Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-01-2003, 14:45
Menahem
Menahem is offline
Een soortgelijk topic is er enige tijd geleden al geweest, maar ik wil er toch weer een nieuw topic over openen. Niet alleen uit persoonlijke interesse, maar ook omdat het mooi bij school aansluit.
Binnenkort moet ik hier namelijk wat over vertellen, maar dat is moeilijker uit te leggen dan het op het eerste opzicht lijkt.
Daarom deze vraag: Hoe onstaan vooroordelen?

Zelf denk ik dat (over het algemeen) mensen de neiging hebben om zichzelf (of de groep waartot ze behoren) te idealiseren, en daarom andere mensen of groepen als minder te zien.
Hieruit volgen vooroordelen, stereotypes en dicsriminatie.
natuurlik spelen ook andere factoren als competitiedrang, onderscheid willen maken, Indoctrinatie en opvoeding een rol.

Your thoughts on this please?

Laatst gewijzigd op 04-01-2003 om 15:26.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-01-2003, 15:15
Verwijderd
offtopic: je titel klopt niet...
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 15:16
Menahem
Menahem is offline
Oud 04-01-2003, 15:22
Yeah_Right
Yeah_Right is offline
Ik ben het met je eens dat vooroordelen deels ontstaan door idealisering, maar ook voor een deel uit gebrek aan kennis, maja, die mensen laten zich dan weer makkelijk indoctrineren dus ja , dat komt eigenlijk op hetzelfde neer
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 15:29
Verwijderd
Citaat:
me blackrose schreef:
offtopic: je titel klopt niet...
ik heb em aangepast
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 15:58
Verwijderd
Ik denk dat ze ontstaan door gebrek aan kennis en opvoeding (waardoor gebrek aan kennis kan ontstaan of door een verkeerd beeld te scheppen van bepaalde groepen of idd indoctrinatie)...verder vind ik vast ook nog wel wat...maar ik kan ff niet verder denken (ben ziek). Als ik me weer wat herinner oid, dan post ik dat nog wel.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 17:58
Anom
Anom is offline
Mensen zijn bang voor wat ze niet kennen. Daarom gaan ze zelf dingen verzinnen en die zijn meestal negatief tegenover de desbetreffende groepering, omdat men zich graag voor zichzelf ophemelt om zo een beter zelfbeeld te krijgen. (Mooie zin he Maar wel waar.)
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 19:13
Margriet
Margriet is offline
Citaat:
Anom schreef:
Mensen zijn bang voor wat ze niet kennen. Daarom gaan ze zelf dingen verzinnen en die zijn meestal negatief tegenover de desbetreffende groepering, omdat men zich graag voor zichzelf ophemelt om zo een beter zelfbeeld te krijgen. (Mooie zin he Maar wel waar.)
toppie!!!
Ik denk ook dat vooroordelen ontstaan uit ervanringen...
Stel:een meisje wordt verkracht door een marokaan, dan gaan de familieleden en vaak zijzelf ook...alle marokanen over 1 kan scheren
dus het ontstaat ook door ervanringen denk ik
Oud 04-01-2003, 20:37
framboosje
framboosje is offline
vooroordelen ontstaan volgens mij door persoonlijke ervaringen...
vb. iemand die je kent is gothic en die is bijvoorbeeld altijd erg depressief... wel, dan ga je volgens mij gewoon rapper zeggen dat alle gothics altijd depressief zijn...
nou ja, iedereen weet wel dat da nie klopt, maar je gelooft het gewoon, omdat het zo is in je vrinedenkring of bij kennissen en dergelijke...

't ontstaat dus gewoon uit persoonlijke ervaringen
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 20:52
Verwijderd
ik denk gewoon gebrek aan kennis, opvoeding heeft er volgens mij niet veel mee te maken, ik ken mensen die hun kinderen heel tolerant opvoeden en proberen met heel veel soorten culturen en mensen in contact te laten komen maar t zelf niet willen/kunnen
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 20:53
Verwijderd
Citaat:
spacegirl schreef:
opvoeding heeft er volgens mij niet veel mee te maken, ik ken mensen die hun kinderen heel tolerant opvoeden en proberen met heel veel soorten culturen en mensen in contact te laten komen maar t zelf niet willen/kunnen
Soms niet, maar soms ook wel. Als ouders bv. heel erg tegen buitenlanders zijn, dan kunnen kinderen het daardoor ook worden (kinderen kopieren veel van ouders).
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 21:02
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
Soms niet, maar soms ook wel. Als ouders bv. heel erg tegen buitenlanders zijn, dan kunnen kinderen het daardoor ook worden (kinderen kopieren veel van ouders).
veel, maar er zijn er ook zat die dat juist niet doen, ik denk dat je dan een beetje generaliseerd als je zegt dat komt vooral door de ouders, kinderen copieeren veel in de jonge jaren, maar tegenwoordig komen kinderen al voordat ze maar begrijpen wat hun ouders bedoelen ermee in aanraking, er zijn volgens mij geen tot zeer wienig mensen die kun kinderen weg houden bij bijv. peuterspeelzalen, kinderdagverblijven, kleuterschool, weg houden om ze niet met " zwarte"kinderen in contact te laten komen.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 12:21
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Dusjcrib schreef:
ik heb em aangepast
hij klopt nog steeds niet, ontstaan...

In ieder geval, als we ergens weinig van weten hebben we de neiging deze leemte op te vullen met de eerste waarnemingen die er voor in aanmerking komen. Je oordeelt dan te snel en op onbetrouwbare informatie -> vooroordeel.

Ook interessante vraag : Hoe verdwijnen vooroordelen?
Oud 05-01-2003, 12:25
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
Ik denk dat ze ontstaan door gebrek aan kennis en opvoeding (waardoor gebrek aan kennis kan ontstaan of door een verkeerd beeld te scheppen van bepaalde groepen of idd indoctrinatie)...verder vind ik vast ook nog wel wat...maar ik kan ff niet verder denken (ben ziek). Als ik me weer wat herinner oid, dan post ik dat nog wel.
Hier ben ik het mee eens, maar ik zou daar dan nog angst aan toe willen voegen. Ik ben zelf nu bezig met een werkstuk voor school over Wicca (hekserij) wat ik bekijk vanuit vooroordelen. Over wicca bestaat bijv. het vooroordeel dat het met de duivel te maken heeft of gelijk staat aan het satanisme. Dit vooroordeel is veroorzaakt door de Kerk in de tijd van de heksenvervolgingen. Het waren toen de 'wijze' vrouwen die als heksen bestempeld werden (en ook mannen). Het feminisme kwam toen een beetje de kop op steken en dergelijke. Ik denk dat de Kerk toen uit angst voor dit fenomeen en de dingen waar deze vrouwen zich mee bezig hielden hen allen als ketters heeft bestempeld en de 'jacht' heeft geopend.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 09:37
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Dusjcrib schreef:
Hier ben ik het mee eens, maar ik zou daar dan nog angst aan toe willen voegen.
Gebrek aan kennis leidt tot angst.
Oud 06-01-2003, 11:17
nogwatjuh
nogwatjuh is offline
k denk dat tkomt doordat je er te weinig vanaf weet. maar ook wel een beetje omdat je t uit eigen ervaring.. ik bedoel, als jij een jaar lang elke dag een groepje marrokanen ziet die fout bezig zijn dan begin jij ook te denken dat marrokanen gewoon zo zijn. tuurlijk weet je dan wel dat dr ook 'goede' marrokanen zijn maar als je zou mogen kiezen ga je toch liever met nederlanders om en vermijd je ze liever.

k denk dat t ook wel komt door opvoeding. ik bedoel. als je ouders altijd tegen je zeggen dat joden t enige juiste volk is dan geloof je dat, want t zijn je ouders. en dan blijf je dat de rest van je leven toch wel bij je houden. tuurlijk kan je t jezelf prpberen af te leren maar je zal de rest van je leven in je 8erhoofd houden dat je beter bent.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 13:50
Rah Digga
Rah Digga is offline
Citaat:
Coolkast schreef:

In ieder geval, als we ergens weinig van weten hebben we de neiging deze leemte op te vullen met de eerste waarnemingen die er voor in aanmerking komen. Je oordeelt dan te snel en op onbetrouwbare informatie -> vooroordeel.

Ook interessante vraag : Hoe verdwijnen vooroordelen?
Daar sluit ik me helemaal bij aan. Ik heb zelf eigenlijk nooit zo
gelet op vooroordelen jegens mijn persoontje, maar een
paar weken geleden gebeurde dit:
Ik ging samen met mijn (blanke) moeder naar de bakker.
Ik liep voor haar naar binnen toe, de verkoopster zag ons
binnenkomen.. Ik ga vervolgens voor mijn moeder staan, want
zij had niets nodig. De verkoopster keek vervolgens nadrukkelijk
langs mij heen en zij op overdreven toon tegen mijn moeder:"
kan ik u helpen mevrouw?"
Daar zakte mijn broek echt vanaf & ik voelde me behoorlijk
lullig. Maar niet zo lullig als zij zich voelde toen ik met m`n
platste Rotterdamse accent zei:"neej hoor, das me ma en ze
heef nix nodig, maar doe mij maar een halffie wit"
Ik denk niet dat ze zoiets nog snel zal doen. Dat hoop ik althans
Met citaat reageren
Advertentie