Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-02-2002, 17:00
Aafster
Aafster is offline
vinden jullie het kunnen en waaromwel of waarom niet en wanneer vinden jullie dta ze het mogen toepassen?
Oud 03-02-2002, 18:14
Silindistani
Silindistani is offline
Ik vindt dat mensen het recht moeten hebben om over hun eigen leven te beslissen en niet geholpen zouden moeten worden ook al willen ze het niet.

Andere mensen hebben daarentegen absoluut geen recht om over jou leven te beslissen.

Dus met een demente verdwaasde bejaarde zit ik een beetje in dubio, maar als ik zo wordt dan mag je mij afschieten van mijn part.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2002, 18:39
Aafster
Aafster is offline
dus als jij niet meer over jezelf kan beslissen wil jij dat iemand anders zegt dat je dood moet?
Oud 03-02-2002, 18:52
Pilgrim
Pilgrim is offline
ik denk dat ieder voor zichzelf vast moet laten leggen wat ie wil en door wie hij/zij eventueel die beslissing wil laten nemen. Zelf kan ik me wel een aantal situaties voorstellen waarin ik niet meer in staat ben om die beslissing te nemen maar zelf waarschijnlijk voor euthenasie zou kiezen.
Oud 03-02-2002, 18:57
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
funny-1 schreef:
dus als jij niet meer over jezelf kan beslissen wil jij dat iemand anders zegt dat je dood moet?

Nee, juist niet. Ik maak nu alvast de beslissing dat als ik zo ver heen ben dat ik zelf niet meer instaat ben om te beslissen dat ik dood wil, dat je me dan mag afschieten.

Als die beslissing niet is vastgelegd, heb je dus ook het recht niet om iemands leven te nemen.

Met citaat reageren
Oud 03-02-2002, 18:59
legatus
legatus is offline
Waarom afschieten als je dement bent? Meeste tijd ben je niet eens echt bewust. Daarnaast vinden ze wellicht een geneesmiddel.
Oud 03-02-2002, 19:07
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
legatus schreef:
Waarom afschieten als je dement bent? Meeste tijd ben je niet eens echt bewust. Daarnaast vinden ze wellicht een geneesmiddel.
Omdat ik niet onnodig lang in leven gehouden wil worden. Ik denk dat als ik een jaar of zestig ben ten eerste toch wel uitgeleefd ben en ten tweede wel toe aan een nieuwe uitdaging. Als ik de meeste tijd toch niet bewust meemaak dan mag je me op een nieuw avontuur sturen, de dood.

Met citaat reageren
Oud 03-02-2002, 19:44
sublime
sublime is offline
ik van euthanasie in principe goed, omdat als de mogelijkheid er is ik niet inzie waarom mensen ondraagelijk moeten lijden.

wel vind ik dat de wetenschap al veel te veel invloed heeft op het leven, dat vind ik niet altijd goed.
maar nu de situatie nou eenmaal zo is en de wetenschap zich steeds verder ontwikkeld vind ik dat je positieve ontwikkelingen als euthansie moet toestaan. waarom wel gen manipulatie, en geen euthanasie, waarbij je iemand die toch geen hoop meer heeft voor de toekomst uit zijn lijden verlost...

Met citaat reageren
Oud 04-02-2002, 03:12
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
De huodige euthanasie regeling lijkt me wel goed....
Oud 04-02-2002, 10:02
Aafster
Aafster is offline
maar in prencipe is euthanasie in nederland verboden alleen de dokters worden er niet op aan gesproken als ze iemand euthanasie aanraden. als jullie nou een wet zouden mogen maken van euthanasie wat zouden jullie dan in die wet zetten?
enne thnx allemaal voor jullie antwoorden
kuz
Oud 04-02-2002, 10:58
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
funny-1 schreef:
maar in prencipe is euthanasie in nederland verboden alleen de dokters worden er niet op aan gesproken als ze iemand euthanasie aanraden. als jullie nou een wet zouden mogen maken van euthanasie wat zouden jullie dan in die wet zetten?
enne thnx allemaal voor jullie antwoorden
kuz
Ehm, is het met de nieuwe wetgeving nu niet zo dat euthanasie onder bepaalde omstandigheden is toegestaan (ondraaglijk lijden oid)?
Oud 04-02-2002, 11:17
Isa
Isa is offline
tegen, uit 'religieus' oogpunt.
als ik atheist was was ik waarschijnlijk voor euthanasie.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2002, 18:55
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
tegen, uit 'religieus' oogpunt.
als ik atheist was was ik waarschijnlijk voor euthanasie.
Vindt ik een beetje een loos standpunt.
Net zoiets als zeggen ik haat zwarten, maar dat komt omdat ik blank ben. Als ik zwart was geweest had ik denk ik blanken gehaat.

No offence. Als je eigelijk voor iets bent, maar je laat je leiden door een instantie die 2000 jaar geleden is bedacht vindt ik je een beetje een schaap

*En ik denk niet dat jij racist bent hoor, het is alleen een vergelijking*

Maar volgens mij is die wetgeving er inderdaad al. Ik ben alleen niet echt op de hoogte ervan moet ik eerlijk bekennen.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2002, 19:30
black_star
black_star is offline
Als iemand niet meer verder wilt gaan met zijn leven, om wat voor reden dan ook, dan is het zijn/haar keus. Deze keus moet gerespecteerd worden. Ik vind ook dat als iemand zegt dat als hij/zij misschien ooit dement wordt en dat hij dan niet meer verder wilt leven, dat dan ook gerespecteerd moet worden. Het is hun leven niet de jouwe.
Maar ik vind ook dat de mening van iemand anders hierover (en trouwens over andere onderwerpen) ook gerespecteerd moeten worden. Ook al ben je er niet mee eens.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2002, 23:26
Birkoff
Birkoff is offline
Citaat:
legatus schreef:
Euthanasie gaat er niet over dat je wordt afgeschoten als je dement bent, daar zullen ze het echt niet voor gebruiken.

Maar stel je voor, dat je weet dat je over 4 weken dood gaat, en je krepeert van de pijn, dan vind ik dat je de mogelijkheid moet hebben om er een pijnloos einde van te maken.
Oud 05-02-2002, 09:34
Isa
Isa is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
Vindt ik een beetje een loos standpunt.
Net zoiets als zeggen ik haat zwarten, maar dat komt omdat ik blank ben. Als ik zwart was geweest had ik denk ik blanken gehaat.

wat een totale bullshit-vergelijking.

No offence. Als je eigelijk voor iets bent, maar je laat je leiden door een instantie die 2000 jaar geleden is bedacht vindt ik je een beetje een schaap

zei ik dat die religie het christendom heette?? ik geloof er heilig in dat zelfmoordenaars hun leven over moeten doen. dan kan ik toch niet voor euthanasie zijn?
vanuit mijn perspectief verlos ik hem of haar helemaal niet uit zijn/haar ellende, het enige wat ik denk dat ermee bereikt word is dat hij of zij de reden van de zelfmoord opnieuw moet ervaren in een volgend leven.

*En ik denk niet dat jij racist bent hoor, het is alleen een vergelijking*

een domme vergelijking. ik zeg toch niet dat ik alle atheisten haat omdat ik in iets geloof???

Maar volgens mij is die wetgeving er inderdaad al. Ik ben alleen niet echt op de hoogte ervan moet ik eerlijk bekennen.
idd.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2002, 13:44
waaromniet?
waaromniet? is offline
Kenny, die mensen die euthanasie willen plegen geloven daar niet in, waarom zouden ze zich dan naar jouw geloof aan moeten passen?
Oud 05-02-2002, 14:14
Isa
Isa is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Kenny, die mensen die euthanasie willen plegen geloven daar niet in, waarom zouden ze zich dan naar jouw geloof aan moeten passen?

zeg ik dat ze dat moeten doen dan? nee.
als zij zichzelf willen doden moeten ze dat zelf weten, als ik gelijk heb merken ze dat na hun dood wel. maar als ik in de politiek zat en ik zou voor euthanasie stemmen dan krijg ik last van mijn geweten omdat ik dan volgens mezelf al die mensen alleen maar hetzelfde opnieuw aandoe. al hun problemen.

laten we de vraag omkeren, waarom zou ik me moeten aanpassen aan de atheisten?

Met citaat reageren
Oud 05-02-2002, 14:16
PrimRose
PrimRose is offline
Ik vind dat euthanasie in sommige gevallen best als "oplossing" kan dienen. Maar het moet niet zo zijn dat je die pillen (zoals Drion) gewoon bij de apotheker kunt halen, van "het lukt vandaag niet zo goed, dus ga ik maar dood". Het moet niet als zelfmoordpil gaan dienen.
Maar als iemand ernstig ziek is, geen kans op genezing heeft, en daarbij heel veel pijn heeft, dan zou ik zeggen, verlos die persoon uit zijn/haar lijden en laat het niet onnodig lang voortduren. Natuurlijk moeten er wel gesprekken gevoerd worden met de persoon, niet alleen door familieleden, maar ook door psychologen en dergelijke. De patient moet er zelf helemaal achter staan.
Er zijn toch ook mensen die ervoor kiezen dat men ze geen bloed moeten geven, of dat ze niet meer moeten reanimeren. Waarom zou je dat wel kunnen regelen en zelf niet op een waardige manier (zonder dat je veel pijn lijdt, je lichaam en geest ziet aftakelen) dood kunnen gaan.

Nogmaals in sommige gevallen is het dus een mogelijkheid, maar wel onder goede begeleiding. Niet zo maar van de een op andere dag.
Oud 05-02-2002, 19:31
Verwijderd
waarom zou je het verbieden, mensen die echt willen springen toch wel van een flat of verhangen zich ofzo (tenzij ze zelfs dat niet meer kunnen). Maar ik ben voor euthanasie, want ik zou later straks ook graag over mijn eigen leven en dood kunnen beslissen.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2002, 20:40
QuietNoise
QuietNoise is offline
Citaat:
PCRodent schreef:
waarom zou je het verbieden, mensen die echt willen springen toch wel van een flat of verhangen zich ofzo (tenzij ze zelfs dat niet meer kunnen). Maar ik ben voor euthanasie, want ik zou later straks ook graag over mijn eigen leven en dood kunnen beslissen.
ik heb liever dat ze dan een pilletje kunnen slikken ipv van een gebouw vliegen
geeft een hoop rotzooi en je zadeld de mensen die je hebben zien vliegen op met een trauma. volgens mij vergeet je zoiets nooit meer
Oud 08-02-2002, 20:58
Uhmpra
Uhmpra is offline
ik vind ook dat mensen zelf over hun leven moeten mogen beslissen, maar om daarom maar pillen te gaan verstrekken dat gaat te ver, zonder 'rotzooi' (of met 'weinig' rotzooi) zelfmoord plegen kan ook zonder die pil van Drion, alleen moet je dan ff wat inventiever zijn dan de trein te nemen of een hotelletje te pikken,
euthanasie vind ik kunnen zodra degene zelf dood wil en er idd sprake is van 'ondragelijk lijden' (beetje vaag begrip natuurlijk, sorry)
Oud 08-02-2002, 21:11
QuietNoise
QuietNoise is offline
Citaat:
Uhmpra schreef:
ik vind ook dat mensen zelf over hun leven moeten mogen beslissen, maar om daarom maar pillen te gaan verstrekken dat gaat te ver, zonder 'rotzooi' (of met 'weinig' rotzooi) zelfmoord plegen kan ook zonder die pil van Drion, alleen moet je dan ff wat inventiever zijn dan de trein te nemen of een hotelletje te pikken,
euthanasie vind ik kunnen zodra degene zelf dood wil en er idd sprake is van 'ondragelijk lijden' (beetje vaag begrip natuurlijk, sorry)
mee eens!!!
Oud 10-02-2002, 15:21
minimouse
minimouse is offline
euthanasie moet zeker worden toegestaan. je mag niemand vermoorden, waarom mag je dan wel tegen diens zin in iemand in leven houden? beetje krom vind ik. als iemand echt dood wil lukt dat toch wel, en dan kan het beter op zo'n pijloze manier. daarbij is euthanasie altijd voorbreid, dus kun je (als je wilt) afscheid van anderen nemen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten