Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-11-2002, 13:20
Verwijderd
Gisteren zag ik op BNN een documentaire, op zoek naar aids waarin Bridget met 5 jongeren naar Tanzania ging waar een grote aids-epidemie heerst.

Op de een of andere manier heeft die documentaire bij mij een knopje om gezet wat me ineens bewust heeft gemaakt van hoe stom ik ben geweest. Altijd heerste er toch het idee van dat overkomt mij niet. Ik heb namelijk met alle 3 de jongens met wie ik seks heb gehad geen condoom gebruikt. Wel als ik een pil was vergeten of iets dergelijks. Van 2 jongens weet ik zeker dat ze geen risico vormen (1 was maagd, de ander had 1 partner gehad voor mij die ook maagd was) maar van 1 jongen heb ik eigenlijk geen idee met hoeveel mensen hij voor mij het bed gedeeld heeft enzo.

Ik wil me nu laten tesen op HIV, het is volgens mij de enige soa waarvan ik het nog niet gemerkt zou hebben als ik hem zou hebben. Ik weet alleen niet waar ik heen moet? Moet ik naar de huisarts? Of moet ik naar de GG&GD? Ik hoef niet anoniem want heb het mn moeder al verteld. Hebben jullie ook enig idee of zo'n test vergoed wordt? En hoe lang duurt het voor je de uitslag krijgt? Eerst was het 3 weken maar ik had nu ergens gehoord dat je het op dezelfde dag al kon weten...

Nou goed, ik ben in ieder geval blij me nu bewust te zijn van hoe stom ik was, en in de toekomst zal ik zeker weten altijd aan een condoom denken..
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 13:31
Verwijderd
kan bij de ggd en bij de huisarts, die verwijst je naar t ziekenhuis ofzo,waar je bloed kan laten prikken.

de uitslag duurt 3 weken meen ik dat t was,t wordt vergoed, en je hebt testjes die je bij de apotheek kan kopen dat je je eigen erop test.

zelf zou ik t bij de huisarts laten doen omdat hij toch je medicijnen kan voorschrijven en eventueel kan opvangen mocht je iets hebben, n als je niks hebt, is t altijd nog fijn voor hem om te weten dat je t ooit onveilig hebt gedaan, je weet maar nooit of hij t later ooit nodig zal hebben.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 15:28
Verwijderd
Citaat:
spacegirl schreef:
kan bij de ggd en bij de huisarts, die verwijst je naar t ziekenhuis ofzo,waar je bloed kan laten prikken.

de uitslag duurt 3 weken meen ik dat t was,t wordt vergoed, en je hebt testjes die je bij de apotheek kan kopen dat je je eigen erop test.

zelf zou ik t bij de huisarts laten doen omdat hij toch je medicijnen kan voorschrijven en eventueel kan opvangen mocht je iets hebben, n als je niks hebt, is t altijd nog fijn voor hem om te weten dat je t ooit onveilig hebt gedaan, je weet maar nooit of hij t later ooit nodig zal hebben.
Okeej heel erg bedankt. Ik ga dan maar een afspraak maken met de huisarts, wat overigens een haar is

Maar er schijnt dus een nieuwe methode van testen zijn waardoor het veel sneller gaat, maar ja, geen idee of ze dat al overal gebruiken natuurlijk...
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 15:47
Markiex
Markiex is offline
Je zou je naast HIV ook op Chlamydia kunnen laten testen, dit is ook een SOA die je niet 1 2 3 merkt maar die wel schade kan toebrengen.
Er zijn tegenwoordig sneltesten voor HIV beschikbaar, hierdoor heb je eerder de uitslag dan via een ouderwets bloedonderzoek. Het beste moment om je te laten testen is trouwens een aantal maanden na het onbeschermde contact (6 mnd naar ik meen). Het kan nl. een poosje duren voordat het virus aantoonbaar is.
Oud 21-11-2002, 19:43
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
De échte test, lab-test, dus bloedonderzoek, duurt 3 weken.
Die is wel 100% zeker.

Van die zelf-test setjes heb je meteen de uitslag, maar die zijn maar 80-85% zeker: net als met zwangerschapstests.
Dus 15-20% kans dat 'ie onjuist positief danwel negatief aangeeft...

Als ik jou was, zou ik voor de echte test gaan in 't ziekenhuis.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 21:03
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Die is wel 100% zeker.

Van die zelf-test setjes heb je meteen de uitslag, maar die zijn maar 80-85% zeker: net als met zwangerschapstests.

Zwangerschapstesten hebben volgens mij wel een betere sensitiviteit en specificiteit hoor...
Oud 23-11-2002, 11:27
Verwijderd
Citaat:
Markiex schreef:
Je zou je naast HIV ook op Chlamydia kunnen laten testen, dit is ook een SOA die je niet 1 2 3 merkt maar die wel schade kan toebrengen.
Er zijn tegenwoordig sneltesten voor HIV beschikbaar, hierdoor heb je eerder de uitslag dan via een ouderwets bloedonderzoek. Het beste moment om je te laten testen is trouwens een aantal maanden na het onbeschermde contact (6 mnd naar ik meen). Het kan nl. een poosje duren voordat het virus aantoonbaar is.
nou mn laatste seksuele contact (onveilig) is zo'n 4,5 maanden geleden, maar deze beschouw ik niet als de risicofactor. De risicofactor, is al 2 jaar geleden.. Kan Chlamydia dan nog steeds niet euh.. merkbaar zeg maar?

En denk je dat ik dan voor de zekerheid nog 1,5 maand moet wachten, dat echt elk seksueel contact zo'n 6 maanden geleden is?
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 14:09
Cat
Cat is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Die is wel 100% zeker.

De labtest (bloedonderzoek) duurt 24 uur, op zijn hoogst 48 uur.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 14:55
Diddl'tje
Diddl'tje is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Die is wel 100% zeker.

Over welke test gaat het hier
Oud 23-11-2002, 15:02
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
Dusjcrib schreef:
nou mn laatste seksuele contact (onveilig) is zo'n 4,5 maanden geleden, maar deze beschouw ik niet als de risicofactor. De risicofactor, is al 2 jaar geleden.. Kan Chlamydia dan nog steeds niet euh.. merkbaar zeg maar?

En denk je dat ik dan voor de zekerheid nog 1,5 maand moet wachten, dat echt elk seksueel contact zo'n 6 maanden geleden is?
op zich zou het best mogelijk zijn dat je nog niet gemerkt hebt dat je chlamydia hebt.
Tsja, wat is geen risicofactor...als je je wilt laten testen moet je het gewoon doen. Het contact waar jij je zorgen over maakt (m.b.t. evt besmetting) is al lang geleden.

Regels voor berichten