Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-11-2002, 08:26
liepy
liepy is offline
Ik heb nog 3 of 4 uurtjes om een 3x A4 verslag te maken over BBCodes

Wie heeft hier meer verstand van en kan mij please helpen???

- Wat is BBCODE (niet technisch maar omschrijvend)
- Waarvoor dient BBCODE
- Voor- en nadelen van BBCODE
- Wie heeft het bedacht
Oud 13-11-2002, 08:42
Koen
Koen is offline
Ik neem aan dat je Bulletin Board Codes bedoelt? Let's give it a try.

Citaat:
liepy schreef:

- Wat is BBCODE (niet technisch maar omschrijvend)
BB Code is een soort eenvoudige code om HTML tags om te zetten naar leesbaardere code die voor beginnende gebruikers makkelijker is in het gebruik.

Citaat:

- Waarvoor dient BBCODE
BB Code wordt voornamelijk gebruikt op fora en heeft diverse doeleinden:
- Vergemakkelijken van HTML tags.
- Ervoor zorgen dat niet álle tags gebruikt kunnen worden, dus met de beschikbare BB code een selectie maken die wél gebruikt mag worden.

Citaat:

- Voor- en nadelen van BBCODE
+: Het is makkelijk te onthouden en te typen
-: De functionaliteit is beperkt.

Citaat:

- Wie heeft het bedacht
Hm geen flauw idee actually, de eerste van wie ik 't kende was van UBB, en die is gemaakt door Infopop.

Hopelijk heb je er wat aan

Edit: Tis overigens compleet onzinnig om hier 3 A4'tjes over vol te lullen, dus of wij bedoelen iets anders of je leraar is ziek in z'n hoofd.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2002, 08:46
liepy
liepy is offline
Tis geen leraar maar stage begeleider...

iig ontzettend bedankt!!!
Oud 13-11-2002, 08:48
TouchOfDarkness
TouchOfDarkness is offline
met bbcode neem ik aan dat je doelt op bulletin board code?

- BBcode is een speciale implementatie van HTML code. Het lijkt qua structuur ook heel veel op HTML en de code wordt gebruikt om op een eenvoudige manier markup elementen op een forum te kunnen gebruiken.

- Waarvoor dient het? Om meer controle te krijgen over wat en hoe iets weergegeven wordt.

- Voordelen: ook zonder HTML markup elementen kunnen gebruiken. Eenvoudig in gebruik, makkelijk te implementeren, het is voor iedereen begrijpelijk eigenlijk.

- Nadelen: Vrij beperkt in mogelijkheden, het haalt het bij lange na niet bij HTML code.

- Wie het bedacht heeft? Ik zou het niet weten
Oud 13-11-2002, 08:49
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
Koen schreef:
BB Code is een soort eenvoudige code om HTML tags om te zetten naar leesbaardere code die voor beginnende gebruikers makkelijker is in het gebruik.
jammer hoor, voor een forumbaas+ die ook nog eens uitbreidingen heeft gemaakt voor het forum..
Oud 13-11-2002, 08:55
liepy
liepy is offline
Allen ontzettend bedankt Ik heb al tegen hem gezegt dat ik nooit 3 A4tje vor krijg.. en toen ie het resultaat tot nu toe zag was ie wel tevreden.

THNX YOU ALL!!!
Oud 13-11-2002, 08:58
liepy
liepy is offline
Nog even een vraagje:

Wat zou je willen veranderen aan de huidige BBCODE standaard?
Oud 13-11-2002, 09:08
TouchOfDarkness
wat ik zou willen veranderen? misschien meer soorten codes implementeren. Zoals tabellen ofzo

maar de standaard is wel ok volgens mij
Oud 13-11-2002, 09:09
liepy
liepy is offline
Goed gekeurd! Wauw! Thnx allen!!!!
Oud 13-11-2002, 09:11
McMotion
McMotion is offline
ik weet niet of het een nadeel is van BBCode of van de implementatie van boards, maar ik vind dat ze het wat fout ongevoeliger moeten maken; dit kan voor mensen namelijk erg lastig zijn die veel met computers werken... bijvoorbeeld als er een spatie in een IMG of URL tag zit, dat ze die gewoon in de URL zetten, en niet zien als een delimiter van de tag.. en verder zitten veel implementaties boordenvol met fouten.. bijvoorbeeld smileys worden ook in plaatjes omgezet binnen CODE tags, en B tags en andere quote tags worden niet verwijderd uit gequootte text
Oud 13-11-2002, 09:15
TouchOfDarkness
Citaat:
McMotion schreef:
ik weet niet of het een nadeel is van BBCode of van de implementatie van boards, maar ik vind dat ze het wat fout ongevoeliger moeten maken; dit kan voor mensen namelijk erg lastig zijn die veel met computers werken... bijvoorbeeld als er een spatie in een IMG of URL tag zit, dat ze die gewoon in de URL zetten, en niet zien als een delimiter van de tag.. en verder zitten veel implementaties boordenvol met fouten.. bijvoorbeeld smileys worden ook in plaatjes omgezet binnen CODE tags, en B tags en andere quote tags worden niet verwijderd uit gequootte text
heb je helemaal gelijk in. ben zelf ook al vaak zat tegen het probleem aangelopen dat die smilies op plaatsen terecht komen waar ze niet horen. maar de standaard implementatie voor smilies werkt nie echt samen met die bbcode, tenminste in vBB niet. Zijn als het ware los staande processen.

mjah hoe dat met die spaties weet ik niet, volgens mij matcht vBB wel alles wat binnen die tags zit, dus het zou op zich wel goed moeten zijn.
Oud 13-11-2002, 09:38
Koen
Koen is offline
Citaat:
McMotion schreef:
jammer hoor, voor een forumbaas+ die ook nog eens uitbreidingen heeft gemaakt voor het forum..
Verklaar u nader, alwetende God van de ICT.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2002, 09:53
liepy
liepy is offline
Dat vatte ik ook al niet helemaal
Oud 13-11-2002, 12:32
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
Koen schreef:
Verklaar u nader, alwetende God van de ICT.
haaahahaha misschien moet jij eerst maar eens nader verklaren wat het met HTML te maken heeft
Oud 13-11-2002, 12:55
Koen
Koen is offline
Citaat:
McMotion schreef:
haaahahaha misschien moet jij eerst maar eens nader verklaren wat het met HTML te maken heeft
Wat doet BB Code dan wel? Bij het parsen van de variable die de tekst bevat, wordt er gekeken of er een bepaalde tekenreeks in voorkomt (zoals [ b ]), en die wordt vervangen door een stukje HTML (< b >).

Zo bedoelde ik 't te zeggen.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2002, 14:36
Spacey
Spacey is offline
ik snap niet dat je hier een werkstuk over kan maken

het zijn alleen wat tags die worden omgezet door het board naar html tags. maar die 5 tags daar kan je toch geen werkstuk over maken?? doe het dan met html ofzo dat is toenminste nog een markup language.
Oud 13-11-2002, 23:23
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
Koen schreef:
Wat doet BB Code dan wel? Bij het parsen van de variable die de tekst bevat, wordt er gekeken of er een bepaalde tekenreeks in voorkomt (zoals [ b ]), en die wordt vervangen door een stukje HTML (< b >).

Zo bedoelde ik 't te zeggen.
ah ok.. maar in principe heeft BBCode dus niks met HTML te maken; het is gewoon een manier om een bepaalde opmaak te beschrijven, net zoals HTML... die kan je idd ook naar HTML vertalen zoals het forum doet, maar voor de BBCode maakt het niet uit waar het naar wordt vertaald.. RTF kan je bijvoorbeeld ook wel naar HTML vertalen, of andersom, maar het is niet bedoeld om in de ander omgezet te worden ofzo
Reageren

Regels voor berichten