Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-12-2001, 09:25
Verwijderd
nu ik grieks heb, ben ik pas gaan nadenken over de manier waarop ik latijn heb ik geleerd. en ben ik van mening dat m'n lerares een grote fout heeft gemaakt: ze heeft er nooit achteraan gezeten de woordjes te leren.. bijna geen woord dat ik uit m'n hoofd weet, en als je in de klas vraagt wie der woordjes leert, dan zal er niemand ja kunnen zeggen. 't probleem is dus eigenlijk dat ik alles op moet zoeken, en er in de basis eigenlijk een gat zit zal ik maar zeggen. De rest van de les is opzich gewoon goed, maar jah.. ik mis toch wat..

hoe hebben jullie nou eigenlijk les gekregen, hebben jullie wel woordjes moeten leren. en wat vonden jullie van de manier waarop les werd/wordt gegeven??

ik heb trouwens de methode fortuna
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-12-2001, 14:50
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
ehm..eventjes nadenken..

Wij waren geloof ik niet verplicht de woorden/grammatica te leren, er stond tenminste geen straf op. Maar ik weet niet hoe, maar op de een of andere manier leerde je ze toch. We werden wel elke les overhoord, en soms ook schriftelijk.

Oud 21-12-2001, 18:13
Onbekende
Onbekende is offline
Ik ben het met je eens. De basis is heel belangrlijk en ik vind daarom ook dat docenten de leerlingen moeten aansporen om de woordjes en de grammatica goed te leren en ik denk ook dat je leerlingen eigenlijk alleen zover krijgt door het regelmatig te overhoren. Het hoeft niet per se voor een cijfer, maar gewoon mondeling werkt ook we. Als een docent iedere keer wanneer woorden of grammatica geleerd moesten worden het overhoort aan het begin van de les heb je er toch een soort druk achter zitten, zodat je het toch leert. Persoonlijk vond ik het namelijk heel vervelend wanneer ik de woordjes of grammatica niet had voorbereid en ik werd overhoort. Mijn docent Latijn overhoord het steeds en mijn Latijn zit er dan ook goed in. In ieder geval de eerste jaren. Dat is wel minder geworden in de vijfde en de zesde klas, toen we geen nieuwe grammatica meer hoefden te leren. Bij Grieks daarentegen werd het nooit overhoord. Ik heb het dus ook niet goed genoeg geleerd met als gevolg dat ik echt heel weinig van Grieks afwist toen ik dit jaar met de studie Grieks en Latijn begon. Ik zag toen pas in dat mijn basis Grieks wel heel erg slecht was.
Oud 22-12-2001, 22:11
Sammytjuh
Sammytjuh is offline
Ik heb nu latijn en grieks. voor beide heb ik verschillende docenten. bij latijn worden nooit woordjes overhoord en moet je alleen teksten vertalen. bij grieks moet je teksten vertalen en word je ook echt overhoord op je grammatica en woordjes. Bij grieks krijgen we elke week een so over de woordjes van een bepaalde hoofdstuk. Bij latijn krijgen we nooit so'tjes over de hoofdstukken en jammer genoeg is de gevolg daarvan dat je meteen in 1 avond 300 woordjes moet gaan leren voor een toets die je nog nooit gezien hebt. dus na een avond van 6,5 uur woordjes leren, heb ik wel geleerd dat ik beter per hoofdstuk zelf de woordjes kan gaan leren.

groetjes
Oud 22-12-2001, 22:12
Sammytjuh
Sammytjuh is offline
Heb trouwens ook het boek fortuna
Oud 26-12-2001, 15:35
Joshi
Joshi is offline
Wij moete onze woordjes wel lere... Meestal elke dag overhoring van die stomme woordjes en dan moet je nog alles kunne ook! zoiets van:
fluvius fluvi- m. rivier
(ik hoop dak nu juist ben met de vertaling !!!)

-xxx-
joshi
Met citaat reageren
Oud 29-12-2001, 09:55
John-17
John-17 is offline
onze les is af en toe chaotisch grappig, wij hebben echt een toffe leraar, maar als we latijn vertalen, tegenwoordig zitten we dan met zijn allen aan een lange 'stam' tafel, dan heb je echt het idee dat je met vrienden onder elkaar aan het vertalen bent, de leraar ook meegerekend
Met citaat reageren
Oud 29-12-2001, 16:16
*Fallen_Tear*
*Fallen_Tear* is offline
Wij hebben het boek ROMA ( deel 1, na deze vakantie krijgen we deel 2 )
Daar wordt gewerkt met lessen ( hoofdstukken) en in elk hoofdstuk wordt er bepaalde stof besproken, geoefend, en uiteindelijk geleerd. Voor 1 hoofdstuk moeten we leren: zo'n 80 woorden, Wat over mythen/goden/godinnen, grammatica, en grammatica kunnen toepassen. En dat wordt dan ook nog getoetst. Ook krijgen we een vertaaltoets.
Oud 29-12-2001, 16:41
John-17
John-17 is offline
hmm ja wij lezen gewoon ovidius enzo en die leraar van ons vindt het ook prachtig, dus ik ben wel blij met hoe het gaat
aant eind van het jaar gaan we met zijn allen bier of wijn drinken en dan latijn vertalen
Met citaat reageren
Oud 29-12-2001, 17:26
NY
NY is offline
Ik doe latijn en grieks.
Ik heb voor grieks altijd ontelbare hoeveelheden woordjes en rijtjes en zo moeten leren (en nog steeds)!!
Voor latijn heb ik aleen in de eerste een aantal woordjes en rijtjes moeten leren. wij vertalen met woorden erbij en dan leer je ze vanzelf wel, als je maar genoeg vertaald.
Succes!!
Oud 29-12-2001, 18:37
Verwijderd
[QUOTE]NY schreef:
Ik doe latijn en grieks.
Ik heb voor grieks altijd ontelbare hoeveelheden woordjes en rijtjes en zo moeten leren (en nog steeds)!!

ik heb geen medelijden

Voor latijn heb ik aleen in de eerste een aantal woordjes en rijtjes moeten leren. wij vertalen met woorden erbij en dan leer je ze vanzelf wel, als je maar genoeg vertaald.
Succes!!

hmz ik wou dat ik dat ook kon! helaas niet dus. maar eigenlijk vertalen wij misschien ook wel niet 'genoeg'. want de lerares wil nog wel es wat teksten overslaan. 't is toch een stuk beter als je gewoon alles vertaalt he. zo hoort het ook

maar nu gaat 't met grieks gewoon lukken hoor. ik leer de woordjes vrijwillig, jaja
ik vertaal ( oook al weer vrijwilig ) alles teksten. 'k ben geloof ik meteen de studerigste van de school
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten