Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-02-2002, 18:37
Verwijderd
Ik vraag me af of er echt zoveel verandering is geweest in religies tussen nu en zeg maar 5000 jaar geleden gezien mensen nog steeds hun steun en toevertrouwen uit een geloof halen

hun geloof is een kwestie van hulp in moeilijke tijden of soms steun in makkelijke tijden.

overigens zijn geloven er voor het verklaren van de natuurweten of het (tot nu toe) onverklaarbare en beiden zijn nog steeds van toepassing

hoe moet ik het verder zien?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-02-2002, 18:44
Prada
Prada is offline
De grondbeginselen zijn nog steeds vrijwel hetzelfde...Inderdaad het verklaren van natuurverschijnselen en het bestaan en sterven van de mens...Maar er zijn wel degelijk grote veranderingen in de functie van religie geweest...Staat en kerk zijn inmiddels niet meer met elkaar verbonden...Dat is een grote verschuiving in ook de functie van religie geweest...

Maar ik snap niet helemaal de bedoeling van je topic...
Oud 12-02-2002, 18:52
Euforian
Euforian is offline
ik wel ..
Met citaat reageren
Oud 12-02-2002, 19:10
Verwijderd
Ik heb het nu over grote veranderingen, over zeg maar kijk op religie.

Is het geforceerder of minder geforceerd? (hier heb ik geen idee van namelijk). Word er vrijer mee omgegaan? dat soort dingen
Met citaat reageren
Oud 12-02-2002, 20:37
Sister Bliz
Sister Bliz is offline
Vroeger gingen mensen in een 'God' geloven omdat ze bang waren, voor de natuurkrachten, ..

Nu geloven mensen ook nog in een 'God' omdat ze bang zijn, omdat geloof hen een klein beetje houvast kan geven. Eigenlijk het geloof dat er 'meer' is, om toch te blijven hopen ..
Oud 13-02-2002, 11:13
Krastain
Krastain is offline
Wat is god?
God is een manier om onverklaarbare dingen te begrijpen en een houvast in moeilijke tijden. Kijk maar: Hoe beter het gaat, hoe meer we weten (kunnen verklaren), hoe meer atheisten.
Mijn mening: God bestaat echt..... in de hoofden van mensen die het moeilijk hebben.

Oud 13-02-2002, 21:07
Uhmpra
Uhmpra is offline
Citaat:
Ulfheidin schreef:
Ik vraag me af of er echt zoveel verandering is geweest in religies tussen nu en zeg maar 5000 jaar geleden gezien mensen nog steeds hun steun en toevetrouwen uit een geloof halen

Is het geforceerder of minder geforceerd? (hier heb ik geen idee van namelijk). Word er vrijer mee omgegaan? dat soort dingen
moeilijk te zeggen, ik bedoel hoe kunnen wij nu zeker weten hoe mensen 5000 jaar geleden omgingen met hun geloof, we weten bv dat er mensen zo rond 2500 vc dingen hebben gemaakt als Stonehenge, de stenen moesten van ver komen en de hele handel in elkaar zetten was waarschijnlijk een gigantisch karwei, je zou dus kunnen zeggen dat ze toen veel over hadden voor hun geloof, maar je kan ook zeggen dat plaatselijke leiders de bevolking bezig wilde houden of verenigen of een andere reden, we kunnen dus gewoonweg niet weten hoe men vroeger omging met hun geloof,
dus kan je ook niet echt zeggen of er nu anders mee omgegaan wordt, misschien moet je de stelling gewoon een beetje veranderen door het niet te perse te vergelijken met vroeger, maar gewoon te vragen wat de hedendaagse functie is van religie (of wil je dat niet weten?)

Oud 13-02-2002, 22:33
kosmos
kosmos is offline
Godsdienst van vroeger was als het ware een middel om het volk zoet en gehoorzaam te houden. Door de komst van wetenschap zijn er veel bewijzen tegen het geloof gekomen. Vandaar dat tegenwoordig steeds minder mensen geloven. En dat zal de komende jaren alleen maar toenemen. Daarintegen zie je een enorme opkomst van het paranormale.

Duszzz....Religie heeft geen functie meer behalve steun voor de mensen die het daar kunnen vinden.
------------------
Im a living paradox....the armies of reason and emotions are in a constant battle with each other. And my soul is the battlefield.

[Dit bericht is aangepast door kosmos (13-02-2002).]
Reageren

Regels voor berichten