Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-02-2002, 18:15
hellup_me_polease
hellup_me_polease is offline
moest gister plotseling iemand reanimeren, maar ging van alles fout, zijn er hier mensen die deze curcus of een soortgelijke ook gedaan hebben, waar ik even wat advies aan zou kunnen vragen?? alvast bedankt, ik voel me nu namelijk superschuldig!
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 18:19
Verwijderd
Als je niet weet hoe het moet kun je het jezelf niet kwalijk nemen. Al begrijp ik het wel. 'k heb niet zo'n cursus gevolgd btw, moet ik nog wel eens doen eigenlijk.

Wat was er gebeurd dan?
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 18:25
hellup_me_polease
toen ik daar kwam, lag ze op haar buik, en de mensen erom heen hadden de ambulance al gebeld, ze zeiden tegen mij dat de lui van de ambulance hadden gezegt dat die mevrouw zo moest blijven liggen en niet omgedraaid mocht worden, maar reanimeren kun je alleen als iemand op de rug ligt, maar omdat ik dr dus niet om mocht draaien van alle mensen erom heen heb ik niks gedaan, toen duurde het 5 minuten voor er nog een oudere man kwam, en die kon ook reanimeren, die zei ook dat ze op dr rug moest, en daar durfden die omstanders niet tegenin te gaan, dus draaiden ze haar om, en toen konden die man en ik samen reanimeren, nu ligt ze aan de hartbewaking, in diepe coma ofzo, is haast niet meer te redden.
Als ik dr nou gewoon omgedraaid had dan had ik eerder kunnen beginnen met reanimeren en was ze dr nu misschien beter aan toe. toch?
maar ik wist dus niet wat ik in die situatie moest doen en daarn hebben we het op curcus nooit over gehad, hoopte dus dat er iemand met curcus was die et daar wel over gehad heeft en me ff kon uitleggen of ik het zo heel erg fout heb gedaan, want ik voel me nu echt superschuldig!
xxx
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 18:38
Verwijderd
geen cursus spesifiek daarvoor maar ik heb bij de ehbo dat wel gehad en bij mij op school(verzorgingsschool)ook uitgebreid.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 18:39
heavinly
heavinly is offline
Je hebt het beste gedaan denk ik, want de reden waarom ze op haar buik moest blijven liggen, is omdat ze wel eens wat gebroken had kunnen hebben en als je haar dan draait ofzow, kun je het alleen maar forceren en dat is gevaarlijk. Dat die man het deed, is wel heel goed, maar hij had er misschien meer ervaring mee. Maar als je haar had omgedraaid, wat had je dan precies gedaan? Ik weet wel hoe het moet, globaal dan.. niet echt goed waarschijnlijk.. maar heb EHBO cursus gehad op school. maar voel je niet al te schuldig, ten eerste kun je er nu toch niets meer aan doen en ten tweede heb je kans dat je iets juist heel fout had gedaan.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 18:40
hellup_me_polease
wil je dan please is zeggen wat jij zou doen in deze situatie??
xxx
Met citaat reageren
Oud 22-02-2002, 09:49
crazy_ ella
crazy_ ella is offline
ik krijg het dinsdag
ik doe mbo verzorgende en ik moet als verzorgende kunnen reanimeren.
ik weet nog niet echt hoe het moet.
wat ik wel weet is dat die gene inderdaad op de rug moet omdat je ook mond op mond beademing zou moeten geven.
je hebt inderdaad wel het risico dat die gene wat breekt maarja soms moet het maar..
wil je dood of wat breken??
bedenk ook dat er een bepaalde techniek is om iemand te draaien.
de stabiele zijligging
verder was je goed op weg,dus trek het je niet te veel aan.
die mensen hadden ook wel gelijk maar je moet een afweging maken...
ik weet wel dat je ergens op het borstbeen in een kuiltje moet drukken.
trouwens het is niet zonder gevaar,je kunt mensen veel pijn doen en botten breken.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2002, 09:58
Verwijderd
Ik denk dat je het juiste gedaan hebt.
Je hebt zo wie zo al meer gedaan dan al die andere mensen.
Tis niet raar als je geen cursus gedaan hebt dat je iemand dan zo laat liggen, ik denk dat het zelfs beter is. Je weet niet of iemand iets gebroken heeft of inwendige bloedingen oid heeft. Wanneer dat het geval is is laten liggen nl beter.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2002, 10:43
hellup_me_polease
maar ik heb juist wel die curcus gedaan, en daarom voel ik me ook zo schuldig, dat ik gewoon niks heb gedaan terwijl ik et wel kan!
xxx
Met citaat reageren
Oud 22-02-2002, 10:47
Verwijderd
Citaat:
hellup_me_polease schreef:
maar ik heb juist wel die curcus gedaan, en daarom voel ik me ook zo schuldig, dat ik gewoon niks heb gedaan terwijl ik et wel kan!
xxx
In je eentje is het moeilijker dan samen. Plus dat je nooit kunt weten of je iemand wel kan/mag bewegen. Ook als je die cursus hebt gedaan denk ik dat je het juiste gedaan hebt. 't lijkt me dat je een advies van ambulance medewerkers ook niet zomaar in de lucht moet slaan.

Die andere mensen deden niks, jij hebt iets gedaan.

[Dit bericht is aangepast door Leonoor (22-02-2002).]
Met citaat reageren
Oud 22-02-2002, 10:49
hellup_me_polease
okey bedankt, ik ben blij dat jullie dat ook zeggen, mn moeder zei het ook al, ik zal strax ff belluh naar et ziekenhuis hoe et nu met haar is, en dan maar hopen dat ze weer beter wordt..
xxx
Met citaat reageren
Oud 22-02-2002, 13:22
prulleke
prulleke is offline
Ik heb samen met een vriendin een cursus reanimatie gevolg, vorig jaar. Ieder jaar krijg je dan herhalingscursus om een beetje bij te blijven. Mijn vader geeft deze cursussen hier in de omgeving, hij werkt op de intensive care van het plaatselijke ziekenhuis.

Ik heb nog nooit zo'n situatie meegemaakt, maar ik denk dat het idee van het feit dat je weet wat je moet doen al een zekere rust en orde kan veroorzaken...

Regels voor berichten