Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Enkel als interpretatie. De werkelijke intrinsieke waarde blijft hoe dan ook neutraal. En waarom zou het anders moeten zijn? Als je al ergens een oordeel over wil uitspreken, dan kijk je naar de meerderheid van mensen die een bepaald iets als negatief ervaren en baseer je daarop de te nemen stappen om dat te wijzigen. En zo kun je toch relativeren door iets niet vanzelfsprekend als goed of slecht te zien. |
![]() |
|
![]() |
Zijn idd veel topics over.... Maar ff over Hitler. Algemene regel in geschiedenis: Geschiedenis word geschreven door de overwinnaar. In andere woorden als hitler had gewonnen had de volgende generatie hem als goed gekend. Dat komt omdat die niet beter hadden geweten. Neem bijvoorbeeld de hitlerjugend, die waren de fantiekste soldaten in het leger, waarom? Ze wisten niet anders. En dat is nu nog steeds zo. Bijv. drugs is slecht, misschien als we het beter zouden leren kennen zou het misschien net andersom zijn. Ik heb dat met roken gehad, eerst vond ik het slecht en nu ik zelf rook helemaal niet meer. Als je niet beter weet kun je moeilijk een andere goed/fout normen nemen die de maatschappij jou voorlegt.
|
Ik denk dat nog goed noch kwaad bestaat, er vanuit gaand dat elke actie die een mens onderneemd, uit eigen belang ondernomen wordt, vindt ik dat goed en kwaad andere termen voor actief egoisme en passief egoisme zijn. Een voorbeeldje:
Ik steel een fiets: WEL: want ik heb een fiets nodig NIET: want ik ben bang voor de potentiele gevolgen (problemen met politie, of het opspelen van je geweten). Even over Hitler, niemand weet waarom Hitler de holocaust in gang heeft gezet, je hoord vaak dat ie gewoon gek was, maar dat vind ik nogal kort door de bocht. Ik denk dat Hitler een idee had (een schrikwekkend reëel idee). Oorlog ontstaat omdat mensen die elkaar niet mogen op elkaars lip wonen (meestal). Naarmate de menselijke bevolking toeneemt zullen zich steeds meer conflicten gaan voordoen want iedereen wil natuurlijk z'n eigen plek. Uiteindelijk kan deze overbevoling maar tot een ding luiden: Een oorlog tussen rassen,religies of rivaliserende voetbalclubs op mondiaal niveau. Hitler zag dit aankomen en besloot ahw alvast te beginnen. Hij begon met het uitroeien van joden, zigeuners en homoseksuelen simpelweg omdat die groepen het makkelijkst waren om mee te beginnen, ze hadden geen leger en geen eigen staat. Hitler besloot dus dat hij, met het *nobele* germaanse ras als overwinnaar uit deze strijd wou komen, dit was actief egoisme. Passief egoisme was geweest: met z'n allen om de tafel gaan zitten en is goed gaan nadenken hoe we dit op moesten gaan lossen (kolonisatie van Mars ofzo). P.S. Ik vindt dat dit bericht te weinig smileys bevat dus bij deze: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
Goed en kwaad is altijd relatief. Maar het bestaat wel. Het enige juiste oordeel over goed en kwaad is namelijk alleen te vinden in jezelf. En dan zou ik je mischien van het kwade kunnen overtuigen, d.m.v. argumenten die mijn boosaardige meningen zouden ondersteunen. Maar jij bepaald het moment wanneer je je mening verandert hebt of niet.
|
Goed en kwaad bestaan niet. Het zijn de oorzaak en gevolg, gecombineerd met jou persoonlijke mening.
Godsdiensten hebben, in een poging normen en waarden te algemeniseren, het labeltje 'goed' en 'kwaad' gehangen aan oorzaken waarvan de gevolgen over het algemeen negatieve prikkelingen opwekte bij mensen. Het zijn dus gewoon twee hele loze termen, die alleen voor jezelf inhoud kunnen hebben.
||
Citaat:
Ik probeerde uit te leggen, dat kwaad en goed slechts termen zijn waarmee vroegere godsdiensten de normen en waarden probeerde te algemeniseren. Als iets in de ogen van 'God' (tussen aanhalingstekens, want ik wil niet de indruk wekken dat ik het hier over het christendom speciaal heb) was iets kwaad, zodat niet iedereen meer op zijn gevoel hoefde af te gaan, maar blind kon vertrouwen op de gevoelens van degeen die die godsdienst leidde. Tenzij je religieus bent zijn goed en kwaad dus termen die alleen voor jezelf inhoud kunnen hebben, want die positieve en negatieve prikkels zijn helaas niet bij iedereen hetzelfde...
|
![]() |
ik heb een vraagje
stel je voor, de persoon van wie je het meest houdt word ontvoerd, geslagen, verkracht door een groep van 20 personen, en dan doodgeschopt. is dat neutraal? Ik snap de hele denkbeelden wel, we kunnen het tegenwoordig allemaal zo mooi relativeren, maar ls het er op aankomt, er echt op aankomt, dan voelt zelfs deze neutrale gebeurtenis als negatief. (dit voorbeeld lijkt nu heel erg overdreven, maar in afrika gebeurt het dagelijks. Een vrouw bv verkracht door een peleton soldaten(hoe kom je aan aids?geen idee hoor)terwijl haar kinderen toekijken en haar man doodgeslagen word. Dit maar even omdat we het in deze eerste wereld allemaal zo makkelijk kunnen zeggen, maar die mensen zullen echt niet zeggen, ach toch maar neutraal) en dan nog iets?nem eens iets heel lekkers. Ik neem aan dat de meesta van ons een orgasme wle lekker zullen vinden. Is dat dan ook neutraal?Onze natuur verteld dat van niet. |
![]() |
|||
Citaat:
Net zoals goed en kwaad. Citaat:
Het blijft een woordenspelletje waar we de werkelijke gevoelens blijven ondermijnen, dan het feit weggelaten dat ze voor ieder anders zijn. Want dat geloof ik zelfs niet helemaal, andere mensen geven een andere inhoud aan het gevoel, maar is daarom het gevoel anders?
||
Citaat:
Dat noem je de behoeften van het lichaam. Dus neutraal is niet goed en niet slecht.
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
misschien kun je positief en negatief zien als het al of niet bevorderlijk zijn voor het voorbestaan van een werkend systeem; bijvoorbeeld een mens, een economie, een koe, een religie of een ecosysteem.
als je het vanuit meerdere perspectieven tegelijk wilt bekijken kun je met belangenverstrengeling te maken krijgen en dan is er geen absoluut goed en kwaad meer aan te geven. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Medicatie.... Verwijderd | 51 | 16-07-2009 00:41 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
ook niet lief van god.. Flushpuppie | 83 | 30-03-2007 12:02 | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhaal + illustraties] De machtige dagen van Jerzy Narovski ®Observer | 3 | 04-07-2005 23:00 | |
Abortus Gent | 327 | 20-05-2005 06:40 | |
De hemel als 'eindstation'? wondersbestaan | 151 | 23-03-2004 09:35 | |
Geloof uitleggen aan ongelovigen Anybody | 53 | 24-02-2002 14:44 |