Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
SCSI heeft z'n langste tijd wel gehad, schat ik. |
![]() |
|
Nouw , Ik zie toch echt nergens in highend machine's IDE.
SCSI heeft zeer zeker nog voordelen , en een 15K RPM SCSI 320 HDD is sneller dan de snelste 7200RPM IDE ATA 133 HDD , kun je lullen als brugman , als het aankomt op highend DB crunching trekt IDE het ineens nietmeer. Enne , Iedere zware server trekt een IDE RAID array zo vol
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
En dan ook nog in een RAID 0 setup ? ![]()
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Daar komt bij dat de schijven fysiek exact gelijk zijn, alleen de interface is anders. En daar komt ook bij dat jij, met je dure enterprise omgeving, óók backups hebt van je SCSI-schijven, kritiek als die data schijnt te wezen. Natuurlijk is SCSI wel sneller, maar om dat te rechtvaardigen moet je van héle goede huizen komen. En dan nog; S-ATA komt d'r aan. Dat kon wel 'ns de genadeklap zijn voor SCSI. |
![]() |
||||||
Citaat:
Citaat:
Dat betwijfel ik. En als het al waar is geldt dat alleen voor de low end 7200 rpm SCSI schijven. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]()
Laatst gewijzigd op 10-11-2002 om 19:03. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
als je dat serieus denkt zou ik toch nog maar is beter gaan zoeken..want daar klopt dus helemaal geen ruk van..
|||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bovendien is SAN momenteel erg in opkomst. SAN is Storage Area Network. In plaats van iedere server ouderwets van zijn eigen disken te voorzien, heb je 1 of meerdere 19" inch racks staan gevuld met FC disks, FC switches en FC routers. Hierdoor komt opslag en backup op 1 centrale plek te liggen. Deze techniek zorgt voor hogere betrouwbaarheid, meer flexibiliteit, minder beheer en een stukken hogere performance. Een bedrijf zal er dan toch snel voor gaan kiezen om ook de kleine servers aan het SAN te hangen. Wil ik wel eens weten hoe je dit allemaal met S-ATA denkt te bereiken.
||
Verwijderd
|
Citaat:
8-bit bus width (7 devices): SCSI-1, SCSI-2, Fast SCSI-2, Ultra SCSI-3 en Ultra-2 SCSI. 16-bit bus width (15 devices): Wide SCSI-2, Fast Wide SCSI-2, Wide Ultra SCSI-3, Wide Ultra-2 SCSI en Ultra 3. 32-bit bus width (31 devices): Double Wide SCSI-2. Nieuwere incarnaties van SCSI-3 werken vaak met 16 bit (Fast-80 en Ultra160) en kunnen dus 15 devices aan. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
U zei? -- Qua snelheid heb je wel redelijk gelijk, overigens. Trouwens, Desecrator; met die schijven claimt Maxtor een MTBF van dik een miljoen uur. Scheelt niet zoveel met die MTBF van de snelste/grootste SCSI-schijf die ik gezien heb, die zat op een MTBF van 1.2 miljoen uur. -- Veiligheid? |
![]() |
||
Citaat:
In de praktijk zul je echter twee controllers en twee kabels per controller voor redunancy gebruiken.
||
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
Los van het feit of het verschil tussen de huidige SCSI en IDE-schijven nu wel of niet in de interface zit, het is gewoon zo dat het in principe niet uitmaakt of een schijf IDE of SCSI is. Voor de fysiek van de schijf maakt het niet uit: toen het Winchester-principe van de op een luchtkussen zwevende magneetgevoelige kop werd uitgedacht, wist niemand van SCSI noch IDE. Dat is later pas gekomen en heeft aan de techniek van de schijf niets veranderd.
Het is een feit dat huidige SCSI-schijven nog steeds sneller en betrouwbaarder zijn dan hun IDE-broertjes. Maar dat ligt niet aan het feit dát het SCSI-schijven zijn, maar aan het feit dat voor de SCSI-markt gewoon betere schijven gebruikt worden. Natuurlijk kun je op een Seagate Cheetah X15 of een IBM Ultrastar 15ZLX wel een IDE-interface gebruiken, maar dan merk je meteen niets meer van de performance. Het feit dat SCSI-schijven een hogere MTBF hebben, heeft alleen te maken met de betere kwaliteit van de gebruikte platters, spindelmotoren en koppen. Niet met het feit dat de firmware een SCSI-versie is. Conclusie: SCSI-schijven zullen altijd beter blijven dan IDE-schijven, maar dan alleen omdat de fabrikanten ze zo produceren. Met de interface zélf heeft het niets te maken, hooguit dat SCSI depth queuing heeft. Maar dat heeft alleen met performance te maken, niet met betrouwbaarheid. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ook ben ik nog steeds geinteresseerd in een berekening of verheldering van 't "feit" dat 4 of 5ms snellere accesstijden weldegelijk veel zin hebben. Niet omdat ik per sé mogelijk gelijk wil halen, maar pure interesse. En ik hoor 't liever van jou, gezien je 't wel duidelijk uit kan leggen denk ik. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dank U ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Meerdere schijven via een kabel aanspreken doe je via een switch. Aan die switch hangt dus de controller en de schijven. Wil je het redundant hebben gebruik je in je server twee controllers die je ieder op een aparte switch aansluit. Door het zaakje dan correct te configureren ben je beschermt tegen het uitvallen van een controller of een switch. Redundantie van disken wordt gewoon door de SAN controllers gedaan door middel van mirroring van data. Kijk maar effe hier om een idee te krijgen van de mogelijkheden van FC: http://www.compaq.com/products/stora...ise/index.html Citaat:
Voor een IDE schijf is de accesstime ongeveer 9 ms. Voor een goede SCSI schijf ligt dit op ongeveer 4 ms. Laten we 1 ms rotatie latency tellen voor beide schijven. De IDE schijf heeft dan 10 ms nodig om de juiste sector te vinden en de SCSI 5 ms. Omdat er maar 1 record geupdate wordt zal de werkelijke schrijf actie kort zijn. Laat dit 2 ms zijn. Om 1 transactie compleet uit te voeren heeft een IDE schijf 12ms nodig en de SCSI 7 ms. De IDE schijf kan in 1 seconde dan 83 transacties doen, en de SCSI 142 transacties. Voor een drukke database lijkt me dit een behoorlijk verschil.
Laatst gewijzigd op 14-11-2002 om 17:50. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Relatief is 't snelheidsverschil inderdaad redelijk groot; maar ter "aanval" voer ik dan aan hoeveel bedrijven wérkelijk baat hebben bij de relatieve snelheidswinst, daar het gemiddelde en absoluut veel dichter bij elkaar zal liggen. Helemaal wanneer je 't kostenplaatje in gedachten houdt, alsmede de MTBF-claim van die nieuwe Maxtor-schijven, zit je dan alleen nog inderdaad met de controllermogelijkheden (of liever; beperktheden) van IDE. Welnu; het is een kwestie van vraag en aanbod. Bigass bedrijven die NU dikke SCSI-enterpriseservers hebben staan zullen die zooi echt niet zomaar afschrijven en iets totaal nieuws aanschaffen; m.a.w. dat remt denk ik wel de doorontwikkeling van (S)ATA op servergebied. Aan de andere kant; je bent 't toch wel een klein beetje met me eens als ik zeg dat voor niet-exceptioneel grote servers (en ik weet zeker dat er veel minder niet-exceptioneel grote servers zijn dan de segmenten daaronder) (S)ATA/IDE behoorlijk interessant begint te worden? Trouwens interessante discussie; uitgevoerd zoals 't hoort. Geen doelloos geflame, fatsoenlijk Nederlands, en niet-n00bs ![]() |
![]() |
|||||
Citaat:
Voor kleine SANs met een paar machines zal dit zeker goed werken. Door de beperktheid van het aantal devices per IDE controller twijfel ik echter wel aan de schaalbaarheid van het geheel. Citaat:
Mooie cijfertjes doen het dan ook vaak beter dan harde technische feiten. Aangezien SCSI/FC volgens de cijfertjes beter is, en ook nog een is duurder moet dat wel de beste oplossing zijn volgens de manager. Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Op zich is het ook heel logisch dat zowel fabrikanten als dealers de SCSI- en IDE-markt strikt gescheiden willen houden. De prijsbewuste desktopconsument en de gamer zijn minder bereid te betalen dan een bedrijf wat een enterprise-level totaaloplossing zoekt. In de SCSI-markt kan in principe gevraagd worden wat men wil, door de beeldvorming en door de positionering. De fabrikanten zijn er júist bij gebaat die scheiding te houden. Natuurlijk zouden er IDE-loopwerken gemaakt kunnen worden die het niveau van SCSI-schijven heel dicht benaderen, maar dan zouden ze zichzelf economisch gezien alleen maar in de vingers snijden. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
|