Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-10-2001, 12:52
igfy
igfy is offline
Voor wie hier iets van kent: Wat vinden jullie van zijn gedichten?

Keb er nu drie gehad en ik vindt het eeb beetje overdreven sentimenteel.

Bijv:
Rouwt, O Venussen en Cupidootjes
en al wat er is aan liefdevolle mensen.
Het musje van van mijn meisje is gestorven
Het musje, lievelingetje van mijn meisje,
van wie zij meer hield dan van haar eigen ogen......
enz...

Ik vind het echt iets te slijmerig
Oud 16-10-2001, 16:44
Stier17
Stier17 is offline
Wij gaan het nog lezen. Een klein beetje is al de revue gepasseerd en het is inderdaad aan de overdereven kant (understatement van hier tot Tokyo)
Oud 17-10-2001, 12:23
puella
puella is offline
Ik heb het vorig jaar gelezen en ik vond het wel grappig. Wel een beetje overdreven ja, af en toe maar niet moeilijk.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2001, 17:14
Revenant
Revenant is offline
mwoi, is wel geinig...niet al te serieus nemen...

Er zijn mensen die beweren dat in jouw gedicht dat Catullus met dat musje eigenlijk zijn eigen penis bedoelde... Zo worden die gedichtjes (er zijn er meer waar Catullus het over een musje heeft) een stuk leuker om te lezen.
Oud 17-10-2001, 19:14
Onbekende
Onbekende is offline
Ik heb in de vierde Catullus moeten lezen. Ik vond het niet erg leuk. Een beetje overdreven.
Oud 19-10-2001, 06:00
Kali
Kali is offline
ik heb het zelf moeten lezen vorig jaar en ik vond het wel nog leuk , zo bijvoorbeeld dat van die duizenden kussen en al
Oud 19-10-2001, 10:34
judak
judak is offline
Klein berichtje: schijn hier de enige reagerende te zijn die niets van Cattulus heeft gelezen, maar wat daar staat klinkt op zich redelijk. Ik vind dat wel humor, dat overdrevene....
Nee, ik heb een hekel aan Plinius met z'n tig veren in één achterwerk, om het maar zo te zeggen.....
Met citaat reageren
Oud 19-10-2001, 22:01
Verwijderd
'Ik haat en ik bemin. Waarom ik dat doe vraag je misschien. Ik weet het niet, maar ik voel het gebeuren en wordt verscheurd' (oid)
ik kende er een stuk of 10 uit mijn hoofd over musjes en Lesbia en laserpiciumdragend zand en weet ik het wat allemaal... Ik vond het wel grappig, de leukste was wel dat het uit was met lesbia en ze een ander had Die was ook zo lekker sentimenteel...ik geloof dat die man ook ergens homoseksuele voorkeuren had, maar dat weet ik niet meer zeker..
Met citaat reageren
Oud 20-10-2001, 16:11
Kali
Kali is offline
http://aphrodite.jaze.net/~catullus/text2/d3.htm

hier kun je teksten van cattulus vindne
Oud 21-10-2001, 10:29
Sithan
Sithan is offline
'k heb er mijn praktische opdracht Latijn over moeten doen...vond het best leuk en niet zo moeilijk gelukkig.
Oud 04-11-2001, 10:21
Ellun
Ellun is offline
Citaat:
Revenant schreef:

Er zijn mensen die beweren dat in jouw gedicht dat Catullus met dat musje eigenlijk zijn eigen penis bedoelde... Zo worden die gedichtjes (er zijn er meer waar Catullus het over een musje heeft) een stuk leuker om te lezen.
Klopt, mijn lerares zei dat ook al, het geeft idd een heel andere dimensie aan de gedichtjes...
Ik vond het wel leuk om te lezen, de zinnen waren niet zo ontzettend moeilijk om uit je hoofd te leren, das handig voor op een toets.

Oud 04-11-2001, 16:30
juppeltje
juppeltje is offline
Catullus al vertaald en afgesloten en dat pas in de 6e )
we hebben de mooiste gedichten eruit gehaald. Je kunt ze zo mooi met de psycho analyse van Freud bekijken. Dan kom je echt veel dingen tegen en wordt het grappig. De gedichten zelf zijn niet zo moeilijk en echt mooie was nr 11 en 16 of was het nu 14? laatookmaarditecht..
Oud 05-11-2001, 11:37
judak
judak is offline
we gaan 'um binnenkort vertalen...
Met citaat reageren
Oud 05-11-2001, 20:35
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
elin wilde zeggen:
kvond catullus hartstikke leuk en heel grappig en sommige heeeel mooi. kvind t raar als je zegt dat je het overdreven vind. dat is het ook wel, maar zo moet je het niet zien , dacht ik zo
Oud 08-11-2001, 10:02
alane
alane is offline
catullus is leuk.
Echt een beetje iemand die het ook nog over 'normale'dingen durft te hebben. Tis toch kewl dat mensen als wij vroeger ook al bestonden. Hij is goed in overdrijven, maar dat is ovidius ook als hij zijn laastste nacht beschrijft in Rome. Zooo wat kan hij overdrijven. Helemaal precies weet ik het meer, maar hij vergeleek iets uit zijn eigen leven met de val van Troje. En terwijl hij huilde hield zijn vrouw die nog harder huilde hem vast. Dat soort dingen. Catullus is gewoon leuk.
Oud 08-11-2001, 19:21
Amiah
Amiah is offline
Wat Catullus zo leuk maakt (ik heb hem vorig jaar ook gelezen) is dat alles dubbelzinnig is.......behalve misschien dat stukje over het afzuigen van de fiere zonen van Remus in de steegjes......maar verder erg dubbelzinnig
Oud 15-11-2001, 20:35
Sophia
Sophia is offline
Kent iemand het boekje "Liefde,lust en leven?" Daar staan die gedichten in, met bijbehorend commentaar. Ik zou zelf Catullus niet uitkiezen, omdat het me een beetje te veel over hetzelfde gaat. Steeds maar weer Lesbia.... En het is ook best vunzig. En van die homoseksualiteit kan ook kloppen, het was me al opgevallen dat hij in een van die gedichten het over zijn opgewondenheid over een jongen heeft, Licinius Calvus genaamd.
"...vriend, maakte ik dit gedicht om jou mijn hart te luchten. Doe niet uit de hoogte schat..." Conclusie: Catullus is dus eigenlijk bi-seksueel.
Oud 20-11-2001, 19:48
pluizeb33stje
pluizeb33stje is offline
Catullus' werken zijn leuk om te vertalen, niet zo stijf en saai. En er zit veel variatie in, ik vind dat gedichtje van het musje bvb heel schattig
Met citaat reageren
Oud 22-11-2001, 14:50
Lollypopje
Lollypopje is offline
"Passer, deliciae meae puellae..."
Jaja, ik heb ook Latijn
Wij behandelen op dit moment allemaal gedichten van Catullus. Ik vin ze wel grappig.

Kijk eens op http://www.grundel.nl, (ga via vakken naar latijn en dan Catullus), daar staan per gedicht alle woorden die je niet weet. Heel handig

[Dit bericht is aangepast door Lollypopje (22-11-2001).]
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten