Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-11-2002, 17:53
ChuCky16_:-)
ChuCky16_:-) is offline
nou zoals de titel al verraadt heb ik een nieuwe hdd gekocht.
maxtor 40gb typenummer: 6e040l0 7200 rpm en 2mb cache...

ik kast opegeprutst...ding aangesloten...voor de zekerheid alle kabels gecheckt..(voor het geval jullie daarover beginnen ),
pc opgestart...

nou geweldig hij detecteert nieuwe hardware....ik probeer dat ding te install>>apparaatbeheer>>hij zegt dattie correct werktmaar hij kerkent em niet als ik deze computer dubblklik..??

egt vaag...zal wel stomme fout begaan zijn
maar dit is ook em eerste keer dat ik zoiets doe
Oud 08-11-2002, 18:13
de postbode
de postbode is offline
heb je 'm al geformateerd?

-de postbode-
Oud 08-11-2002, 18:26
MacArt
MacArt is offline
je zal hem eerst in je bios moetten zetten, dan moet je um partitioneren

that's it

ga naar je bios (del tijdens opstarten) en kies dan hdd ide auto install oid steeds enter doen en dan quit&saven

als je winxp hebt moet je via administraive tools bij hardware management partitioneren

als je win9X hebt dan moet je in dos booten en met fdsik de schijf partitioneren.

dan komen de parities in windows en kan je ze formateren en klaar.
Oud 08-11-2002, 18:42
kheb win xp...maar dat had ik nog niet gedaan stom he

maarre dank u, dan ga ik dat proberen
Oud 08-11-2002, 21:44
grrr ik heb nu in bios zitte klote en kutte maar het wil nog steeds niet...

ik heb en laten autodetecten...toen vroeg hij primary master blabla (en dan geeft ie me ouwe hdd aan??) maar goed ik dat gedaan en me nieuwe hdd is nu primary slave... heb ik het zo goed gedaan>??

die 2 zitten trouwens aan 1 endezelfde kabel..als je begrijpt wat ik bedoel

maar goed ik dat proberen.. ik wil kijken of hij em nu wel laat zien in : deze computer: maar nee hoor alleen me ouwe

toen naar configuratiescherm geweest(wel 20x) dat ding geprobeert te install maar dan zegt ie dat ie al correct werkt en als stuurprogramma schijnt hij dan standaard ide-controller te hebben....

ik snap der egt geen klote meer van will somebody plz help me???
ooh ja hij is wel compatible met xp gecheckt op microsoft.com..

en nee ik heb em nog niet geformateerd...aangezien ik niet weet hoe ik voel mij nu egt de grootste supernoob allertijden

thnx alvast
Oud 08-11-2002, 21:46
en hoe de fuck moet ik partitioneren?? en wtf is dat eigenlijk??

graag zo compleet mogelijk die uitleg dan kan deze noep er ook nog wat van snappen
Oud 09-11-2002, 19:46
MacArt
MacArt is offline
in je bios zit ie nu wel goed denk ik

met partioneren deel je de HD op in stukken, deze stukken worden dan als een station gezien (C:\, D:\ or whatever..)

om te partitioneren moet je in een admin acount zitten op winxp,
je gaat dan naar config.scherm en open dan administratieve gereedschappen ofzo (administrative tools in't engels, ik heb engelse win..)
open dan computer managment oid
klik dan op opslag (storage bij mij)
dan op schijf managment oid

dan zie je rechts onder een overzicht van je hd's
disk0: je eerste HD
en disk1, de nieuwe, klik recht op balk er naast (unalocated) en kies nieuwe partitie oid
dan een paar keer op next ramen en klaar
Oud 09-11-2002, 20:36
Orion16
Orion16 is offline
Je hoeft helemaal niks in de bios te kutten, zelfs de oudste alladin-moederboordjes herkennen je hdd automatisch MITS je de zaak goed hebt aangesloten, dat wil zeggen:

- Kabels niet verkeerdom gedraaid?
- Master/Slave jumpertje goed gezet, niet dat je bijv. 2 masters of 2 slaves aan 1 IDE kanaal hebt hangen, of juist 1 slave aan het IDE kanaal. Checken dus!
- Als je hdd in de bios wordt herkend is het goed en weet je zeker dat-ie het ook zal doen (uitgaande van een werkende hdd)

-Als je niet WILT paritioneren (schijf verdelen) dan hoef je dat niet perse te doen. Kwestie van XP-cdrom laten booten (moet je wel instellen, druk op DEL tijdens de opstart van je BIOS) en XP installeert zichzelf.

Succes!

P.s: Leuk systeem wat je wilt nemen Chucky ik heb dit:

AMD XP 2000+
512mb DDR pc333
WD 80Gb 7200rpm 8mb cache
Leadtek Gf4ti 4400, 128mb DDR
16x DVD
12/10/32 cd-rw
enz.
ECS K7VTA mobo

Laatst gewijzigd op 09-11-2002 om 20:43.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2002, 21:20
MacArt
MacArt is offline
je zal toch echt met je bios moeten kutten als je de ide stettings niet allemaal op auto hebt hoor...
Oud 10-11-2002, 14:19
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
MacArt schreef:
je zal toch echt met je bios moeten kutten als je de ide stettings niet allemaal op auto hebt hoor...
Van welke schijf je moet opstarten misschien maar als je uitjezelf verder niets hebt lopen kutten in de bios moet je dat ook niet doen. Zolang je de jumpertjes maar goed hebt staan bij Slave/master enz.

Je hdd in de bios instellen is iets van 12 jaar geleden waar je nog met Head/clusters/Sector/Landingszone/enz. moest werken. Dat hoeft echt niet meer hoor voor een hdd van nu.

Mocht je je Bios 'verkut' hebben en wil je de fabrieksinstellingen weer terug dan zal je toch even het 'clear CMOS' jumpertje moeten gebruiken. Als je dat nu eenmaal gedaan hebt begin je weer met een schone lei en wordt al je hardware, míts je het goed hebt aangesloten automatisch herkend.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 15:36
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
ChuCky16_:-) schreef:
en hoe de fuck moet ik partitioneren?? en wtf is dat eigenlijk??

graag zo compleet mogelijk die uitleg dan kan deze noep er ook nog wat van snappen
configuratiescherm --> systeembeheer --> computerbeheer
opslag ---> schijfbeheer

en dan zie je waarschijnlijk ergens een schijf met een zwarte balk erboven. daar klik je met rechts op en dan kies je iets in de geest van formateren of partitioneren ofzo. dan volg je het setupachtige ding. en dan wordt het balkje blauw en staat je schijf ook in de windowsverkenner.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 20:39
MacArt
MacArt is offline
Citaat:
cartman666 schreef:
configuratiescherm --> systeembeheer --> computerbeheer
opslag ---> schijfbeheer
aha! zo heet het dus in eht nederlands heheh
Oud 12-11-2002, 16:35
das al oud id van nieuwe systeem ik heb het al lichtelijk aangepast..

AMD XP 2200+(1.8Ghz) heel misschien een 2400
2x256 PC2700 ddr van dane elec
Gigabyte G7 ofzoiets...kweet neit meer
2xWD 80GB 8MB cache 7200rpm
point-of-view GFti4200 XP 3.3ns 128mb ddr
(deze kaart vanwege het goede koelblok en oc-prestaties )
dvdspelertje..kweet nog niet welk merk...
cd-rom brandertjes....weet ook nog neit welk merk..
SB audigy platinum XE>>van de vrachtwagen gevallen
Chieftec kastje>>>iemand nog een idee??

het is trouwens al gelukt met die hdd thnx guys
Reageren

Regels voor berichten