Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-06-2001, 18:13
Odicanes Naso
Odicanes Naso is offline
We mogen aannemen dat de mensen die hier komen ofwel geïnteresseerd zijn in de Klassieke Oudheid, ofwel gebruik maken van de interesse en kennis van anderen. Dit topic is bestemd voor de eerste categorie forumbezoekers. Wat interesseert jullie aan de Oudheid? Is het de taal (b.v. de grammatica), de cultuur of de kunst? Maken de klassieken misschien deel uit van een andere, wellicht bredere, interesse? Wat is het dat jullie beweegt?

Mijn interesse voor de klassieken maakt deel uit van een brede interesse, of beter: interesses, namelijk enerzijds mijn interesse voor taal, anderzijds mijn interesse voor geschiedenis, cultuur en kunst. Ik vind Grieks en Latijn twee interessante talen met een mooi grammaticaal systeem. De Griekse en Romeinse cultuur (literatuur, poëzie) en geschiedenis spreekt mij erg aan. Wat ik (onder andere) zo interessant vind, is dat de Klassieke Oudheid zich niet beperkt tot het moment van haar bestaan; in de kunst en wetenschap (ofwel de cultuur en bijgevolg de geschiedenis) heeft zij haar sporen nagelaten (dat blijft zeker niet alleen beperkt tot de Renaissance, zoals vaak wordt gedacht). Ook in het hedendaagse taalgebruik vinden we, niet alleen op retorisch niveau maar ook in het (dagelijks) idioom, veel invloeden van de klassieken terug (etymologie).

[Dit bericht is aangepast door Odicanes Naso (19-06-2001).]
Oud 19-06-2001, 18:42
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Ik denk dat ik er vooral in geinteresseerd ben omdat de hele cultuur en taal zo'n grote invloed hebben gehad, en nog steeds hebben. Bovendien vind ik de cultuur erg mooi, de taal interesseert me ook wel, maar ik denk dat het bij mij toch meer om de cultuur te doen is.
Oud 19-06-2001, 19:56
Onbekende
Onbekende is offline
Ik vind ook de hele cultuur zeer interessant. De Romeinen en ook de Grieken hebben een grote invloed gehad op alle gebieden van onze huidige cultuur. Ik vind de mythologie ook schitterend.
Oud 20-06-2001, 13:16
mif
mif is offline
Het enige wat mij aanspreekt aan Latijn is de taal zelf.
Oud 20-06-2001, 22:11
Hannibal
Hannibal is offline
Ik denk dat het vooral voortkomt door mijn interesse, noem het een wetenschappelijke geilheid, naar vergane beschavingen. Je kan ze naast de beschaving zetten waar we nu in leven en dat is boeiender dan het bestuderen van een periode als de middeleeuwen waar je niet echt over beschaving kan spreken. De Grieken en Romeinen waren kunstenaars in bepaalde takken van de wetenschap en sommige zijn door ons, met onze plastice beschaving nog steeds niet geëvenaard.
De talen Grieks en Latijn introduceren een hele nieuwe manier van denken in je normale vakkenpakket en het lijkt me een gemis als je geen van beiden hebt.
Oud 21-06-2001, 11:04
Seneca
Seneca is offline
Eigenlijk alles vind ik interessant. Bovenal de cultuur, die is ook zo veelzijdig. Ik heb het sowieso niet zo op 'nieuwe' geschiedenis, hoe verder weg, hoe beter! En natuurlijk speelt het ook mee dat er nog zoveel van de Romeintjes en oude Grieken aanwezig is in de hedendaagse samenleving, dat maakt het herkenbaar. En dan die filosofen, die hadden tenminste nog iets om over na te denken. Tegenwoordig is het toch allemaal al eens gedaan, dat maakt het zo moeilijk uitdagingen te zoeken. Niet dat ik overigens in de Oudheid had willen leven, als vrouw/slaaf was er ook weinig aan.
Maar goed, de taal. Ja, ik ben echt een talenmens, maar wat ik het leukst aan talen vind, is het spreken. Dat gebeurt bij Grieks en Latijn niet, maar ik vind ze toch geweldig, rara... De structuur maakt het net een puzzel; zoek de goede stukjes bij elkaar! Ja, L+G maken je toch wel bewuster van taal in het algemeen en je houdt er erg leuke zinsconstructies aan over, heb ik gemerkt. Het beetje bij beetje ontdekken van'wat er staat'is eigenlijk een soort mysterie dat je op moet lossen, en ongeacht het 'Marcus&Lucius-gehalte' toch wel een beetje spannend. Ja, je moet je avontuurlijkheidsgevoel ergens in kwijt. En de verhalen zijn ook niet mis, grootsheid en heldendaden alom. 'Wat is het?'
Ik zou het niet weten. In ieder geval geweldig!
Oud 21-06-2001, 20:17
Alexander
Alexander is offline
Ik kon hier omdat ik gefascineerd ben door, vooral, de Oude Grieken. Natuurlijk, de Romeinen mochten er ook wel wezen, maar wat mij vooral interesseert is de cultuur van de Grieken.
Met cultuur, daarmee bedoel ik de mythen (Homerus!), de filosofie, de geschiedenis, misschien in mindere mate ook de kunst van het oude Griekenland.
De talen heb ik niet, maar ja, ik probeer mijn Latijn een beetje bij te spijkeren door uit een klejn boekje te werken, Latijn voor beginners. Maar ja, moet ik eerst tijd zien vrij te maken (en dat kan binnenkort, want dan is de gruwelijke marteling van school even voorbij). En dan, als ik dat boekje doorgewerkt heb, zal ik eens kijken of ik ook iets voor het Grieks kan vinden, of mijn kennis van het Latijn wat uitdiepen.
Want wat men ook zegt, ik denk niet dat het geheel onnutteloos is om je te verdiepen in dat wat voorbij is. Zoals Hannibal al zei, er was veel wijsheid in het oude Griekenland en Rome, en daar kunnen we nog wel wat van leren
Oud 21-09-2001, 14:31
Woodstock
Woodstock is offline
Waarom is de Klassieke Oudheid interessant?
is dat niet een vraag die wij moeten rekenen tot de categorie 'Waarom leren wij Latijn en Grieks met plezier?'
het is moeilijk te zeggen waarom de Klassieke Oudheid interessant is. het is geschiedenis, en geschiedenis is interessant en relevant - wil niet iedereen weten waar MEN vandaan komt? goed. maar waarom juist dít deel van de geschiedenis?
de Griekse en Romeinse beschavingen waren heel bijzonder. allereerst om de welbekende redenen, maar toch ook in het bijzonder omdat Grieken en Romeinen mensen waren van verhalen. Mythen en sagen. Literatuur. Poëzie. De klassieke culturen hebben ons een gigantische erfenis aan mooie verhalen en gedichten nagelaten. als je daarvan houdt, hou je van de Klassieke Oudheid.
Oud 22-09-2001, 09:07
gelteksten.com
gelteksten.com is offline
Ja, de grammatica vind ik nou niet echt bepaald facinerend, maar die verhalen enzo vind ik wel boeiend.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten