Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-01-2002, 14:55
John Sickbock
John Sickbock is offline
Er zijn vele vragen die niet met zekerheid te beantwoorden zijn. Ik noem er een paar van, om te illustreren wat ik bedoel: Waar komen we vandaan? Hoe moeten we ons gedragen ten opzichte van anderen?

Ik denk dat een cultuur of een godsdienst vooral bestaat uit antwoorden op een aantal van die vragen (niet op alle).

uitleg:
Zo kan een cultuur/godsdienst een btje zekerheid geven over wat je moet doen. Hoe extremistischer een godsdienst is, hoe meer vragen er worden beantwoord, en dus hoe minder ruimte voor eigen keuzes er wordt overgelaten. Bijvoorbeeld wordt in de godsdienst van Osama Bin Laden ook de vraag beantwoord wie goed en wie slecht zijn: islamieten zijn goed, de rest is slecht. (of zoiets) Minder extremistische variaten van de Islam beantwoorden die vraag niet, of met meer ruimte voor eigen interpretatie. Voor Christendom, en alle andere godsdiensten, geldt natuurlijk iets vergelijkbaars.

Wat is jullie mening hierover?

(eventuele tweede vraag: Is (een deel van) het doel van het leven je eigen antwoorden te vinden op deze vragen?)

John
Oud 27-01-2002, 15:47
Mugshot
Mugshot is offline
Zeker..
Mensen nemen nu eenmaal snel iets als één waarheid aan omdat te veel denken vermoeiend is.
Als je een godsdienst zoals het christendom, jodendom of islam hebt zijn al die vragen waar je over kunt struikelen al beantwoord..
Je hoeft met een godsdienst niet meer over goed en slecht / waar en niet waar te beslissen en kun je je zo op het makkelijkere en oppervlakkigere leven storten, niet te veel om over na te denken of te regelen.
Oud 27-01-2002, 17:02
kosmos
kosmos is offline
Ik ben het er mee eens dat godsdiensten beperkingen opleggen, alleen vind ik dat cultuur daar nix mee te maken heeft.
Oud 30-01-2002, 16:51
John Sickbock
John Sickbock is offline
Citaat:
Mugshot schreef:
Zeker..
Mensen nemen nu eenmaal snel iets als één waarheid aan omdat te veel denken vermoeiend is.
Als je een godsdienst zoals het christendom, jodendom of islam hebt zijn al die vragen waar je over kunt struikelen al beantwoord..
Je hoeft met een godsdienst niet meer over goed en slecht / waar en niet waar te beslissen en kun je je zo op het makkelijkere en oppervlakkigere leven storten, niet te veel om over na te denken of te regelen.
Sommigen zeggen juist: godsdienst is een weg naar het meer verhevene. Hier zeg jij dat het juist een manier is om je op het oppervlakkige te kunnen richten.
Ik denk dat godsdienst voor allebei gebruikt kan worden: sommige mensen gebruiken het om een aanknopingspunt te hebben voor diepere gedachten, anderen, zoals je zegt, om zich over die diepere dingen geen zorgen te hoeven maken. (een alternatief in die situatie is trouwens te zeggen dat je atheist of agnost bent en dat het je geen moer uitmaakt )

Vraag aan iedereen: Wat is jullie mening? Vertel! wij willen discussieren...
Reageren

Regels voor berichten