Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-01-2002, 17:11
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Voor wie er nog niets van weet, een link. http://www.stormwind.com/common/nareligion.html
Ik neem aan dat de mensen op dit forum wel wat woorden Engels kennen.

Eerst zal ik een van de belangrijkste rituele verklaren.

Er is een dans, ter ere van de gedode dieren.
Omdat die dieren, door dansers met hertengeweien en kleden uitgebeeld, voor de indianen voedsel, kleding, huizen, en meer gaven, waren ze heel belangrijk. Maar zij zijn zich er ook van bewust dat die dieren een ziel hebben. Nadat alle nuttige delen waren gebruikt, werden de resten begraven, met een echte plechtigheid. Men was zich er altijd van bewust dat die dieren een ziel hebben, en dat ze niet onnodig moeten lijden.
Zij konden niet zonder die herten lezen (voor die bepaalde stam, de Ashui (ook Zuni genoemd), waren het herten; bij andere stammen soms andere dieren), en dus moesten die met respect behandeld worden. Dieren werden alleen gedood als dat nodig was, niet voor het plezier.

Wat vinden jullie van zo'n levensweg?

Lees eerst die pagina eens door: http://www.stormwind.com/common/nareligion.html

Zelf vind ik het een heel goed pad; ben zelf niet echt met een religie bezig, maar kan me in zulke 'alternatieve' zaken beter vinden dan in de grote massa-religieen (christendom, islam).
Ben ook wat naar wicca aan 't kijken, maar dit is daar ook welzeker aan verwant enigszins; veel overeenkomsten.

Wat vinden jullie?

PS. Ik heb het hier dus over de Noord-Amerikaanse indianen (VS, Canada); de Navajo, de Zuni, etc.
Advertentie
Oud 27-01-2002, 17:24
mitsj
mitsj is offline
kvind het een beetje onmenselijk.
Mensen moeten juist meer willen.
Oud 27-01-2002, 18:31
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
How do traditional Native Americans seek closeness/union with Spirit?

For traditional Native Americans, there is no separation between the sacred and the ordinary. Every act, every thought, walks hand-in-hand with Spirit. The hunting of a beast for food is a dialogue between the hunter and the spirit of the animal. Agriculture is an honoring of the spirits of the plants and the fruitfulness of the earth. Human sexuality mirrors and participates in the masculine and feminine forces present in all the earth and the skies beyond. For traditional Native American religion, almost every act could be considered ritual, since each act is consciously tied to Spirit.

How can this be? For Native Americans (like primal or earth-based religions all around the world) the world of spirit and the world of physical appearances lie close together, intersecting at innumerable points, neither distinct from the other. Actions in the everyday world impact the spirit world -- things done in the spirit world impact this world. At the Niman Kachina rituals of the Hopi, men put on wooden likenesses of the spirit-kachinas and enact their return to their homeland, where the kachinas watch over the Hopi, bringing rain and good fortune until their reappearance among the people several months later. Do these costumed dancers believe the masks possess them so that they become the kachinas? Or are they acting "as if" this were so? The answer is both and neither: Such an either-or does not exist in Native American thought. To participate in ritual dance is to walk in both worlds simultaneously.

Yet what is true of dance is also true of daily life: Everything has the same sacred over/underlay. Religion and life are one thing. The Woodlands hunter who whispers ritual apologies and blessings to the spirit of the dying deer walks in this space. The Lakota who pierces his flesh, attaching himself physically to the spirit-symbol of the sundance pole, dances in two worlds. Southeastern peoples "going to water" are opening doors between the two worlds as widely as they can so that the focused rituals that follow will have their intended effect. All across Native America, sweat lodges bring participants into the womb of earth to be cleansed, reborn, reconnected with the web of life afresh. Any action in life can begin a kind of spirit dance between a person and the object acted upon: All of nature has the same capacity for relationship with a person that a dance partner has. All is relationship, all is alive, and care must be taken so that each action has positive effects.
Oud 27-01-2002, 18:32
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
mitsj schreef:
kvind het een beetje onmenselijk.
Mensen moeten juist meer willen.

Wat bedoel je, met meer willen?
Wat is er onmenselijk?
Ik begrijp deze reply niet echt...
Oud 27-01-2002, 20:16
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Niemand reageert hierop?

Mensen, er is meer dan de koran en de bijbel...
Oud 28-01-2002, 11:03
kosmos
kosmos is offline
Dit kan je niet vergelijken met godsdiensten, omdat het er geen is. Dit is meer een levenswijze. Qua godsdienst vind ik dat als je er 1 hebt je jezelf beperkingen oplegt. Qua levenswijze vind ik dat je dat moet doen op een manier waar je je fijn bij voelt.
Oud 28-01-2002, 20:45
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
kosmos schreef:
(1)Dit kan je niet vergelijken met godsdiensten, omdat het er geen is. Dit is meer een levenswijze. (2)Qua godsdienst vind ik dat als je er 1 hebt je jezelf beperkingen oplegt. (3)Qua levenswijze vind ik dat je dat moet doen op een manier waar je je fijn bij voelt.
*Ik gebruik voor de Native American religieen even de afkorting NA.

(1) Waarom niet?
Dus de islam is ook geen godsdienst, maar een levenswijze? Die zijn immers ook 24/7 met hun godsdienst bezig.
(2) Zit wat in, maar je moet ook een religie kiezen met ruimte voor eigen inbreng (wicca, NA, alles behalve christendom en islam, daar is totaal geen ruimte voor eigen ideen).
(3) Dat klopt; zie ^. Ik kan me in de NA denkbeelden goed vinden, omdat ik toch al vegetarisch ben, veel met de natuur bezig ben, en omdat ik me ook besef dat alles en iedereen een ziel heeft, zelfs het kleinste boompje, of ieder grasje op een weiland.
Alle dieren zijn even belangrijk, je moet nooit zomaar dieren doden, en alle dieren zijn heilig. Alles heeft een doel, van de jacht van de valk tot de dood van de mens.

Ik kan me uitstekend vinden in de NA...
Oud 28-01-2002, 20:50
soulless
soulless is offline
Maar het blijft ongegrond gissen naar de aard van het leven.

Fundamentloze verklaringen van het onbekende.

Kan mer er dus niet zo in vinden
Oud 28-01-2002, 21:24
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
soulless schreef:
Maar het blijft ongegrond gissen naar de aard van het leven.

Fundamentloze verklaringen van het onbekende.

Kan mer er dus niet zo in vinden
Nee, juist niet; er is zo een verklaring voor alles.

Maar is dit niet principieel bij iedere religie het geval?
Oud 28-01-2002, 21:31
soulless
soulless is offline
Ja. Ik kan me sowieso niet in religie vinden.

En die verklaringen vor alles zijn niet te bewijzen. Bovendien is er voor veel van die dingen al een andere verklaring, eentje met argumenten
Oud 29-01-2002, 11:11
Isa
Isa is offline
raad eens hoe al die indianen aan die verlichte levenswijze/religie zijn gekomen, FA? juist, door psychedelische drugs.

sorry,kon het niet laten.
Oud 29-01-2002, 16:42
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
raad eens hoe al die indianen aan die verlichte levenswijze/religie zijn gekomen, FA? juist, door psychedelische drugs.

sorry,kon het niet laten.
*Zucht*

Is het een obsessie van jou, drugs?
Lijkt er wel op...
Oud 30-01-2002, 11:06
Isa
Isa is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
*Zucht*

Is het een obsessie van jou, drugs?
Lijkt er wel op...
mwa, vroeger meer dan nu.
ik zeg het alleen om jouw van je anti-drug ideeen af te helpen.
Oud 30-01-2002, 20:33
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
mwa, vroeger meer dan nu.
ik zeg het alleen om jouw van je anti-drug ideeen af te helpen.
Ik heb niets tegen drugs hoor, zolang ze maar geen overlast veroorzaken.
Oud 30-01-2002, 20:37
waaromniet?
waaromniet? is offline
Op verzoek van topicmaker verplaatst van Filosofie naar Mystiek.

Regels voor berichten