Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-11-2002, 16:29
Miracle
Miracle is offline
Heeej allemaal

Mja topic titel zegt al een hoop. ik had laatst met een vriendin er een discussie over. en nou is dus mijn vraag aan jullie. Onthouden jullie altijd de datum van een overlijden en is die datum belangrijk voor je?
Het gaat dan wel om dierbaren natuurlijk, en het moet wel een poosje geleden zijn (minimaal 2 jaar zeg maar) En als bijv. iemand rond kerst overlijd, zal jij kerst dan altijd als vervelend ervaren??? En maakt het uit of iemand met een bepaalde gebeurtenis overlijd (dus pasen, sinterklaas of whatever) of op een niet speciale datum???

Reacties please!!!!

Kuzzz Dreen
Oud 03-11-2002, 16:34
Verwijderd
Nu je het zo zegt...mijn opa's zijn allebei rond mijn verjaardag overleden...en ik geloof dat ik sinds het overlijden van mijn eerste opa niet zo heel veel in meer had in verjaardagen...'t was daarvoor al minder, maar dat jaar had ik er helemaal geen behoefte aan (logisch)...de jaren daarna eigenlijk ook veel minder... Ik denk dus wel dat het bewust en onbewust invoed heeft. De precieze datum onthoud ik niet altijd (ligt eraan wie), als ik al die data precies moest onthouden...

Wanneer het op of rond een 'speciale' datum gebeurd is zal dat speciale voor mij altijd die lading mee krijgen...wanneer het niet tijdens of rond een gebeurtenis oid is gebeurd dan is er behalve de datum zelf niks om een lading aan te 'geven'.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2002, 17:14
mathfreak
mathfreak is offline
Ik denk dat het er met name van af hangt hoe goed je iemand die is overleden hebt gekend om weinig of veel waarde aan zijn of haar sterfdatum te hechten. Bij mij is het vooral de sterfdatum van mijn moeder (19 maart 1994) waar ik veel waarde aan hecht. Vorig jaar zomer overleed een broer van mijn moeder op 25 juli, op 25 augustus overleed een van haar zussen (mijn peettante die die dag toevallig nog jarig was ook) en een dag later een van haar andere zussen. Hun sterfdatums zijn voor mij echter niet van zoveel waarde als die van mijn moeder, maar ik neem aan dat dat per persoon verschillend is.
Oud 03-11-2002, 17:17
Verwijderd
het hangt ervanaf hoe ik die persoon heb gekend, of die al langer ziek was ofzo, bij ons geeft sinterklaas vaak een deprimerende toestand, mijn oma was met sinterklaas atlijd jarig en ze heeft een hele langzame en pijnlijke dood gestorven. een week na haar verjaardig is ze gestorven. heel vervelend... al die feestdagen zijn heus wel leuk hoor, maar toch blijft daar altijd het gemis, mijn oma was de allersociaalste op deze aardbodem. en dat meen ik.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2002, 17:29
Miracle
Miracle is offline
@Leonoor
Mja je bevestigd een beetje wat ik al dacht, de dag van het overlijden heeft meer invloed als het rond een bepaalde gebeurtenis valt. toch wel heel apart dat je daardoor verjardagen als vervelend beschouwd, tja ik weet niet, dat soort dingen houden me echt bezig
Oud 03-11-2002, 17:30
Miss Helena
Miss Helena is offline
Ja, ik hecht daar veel waarde aan.
Oud 03-11-2002, 17:32
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Ik denk dat het er met name van af hangt hoe goed je iemand die is overleden hebt gekend om weinig of veel waarde aan zijn of haar sterfdatum te hechten. Bij mij is het vooral de sterfdatum van mijn moeder (19 maart 1994) waar ik veel waarde aan hecht. Vorig jaar zomer overleed een broer van mijn moeder op 25 juli, op 25 augustus overleed een van haar zussen (mijn peettante die die dag toevallig nog jarig was ook) en een dag later een van haar andere zussen. Hun sterfdatums zijn voor mij echter niet van zoveel waarde als die van mijn moeder, maar ik neem aan dat dat per persoon verschillend is.
Okay en stel je vader overlijdt ook (mja sorry voor dit voorbeeld, maar weet ff niet hoe ik het anders moet brengen) en dit gebeurt rond een bepaalde gebeurtenis, zou je dan meer rond de dag van zijn overlijden er over na denken als wat je bij je moeder hebt gedaan?? en hierbij moet je wel bedenken dat je evenveel van je moeder houdt dan van je vader (ik weet niet of ik dit zo is, maar voor m'n voorbeeld zou ik daar ff vanuit gaan).
Oud 03-11-2002, 17:35
Miracle
Miracle is offline
Okay na ff wat reacties door te hebben gelezen vraag ik mij nou steeds meer af of het echt beter zou zijn voor het verwerken van iemands overlijden als het op een willekeurige datum zou zijn
Mja ik weet eigenlijk neit zo wat ik met dit topic wil, maar goed...
Oud 03-11-2002, 17:40
Quiana
Quiana is offline
Nou ja..
Nog steedsheb ik elke zondag
en de 1e van de maand een kutgevoel,
omdat mn moeder op 1 september is overleden.
Mja, niet lang geleden dus..
Voor de rest heb ik gelukkig geen
mensen verloren die me echt boeiden,
wel familie, maar daar heb ik nooit contact meegehad.
Ik denk dat als iemand op
een feestdag is overleden,
je er meer bij stil staat dan op een normale datum..
Ik bedoel, sowieso valt die dag al meer op,
speciaal ed. (Kerst ed dan hè)
Mja, als iemand van wie je heel veel hield
op een bepaalde datum is overleden,
onthoud je dat wel denk ik..
Oud 03-11-2002, 19:13
Gothic
Gothic is offline
weet ik niet, er is nog niet iemand overleden waar ik heel erg aan gehecht was... wel opa, oma toen ik heel jong was en overgroot oma, maar nee, nog niet...
Oud 03-11-2002, 19:58
Iduna
Iduna is offline
Ik onthoud de datum (evt. data) wel ja. Maar volgens mij hecht ik er niet al te veel waarde aan, dus t is zo dat ik me niet ongelooflijk down voel op en rond zo'n datum.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2002, 20:12
nogwatjuh
nogwatjuh is offline
k hect dr niet echt heel veel waarde aan. maar t hoeft niet perse overlijden te zijn ofzo. naja ik heb ooit echt iets heel lulligs gedaan met kerst dusa daar denk ik nog wel elk jaar aan. ben ik altijd extra aardig tegemn iedereen enzo. k voel me wel elk jaar behoorlijk klote met kerst. wanneer iemand dood gaat onthoud je niet echt, naja hangt dr vanaf hoe dicht die persoon bij je staat... misschein onthou je t wel maar verder niks.. naja kweeniem, dr zijn nog niet zoveel mensen dood bij mij
Met citaat reageren
Oud 03-11-2002, 20:16
rare kwast
rare kwast is offline
ik hechte nooit zo heel veel waarde aan de data's, mijn oma is 4 jaar geleden overleden maar ik kan de datum niet noemen, maar een vriend/ klasgenoot rond pasen (ik werd 1ste paasdag opgebeld) nu heb ik steeds iets met de 30ste omdat hij toen overleden is, en vast ook met pasen je denk er toch aan dat je een jaar geleden rot nieuw kreeg
Oud 03-11-2002, 20:32
zeep007
zeep007 is offline
ergens wel... Ik kan de data's nog opnoemen en als ik er die bewuste dag niet aan gedacht heb voel ik me achteraf een beetje schuldig.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2002, 20:33
Anne
Anne is offline
Mijn opa is op een (vrij) willekeurige datum overleden, bijna een jaar geleden. Toch denk ik dat het wel invloed zal hebben, hij is namelijk 1 dag voor mijn moeders (zijn dochter) verjaardag overleden. Vroeger (dwz 'tot vorig jaar') verheugde ik me altijd op haar verjaardag die dag, omdat er dan veel familie zou komen. Dat zal nu wel anders zijn...
Oud 03-11-2002, 20:54
Just Johan
Just Johan is offline
ja m'n opa in de nacht van 4 op 5 december 1989; ik weet nog heel veel van die 5e december. van al m'n honden en een vogeltje weet ik nog wel hoe het ging, maar niet meer de datum.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2002, 21:24
sublime
sublime is offline
natuurlijk onthoud je dat; zoiets verandert je leven toch totaal? (tenminste, bij mij was dat wel zo..) mijn vader is 9 april aanstaande 7 jaar dood en nog sta ik er elk jaar bij stil, en niet alleen op die dag, maar ook op zn verjaardag, trouwdag, sinterklaas, kerst en zomaar een dag tussendoor....

ook na zn dood is ie een deel van mn leven gebleven...

ik weet ook de sterfdag van mn oma nog.. van mn opa's en achterneef niet, omdat dat verder weg gebeurde, dat heb ik niet heel bewust meegemaakt...
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 18:56
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
dreen schreef:
Okay en stel je vader overlijdt ook (mja sorry voor dit voorbeeld, maar weet ff niet hoe ik het anders moet brengen) en dit gebeurt rond een bepaalde gebeurtenis, zou je dan meer rond de dag van zijn overlijden er over na denken als wat je bij je moeder hebt gedaan?? en hierbij moet je wel bedenken dat je evenveel van je moeder houdt dan van je vader (ik weet niet of ik dit zo is, maar voor m'n voorbeeld zou ik daar ff vanuit gaan).
Ik denk dat ik toch meer aan de sterfdag zelf zou denken. Alles wat daar om heen speelt lijkt me wat dat betreft niet zo relevant.
Oud 05-11-2002, 19:43
light fighter
light fighter is offline
mijn oma is vier jaar geleden overleden ik denk ergens in februari maar dat heb ik ont houden vanwege een hele andere reden dus, ik denk dat je het onthoudt als het op zijn of haar verjaardag was.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 20:59
faith666
faith666 is offline
Citaat:
Betamethason schreef:
Nou ja..
Nog steedsheb ik elke zondag
en de 1e van de maand een kutgevoel,
omdat mn moeder op 1 september is overleden.
Mja, niet lang geleden dus..
Voor de rest heb ik gelukkig geen
mensen verloren die me echt boeiden,
wel familie, maar daar heb ik nooit contact meegehad.
Ik denk dat als iemand op
een feestdag is overleden,
je er meer bij stil staat dan op een normale datum..
Ik bedoel, sowieso valt die dag al meer op,
speciaal ed. (Kerst ed dan hè)
Mja, als iemand van wie je heel veel hield
op een bepaalde datum is overleden,
onthoud je dat wel denk ik..
Ik ken je gevoel.......mijn moeder is precies twee weken na die van jou overleden.....en oko al is het maar een datum of een dag...je voelt je er niet echt op je gemak bij, ik heb nu nog heel erg het gevoel dat ik geen plezier mag hebben op de 15e dan vooral, ik ga dan ook niet uit die dag ofzo en zorg dat ik bij mijn familie ben....
Reageren

Regels voor berichten