Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Nog voordat ik aan deze tekst begin, wil ik zeggen dat ik geen voorstander, nee zelfs een aanvechter ben van literaire projecten (of schrijfels in een tussenuur, er is geen verschil) van meerdere mensen.
De auteur heeft in zijn eentje al vaak moeite zat om er een consistent geheel van te maken dat ergens op slaat. Laat staan als je me twee verschillende mensen wat aan gaat rommelen. Dat vraagt er om om te ontaarden in een warrige chaos waarin de één de andere naar de loef steekt. Goed. Dan nu, zonder verdere vooroordelen, over naar de tekst. ![]() Eerst wat algemene opmerkingen. Ga nu snel in een in een hoek zitten met deze tekst en een potlood. Staar vervolgens je ogen blind op de interpunctie. Je gebruikt vaak komma's waar punten moeten staan, je lapt de regels van de directe rede aan je gelakte laars met hakjes en maakt er in de dialogen sowieso een rommel van. Schaam je, schaam je en schaam je nogmaals. Jullie allebei, trouwens. Vervolgens moet ik zeggen dat de overgang van de derde naar de vierde alinea fantastisch is. Misschien abrupt, maar het is voldoende. We kunnen nu zelf invullen wat er gebeurd is. Die woorden van de barman zijn geweldig. Het plot valt niet op door geweldige originaliteit. Iedereen kent wel de moppen die zo gaan, niemand heeft nog nooit een broodje aap verhaal als dit gehoord. Helaas maak je er geen geheim van wat er aan zat te komen en zet je ons ook niet op het verkeerde been. Dat is jammer. Ik moet overigens afleren jullie als 'je' aan te spreken. Goed. Het is, zeker in het begin, te merken dat jullie met z'n tweeën zijn. Jullie tasten elkaar (op een non-homo-erotische manier) af en zijn voorzichtig. Terecht, want een geslachtsziekte is zo opgelopen. Het verhaal rammelt daar nog te erg en pas als er een lijn in komt die jullie allebei herkennen (al snel een cliché) begint het lekker te lopen. Jammer, want precies op dat moment is het niet bijster interessant meer voor de lezer. Goed. Omdat jullie het zijn, nog wat spelfouten en andere opmerkelijke dingen waarvan ik dacht dat het een steun voor de mensheid zou zijn als ik ze aan zou halen. "... niet zo afwaaien." - Zou. "Helemaal om dat het zulk rotweer was, stond ze daar in de regen te wachten." - Deze zin is zo grappig. Als je hem letterlijk leest, staat er dat ze daar in de regen stond te wachten en wel helemaal omdat het zulk een rotweer was. Fantastisch. ![]() "Hij vroeg: Ben jij Marijn?" - Vreemd. Misschien ligt het aan mij, maar Marijn is volgens mij geen meisjesnaam. Waarom is David dan verrast als hij een jongen ziet? Aanhalingstekens zouden overigens geen overbodige luxe zijn. LUH-3417 |
![]() |
|
Hoi,
Clichématig, maar leuk. Leuker dan de dichtbundel die ik onder het mum van "Je leert er wat van" voor school aan het analyseren ben. Het einde is té voorspelbaar, is het niet leuker om het einde óf nog meer voorspelbaar te maken, of om het heel anders te maken? Dus laat hem bijvoorbeeld met een ring om zijn vinger wakker worden en laat de vriend van Marijn hem vervolgens vermoorden. Ook cliché, maar minder en iets leuker. ![]() Ik ga met LUH-3417 mee en vraag jullie de interpunctie beter te doen. Alles opnoemen is vervelender dan de gedichten analyseren.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhaal] Vrouwenopvang Fryslân Verwijderd | 17 | 05-03-2007 14:12 | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhaal] Gootsteenontstopper Verwijderd | 10 | 13-12-2004 14:35 | |
Verhalen & Gedichten |