Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-11-2002, 22:13
murwari
murwari is offline
Dat doe ik goed.... Maar dat kan ik beter anders doen...

Hoe goed is jouw beeld over jezelf?

Ik kreeg als opdracht dit jaar een heel jaar te werken rond zelfreflectie. Ik moet gedurende het hele jaar aan zelfevaluatie doen. Ik heb hiervoor schema's gekregen en moet aan de hand van een A, B of C aangeven wat ik van een bepaalde vaardigheid vind, in mijn eigen functioneren. Ik heb een eerste lijst terug en ik kreeg de opmerking dat ik me veel te laag inschat, ik was die persoon die de meeste C's had ingevuld. Terwijl ik niet echt slecht functioneer.

Nu vroeg ik me af of jullie een goed beeld van jezelf, en je gedrag, gevoel, karakter, functioneren kunnen vormen. Ik denk dat het vrij moeilijk is (onmogelijk om geheel) om objectief hier tegenover te staan. Maar wel belangrijk denk ik, om bv je goede en slechte kanten tegen elkaar te kunnen afwegen en een realistisch doel te stellen...

1. Wat vinden jullie van zelfevaluatie?
2. Is het objectief mogelijk?
3. Heeft het belang?
4. Kunnen jullie een vrij juist beeld schetsen van jezelf? (of ben je te kritisch/ niet kritisch genoeg?)

Laatst gewijzigd op 06-11-2002 om 05:29.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-11-2002, 22:26
HappyPhantom
HappyPhantom is offline
Goed, fijn, nuttig, handig en al dat soort dingen. Ben er heel nadrukkelijk mee bezig de laatste tijd, omdat ik een paar maanden geleden echt níks van mezelf wist en niet snapte waarom ik iets deed en dus ook niet hoe ik in elkaar zat... Nu schrijf ik het steeds op als ik weer iets 'nieuws' heb ontdekt, ook schrijf ik dingen op die ik mee heb gemaakt en hoe ik daar op reageerde. Ik 'analyseer' anderen soms, mensen waaraan ik een hekel heb, maar ook mensen die ik bewonder. Overeenkomsten en verschillen schrijf ik dan weer op.
Het werkt goed, omdat ik nu een veel duidelijker beeld heb van mezelf.

Hmm, moeilijke vraag. Ik denk het niet, eigenlijk, omdat het toch over jezelf gaat. Verder vind ik het sowieso moeilijk om objectief over anderen te oordelen en dus ook over mezelf.

3. Heeft het belang?
Jazeker, voor mij in ieder geval wel. Zoals ik al zei heb ik nu een veel duidelijker beeld van mezelf. Dat uit zich dan weer in (iets) meer zelfvertrouwen.
Negatieve punten probeer ik te veranderen, ook al is dat erg moeilijk. Sommige dingen zullen niet te veranderen zijn, maar andere dingen heb ik al aardig weggewerkt.

4. Kunnen jullie een vrij juist beeld schetsen van jezelf? (of ben je te kritisch/ niet kritisch genoeg?)
Hmm... Ik schrijf gewoon alles op wat me over mijzelf te binnenschiet, zeg maar. Alles wat ik meemaak, voel, doe (natuurlijk wel de relevante delen...).
Of ik kritisch ben, weet ik eigenlijk niet echt. Kom ik later op terug denk ik

Wel koel trouwens, dat je dat voor school moet doen. Wat voor school doe je, als ik vragen mag?
Oud 06-11-2002, 11:49
Gothic
Gothic is offline

Het is een goed iets, behalve voor mensen met een laag zelfbeeld, want die kunnen niet objectief zichzelf beoordelen, waardoor ze het tegen zichzelf kunnen gaan gebruiken

Nooit helemaal objectief, maar wel tot op zekere hoogte, ook verschilt het per persoon...

3. Heeft het belang?
Tuurlijk, daardoor zou je bv kleine dingen kunnen veranderen waardoor je een fijner mens wordt om mee om te gaan, iets wat toch vaak positieve gevolgen heeft...

Ik ben zeer kritisch. Soms te, maar meestal kan ik dat van mezelf wel zien. Ik bekijk dingen met gevoel, verstand (= objectief zo ver mogelijk, in mijn ogen objectief en realistisch) en met hoe ik denk, wat ik vind, lijkt beetje op gevoel, maar is toch net iets anders...
Oud 06-11-2002, 12:50
dystopia
dystopia is offline
1. Kan handig zijn bij problemen oplossen.
2. Verschilt per persoon. Een autist zou dat niet goed kunnen. Iemand die niet geestelijk gezond is ook niet. Iemand die kritisch over zichzelf durft te zijn wel. Je kunt er uiteraard wel naar streven maar 't volledig halen daar geloof ik niet in. Ik geloof uberhaupt niet zo in objectiviteit in haar volste gloren.
3. Verschilt per situatie. Kan iedereen voor zich bepalen.
4. Ja ik kan dat best ik heb alleen geen zin om iedereen van mijn (on)mogelijkheden op de hoogte te stellen.
Oud 06-11-2002, 13:56
Unexplained
Unexplained is offline
Een citaat van mezelf:
Citaat:
Maar het is belangrijk onderscheid te maken tussen jezelf waarnemen en jezelf transcenderen. Je kunt op allerlei manieren een beeld van jezelf krijgen - in een spiegel, op een foto of film, op band, door de beschrijving van anderen, door psychoanalyse, enzovoort. Maar je kunt niet uit je huid kruipen en buiten jezelf gaan staan (moderne occulte stromingen en populaire psychoscribenten ten spijt). Een computerprogramma kan modificaties in zichzelf aanbrengen, maar het kan niet zijn eigen instructies overtreden - het kan op zijn hoogst bepaalde onderdelen van zichzelf veranderen door te gehoorzamen aan zijn eigen instructies.

Het is nog steeds van het grootste belang om je af te vragen of mensen ooit buiten zichzelf kunnen treden - en of computerprogramma's dat kunnen. Natuurlijk kan een programma zichzelf modificeren, maar een dergelijke modificatie moet om te beginnen inherent zijn aan het programma zelf en kan dan ook niet meetellen als een voorbeeld van 'buiten het systeem treden'. Hoe het programma zich ook wendt of keert om buiten zichzelf te treden, het al de regels die inhererent zijn aan zichzelf altijd blijven volgen. Het is voor het programma net zo min mogelijk daaraan te ontsnappen als het voor een mens mogelijk is om vrijwillig te beslissen niet meer aan de natuurwetten te gehoorzamen. De fysica is een alomvattend systeem waaraan niet te ontkomen valt. Er is echter wel een kleinere opzet waarin men kan slagen: men kan zeker vanuit een subsysteem van de hersenen overspringen naar een uitgebreider subsysteem. Af en toe kan men de routine verlaten. Dit is nog altijd het gevolg van de wisselwerking van de diverse subsystemen van de hersenen, maar het kan wel het gevoel wekken dat je helemaal buiten die groep mensen waar jij het over hebt treedt.
Oud 06-11-2002, 14:00
Verwijderd
Citaat:
murwari schreef:
Nee, zie citaat van Pim.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2002, 15:32
wicce
wicce is offline
Citaat:
murwari schreef:
Dat doe ik goed.... Maar dat kan ik beter anders doen...

Hoe goed is jouw beeld over jezelf?

Ik vind het een goed iets. Ik moet het ook voor mijn opleiding doen en ik leer er zeker wel van. Het is alleen niet altijd even leuk..

denk het niet echt eigenlijk, gaat toch om persoonlijkheid etc.

3. Heeft het belang?

dat zeker wel, het verklaart erg veel. je weet de volgende keer waarom je iets doet of waarom iets niet goed gaat. Daar kan je weer van leren om het te verbeteren. dit geld natuurlijk niet voor alles.

Ja, ik geloof dat ik dat wel kan. Ik ben er beter in om aan te horen van mezelf wat ik slecht vind dan van een ander..Misschien dat ik in de goede dingen iets overboord ga
Reageren

Regels voor berichten