Advertentie | |
|
![]() |
|
De Joden mogen Yahweh niet met klinkers schrijven of uitspreken, uit eerbied voor hun God. Het wordt in het Hebreeuws dan ook aangeduidt met de letters YHWH. Omdat dit moeilijk uit te spreken is, wordt Hij ook wel De Eeuwige genoemd.
Er zijn dus wel degelijk klinkers in het Hebreeuws.
|
jongen van mijn klas is Jood en spreekt/schrjft nog hebreeuws. Ik weet niet of hij het op de basischool geleerd heeft of...maar eigenlijk kan ik me ab-so-luut geen voorstelling maken van de taal
||
Citaat:
![]() X
||
Citaat:
Er zijn idd klinkers in het Hebreeuws. Naast/boven de medeklinkers staat dat een bepaald tekentje of een cijfertje en dat stelt dan een bepaalde klinker voor.
||
Citaat:
(ofja, gelijkwaardig zijn ze bij ons ook niet, anders zou men ze niet schijden van de medeklinkers ofwel?) (ja van de andere kant zijn het MEDEklinkers dus dan zou je ze weer wel als gelijkwaardig zien...ik weet t niet, maargoed) X
|
![]() |
In het hebreeuw heb je wel klinkers: Dat zijn tekens die onder bepaalde letters staan, alleen worden ze er bijna nooit bij geschreven.
Wat het woord god betreft: De joden mogen dat niet uitspreken, omdat ze eigenlijk niet weten HOE ze het uit moet spreken. Ze vonden het woord met alleen de medeklinkers, en hebben er later klinker bij bedacht. Niemand weet dus of dat goed of fout is... |
![]() |
||
Citaat:
Ja? Haha, het kan dus net zo goed eigenlijk Joehwieh ipv. Jahweh zijn? Zo leer je nog eens wat ![]() ------------------ Soms moeten dingen nu eenmaal veranderen.. [Dit bericht is aangepast door J@SPER (08-08-2001).]
||
Citaat:
Voor de anderen: ik zoek het nog wel eens na in mijn schrift, dan weet ik hoe het zit met die vijfertjes en tekentjes en zo.
|
![]() |
Ik ken 5 woorden ofzowiets. M'n moeder heeft hebreeuwse les (ze heeft een talenknobbel, en die wil ze gebruiken...hierna gaat ze vast japans proberen ofzo), en er slingeren allemaal van die oefenstenciltjes door het huis, en we hebben ook zown computerprogrammatje om hebreeuws te leren wat ik een keertje heb geprobeerd.
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Hebreeuws - wie spreekt het? Verwijderd | 17 | 02-10-2006 23:14 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |