackbar gaan kost je al flink wat. Straks hebben we een stuk minder snackbars in nederland als dat zo doorgaat e krijgen we weer wat belasting erbij. Echt waar is nog geen accijns op???????? Ademhalen, tja das nog het enige............. zucht

groeten

the conquer
Oud 24-10-2002, 20:26
importbelg
importbelg is offline
alweer t lagerhuis
het is natuurlijk belachelijk als er accijns op vette hap komt..het argument dat het de maatschappij teveel kost is waanzin. Voedsel is een primaire levensbehoefte, roken is dat bijvoorbeeld niet.
Het probleem dat veel armere mensen vet voedsel kopen is echt niet omdat die alleen vette hap lekker vinden, nee, het is goedkoper dan gezond voedsel. Los je het dan op om het duurder te maken? De motivatie van prijsverschil werkt beter de andere kant op: je kan bijvoorbeeld gezond voedsel goedkoper maken, maar ik denk echt niet dat hier de oplossing ligt.
Probleem is dat veel mensen veel te weinig bewegen, als dat gestimuleerd zou worden zou het meer effect hebben denk ik..
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 21:00
Verwijderd
Ach, die rukkertjes in het Lagerhuis moeten ook iets hebben om over te discussiëren, dus laat ze maar...

En nee, ik heb geen zin om er inhoudelijk op in te gaan, hoewel ik dat wel zou kunnen doen. Ik heb er nu gewoon geen zin in.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 10:06
Ilsch
Ilsch is offline
vind het onzin.. je weet dat het ongezond is, dat je er dik van wordt, etc etc. Je hoeft het niet te eten/kopen.. Niemand dwingt je om iedere dag junkfood te eten als lunch..
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 11:42
Destrøyer
Destrøyer is offline
Ik vind het een goede zaak; mits dat niet de enige maatregel is. Mensen die teveel junkfood eten worden dik. Dikke mensen leggen meer beslag op de gezondheidszorg dus moeten ze die kosten ook vergoeden. Maar, om de minima in ons land niet NOG meer financiële zorgen te geven vind ik dat er dan een subsidie op groente en fruit tegenover moet staan...
Geld is immers nog altijd een goeie stimulans geweest om het gedrag van mensen te veranderen, dus ik denk dat die accijns best wel eens zou kunnen werken.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 12:49
Verwijderd
Leg gewoon goed uit wat goed voor je is en wat niet, teveel junkfood is slecht, leg dat dan ook uit... Maar accijns? Nee, dat gaat me te ver. Ik wil zo nu en dan even gewoon een simpel hamburgertje halen voor rond de 1 euro.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 13:22
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Er moet wel iets gedaan worden aan de soms excessieve comsumptie van junkfood van sommige mensen. Maar geen accijns, duidelijk niet de juiste oplossing.

Bij het jongerenlagerhuis vielen ze elkaar trouwens wel erg veel in de rede, zooitje ongeregeld.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 13:25
Quiana
Quiana is offline
Ik vind het ook onzin,
het is allang bekend
dat 20 repen chocola
per dag nou eenmaal niet
goed is voor je gezondheid..
De hogere accijns op
sigaretten helpt toch
ook niet zo superveel?
Je bent er zelf verantwoordelijk voor,
iedereen weet wel
dat teveel niet goed is.. :\
Oud 25-10-2002, 22:00
ElCafone
ElCafone is offline
JEP, daarbij blijft het een feit, dat gezond voedsel over het algemeen duurder is, en minder SNEL verkrijgbaar, want daar gaat het vaak ook om.

Ik las in de krant dat de Mc donalds, zelfs een prijs heeft gekregen voor gezond voedsel. Maar dat gaat dan maar over een paar specifieke producten, die vaak in combinatie met veeeeeeel slechtere dingen worden verkocht.

Anyway, ik denk ook niet dat extra belasting een oplossing hiervoor is. Tis in het Lagerhuis toen ook al gezegd, dan gaan mensen toch lekker thuis een vette hap klaar maken, dus in feite los je er niets mee op.

Een andere optie, om Nederland minder dik te maken is sport een beetje meer promoten, is in het programma ook genoemd. Omdat het deelnemen aan een sport, wat dan ook, extreem duur is. Waardoor het voor jongeren dan ook vaak niet interessant genoeg is om te doen.

Maar goed, als mensen zich een beetje bewust waren van gezonde voeding (waarin fast food afentoe best een keerje mag) en lichaams beweging, dan bestond het hele probleem niet volgens mij.

Groeten,

Elcafone
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 23:21
Destrøyer
Destrøyer is offline
Citaat:
Betamethason schreef:
De hogere accijns op
sigaretten helpt toch
ook niet zo superveel?
het ligt eraan wat je onder superveel vindt vallen. Als je 4 pakjes per maand minder kunt kopen omdat dat geld naar accijns gaat (op de andere pakjes die je koopt) is dat winst in mijn ogen.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 19:11
C'est moi
C'est moi is offline
dank je wel voor jullie reactie maar dit vind ik ervan: ik zelf ben ook niet te dun! zeg maar dik. er zijn mensen die niet zo als mij dik maar juist te dun zijn die wel wat aan willen komen die moeten er ook voor boeten voor de mensen die het wel lekker vinden.ik zelf kan er ook wel wat aan doen dat ik te dik ben. want (dit is ervaring) asl ik met probelemen zat kropte ik ze op en vrat me zelf vol met alles wat los en vast zat maar nooit met friet. dat werd ik zat. dus nee ik vind niet dat ze er accijnse op moeten doen. groetjes chretienne
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 19:19
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
S@nder schreef:
Bij het jongerenlagerhuis vielen ze elkaar trouwens wel erg veel in de rede, zooitje ongeregeld.
Misschien probeerden ze de LPF te imiteren...
Oud 26-10-2002, 23:11
CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
the_conquer schreef:
Straks hebben we een stuk minder snackbars in nederland als dat zo doorgaat e krijgen we weer wat belasting erbij. Echt waar is nog geen accijns op???????? Ademhalen, tja das nog het enige............. zucht
wacht maar ff tot de lucht flink vervuilt is
dan zien we wel of er accijns op ademhalen komen of niet
Oud 27-10-2002, 00:47
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
Reptile schreef:
Ik vind het een goede zaak; mits dat niet de enige maatregel is. Mensen die teveel junkfood eten worden dik. Dikke mensen leggen meer beslag op de gezondheidszorg dus moeten ze die kosten ook vergoeden. Maar, om de minima in ons land niet NOG meer financiële zorgen te geven vind ik dat er dan een subsidie op groente en fruit tegenover moet staan...
Geld is immers nog altijd een goeie stimulans geweest om het gedrag van mensen te veranderen, dus ik denk dat die accijns best wel eens zou kunnen werken
Slaat even nergens op.
Ik ben zelf ook dik. En dat ligt niet aan de junkfood. Maar aan het feit dat ik een stofwisselings afwijking heb.
Als ik ooit mijn gewicht onder de 80 krijg mag dat rustig een wonder genoemd worden. *en dat ik het nu al onder de 90 weet te houden is al een stunt*
Ik lust inderdaad soms wel eens mijn big mac ofzo.
Maar mijn ontbijt bestaat toch uit de oer-hollandse volkoren boterham met kaas en een beker gesterileseerde magere melk.
Heb altijd standaard een 2 liter fles Water of aanmaak Ranja naast mijn PC staan die altijd iedere dag leeg gaat (en de 2e fles vaak ook half).
Lunchen doe ik ook normaal. (oke, in vakanties wil ik mijn lunch/ontbijt idee nog wel eens vergeten maar dan kom ik ook pas rond half1 uit bed)
En mijn avondeten staat nog steeds gewoon 's avonds op mij te wachten. Dus verwacht daar ook maar gewoon de rooie kool met een stukje vlees en aardappelen. (of andere groentes)

Dus dikke mensen meer beslag op gezondheidszorg is lichte onzin. Want ik denk dat ik minder daarvan gebruik heb gemaakt dan jij. (oke, toen met mijn longontsteking. Maar dat heeft niks met eten te maken)
Oud 27-10-2002, 02:41
utopian me
utopian me is offline
ik vind het niks. ze kunnen idd beter combineren door gezondere dingen dan goedkoper maken of campagnes voeren om meer te sporten. junkfood is maar eten en je valt er ook geen andere mensen mee lastig (hooguit met frietbakjes ofzo, maar dat niet meegeteld). ook vind ik het niet zo netjes dat rijke mensen dan dus meer kunnen eten dan minder rijke mensen (krijg je weer beeld van vroeger: hoe dikker, hoe rijker/welgestelder). maargoed, zo'n vaart zal het niet lopen .
Oud 27-10-2002, 12:08
miekmuis
miekmuis is offline
Lijkt me een goed idee... als ik hoor hoeveel junkfood sommige mensen eten pfffff echt enorm veel.
Lijkt me dus handig om de prijzen te verhogen zodat het moeilijker wordt om het te gaan kopen.
Oud 27-10-2002, 15:57
2young2live
2young2live is offline
Jeetje zeg, over een tijdje mogen we niks meer, genieten is al niet meer bij, een peukje opsteken of een bakje patat halen word alweer te duur, wat moeten we dan doen? de hele tijd op een wortel staan knagen? kom op he...

Regels voor berichten