Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-11-2002, 20:38
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Ik ben de definites van de volgende woorden zegmaar kwijt, niet op manier dat woordenboek helpt. Ik kan het nog wel herkennen bij anderen.... maar zelf weet ik eigenlijk niet meer wat het is. Iedereen praat er vaak over alsof het het normaalste van de wereld is maar het is wellicht veel complexer dan velen denken.

Ik had er definities voor maar dezen bleken niet consistent.

Liefde
* Wat is het nou volgens sociale begrippen (niet volgens biologische)?
* Wat zijn de leuke dingen eraan. Probeer dezen te defineren totdat je bij een andere emotie, of behoefte uitkomt. Let op dat zo'n 'leuk ding' niet terugslaat op de andere leuke dingen.
* Wat zou de waarde van die dingen volgens jouw zijn?
* Hoe voelt het? - dit klinkt erg dom. Maar ik durf niet meer te zeggen of iets wat ik voel liefde is.

gezelligheid
* Wat is het wederom?
* Waar voel je het?
* Hoe voelt het?
* Hoe sterk kan het ervaren hiervan variëren?
Oud 22-11-2002, 21:27
Verwijderd
Ik ga ff vanuit mezelf praten, lijkt me het 'handigst', ik denk niet dat ik op alles een antwoord weet, maar zoveel mogelijk dan maar.

Voor mij is liefde voor het grootste deel 'houden van', iemand iig voor 99% vertrouwen en iemand nooit meer kwijt willen. Vooral het super sterke gevoel niet zonder die persoon te kunnen is voor mij heel belangrijk, ik zou het liefst 24/7 bij mijn vriend zijn. Dat gevoel is voor mij 'verliefd zijn', of eigenlijk meer 'met hem wil ik oud worden'. Bij verliefd zijn, zijn er soms de beruchte vlinders, maar dat is maar heel af en toe (ik ben wat te nuchter, denk ik ). Het leuke aan liefde vind ik (moet het wel wederzijds zijn btw) dat je altijd iemand hebt die om je geeft, je bent nooit alleen, d'r is altijd iemand om mee te praten, te knuffelen, mee te lachen en/of te huilen, enz. Waarde van die dingen lijkt me duidelijk.

Gezelligheid is voor mij dat ik me ergens op m'n gemak voel. Waar ik het voel verschilt. Het voelt als 'op m'n gemak voelen', 'warmte voelen', enz. Zo iets, denk ik.

Ik denk wel dat beide betekenissen persoonlijk zijn en dus per persoon zullen verschillen. 'k heb niet echt het gevoel dat het een nuttige reply is...maar ik hoop dat je er toch iets aan hebt en dat het een beetje is wat je bedoelde...?
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 21:40
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Ik heb best wel wat aan wat je zegt. Het is echter nog niet helemaal… puur genoeg.
*Waarom is het gevoel niet meer zonder hem te kunnen erg belangrijk?
*Iemand die om je geeft is bij eerdere vragen bij gesprekken ook al verschenen… dat lijkt een erg belangrijke te zijn
*Dat laatste heb ik ook wat aan. Een persoon die je erg vaak goed kan helpen bij het vervullen van vele emotionele behoeftes.

Gezelligheid…
Dus een soort mix van op je gemak voelen en meer?
En dat warmte voelen… waarschijnlijk bedoel je geen thermische energie dus wat voor warmte? – zou je dit het belangrijkste onderdeel van gezelligheid noemen? Hmm… je kunt ook over iets zeggen dat het er gezellig uit ziet zonder dat je warmte voelt…

Ik heb best wel wat aan je reply
Oud 22-11-2002, 21:49
Verwijderd
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
*Waarom is het gevoel niet meer zonder hem te kunnen erg belangrijk?
Daardoor weet ik dat hij heel belangrijk voor mij is, dat hij niet 'zomaar iemand' is. Ik bedoel, er zijn ook klasgenoten die ik heel graag mag, als ik ze niet meer zou zien zou ik dat jammer vinden, maar ik zou het wel overleven. Snap je wat ik bedoel?

Citaat:
*Iemand die om je geeft is bij eerdere vragen bij gesprekken ook al verschenen… dat lijkt een erg belangrijke te zijn
Ik vind het erg belangrijk en ik denk meer mensen idd. Het geeft je het gevoel dat je gewardeerd wordt en ik denk dat de meeste mensen daar toch wel behoefte aan hebben.

Citaat:
Dus een soort mix van op je gemak voelen en meer?
En dat warmte voelen… waarschijnlijk bedoel je geen thermische energie dus wat voor warmte? – zou je dit het belangrijkste onderdeel van gezelligheid noemen? Hmm… je kunt ook over iets zeggen dat het er gezellig uit ziet zonder dat je warmte voelt…
Warmte als liefde (wat dat voor mij inhoud heb ik al uitgelegd ), genegenheid, dat mensen me waarderen om wie ik ben, enz. Voor mij is warmte heel belangrijk, zonder warmte vind ik het niet gezellig, dus is er geen gezelligheid.

En ook thermische warmte btw, wanneer het koud is kan het wel gezellig zijn (samen in de sneeuw oid ), maar 'k vind het vaak gezelliger als het een beetje lekker warm is.

'Er gezellig uitzien' of 'gezellig zijn', zijn voor mij twee verschillende dingen. En ik denk ook dat ik alleen dingen die warmte uitstralen gezellig zal vinden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten