Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-01-2002, 12:19
Verwijderd
Ik moet een werkstuk houden over slaapziekte.
Hebben jullie misschien informatie??

Met citaat reageren
Oud 24-01-2002, 12:23
kizzy
kizzy is offline
We slapen eenderde deel van ons leven. Wie 75 jaar wordt, brengt dus maar liefst 25 jaar slapend door! Waarom we slapen is niet echt bekend. Onze spieren en hersenen hebben namelijk helemaal geen slaap nodig. Ook blijft ons bewustzijn op volle toeren draaien en gaan ons hart en ademhaling gewoon door.
Toch hebben we wel slaap nodig. Als we te weinig slapen krijgen we problemen als concentratiestoornissen en een slap en lusteloos gevoel.

Wie slecht slaapt, voelt zich de volgende dag niet optimaal. Slaap je een paar nachten achter elkaar niet goed, dan kan dat leiden tot een vervelend gevoel en soms tot vervelende situaties. Wat nu als je altijd slecht slaapt? Of wanneer je een slaapafwijking hebt waardoor je altijd moe bent? Je zal het maar hebben!
Zeker 20 tot 25% van de volwassenen in ons land heeft slaapklachten. Deze klachten lopen uiteen van soms niet goed slapen tot serieuze slaapaandoeningen die je leven behoorlijk beïnvloeden.

Er zijn twee aandoeningen die je slaap behoorlijk in de war kunnen sturen en waar je letterlijk en figuurlijk behoorlijk moe van wordt, Narcolepsie en Slaap Apneu.

Patrick praat met Gerda. Zij heeft narcolepsie en kataplexie. Hierdoor valt ze te pas en te onpas in slaap.

Je ziet het wel eens in cartoons. Iemand zit midden in een achtervolging en dan ineens…valt ie in slaap. Erg lachwekkend om te zien. Minder leuk echter voor mensen die het echt hebben. We noemen deze stoornis Narcolepsie en je kunt er in erge en minder erge vorm last van hebben.

Wat is Narcolepsie?
Kort uitgelegd is Narcolepsie een aandoening waarbij zich overdag plotseling onweerstaanbare slaapaanvallen voordoen. Deze aanvallen treden met name op tijdens spanningen of in het tegenovergestelde geval, juist bij saaie gebeurtenissen. De slaapaanval duurt maximaal een half uur. Door deze aandoening kan een andere aandoening, genaamd Kataplexie, zich voordoen. Kataplexie heeft tot gevolg dat je tijdens bepaalde heftige emoties, zoals lachen, huilen of bijvoorbeeld boosheid ineens de controle over je spieren verliest en neervalt. Zoiets kan enkele seconden tot een minuut duren. Je kunt niet meer spreken, maar je bewustzijn blijft helder en je ademt gewoon door.
Narcolepsie kan erfelijk zijn en is helaas ongeneeslijk.

De symptomen waaraan je Narcolepsie kunt herkennen zijn:
- Periodieke of voortdurende slaperigheid;
- Slaapaanvallen overdag;
- Slap worden van de spieren bij emotionele gebeurtenissen (Kataplexie);
- Aan het begin of einde van de slaap je niet meer kunnen bewegen en spreken (slaapverlamming);
- Hevig dromen aan het begin of einde van de slaap (hallucinaties);
- Frequente onderbreking van je slaap;
- Concentratie en geheugen problemen;

De symptomen beginnen meestal tussen je 15e en je 30ste, maar je hoeft niet alle symptomen te hebben.
Helaas is er een gebrek aan kennis over deze vorm van slaapstoornis. Mensen worden vaak van het kastje naar de muur gestuurd en het kan soms wel jaren duren voordat de diagnose wordt gesteld. Ook kampen mensen met Narcolepsie vaak met sociale ongemakken, waardoor de aandoening invloed heeft op je functioneren op school of op je werk. Vaak hebben mensen met Narcolepsie ook geen contact met lotgenoten.
Behandeling van Narcolepsie bestaat onder meer uit medicijnen en een verandering van gedragspatronen.

Wieteke heeft Slaapapneu. Tijdens haar slaap slaat haar keel dicht waardoor ze enige tijd niet meer ademt. Hierdoor lijkt het alsof ze stikt.

Snurken kan leiden tot Slaap Apneu, een aandoening die bij maar weinig mensen bekend is. Snurken wordt veroorzaakt doordat het gehemelte en de tong tijdens de slaap dichter bij elkaar komen te liggen. Daardoor versmallen de luchtwegen en dat heeft het overbekende snurkgeluid tot gevolg. Het geluid kan zelfs oplopen tot 65 decibel! Dit grenst volgens de hinderwet aan burengerucht… Kans op een bekeuring omdat je snurkt, je zal het maar hebben!
Dat dit tot problemen kan leiden is voor iedereen wel duidelijk.

De meest belangrijke aanleidingen voor snurken zijn:
- Op je rug slapen
- Te zwaar zijn
- Vergroting van je neus en/of keel amandelen
- Verstopte neus
- Alcohol en medicijnen
- Als je een echt zware snurker bent kun je last krijgen van hoofdpijn, vermoeidheid, slaperigheid en concentratiestoornissen.

Je kunt snurken zelf verminderen door je leven iets te veranderen. Zo kun je zorgen voor een juist lichaamsgewicht, matig alcoholgebruik, niet roken en geen zware maaltijden vlak voor het slapen gaan (dus geen shoarma meer na het stappen!).

Hoeveel mensen hebben last van Slaap Apneu?
Exacte cijfers over het aantal mensen dat snurkt zijn er niet, maar men schat dat 20 tot 30% van de bevolking tussen de 30 en 60 jaar in meer of mindere mate snurkt. Van dit aantal lijdt ca. 1- 4 % aan het Slaap Apneu-syndroom.

Slaap Apneu is een aandoening die gepaard gaat met een abnormale slaperigheid overdag. Dit gebeurt zowel tijdens actieve als passieve momenten. ‘s Nachts heb je last van snurken met lange uithalen. Kenmerkend voor Slaap Apneu is dat je ademhaling tijdens de slaap diverse keren voor een aantal seconden of zelfs een minuut lang stopt. Deze onderbreking van je ademhaling veroorzaakt een gebrek aan zuurstof in je hersenen, je hart en andere vitale organen, waardoor je hart meer bloed moet gaan pompen. Je gezondheid kan hierdoor dus toch wel in gevaar komen, wat een onregelmatige hartslag, hoge bloeddruk, hartvergroting, vergeetachtigheid en concentratiestoornissen tot gevolg kan hebben. Gelukkig komt Slaap Apneu maar weinig voor en bij ‘slechts’ 10% van de mensen die het hebben is een behandeling nodig.

Doordat je door Slaap Apneu ‘s nachts niet goed tot rust komt kun je na verloop van tijd zelfs last krijgen van gedragsveranderingen en depressies.
Factoren die de kans op Slaap Apneu verhogen zijn;
- Geslacht (mannen snurken 2 keer zoveel als vrouwen);
- Leeftijd (de meeste snurkers zijn boven de 45);
- Vetophopingen bij de hals;
- Slaapmiddelen en alcoholgebruik;
- Vernauwing van neus en keelholte, poliepen, opgezette amandelen, chronische angina en een te lange huig of een slap gehemelte.

Hoe weet je of iemand Slaap Apneu heeft?
Om erachter te komen of je echt het Slaap Apneu Syndroom hebt wordt je gedrag tijdens het slapen met behulp van meetapparatuur vastgelegd (polysomnografie).

Behandeling van Slaap Apneu
De behandeling van Slaap Apneu kan op verschillende manieren. Zo kun je een behandeling met een zogenaamd CPAP masker krijgen. CPAP staat voor Continuous Positive Airway Pressure dat de luchtwegen openhoudt. Ook kan er besloten worden om te opereren

www.jezalhetmaarhebben.nl http://www.sleepnet.com/disorder.htm#sleep1 http://www.narcolepsie.nl/ http://www.nvsap.nl/

astublief

[Dit bericht is aangepast door kizzy (24-01-2002).]
Met citaat reageren
Oud 24-01-2002, 12:29
Verwijderd
dankjewel
Met citaat reageren
Oud 29-01-2002, 14:22
Wiccaleen
Wiccaleen is offline
Is slaapziekte geen ziekte die vooral in Afrika voorkomt?
Ik dacht van wel, laatst nog een docu over gezien van de postcodeloterij op lokatie.
Is dodelijk!
Het wordt verspreid door een mug en wat diegene hierboven zegt is volgens mij een sleeping disorder, oftewel een slaapstoornis, das heel wat anders volgens mij, maar wie ben ik..?

XWiccaleenX

[Dit bericht is aangepast door Wiccaleen (29-01-2002).]
Oud 29-01-2002, 15:54
Ilsch
Ilsch is offline
Citaat:
Wiccaleen schreef:
Is slaapziekte geen ziekte die vooral in Afrika voorkomt?
Ik dacht van wel, laatst nog een docu over gezien van de postcodeloterij op lokatie.
Is dodelijk!
Het wordt verspreid door een mug en wat diegene hierboven zegt is volgens mij een sleeping disorder, oftewel een slaapstoornis, das heel wat anders volgens mij, maar wie ben ik..?

XWiccaleenX

[Dit bericht is aangepast door Wiccaleen (29-01-2002).]
ging dat niet over die kindjes die dood gingen? volgens mij ging dat over de "wiegen dood" zoals we dat hier noemen... kweenie zeker hoor; alleen de reclame ervan gezien
Met citaat reageren
Oud 29-01-2002, 16:29
Me2u
Me2u is offline
Ja er was pas laatst ergens een stukje over de 'slaapziekte' weet niet meer waar, ik kan me nog wel herinneren dat het de meeste dodelijke slachtoffers in Afrika maakt na malarie, geloof ik.

Ik heb ff wat info gezocht over die 'slaapziekte' je moet zelf maar kijken over welke ziekte jij het hebt. Dit stukje hieronder gaat over de slaapziekte waar ik iets op tv over had gezien en dodelijk kan zijn:

Slaapziekte

Slaapziekte (Human African Trypanosomiasis) wordt veroorzaakt door de beet van een tseetseevlieg die de trypanosoomparasiet draagt. Tseetseevliegen komen voor in Afrika ten zuiden van de Sahara, in de buurt van waterbronnen en bosrijke gebieden. In de eerste stadia van de ziekte vertonen mensen vaak een reeks symptomen, waaronder koorts, algemene zwakte, een stekend gevoel, hoofdpijn en jeuk. Gezwollen lymfeklieren zijn een veel voorkomend vroeg teken.

In een later stadium dringt de parasiet binnen in het centrale zenuwstelsel. De patiënt lijdt aan neurologische aandoeningen, zoals slaapstoornissen, geestelijke verwarring en stuiptrekkingen. Zonder behandeling vervalt de patiënt in een permanente staat van lethargie, die wordt gevolgd door een onomkeerbare coma en uiteindelijk de dood. Zestig miljoen mensen in 36 landen ten zuiden van de Sahara lopen dagelijks gevaar de ziekte op te lopen, maar slechts vier miljoen onder hen kunnen rekenen op een diagnose en behandeling. Alhoewel in 1999 slechts 45.000 gevallen werden vastgesteld, schat de Wereldgezondheidsorganisatie dat mogelijk 500.000 mensen de ziekte kunnen hebben. Slaapziekte treft de meest behoeftige en geïsoleerde gemeenschappen in de armste landen ter wereld.

De behandeling is gebaseerd op dure medicijnen die decennia geleden zijn ontwikkeld. Melarsoprol een belangrijk medicijn op basis van arsenicum voor de behandeling van de latere stadia van de ziekte, heeft bij drie tot tien procent van de patiënten echter een dodelijke afloop.

[Dit bericht is aangepast door Me2u (29-01-2002).]
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten