Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-01-2002, 16:07
my baby
my baby is offline
hoihoi ik ben al ongeveer 2 weken erg aan het hoesten en ik heb ooit iets over kinkhoest gehoord weten jullie daar iets van en is het besmettelijk/ of ernstig? en moet ik naar de dokter?
Oud 27-01-2002, 16:15
Internationalist
Internationalist is offline

GGD gezondheidsinformatie:

Kinkhoest:

Kinkhoest (slijmhoest of 100-dagen hoest) is een besmettelijke uitputtende ziekte van de luchtwegen veroorzaakt door een bacterie. Kinkhoest is besmettelijk gedurende de eerste 3-4 weken van de ziekte.

De incubatietijd is 7 tot 14 dagen. De verschijnselen zijn de volgende:

in het begin een gewone verkoudheid met niezen, lichte koorts en prikkelhoest,
vervolgens ontstaan hevige, plotseling opkomende hoestbuien,
gepaard gaande met een gierend geluid en
het opgeven van taai slijm
het kind kan hierbij blauw aanlopen
eten veroorzaakt vaak hoestaanvallen, waarbij het voedsel wordt uitgebraakt
ook `s nachts treden uitputtende aanvallen op
de hoestaanvallen kunnen 3 tot 4 maanden blijven doorgaan.
De complicaties kunnen ernstig zijn, met name bij kinderen jonger dan 6 maanden. Hoe jonger het kind des te ernstiger zijn vaak de complicaties. Ook kan hersenbeschadiging optreden door zuurstofgebrek tijdens de aanvallen. De bacterie verspreidt zich via kleine, in de lucht zwevende vochtdruppeltjes uit de neus en mond van zieke kind (aanhoesten). Er zijn meerdere virussen en bacteriën, die een op kinkhoest gelijkend ziektebeeld kunnen veroorzaken. De hoestaanvallen zijn minder hevig en het karakteristieke gieren (`kinken") ontbreekt.

Hoe vaak komt het voor?

Iedere vier tot vijf jaar treden epidemische verheffingen op. Het laatste epidemische jaar was 1994 met 500 meldingen. Het jaar daarna waren er ruim 300 meldingen. In 1996 trad echter onverwacht een nieuwe kinkhoestepidemie op met een hoog aantal meldingen. In 1996 was het aantal meldingen 2771 dat is 8,5 maal zoveel als het jaar daarvoor. In 1997 heeft deze kinkhoestepidemie zich voortgezet. De oorzaak van de epidemie is niet bekend, maar het vermoeden bestaat dat de eigenschappen van de kinkhoestbacterie in de loop der jaren enigszins zijn gewijzigd, waardoor het vaccin niet meer optimaal beschermt.

Wat doe je eraan?

Volg de voorgeschreven vaccinatieschema`s. De bescherming door vaccinatie is niet bij iedereen 100% en niet levenslang (vermoedelijk slechts 4 tot 5 jaar). Daardoor kunnen gevaccineerde kinderen de ziekte toch nog krijgen, zij het dat het verloop dan meestal veel milder is.
Ga bij een vermoeden van kinkhoest altijd naar de huisarts. Meld bij kinkhoest altijd aan de school of crèche dat het om kinkhoest gaat. Het verdient aanbeveling de opvoeders van groepsgenoten van het patiëntje te informeren, zodat zij zuigelingen niet meenemen. Zuigelingen lopen hoger risico omdat ze nog onvoldoende afweer hebben.
Ook aanstaande moeders, die op het punt staan te bevallen, kunnen beter niet in contact komen met mensen die nauw in contact staan met patiënten. Dit om te voorkomen dat zij besmet worden en de kans lopen de bacterie uit haar keel over te brengen op het kind dat binnenkort geboren wordt.
Leer kinderen hoest- en niesdiscipline aan.

Preventiebeleid

Vaccinatie (DKTP) in het eerste levensjaar maakt deel uit van het rijksvaccinatieprogramma. Onvolledig gevaccineerde kinderen kunnen eventueel een hervaccinatie krijgen. Inlichtingen hierover kunt u krijgen bij de afdeling Jeugdgezondheidszorg van de GGD.
Kinkhoest is een aangifteplichtige infectieziekte. Dat betekent dat alle bewezen gevallen van kinkhoest gemeld worden bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Een overzicht van het aantal meldingen van de afgelopen vier weken vindt u bij de Infectieziektenbarometer van het RIVM.
De Gezondheidsraad adviseert aan de minister van Volksgezondheid om het huidige kinkhoestvaccin, dat kinderen in het eerste levensjaar kinderen krijgen ingeënt, te verbeteren. Ook moet worden overwogen kinderen op vier jarige leeftijd nog eens in te enten, maar dan met een ander soort vaccin. Dit nieuwe kinkhoestvaccin, moet niet gebasseerd zijn op de hele bacterie, maar slechts op delen daarvan. In het buitenland zijn daar reeds ervaringen mee opgedaan. Deze zogeheten a-cellulaire vaccins hebben minder bijwerkingen. Dat maakt een extra vaccinatie in het vierde levensjaar mogelijk.

Bronvermelding:

Informatie Standaarden Infectieziekten, GGD Nederland, sept. 2000.

Infectieziekteprotocol van de Landelijke Coördinatiestructuur Infectieziektebestrijding (www.lci.lcr.nl).

------------------
lid van front anti zeehond~ik= ming vaas clanner ~hoop dat Linda gelukkig is ~ ben gelukkig getrouwd met sannetje~ kabouter Hip is m'n lieve dochter

[Dit bericht is aangepast door Internationalist (27-01-2002).]
Oud 27-01-2002, 19:16
babygirl
babygirl is offline
Kdenk niet dat je kinkhoest hebt luister ik ben al 3 weken hard aan het hoesten en ik heb sinusitis kweet niet of je het kent maar mijn sinussen (tussen je ogen) zijn ontstoken en ik heb een klein beetje slijm op mijn longen daarom moet ik zo hoesten. Heb nu de juiste medicatie. Mijn advies is naar de dokter gaan en als het moet naar het ziekenhuis om foto's (heb ik ook moeten doen). Veel sterkte!
xxx
Een belgisch meisje!
Met citaat reageren
Oud 10-02-2002, 12:46
my baby
my baby is offline
heej belgisch meisje
bedankt voor je tips ik ga over morgen naar de dokter want het is erger geworden en weet je of het besmettelijk is want volgens mij heb ik een vriend en me zusje aangestoken:-(
ik ben nu al 4 weken bezig en ben het zat !!
veel liefs my baby
Oud 12-02-2002, 20:06
*Floortje*
*Floortje* is offline
Het is vervelend! Ik had het vorig jaar en af en toe klonk het echt alsof ik doodging! Vooral tijdens een pw irritant...

Regels voor berichten