![]() |
|
De Internationale wielerunie UCI dreef dit jaar een een aantal reglementswijzigingen door voor de wereldbeker veldrijden. Die lijken er vooral op gericht de hegemonie van de Belgen te breken. Het nieuwe wereldbekerreglement wekte dan ook de onvrede van de Belgische renners op, in die mate dat er zelfs met een boycot gedreigd werd. Zover kwam het dus niet. Zondag nemen de Belgische veldrijders in Frankfurt gewoon de start in de eerste wereldbekerwedstrijd van het seizoen.
Voor de startorde in de eerste wereldbekerwedstrijd van het jaar wordt er door de UCI rekening gehouden met de landenrangschikking en niet langer met de individuele UCI-stand. Voor de Belgen betekent dit dat toppers als Erwin Vervecken, Bart Wellens en Tom Van Noppen, die in de top tien van de UCI-rangschikking staan, op de achterste rijen moeten vertrekken in de eerste wereldbekerproef. Voor de volgende manches bepaalt de wereldbekerstand de startorde. Het organiserend land mag vanaf dit jaar ook geen tweede ploeg meer inzetten. Vorig jaar bezetten de Belgen in de wereldbekerwedstrijd in Wortegem-Petegem de eerste tien plaatsen. De winnaar van de wereldbeker is ook niet langer automatisch geplaatst. Met Sven Nijs als laureaat van de vorige editie betekent dit alweer een plaats minder voor België. -------------------------------------------------- Wat een onzin, moeten de beste renners achteraan beginnen in de eerste WB-wedstrijd. Achja, uitstel van .... ![]() Ik vraag me alleen af of er op deze manier opeens wel meer tegenstand zou zijn vanuit andere landen. Naar mijn mening niet. Wie wint er de WB veldrijden volgens jou? De oude Erwin Vervecken gaat er dit jaar weer dicht bij zijn, volgens mij.
|
![]() |
|
ja klopt wel maar uiteindelijk komen ze toch wel vooraan.
Ok ik geef toe dat je als 30e start en een smal parcours hebt dat je niet gemakkelijk ene kunt passeren. Maar uiteiendelijk komen ze toch wel vooraan. Maar ok aan ene kant is het misschien wel oneerlijke concurrentie maar aan ene kant is het misschien wel het proberen waard. Ze zijn overigens , althans dat las ik op de belgische teletekst , dat ze vanaf de 2e wereldbekerwedstrijd wouden starten via het wereldbekerklassement dus dan startten de betere toch vooraan. |
![]() |
|
![]() |
ik vind het een belachelijke regel, want derderangs crossers uit polen staan op de eerste rij en de wereldkampioen staat derde rij, dat moet niet kunnen. zeker bij veldrijden is de startvolgorde van levensbelang. belgie en nederland hebben wel de meeste goede veldrijders, maar dat moet toch niet tegengewerkt worden door de uci?
|
![]() |
|
|