Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-02-2002, 19:50
gna
gna is offline
en nu niet meteen op slot gooien
want uhmprah en ik hebben er een redelijk serieus gesprek over gehad

stel nu, dat je in een ballenbak "ontstaan" was, en je wist niet dat er buiten nog iets anders bestond als een ballenbak, zou je dan eeuwig gelukkig zijn?
Oud 05-02-2002, 19:57
Floef
Floef is offline
Als ik nooit beuwst zou worden van de illusie wel.
Oud 05-02-2002, 19:59
Anka
Anka is offline
Ik denk dat je best wel gelukkig zou zijn. Je weet immers niet wat er buiten die ballenbak is.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2002, 19:59
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Als ik geen kennis heb van de wereld daarbuiten, waarom niet.

Iemand die in een stam is geboren en opgegroeid in Afrika vermaakt zich daar waarschijnlijk uitstekend met stokjes en steentjes. Ik moet er niet aan denken, maar dat is omdat ik ook een ander leven ken.

Groetjes
Ben(die wel een keer op vakantie wil naar Afrika
Oud 05-02-2002, 20:22
micha
micha is offline
Geluk creeer je m.b.v. de aanwezige dingen. In dit geval: de ballen
Dus ja, waarom niet? lijkt me wel lekker ongecompliceerd
Oud 05-02-2002, 21:21
kosmos
kosmos is offline
Als je alleen de ballenbak zou kennen, dan zou je begrippen als gelukkig en ongelukkig niet kennen.
Oud 06-02-2002, 09:38
Verwijderd
Maar wat ben je dan in die ballenbak? Nog steeds een mens?
Want dat veroorzaakt problemen. Hoe kwam de eerste mens daar? En hoe kan die geboren worden in die ballenbak? Waar leven die mensen van, ballen zijn niet eetbaar? Hoe groot is de ballenbak? Is er ontsnapping mogelijk?
Met citaat reageren
Oud 06-02-2002, 10:16
Not for Sale
Not for Sale is offline
EEUWIG gelukkig?? nergens!
Oud 06-02-2002, 11:18
legatus
legatus is offline
Een moment is eeuwig want het is gebeurd. Zelfs als je in de tijd terug zal gaan en veranderd is het wel ooit gebeurd.

Dus ik ben eeuwig gelukkig geweest op een moment en die momenten zullen nog wel vaker komen. Hoop ik.
Oud 06-02-2002, 12:06
Isa
Isa is offline
nee, dan ga je je te snel vervelen. die neuro-circuits in je hersenen moeten zeker in de kindertijd toch wel nieuwe ervaringen op kunnen doen om zich te ontwikkelen.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2002, 12:10
Isa
Isa is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:
Als ik geen kennis heb van de wereld daarbuiten, waarom niet.

saaiheid en eenzaamheid, daarom niet.

Iemand die in een stam is geboren en opgegroeid in Afrika vermaakt zich daar waarschijnlijk uitstekend met stokjes en steentjes. Ik moet er niet aan denken, maar dat is omdat ik ook een ander leven ken.

in die stam heb je nog altijd veel meer te doen dan in een ballenbak. er zijn veel mensen om mee te spelen en om je te verzorgen en met de stokjes en steentjes kun je ook meer doen dan met wat ballen. er valt daar altijd wel wat te leren voor de hersenen, in tegenstelling tot een ruimte met ballen.

Groetjes
Ben(die wel een keer op vakantie wil naar Afrika

ja, ik ook. mooie zonsondergangen altijd in die afrikaanse woestijnen.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2002, 13:09
Silindistani
Silindistani is offline
Wat niet weet, wat niet deert. Als je niet weet dat het beter kan, kan je je gelukkig voelen bij het beste dat je ervan kan maken, ook als je eenzaam en verveelt bent. Je weet namelijk niet dat er andere mensen zijn en je weet ook niet wat je nog meer kan doen.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2002, 14:09
snoopy
snoopy is offline
hmmm.. ja... waarschijnlijk wel! Wij zeggen nu dat het saai is, maar wie weet... is er wel IETS dat ons leven net zo saai vindt, als wij de ballenbak.
Oud 06-02-2002, 14:12
Verwijderd
Maar is het wel mogelijk om in die ballenbak te leven? Als je dan nog steeds mens bent (waar iedereen vanuit gaat) dan zul je toch moeten eten en drinken...en hoe wordt je dan geboren? En hoe groot is die ballenbak? Hoeveel mensen zijn er? Waar is die ballenbak? Op aarde?
Met citaat reageren
Oud 06-02-2002, 17:58
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
nee, dan ga je je te snel vervelen. die neuro-circuits in je hersenen moeten zeker in de kindertijd toch wel nieuwe ervaringen op kunnen doen om zich te ontwikkelen.

Maar als je geen stimulatie/nieuwe omstandigheden hebt zul je ook geen nieuwe neuro-circuits aanmaken. Dus je zult wel degelijk gelukkig zijn. Dat wat er niet is, kan ook niet aangemaakt worden.

Groetjes
Ben(die dus stelt dat je wel degelijk gelukkig kunt zijn
Oud 06-02-2002, 18:23
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
als we hierzo van de mens uit zullen gaan dan denk ik dat voor de overgrote deel van diegene die erin zitten het gelukkig zal zijn maar dat er altijd wel een enkeling zal zijn die wil weten wat er buiten z'n leefgrens ligt. Dat is universeel en dat zal je altijd houden. Er zal wel ooit eens een enkeling zijn die uiteindelijk op 'ontdekking' gaat. En dan maakt t niet uit van hoe goed die persoon in die ballenbak zich voelt.
Oud 06-02-2002, 18:44
BlackMystery
BlackMystery is offline
ik denk dat als je niets anders kent
en er vanuit gaat dat er niets anders is
tjah
dan kan je dat je gelukkig bent
je kan hetzelfde stellen met de wereld
misschien is deze wereld maar een "ballenbak"
het is gewoon dat we de rest niet kennen
Met citaat reageren
Oud 06-02-2002, 19:57
Uhmpra
Uhmpra is offline
he gna, heb je hem eindelijk geopend, goed!!!

ik denk ook dat je er gelukkig zou zijn, als je dus niet beter wist
het grappige is wel dat als je aan mensen vraagt of ze nog gelukkig zouden zijn zonder ballen, dat ze dan vaak nee zeggen, vreemd want als je niet beter weet maken die ballen ook niet uit,
Oud 06-02-2002, 20:07
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Uhmpra schreef:
he gna, heb je hem eindelijk geopend, goed!!!

ik denk ook dat je er gelukkig zou zijn, als je dus niet beter wist
het grappige is wel dat als je aan mensen vraagt of ze nog gelukkig zouden zijn zonder ballen, dat ze dan vaak nee zeggen, vreemd want als je niet beter weet maken die ballen ook niet uit,
Er is sprake van een bepaalde gewenning aan een milieu. Ontneem je dat milieu, dan werkt dat vaak negatief op de betreffende persoon, en zal diegene inderdaad ongelukkig worden.

Groetjes
Ben(die nu niet gelukkig zal worden in een ballenbak
Oud 06-02-2002, 21:10
Uhmpra
Uhmpra is offline
mmm, ok ik heb het een beetje verkeerd geformuleerd, sorry
jij bedoeld: eerst in een ballenbak en daarna zonder ballen, ik bedoel: een ballenbak OF een ballenbak zonder ballen, dus gewoon een lege ruimte
dan zou het niet uit moeten maken, omdat je dna gewend bent aan de lege ruimte
Oud 06-02-2002, 21:21
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Uhmpra schreef:
mmm, ok ik heb het een beetje verkeerd geformuleerd, sorry
jij bedoeld: eerst in een ballenbak en daarna zonder ballen, ik bedoel: een ballenbak OF een ballenbak zonder ballen, dus gewoon een lege ruimte
dan zou het niet uit moeten maken, omdat je dna gewend bent aan de lege ruimte

Dan nog zou je wel gelukkig kunnen zijn. Tenminste diegene zou het als gelukkig ervaren. Ook dan kent hij de buitenwereld niet. Dus voor hem geen heimwee naar iets wat hij niet kent.

Groetjes
Ben(die nu gek zou worden waarschijnlijk; als hij compleet alleen zou zijn
Oud 07-02-2002, 07:57
~Black~Angel~
~Black~Angel~ is offline
Citaat:
gna schreef:
en nu niet meteen op slot gooien
want uhmprah en ik hebben er een redelijk serieus gesprek over gehad

stel nu, dat je in een ballenbak "ontstaan" was, en je wist niet dat er buiten nog iets anders bestond als een ballenbak, zou je dan eeuwig gelukkig zijn?
Zou toch saai worden. alleen maar vrolijk gekleurde irritante ronde balletjes om je heen en helemaal geen andere vormen, alleen maar rond en bal... hmmm
Oud 07-02-2002, 08:54
Isa
Isa is offline
dat meisje in amerika dat door haar ouders 5 jaar in de kast was opgesloten zal zich volgens jullie ook wel gelukkig hebben gevoeld in die kast?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2002, 10:20
Verwijderd
Je zal niet eeuwig gelukkig zijn, want op een gegeven moment zul je toch moeten eten en drinken.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2002, 12:03
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
KontraDix schreef:
Je zal niet eeuwig gelukkig zijn, want op een gegeven moment zul je toch moeten eten en drinken.
Das waar :-/
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-02-2002, 14:02
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
KontraDix schreef:
\

Het gaat geloof ik om het idee. Dus in de veronderstelling dat diegene wel eten en drinken zou hebben. En dat de ballenbak zijn wereld is.

Wat dat kind betreft dat 5 jaar in de kast heeft gezeten. Heeft ze daar vanaf 0 jaar gezeten? Heeft ze niks van de buitenwereld gezien?

En ze is in contact geweest met mensen.

In het geval van de ballenbak is van al die dingen geen sprake geweest, en is het slechts hypotetisch.

Is een beetje als de 'Grotten van Plato'.

Groetjes
Ben(die weer veel te druk bezig is op het forum
Oud 07-02-2002, 16:21
laydee
laydee is offline
Idd, hetzelfde als de Grot van Plato.
Zijn er verschillende maten van geluk?
Zo ja, dan zal iemand in een ballenbak soms wel geluk kennen. Als hij eruit komt, misschien meer en in andere mate.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2002, 08:13
Isa
Isa is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:

Wat dat kind betreft dat 5 jaar in de kast heeft gezeten. Heeft ze daar vanaf 0 jaar gezeten? Heeft ze niks van de buitenwereld gezien?

En ze is in contact geweest met mensen.

In het geval van de ballenbak is van al die dingen geen sprake geweest, en is het slechts hypotetisch.
goed dan, aangezien dat meisje maar wenig eten en drinken kreeg, laten we het dan gewoon hebben over aapskes die als proefdier gebruikt worden in Rijswijk. het enige wat zij kennen is een kooi waar ze inzitten en soms een test. ze zien er toch behoorlijk ongelukkig uit.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2002, 18:16
micha
micha is offline
Zijn die appjes geboren in die kooi? zijn ze volledig afgesloten van de buitenwereld?
dat heeft allemaal invloed, want als zij iets kennen buiten de kooi, zullen zij daar naar verlangen, want zij zien dat als beter. maar als zij dat niet kennen, zullen ze er ook niet naar velangen en gelukkig zijn, want zij weten dan niet beter dan dat de kooi alles is.
Maar die aapjes zien denk ik wel de buitenwereld en zullen daar naar verlangen, want zij zien dat als vrijheid
Oud 08-02-2002, 18:22
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
micha schreef:
Zijn die appjes geboren in die kooi? zijn ze volledig afgesloten van de buitenwereld?
dat heeft allemaal invloed, want als zij iets kennen buiten de kooi, zullen zij daar naar verlangen, want zij zien dat als beter. maar als zij dat niet kennen, zullen ze er ook niet naar velangen en gelukkig zijn, want zij weten dan niet beter dan dat de kooi alles is.
Maar die aapjes zien denk ik wel de buitenwereld en zullen daar naar verlangen, want zij zien dat als vrijheid
Precies.
Ik vind een kooi ook wel extreem klein, een hypothetisch ballenbak is dan wel veel groter.

Ook kennen ze het verschil tussen een kleine ruimte en een grote ruimte met meer bewegingsruimte dus, dat maakt ook weer wat uit. Vrijheid dus inderdaad.

Groetjes
Ben(die wel wat bewegingsruimte verwacht
Oud 08-02-2002, 19:51
Uhmpra
Uhmpra is offline
Gna kwam vandaag met het idee dat iemand misschien niet gelukkig zou zijn, maar eerder 'neutraal' dus zeg maar tussen gelukkig en ongelukkig in
zit wel wat in want er is niet perse iets dat je gelukkig maakt in een ballenbak (geen niuewe stimulansen of impulsen), maar ook nix dat je ongelukkig maakt
Oud 08-02-2002, 20:35
gna
gna is offline
Dank u
Oud 08-02-2002, 20:40
Uhmpra
Uhmpra is offline
he gnaflip
tja ze begonnen al over zielige aapjes in rijswijk, ik dacht kom plaats nog ff wat!!!
Reageren

Regels voor berichten